این پژوهش به منظور بررسی مؤلفه های رهبری مبتنی بر ارزش ها و ارا ئه چارچوبی مناسب به منظور ارتقا ی این رویکرد در دانشگاه آزاد اسلامی به روش توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. جامع ه آماری این پژوهش شامل کلی ه اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی منطق ه 4 چکیده کامل
این پژوهش به منظور بررسی مؤلفه های رهبری مبتنی بر ارزش ها و ارا ئه چارچوبی مناسب به منظور ارتقا ی این رویکرد در دانشگاه آزاد اسلامی به روش توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. جامع ه آماری این پژوهش شامل کلی ه اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی منطق ه 4 ( بالغ بر 1664 نفر ) و نمون ه آماری شامل 200 نفر از اعضای هی أ ت علمی این دانشگاه بودند که به روش تصادفی طبقه ای متناسب با حجم ا نتخا ب شدند. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش پرسشنام ه محقق ساخت ه بررسی تناسب چارچوب پیشنهادی شامل 5 بخش اصلی فلسفه و اهداف، مبانی نظری چارچوب ادراکی، بخش اجرایی و بخش ارزشیابی با مجموع 91 مؤلفه بود که پایایی آن از طریق آ لفای کرونباخ 96/ 0 محاسبه گردید و روایی صوری و محتوایی آن را نیز اس تادان مشاور، راهنما و متخصصان موضوعی تأیید کردند . برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار و واریانس و آمار استنباطی شامل آزمون t تکنمونهای و همچنین تحلیل عاملی استفاده گردید. نتایج پژوهش 66 مؤلفه را بهعنوان مهمترین مؤلفههای سبک رهبری مبتنی بر ارزشها مورد تأیید قرار داد. این مؤلفهها در ذیل شش مؤلفه اصلی شامل ارزشهای رهبران در بعد تبیینکننده وضع موجود، صلاحیتهای رهبری، خود مدیریتی، وظایف کارکنان، روابط انسانی و ارزشهای رهبران در ارتباط با دانشجویان قرار گرفتند. با استفاده از مؤلفههای شناساییشده چارچوب ادراکی مناسب با 5 بخش اصلی شکل گرفت که تمامی قسمتهای آن نیز در مقایسه با میانگین فرضی 3 همگی بسیار بالاتر از مقیاس پاسخگویی قرار گرفتند.
پرونده مقاله
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر ویژگیهای فردی و سوابق تحصیلی بر راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران انجام شده است. به این منظور از میان 55583 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، 386 نفر به روش تصادفی طبقهای بر حسب گروه تحصیلی انتخاب چکیده کامل
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر ویژگیهای فردی و سوابق تحصیلی بر راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران انجام شده است. به این منظور از میان 55583 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، 386 نفر به روش تصادفی طبقهای بر حسب گروه تحصیلی انتخاب شدند. تحقیق به روش علّی ـ مقایسهای انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ استاندارد شدۀ راهبردهای مطالعه و یادگیری ویناشتاین [1] بود. با استفاده از آزمون تی، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی، تأثیر ویژگیهای فردی (جنسیت و سن) و سوابق تحصیلی (معدل و مقطع تحصیلی) بر راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان بررسی شد. نتایج نشان داد که دختران نسبت به پسران عملکرد بهتری در حیطههای انگیزش ، خود آزمایی ، مدیریت زمان، پردازش اطلاعات و راهبرد آزمون داشتند. دانشجویان جوانتر نمرات بیشتری از دانشجویان با سنین بالاتر در حیطههای اضطراب، نگرش، راهبرد آزمون و انتخاب ایدۀ اصلی به دست آوردند. دانشجویان با معدل بالا نسبت به دانشجویان با معدل پایین عملکرد بهتری در حیطههای نگرش، خودآزمایی و پردازش اطلاعات داشتند، همچنین هر چند عملکرد دانشجویان کارشناسی در حیطۀ مدیریت زمان بهتر از دانشجویان کاردانی بود ولی عملکرد دانشجویان کاردانی در حیطۀ راهنمای مطالعه بهتر از دانشجویان کارشناسی بود. Weinstein
پرونده مقاله
هدف از این مقاله بررسی وضعیت کرسیهای نظریهپردازی در ایران و جهان و ارائه چارچوب ادراکی مناسب برای نظام آموزش عالی ایران بهمنظور نظریهپردازی و تولید علم است. این پژوهش یک تحقیق کیفی از نوع گراندد تئوری میباشد. روش جمعآوری دادهها با استفاده از اسناد و مدارک و مصا چکیده کامل
هدف از این مقاله بررسی وضعیت کرسیهای نظریهپردازی در ایران و جهان و ارائه چارچوب ادراکی مناسب برای نظام آموزش عالی ایران بهمنظور نظریهپردازی و تولید علم است. این پژوهش یک تحقیق کیفی از نوع گراندد تئوری میباشد. روش جمعآوری دادهها با استفاده از اسناد و مدارک و مصاحبه آزاد با 30 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد و دولتی صورت گرفت که پس از انجام مصاحبه متن آن بر روی کاغذ پیاده شده و به روش 10 مرحلهای استروبرت تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد، مهمترین الزامات نظریهپردازی، وجود استقلال فکری و فضای آزاداندیشی در دانشگاه از طریق برپایی کارگاههای مختلف از قبیل تفکر خلاق، نقد سازنده و ... است. بر این اساس صاحب کرسی با مهارتهایی همچون؛ رهبری، مدیریتی، دانشپژوهی و بهعنوان مهمترین حلقه اتصال در درون نظام و ارتباط با بیرون از نظام و شناسایی ظرفیتهای موجود بهعنوان عنصر اصلی در این جایگاه نقش مؤثری ایفا مینماید.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش، بررسی عوامل م ؤ ثر بر ارتقا ی کیفیت آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان از دیدگاه مدیران و کارکنان بوده است. 7 عامل: طرح درس، نحو ه آموزش، ارزشیابی علمی و مستمر، روابط بین فردی، مطابقت دوره های آموزشی با نیازهای فراگیران، تدابی چکیده کامل
هدف از این پژوهش، بررسی عوامل م ؤ ثر بر ارتقا ی کیفیت آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان از دیدگاه مدیران و کارکنان بوده است. 7 عامل: طرح درس، نحو ه آموزش، ارزشیابی علمی و مستمر، روابط بین فردی، مطابقت دوره های آموزشی با نیازهای فراگیران، تدابیر لازم تشویق و ترغیب فراگیران و نظارت مورد بررسی قرار گرفته است. روش انجام این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و جامع ه آماری آن شامل کلی ه مدیران و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان در سال 1386 به تعداد 283 نفر بوده که این افراد در دوره های ضمن خدمت شرکت کرده اند. با در نظر گرفتن حجم جامعه، تعداد 150 نفر از این افراد با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها یک پرسشنام ه 74 س ؤ الی است که بدنه اصلی آن از پرسشنام ه بررسی کیفیت تدریس (سراج ، 2003 به نقل از شعبانی ورکی و حسین قلی زاده، 1385) گرفته شده است و پس از تدوین، روایی صوری و محتوایی آن مورد ت أ یید قرار گرفت و به منظور تعیین پایایی، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه (97/0) و ت أ یید گردید. در راستای تحلیل داده های گردآوری شده، از آمار، در دو سطح توصیفی و استنباطی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار، آزمون t تک متغیره، آزمون t نمونه های مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که در هر 7 عامل مرتبط با ارتقا ی کیفیت آموزش ، میانگین پاسخهای شرکت کنندگان، بیشتر از حد متوسط بوده و عامل روابط بین فردی با میانگین 11/4 دارای بیشترین مقدار و عامل نظارت با میانگین 96/3 دارای کمترین مقدار بوده است. نتایج آزمون تحلیل واریانس نیز نشان داد که هیچ تفاوتی بین نظر شرکت کنندگان، بـا تـوجـه بـه متغیرهای جمعیتشناختی (جنسیت، سابق ه خدمت، مدرک تحصیلی و سن) وجود ندارد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی ابعاد طرح توسع ه کارآفرینی (کاراد) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان انجام گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است. جامع ه آماری در این تحقیق 10023 دانشجو و 150 عضو هی أ ت علمی بود که از این جامعه تعداد 300 دانشجو و 50 عضو هی أ ت علمی چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی ابعاد طرح توسع ه کارآفرینی (کاراد) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان انجام گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است. جامع ه آماری در این تحقیق 10023 دانشجو و 150 عضو هی أ ت علمی بود که از این جامعه تعداد 300 دانشجو و 50 عضو هی أ ت علمی به عنوان نمون ه آماری براساس فرمول حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنام ه محقق ساخته با 44 س ؤ ال بسته پاسخ برای اعضای هی أ ت علمی با ضریب پایا ی ی 86 درصد و 32 س ؤ ال بسته پاسخ برای پرسشنام ه دانشجویان با ضریب پایایی 93 درصد بود که بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت تنظیم گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار استنباطی و توصیفی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی از توزیع فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای T تکمتغیره، T مستقل، T هتلینگ و تحلیل واریانس و آزمون کالموگروف اسمیرنوف استفاده شده است. نتایج به دست آمده از یافته های پژوهش نشان داد که شیوه های ترویج فرهنگ کارآفرینی ارائه شده از نظر اعضای هی أ ت علمی با میانگین 02/4 و از نظر دانشجویان با میانگین 74/3 ، مواد آموزش کارآفرینی از نظر اعضای هی أ ت علمی با میانگین 72/3 و از نظر دانشجویان با میانگین 88/3 ، روشهای آموزشی ارائه شد ه آموزش کارآفرینی از نظر اعضای هی أ ت علمی با میانگین 70/3 و از نظر دانشجویان با میانگین 80/3 و نقش اولویت های پژوهشی ارائه شد ه کارآفرینی از نظر اعضای هی أ ت علمی با میانگین 96/3 بالاتر از سطح متوسط بوده است . در بخش جمعیتشناختی از نظر اعضای هی أ ت علمی و دانشجویان تفاوت معناداری وجود نداشت.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین هوش هیجانی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی و مقایسۀ متغیرهای اخیر به تفکیک جنسیت در دانشجویان است. به این منظور تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای به نسبت مساوی از هر دو جنس انتخاب چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین هوش هیجانی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی و مقایسۀ متغیرهای اخیر به تفکیک جنسیت در دانشجویان است. به این منظور تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای به نسبت مساوی از هر دو جنس انتخاب شدند و پرسشنامۀ هوش هیجانی بارـ اُن و همچنین پرسشنامۀ سلامت عمومی گلدبرگ ( GHQ ) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از آزمون t ، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که بین متغیر هوش هیجانی و تمامی مؤلفههای آن با متغیرهای عملکرد تحصیلی و سلامت روانی کل دانشجویان همبستگی معنادار و مثبت ( P < 0/01 ) وجود دارد. در مورد متغیر هوش هیجانی و مؤلفههای آن (بجز مؤلفههای خوشبختی، خودشکوفایی و روابط بینفردی) و همچنین عملکرد تحصیلی بین دو جنس تفاوت معنادار وجود داشت و میانگین نمرۀ کلی هوش هیجانی دانشجویان دختر بیش از دانشجویان پسر بود. یافتهها نشان داد که هوش هیجانی، سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان را بهطور معنادار و مثبت ( P < 0/001 ) پیشبینی میکند.
پرونده مقاله
در این مطالعه از مقیاس بررسی نگرش به آمار (SATS) برای سنجش نگرش به آمار پیش و پس از یک دوره آموزش نرمافزار آماری SPSS استفاده شده است. مقیاس SATS شامل چهار خرده مقیاس نگرش عاطفی، توانایی درک، ارزش و سختی آمار است. این مطالعه از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی است. جامعۀ آ چکیده کامل
در این مطالعه از مقیاس بررسی نگرش به آمار (SATS) برای سنجش نگرش به آمار پیش و پس از یک دوره آموزش نرمافزار آماری SPSS استفاده شده است. مقیاس SATS شامل چهار خرده مقیاس نگرش عاطفی، توانایی درک، ارزش و سختی آمار است. این مطالعه از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش دانشجویان مقطع کاردانی رشتۀ کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان هستند. نگرش 56 دانشجو (نمونه در دسترس) که درس آمار و احتمال را گذرانده بودند و در نیمسال دوم سال تحصیلی 86 ـ 1385 در درس آشنایی با نرمافزارهای آمار و ریاضی ثبتنام کرده بودند پیش و پس از آموزش نرمافزار آماری با مقیاس SATS بهصورت تصادفی اندازهگیری شد. پایایی هر یک از خردهمقیاسها در نسخۀ فارسی SATS با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای نگرش عاطفی، توانایی درک، ارزش و سختی آمار به ترتیب 78/0، 76/0، 79/0 و 56/0 و برای نمرۀ کل مقیاس 88/0 بهدست آمد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t زوجی نشان داد که آموزش نرمافزار آماری پس از دورۀ آمار باعث بهبود نگرش عاطفی، توانایی درک و ارزش آمار میشود. ولی نگرش به سختی آمار تفاوت معناداری پیش و پس از دوره نداشت. در حالت کلی نگرش به آمار تحت تأثیر آموزش نرمافزار آماری پس از دوره بهبود یافته بود (001/0 P < و7/3 t= ).
پرونده مقاله
هدف این پژوهش میزان کاربرد مؤلفههای مدیریت روابط انسانی توسط مدیران مدارس دوره راهنمایی شهر اصفهان از دیدگاه معلمان بود. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس شهر اصفهان است. حجم نمونه برآورد شده 82 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشها چکیده کامل
هدف این پژوهش میزان کاربرد مؤلفههای مدیریت روابط انسانی توسط مدیران مدارس دوره راهنمایی شهر اصفهان از دیدگاه معلمان بود. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس شهر اصفهان است. حجم نمونه برآورد شده 82 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه مهارتهای روابط انسانی ریس و برندت بود که روایی و پایایی آن به ترتیب 82/0 و 84/0 بوده است و برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از آزمون t یکطرفه و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین های بهدست آمده در خصوص هفت مهارت روابط انسانی مدیران ( مهارت ارتباطات، خودآگاهی، خودپذیری، انگیزش، اعتماد، خودآشکارسازی و مدیریت تعارض ) ب یشت ر از سطح متوسط بود و تحلیل آماری تفاوت معناداری را در خصوص میانگین نظرات پاسخگویان در مورد میزان استفاده مدیران از مؤلفههای روابط انسانی تنها در خصوص مؤلفه مدیریت تعارض برحسب جنسیت نشان داد.
پرونده مقاله