مؤلفههای رهبری مبتنی بر ارزشها و ارائه چارچوبی مناسببرای ارتقای این رویکرد در دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسی
کلید واژه: دانشگاه, سبک رهبری, رهبری مبتنی بر ارزشها, ارزشها, چارچوب ادراکی,
چکیده مقاله :
این پژوهش به منظور بررسی مؤلفه های رهبری مبتنی بر ارزش ها و ارا ئه چارچوبی مناسب به منظور ارتقا ی این رویکرد در دانشگاه آزاد اسلامی به روش توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. جامع ه آماری این پژوهش شامل کلی ه اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی منطق ه 4 ( بالغ بر 1664 نفر ) و نمون ه آماری شامل 200 نفر از اعضای هی أ ت علمی این دانشگاه بودند که به روش تصادفی طبقه ای متناسب با حجم ا نتخا ب شدند. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش پرسشنام ه محقق ساخت ه بررسی تناسب چارچوب پیشنهادی شامل 5 بخش اصلی فلسفه و اهداف، مبانی نظری چارچوب ادراکی، بخش اجرایی و بخش ارزشیابی با مجموع 91 مؤلفه بود که پایایی آن از طریق آ لفای کرونباخ 96/ 0 محاسبه گردید و روایی صوری و محتوایی آن را نیز اس تادان مشاور، راهنما و متخصصان موضوعی تأیید کردند . برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار و واریانس و آمار استنباطی شامل آزمون t تکنمونهای و همچنین تحلیل عاملی استفاده گردید. نتایج پژوهش 66 مؤلفه را بهعنوان مهمترین مؤلفههای سبک رهبری مبتنی بر ارزشها مورد تأیید قرار داد. این مؤلفهها در ذیل شش مؤلفه اصلی شامل ارزشهای رهبران در بعد تبیینکننده وضع موجود، صلاحیتهای رهبری، خود مدیریتی، وظایف کارکنان، روابط انسانی و ارزشهای رهبران در ارتباط با دانشجویان قرار گرفتند. با استفاده از مؤلفههای شناساییشده چارچوب ادراکی مناسب با 5 بخش اصلی شکل گرفت که تمامی قسمتهای آن نیز در مقایسه با میانگین فرضی 3 همگی بسیار بالاتر از مقیاس پاسخگویی قرار گرفتند.
This study aims to examine the leadership components based on values and provide a proper framework to promote the approach within the Islamic Azad University using a descriptive measurement method. The statistical population comprises the entire full-time faculty members of IAU, District # (over students) and a sample population of faculty members of this university. The instrument for collecting the data for the study comprised a researcher-made inventory examining the suitability of the proposed framework with five sections including: philosophy and the Aims, the Theoretical Bases of the Cognitive Network, the Executive Section and the Evaluation Section totaling components. The reliability of the study was estimated at using Coronbach Alpha. Also the face and content validities were approved by the supervisor, adviser and field specialists. In order to analyze the data, such statistical tools as used by descriptive Statistics: mean, standard deviation, variance as well as Inferential Statistics such as single-variable t-test and factor analysis were employed. The results supported components as the most important value-based leadership components. These components were placed under the six major components: Leadership Values critical to the status quo, Leadership qualifications, Self-management, Employees' Duties, Human Relations and Leadership Values in relation to students. Using the components identified, a suitable cognitive framework comprising five major sections was developed, every section of which exceeded the response scale in comparison with the presumed mean of .