• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مهارت‌های شهروندی مغفول در برنامه درسی دوره ابتدایی ایران
        محمود بداقیان فائزه ناطقی
        چکیده هدف پژوهش حاضر شناسایی مهارتهای شهروندی مغفول دربرنامه درسی دوره ابتدایی ایران از دیدگاه کارشناسان و معلمان شهرخمین بود . این پژوهش بصورت توصیفی پیمایشی انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را آموزگاران و کارشناسان آموزشی دوره ابتدایی شهرستان خمین تشکیل داد ( جمعا ً 36 چکیده کامل
        چکیده هدف پژوهش حاضر شناسایی مهارتهای شهروندی مغفول دربرنامه درسی دوره ابتدایی ایران از دیدگاه کارشناسان و معلمان شهرخمین بود . این پژوهش بصورت توصیفی پیمایشی انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را آموزگاران و کارشناسان آموزشی دوره ابتدایی شهرستان خمین تشکیل داد ( جمعا ً 368 نفر 364 نفر آموزگار و 4 نفر کارشناس آموزشی دوره ابتدایی ) .نمونه ی تحقیق شامل تمامی کارشناسان آموزشی و 196 نفر از آموزگاران بود . به منظور نمونه گیری در ارتباط با کارشناسان از روش تمام شماری و در ارتباط با آموزگاران از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بهره گرفته شد . ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته شامل 39 گویه بسته پاسخ بود که بعد فردی ،اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی تربیت شهروندی را در بر گرفت . اعتبار پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 77/0 برآورد گردید و برای تعیین روایی ابزار پژوهش از روایی محتوایی و صوری استفاده شد ؛ تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (درصد ، میانگین ، انحراف معیار ) و آمار استنباطی (آزمون لون و آزمون تی تک نمونه ای )صورت گرفت . یافته های پژوهش نشان داد که هیچ یک از ابعاد مهارت های شهروندی به نحو مطلوبی در کتاب های دوره ابتدایی بازتاب نداشته است. گرچه تقریبا تمامی مهارت ها در یک درجه توجه قرار دارد اما بطور نسبی ابعاد فردی و سیاسی به ترتیب شامل تاکید کمتر و ابعاد فرهنگی و اجتماعی دارای توجه نسبتا بیشتری در تدوین کتب درسی دوره ابتدایی بوده است. همچنین نتایج نشان دادکه کمترین توجه کتاب های دوره ابتدایی مربوط به مهارتهای شهروندی زیر می باشد: در زمینه مهارت های اجتماعی شناخت روابط خویشاوندی و توان مشارکت در جامعه، در ارتباط با مهارت های فردی راههای توسعه هیجانات خوب و کنترل عواطف، در ارتباط با مهارت های فرهنگی توان استفاده ازفناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح مقدماتی، در ارتباط با مهارتهای اقتصادیآشنایی با فرایند تولید، توزیع و مصرف برخی کالاها و در ارتباط با مهارت های شهروندی سیاسی احترام به خدمتگزاران جامعه، احترام به افراد عدالت خواه و حق طلب و شناخت حقوق فردی. با توجه به یافته های پژوهش حاضربازنگری در محتوای برنامه درسی دوره ابتدایی در راستای میزان توجه به مهارت های شهروندی ضروری به شمارمی رود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تأثیر محتوای طراحی شده بر مبنای هر یک از هوش‌های چندگانه گاردنر در حیطه تعاملی، بر یادگیری دانش‌آموزان هنرستانی، درآموزش ترکیبی
        الهه بدیعی مهران فرج اللهی
        این پژوهش نیمه آزمایشی با هدف بررسی تأثیر محتوای آموزشی الکترونیکی مبتنی بر هر یک از هوش‌های حیطه تعاملی (هوش‌های بین فردی، زبانی و حرکتی ـ جسمانی) بر یادگیری، در آموزش ترکیبی انجام شد. تعداد 60 نفر از دانش‌آموزان دختر سال سوم رشته کامپیوتر کاردانش در شهر اصفهان در سال چکیده کامل
        این پژوهش نیمه آزمایشی با هدف بررسی تأثیر محتوای آموزشی الکترونیکی مبتنی بر هر یک از هوش‌های حیطه تعاملی (هوش‌های بین فردی، زبانی و حرکتی ـ جسمانی) بر یادگیری، در آموزش ترکیبی انجام شد. تعداد 60 نفر از دانش‌آموزان دختر سال سوم رشته کامپیوتر کاردانش در شهر اصفهان در سال تحصیلی 92-91 به صورت خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. به منظور بررسی همسانی دو گروه، معدل ترم قبل و نیمرخ انواع هوش‌های چندگانه فراگیران توسط پرسشنامه80 گویه‌ای مکنزی (2012) سنجیده شد، پایایی این ابزار به روش آلفای کرونباخ برابر 738/0 محاسبه گردید. دو گروه به روش ترکیبی آموزش دیدند. در گروه آزمایش علاوه بر آموزش ترکیبی مرسوم، از یک محتوای الکترونیک مبتنی بر هوش‌های چندگانه استفاده شد. پیش آزمون و پس آزمون یکسان، قبل و بعد از آموزش انجام گرفت. تحلیل داده‌ها با آزمون‌های آماری مجذورکای،t گروه‌های مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری بر روی نمره افزوده، با استفاده از نرم افزار SPSS 19 انجام شد. تفاوت یادگیری دو گروه در روش مبتنی بر هوش زبانی معنا دار بود ولی در روش‌های مبتنی بر هوشهای بین فردی و حرکتی ـ جسمانی معنا دار نبود (در سطح 05/0 p <). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تبیین و تحلیل کتاب فارسی ششم ابتدایی در چارچوب تحلیل انتقادی گفتمان
        محمدحسن کریمی شهرزاد شاه سنی فهیمه کشاورزی رضا ناصری جهرمی
        بررسی انتقادی کتاب‌های درسی این امکان را به فرد می‌دهد تا بیشتر و بهتر به نکات پنهان زبان توجه نماید و معنا و منظور واقعی مؤلفان را دریابد. هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی و تحلیل مؤلفه‌های گفتمان مدار کتاب فارسی ششم دبستان بر اساس الگوی تحلیل انتقادی گفتمان بود. روش چکیده کامل
        بررسی انتقادی کتاب‌های درسی این امکان را به فرد می‌دهد تا بیشتر و بهتر به نکات پنهان زبان توجه نماید و معنا و منظور واقعی مؤلفان را دریابد. هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی و تحلیل مؤلفه‌های گفتمان مدار کتاب فارسی ششم دبستان بر اساس الگوی تحلیل انتقادی گفتمان بود. روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی و از نوع کمّی بود. جامعه مورد نظر کتاب فارسی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 92-91 است که بر اساس روش کل‌شمار، نمونه همان جامعه است. محتوای کتاب با استفاده از الگوی ون لیوون تحلیل گردید. نتایج نشان داد که مؤلفه اظهار آشکار بیش از مؤلفه‌های حذف و اظهار پنهان تصویرسازی شده است. بر این اساس می توان گفت با توجه به ماهیت کتاب‌های فارسی که جایگاه نقل اشعار، حکایات، داستان‌های آموزنده و ... است، نویسندگان کتب فارسی ششم ابتدایی نیز با توجه به همین مسأله بیشتر به دنبال نقل این گونه داستان‌ها و تأثیر پذیری آن بر روی کودکان بوده‌اند، بنابراین از زبان شعر و داستان جهت تأثیرپذیری بیشتر استفاده نموده‌اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - اثربخشی آموزش‌های شناختی فعال، غیرفعال و چندحسی بر یادآوری و نگهداری راهبردها درکودکان با نیازهای ویژه ذهنی
        علیرضا بلوطی
        پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش‌های شناختی (فعال وغیر فعال) و چندحسی بر یادآوری و نگهداری راهبردها درکودکان با نیازهای ویژه ذهنی انجام گرفت. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بوده و جامعه آماری شامل 200 دانش‌آموز پسر پایه چهارم مدارس استثنایی شهر اهواز در سال بود که 60 نفر به ر چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش‌های شناختی (فعال وغیر فعال) و چندحسی بر یادآوری و نگهداری راهبردها درکودکان با نیازهای ویژه ذهنی انجام گرفت. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بوده و جامعه آماری شامل 200 دانش‌آموز پسر پایه چهارم مدارس استثنایی شهر اهواز در سال بود که 60 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای و تصادفی ساده انتخاب و در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرارگرفتند. ابزار پژوهش، آزمون کارت‌های تصویری با الگوی پژوهشی بورکوسکی و همکاران (Borkowski,1983) و (Yousefi Loya,1999) بود. مداخله آموزشی در گروه‌های آزمایش طی دوازده جلسه صورت گرفت. با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس یک راهه وآزمون پیگیری توکی، همین طور آزمون میانگین هارمونیک داده‌ها تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد راهبردهای شناختی فعال، غیرفعال و شناختی فعال ـ روش چند حسی درمقایسه با گروه کنترل باعث بهبود یادآوری در کودکان با نیازهای ویژه ذهنی شد و این اثر بعد از یک هفته پایدار مانده است. اما در مقایسه گروه‌ها باهم در آزمون یادآوری، گروه‌های آزمایش فعال با فعال ـ چندحسی تفاوتی نداشتند در حالی که تفاوت معناداری بین گروه‌های فعال ـ چندحسی با غیر فعال وجود داشت، در آزمون نگهداری نیز تفاوتی بین سه گروه مشاهده نشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مدل یابی معادلات ساختاری رابطه بین یادگیری خودراهبر، سبک‌های یادگیری و راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی دانش‌آموزان پیش دانشگاهی مدارس دولتی شهر اصفهان
        مجید شریفی قورتانی محمدعلی نادی
        این پژوهش با هدف مدل یابی معادلات ساختاری رابطه بین یادگیری خودراهبر، سبک‌های یادگیری و راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی دانش آموزان پیش دانشگاهی مدارس دولتی شهر اصفهان به اجرا درآمد. روش آن توصیفی از نوع علّی ـ همبستگی بود. با روش نمونه گیری تصادفی ط چکیده کامل
        این پژوهش با هدف مدل یابی معادلات ساختاری رابطه بین یادگیری خودراهبر، سبک‌های یادگیری و راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی دانش آموزان پیش دانشگاهی مدارس دولتی شهر اصفهان به اجرا درآمد. روش آن توصیفی از نوع علّی ـ همبستگی بود. با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، حجم نمونه370 نفر (168پسر و 202 دختر) انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌های یادگیری خودراهبر، سبک‌های یادگیری و راهبردهای یادگیری بودند. پس از جمع‌آوری داده‌ها برای تحلیل، درسطح آمار استنباطی از نرم افزارSPSS نسخه 18 ، ماتریس همبستگی و برای تعیین برازش مدل علّی، از نرم افزار ایموس استفاده شد. یافته ها نشان داد که سبک های یادگیری و راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی رابطه دارد. مدل طراحی شده در پژوهش براساس الگوی معادلات ساختاری برازش گردید و شاخص برازش تطبیقی (CFI) 937/.، شاخص برازندگی تطبیقی مقتصد (PCFI) 711/. و جذر واریانس خطای تقریب (RMSEA) 067/0 به دست آمد که نشان داد مدل دارای برازش خوبی بوده است. یافته های مدل معادلات ساختاری در پژوهش نشان داد که یادگیری خودراهبر و سبک های یادگیری به طور مستقیم و غیر مستقیم و راهبردهای یادگیری فقط به طور مستقیم بر پیشرفت تحصیلی تأثیر دارند. راهبردهای یادگیری بیشترین تأثیر را بر پیشرفت تحصیلی دارد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی تأثیر کاربرد الگوی تدریس مشارکت حرفه‌ای مراقبت محور بر بعد روانی ـ حرکتی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری
        مریم نوبخت حیدر علی عابدی نسرین الهی
        هدف این پژوهش شناسایی اثر بخشی الگوی مشارکت حرفه‌ای مراقبت محور در تدریس واحدهای کارآموزی درعرصه دانشجویان پرستاری ترم 7 دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود. طرح پژوهشی مورد استفاده از نوع شبه آزمایشی با دو گروه آزمون و کنترل بود. جامعه آماری آن کلیه دانشجویان پرستا چکیده کامل
        هدف این پژوهش شناسایی اثر بخشی الگوی مشارکت حرفه‌ای مراقبت محور در تدریس واحدهای کارآموزی درعرصه دانشجویان پرستاری ترم 7 دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود. طرح پژوهشی مورد استفاده از نوع شبه آزمایشی با دو گروه آزمون و کنترل بود. جامعه آماری آن کلیه دانشجویان پرستاری ترم 7 است. در این پژوهش 40 نفر از دانشجویان در دو گروه 20 نفری قرار گرفتند.طرح آزمایشی طی 10 جلسه اجرا گردید، گروه کنترل به روش سنتی و گروه آزمون با استفاده از روش الگوی مشارکت حرفه‌ای مراقبت محور آموزش داده شدند و پس از اتمام جلسات از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد.ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه بررسی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبت‌های ویژه محقق ساخته در سال 92 بود. روایی این پرسشنامه توسط گروهی از اساتید دانشگاه و مربیان بالینی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن 93% به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و در بخش استنباطی از آزمون ناپارامتری من ویتنی و نرم افزار SPSS 22 استفاده شد. آموزش به روش الگوی مشارکت حرفه‌ای مراقبت محور بر افزایش صلاحیت بالینی در بعد روانی حرکتی معنادار بود (P<0/001،آماره آزمون=307/5-) و باعث افزایش صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری در حیطه روانی حرکتی شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - اعتباریابی مقیاس نگرش نسبت به علم در بین دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان
        اصغر سلطانی
        هدف اساسی این پژوهش، ارائه مقیاسی فارسی برای اندازه‌گیری نگرش نسبت به علم در بین دانش‌آموزان دوره متوسطه است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان رشته‌های علوم تجربی و ریاضی‌فیزیک سال دوم دبیرستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-89 بوده است که تعداد 300 نفر به روش نمونه‌گیری چکیده کامل
        هدف اساسی این پژوهش، ارائه مقیاسی فارسی برای اندازه‌گیری نگرش نسبت به علم در بین دانش‌آموزان دوره متوسطه است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان رشته‌های علوم تجربی و ریاضی‌فیزیک سال دوم دبیرستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-89 بوده است که تعداد 300 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی و ابزار مورد استفاده در این پژوهش، ترجمه فارسی مقیاس نگرش نسبت به علم (STAQ) بوده است. داده‌ها با نرم‌افزار spss نسل شانزده تحلیل شدند. ضریب پایایی آلفای کرونباخ برای این مقیاس 84/0محاسبه شد. نتایج تحلیل عاملی گویه‌های مقیاس بیانگر این بود که بیش از 8/35 درصد واریانس نمرات کل با این مقیاس تبیین می‌شد. پس از چرخش عوامل، پنج عامل جذابیت علم، کلاس/ معلم، تلاش‌های خودانگیخته، اضطراب نسبت به علم و الگوی خانواده شناسایی شدند. بنابراین نشان داده شد که مقیاس چند بعدی است و ابعاد آن از روایی و پایایی مناسبی برای سنجش نگرش نسبت به علم برخوردارند. همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که میان جنسیت دانش‌آموزان و نگرش آنان نسبت به علم تفاوت معناداری وجود ندارد. ولی در عامل سوم (تلاش‌های خودانگیخته) این تفاوت معنادار بود و دانش‌آموزان دختر میانگین بالاتری نسبت به دانش‌آموزان پسر داشتند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی فرصت‌ها و تهدیدها، قوت‌ها و ضعف‌های کاربست نوآوری‌های هوشمندسازی مطالعه موردی دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان
        عشرت زمانی علی قاسم پور رضا همایی ستاره موسوی
        پژوهش حاضر با هدف بررسی فرصت‌ها و تهدیدها، قوت‌ها و ضعف‌های کاربست نوآوری‌های هوشمندسازی مطالعه موردی دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان صورت گرفته است. جامعه آماری مشتمل بر کلیه دبیران مدارس متوسطه در نواحی پنج گانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-1389 (2608N=) بوده است، از ای چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی فرصت‌ها و تهدیدها، قوت‌ها و ضعف‌های کاربست نوآوری‌های هوشمندسازی مطالعه موردی دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان صورت گرفته است. جامعه آماری مشتمل بر کلیه دبیران مدارس متوسطه در نواحی پنج گانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-1389 (2608N=) بوده است، از این تعداد 355 نفر با استفاده از جدول مورگان و از طریق نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده شامل مصاحبه و پرسشنامه دموگرافیک است یافته‌ها با استفاده از نرم افزار Spss تحلیل شد. نتایج نشان می‌دهد زمانی که این فناوری نوین با فرایند تدریس تلفیق می‌شود، امر تدریس مؤثر و رضایت بخش‌تر می‌گردد. همچنین علاوه بر افزایش توانمندی‌های اساتید در تدریس، شیوه تدریس را سهل و آسان می‌کند. در نهایت در این مقاله به نقاط قوت و ضعف، قوت و ضعف‌های کاربست نوآوری‌های هوشمند سازی در زمینه تدریس از دیدگاه دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان پرداخته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - تأثیر اجرای شیوه‌های مختلف یادگیری مشارکتی بر خود کار آمدی عمومی دانش‌آموزان
        محمد عظیمی قربان کیانی یوسف ادیب موسی پیری
        هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی الگوهای یادگیری مشارکتی بر میزان خود کارآمدی فراگیران در درس دین و زندگی دانش‌آموزان سال دوم هنرستان است. روش پژوهش نیمه تجربی و جامعه ی آماری هنرجویان هنرستان‌های ناحیه2 اردبیل بوده که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای یک هنر چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی الگوهای یادگیری مشارکتی بر میزان خود کارآمدی فراگیران در درس دین و زندگی دانش‌آموزان سال دوم هنرستان است. روش پژوهش نیمه تجربی و جامعه ی آماری هنرجویان هنرستان‌های ناحیه2 اردبیل بوده که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای یک هنرستان گزینش و از کلاس‌های آن (2 کلاس آزمایش و یک کلاس کنترل) انتخاب شدند. حجم نمونه آماری 76 نفر، که 27 نفر در پژوهش گروهی، 26 نفر در روش جیگ ساو و 23 نفر در روش سخنرانی جایگزین شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، آزمون خود کارآمدی عمومیsherer, 1987 بوده که روایی آن با تحلیل عاملی تأییدی احراز وپایایی آن ازطریق آلفای کرونباخ، 74/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از spss انجام گرفت. نتایج آزمون MONOVA نشان می‌دهد که روش پژوهش گروهی و جیگ ساو، نسبت به روش آموزش سنتی در افزایش خودکارآمدی دانش‌آموزان اثربخش است. همچنین آزمون تعقیبی LSD نشان داد این روش در مقایسه با روش سخنرانی تأثیر معناداری برخودکارآمدی و مقیاس‌های مرتبط با آن دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - نقش ویژگی‌های بازخورد مؤثر بر انگیزش دانشجویان در یادگیری
        حسین سماواتیان حمزه کاظمی مهیاری
        هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر ویژگی‌های بازخورد مؤثر بر انگیزش دانشجویان در یادگیری بوده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی و مطالعه میدانی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 4435 نفر از دانشجویان جهاد دانشگاهی اهواز در چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر ویژگی‌های بازخورد مؤثر بر انگیزش دانشجویان در یادگیری بوده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی و مطالعه میدانی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 4435 نفر از دانشجویان جهاد دانشگاهی اهواز در سال تحصیلی 92-91 بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برای جوامع محدود 153 مورد تعیین و نمونه‌‌گیری به روش تصادفی طبقه‌ای انجام شد. به منظور توصیف داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصدها) و برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج آزمون مدل با استفاده از شاخص‌هایCMIN/DF ، RMSEA،GFI ،AGFI ، NNFI(TLI)، NFI، CFI و IFI نشان داد که مدل برازش مناسبی با داده‌ها دارد. نتایج نشان دادند از دید دانشجویان سه ویژگی نوع، زمان‌بندی و ساختار بازخوردی که دریافت کرده‌اند از طریق تأثیر بر عوامل انگیزشی یادگیری، بر انگیزه دانشجویان برای یادگیری تأثیر داشته و در این میان زمان‎بندی بیشترین تأثیر را داشته است. همچنین از میان ویژگی‌های سه‌گانه بازخورد مؤثر تنها زمان‌بندی بازخورد بوده است که بر عوامل بهداشتی یادگیری دانشجویان تأثیر داشته است و ویژگی‌های ساختار و نوع بازخورد بر عوامل بهداشتی یادگیری مؤثر نبوده‌اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - بررسی تأثیرآموزش دانش پیش زمینه‌ای بین فرهنگی بر مهارت خواندن زبان آموزان ایرانی
        فرهاد قربان دردی نژاد زهرا بیات
        پژوهش حاضر به بررسی تأثیر دانش پیش زمینه‌ای بین فرهنگی برمهارت خواندن زبان آموزان ایرانی می‌پردازد. جامعه آماری شامل تمامی زبان آموزان دختر (5000 نفر) آموزشگاه‌های زبان انگلیسی در سطح سبزوار بودند. نمونه‌گیری از نوع احتمالی ساده بود و نمونه تحقیق 60 زبان آموز دختر بودند چکیده کامل
        پژوهش حاضر به بررسی تأثیر دانش پیش زمینه‌ای بین فرهنگی برمهارت خواندن زبان آموزان ایرانی می‌پردازد. جامعه آماری شامل تمامی زبان آموزان دختر (5000 نفر) آموزشگاه‌های زبان انگلیسی در سطح سبزوار بودند. نمونه‌گیری از نوع احتمالی ساده بود و نمونه تحقیق 60 زبان آموز دختر بودند که با بهره‌گیری از جدول اعداد تصادفی مورگان انجام شد. ابزار تحقیق شامل پیش آزمون تعیین سطح نلسون(Fowler and Coe, 1976) ، پنج متن خواندن درباره ی عناوین فرهنگی برای اجرا در طول دوره آزمایش و یک پس آزمون خواندن محقق ساخته به عنوان پس آزمون اصلی بود. پایایی پس ـ آزمون مورد نظر با محاسبه آلفای کرونباخ 82/0 تعیین و روایی آن توسط اساتید آموزش زبان انگلیسی تأیید شد. برای پاسخ‌گویی به سؤالات تحقیق از روش‌های آماری آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس مانووا (MANOVA) با بهره‌گیری از از نرم افزار SPSS نسخه 19 استفاده شد. نتایج تحقیق، نشان دهنده تأثیر معنادار دانش پیش زمینه‌ای بین فرهنگی (t(58)=-8.511 p<0.05 ) در مهارت خواندن زبان آموزان بود. آگاهی از برخی خرده فرهنگ‌های کشورهای انگلیسی زبان مانند روابط و آداب معاشر و نگهداری از حیوانات خانگی تأثیر معناداری در مهارت خواندن متون مرتبط با این خرده فرهنگ‌ها دارند و در نهایت دانش پیش زمینه‌ای فرهنگی از تعطیلات رسمس انگلیسی زبانان در سطح بعدی اهمیت لحاظ شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - اثربخشی بازخورد نوشتاری و شفاهی معلم بر یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی
        مرتضی جباریان گرو معصومه خسروی محمد علی محمدیفر
        هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازخورد نوشتاری و شفاهی معلم بر یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش‌آموزان مقطع سوم راهنمایی سال تحصیلی 92-93 بود. طرح پژوهش از نوع شبهه آزمایشی و با استفاده از پیش‌آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. بدین منظور سه کلاس چکیده کامل
        هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازخورد نوشتاری و شفاهی معلم بر یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش‌آموزان مقطع سوم راهنمایی سال تحصیلی 92-93 بود. طرح پژوهش از نوع شبهه آزمایشی و با استفاده از پیش‌آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. بدین منظور سه کلاس از دانش‌آموز پایه سوم راهنمایی با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده عبارت بودند از: پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی و آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته. همچنین یک پکیج آموزشی بر مبنای 11 اصل بازخورد جهت اجرای بازخورد نوشتاری و شفاهی تهیه گردید. گروه‌های آزمایشی به مدت 15 جلسه بازخورد نوشتاری و شفاهی معلم را دریافت کردند ولی گروه گواه به روش سنتی آموزشی بدون بازخورد به کار خود ادامه داد. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که بعد از ارائه بازخورد در خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان گروه‌های آزمایشی در مقایسه با گروه گواه، تفاوت معناداری ایجاد شد. اگرچه تفاوت معناداری بین بازخورد کتبی و شفاهی مشاهده نشد، اما مقایسه میانگین‌ها نشان داد که بازخورد کتبی از بازخورد شفاهی مؤثرتر بود. بنابراین، ارائه بازخورد مؤثر و مناسب بر اساس اصول مدنظر موجب ارتقای یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - ارزیابی سازوکارهای تجربه‌شده برقراری ارتباط بین آموزش فنی و حرفه‌ای رسمی و بازار کار در ایران
        حسین عبداللهی
        هدف این مقاله تحلیل وضعیت ارتباط آموزش فنی و حرفه ای رسمی با بازارکار و تبیین سازوکارهای مناسب برای برقراری ارتباط مطلوب با محیط کار کشور است. روش پژوهش از نوع زمینه‌یابی بوده و برای گردآوری داده‌های مورد نیاز علاوه بر تحلیل اسناد و گزارش‌های علمی ـ پژوهشی از مصاحبه ساخ چکیده کامل
        هدف این مقاله تحلیل وضعیت ارتباط آموزش فنی و حرفه ای رسمی با بازارکار و تبیین سازوکارهای مناسب برای برقراری ارتباط مطلوب با محیط کار کشور است. روش پژوهش از نوع زمینه‌یابی بوده و برای گردآوری داده‌های مورد نیاز علاوه بر تحلیل اسناد و گزارش‌های علمی ـ پژوهشی از مصاحبه ساختار یافته با صاحب‌نظران منتخب در حوزه برنامه‌ریزی آموزشی، درسی و اجرایی آموزش فنی و حرفه‌ای استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد در حال حاضرساز و کار اثربخشی به منظور برقراری ارتباط بین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و بازار کار وجودندارد. سایر یافته‌های مهم این پژوهش عبارتند از: ضرورت بازنگری در روش‌های نیاز سنجی آموزشی و نیز استانداردهای مهارتی، توسعه فرهنگ کار، تأکید برجنبه‌های عملی و مهارتی در آموزش‌ها در مقایسه با آموزش‌های نظری، الزام دستگاه‌های دولتی و نیز بخش صنعت به همکاری واقعی با بخش آموزش‌های فنی وحرفه‌ای، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در چارچوب برنامه کلان توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و نیز پرهیز از توسعه کمی آموزش فنی و حرفه‌ا‌ی. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - مقایسه میزان مشارکت دبیران در مدیریت با توجه به سبک‌های تفکر آنان در مدارس متوسطه شهرستان نقده در سال تحصیلی 92-91
        کمال نقی پور صادق ملکی آوارسین
        هدف پژوهش حاضر، مقایسه میزان مشارکت دبیران در مدیریت با توجه به سبک‌های تفکر آنان در مدارس متوسطه شهر نقده در سال تحصیلی 92-91 بود. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مدارس متوسطه بود، که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی و با استفاده از فرموال کوکران 145دبیر بعنوان نمونه آمار چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، مقایسه میزان مشارکت دبیران در مدیریت با توجه به سبک‌های تفکر آنان در مدارس متوسطه شهر نقده در سال تحصیلی 92-91 بود. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مدارس متوسطه بود، که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی و با استفاده از فرموال کوکران 145دبیر بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد سبک‌های تفکر استرنبرگ و واگنر (1992) و پرسشنامه میزان مشارکت در مدیریت حسینی (1389) در مقیاس هفت درجه‌ای لیکرت استفاده شد. میزان پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، برای پرسشنامه سبک‌های تفکر96/0α = و میزان مشارکت در مدیریت 94/0α = به دست آمد. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی است. داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی با استفاده از نرم افزار spss نسخه‌ی 19تحلیل شدند. نتایج نشان داد که ابعاد مشارکت در مدیریت با توجه به سبک‌های تفکرمتفاوت بوده و سبک‌های تفکر قانونی، آزاداندیش، اجرایی، الیگارشی و آنارشی بیشترین میانگین را داشتند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        15 - بررسی تفکر انتقادی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه
        پروانه ولوی سمیه باقرپور جواد شهسواری
        هدف مقاله حاضر بررسی وضعیت تفکر انتقادی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 900 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی92-91 است که واحدهای درسی خود را گذرانده‌اند. ا چکیده کامل
        هدف مقاله حاضر بررسی وضعیت تفکر انتقادی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 900 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی92-91 است که واحدهای درسی خود را گذرانده‌اند. از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 172 نفر از دانشجویان (بر اساس جدول نمونه‌گیری مورگان) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه کالیفرنیای فرم ب است. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها شامل دو بخش آمار توصیفی و استنباطی است. در بخش آمار استنباطی از روش آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شده است. با استفاده از نرم افزارspss نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان مورد مطالعه پایین است. میانگین مهارت ارزشیابی در گروه علوم تربیتی و روانشناسی و میانگین مهارت تحلیل و مهارت استنباط در گروه فنی و مهندسی بالاتر از سایر گروه‌ها بوده است. پایین بودن مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیانگر آن است که آموزش عالی در برنامه درسی و روش‌های یاددهی و تدریس برای پرورش دانشجویان نقاد و متفکر خوب عمل نکرده است و در صورتی که به دنبال پرورش افرادی است که دارای ذهنی نقاد، معقول، عینی و متعهد به وضوح و دقت باشند، باید در قلمرو آموزش بازنگری نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        16 - مقایسه مهارت‌های اینترنتی و مهارت‌های حرفه‌ای دبیران مدارس علوم فنی و علوم نظری دوره متوسطه دوم
        غلامعلی فخاری اشرفی محمد حاجی زاد
        هدف این پژوهش مقایسه مهارت‌های اینترنتی و مهارت‌های حرفه‌ای دبیران شاغل در مدارس علوم فنی و علوم نظری دوره متوسطه دوم استان مازندران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینه‌یابی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مدارس متوسطه دوم مازندران به تعداد10250 نفر است که از بین آنها چکیده کامل
        هدف این پژوهش مقایسه مهارت‌های اینترنتی و مهارت‌های حرفه‌ای دبیران شاغل در مدارس علوم فنی و علوم نظری دوره متوسطه دوم استان مازندران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینه‌یابی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مدارس متوسطه دوم مازندران به تعداد10250 نفر است که از بین آنها 194 زن و 218 مرد و در مجموع 412 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. از آزمون تستی چهارگزینه‌ای حاوی 10 سؤال برای اندازه گیری مهارت‌های اینترنتی دبیران استفاده شده که ضریب دشواری آن برابر با 46/0 و پرسشنامه‌ای محقق ساخته در طیف لیکرتی 5 درجه‌ای شامل 20 سؤال برای سنجش میزان مهارت‌های حرفه‌ای دبیران با ضریب الفای 85/0 استفاده شده است. داده‌ها، با استفاده از آزمون t برای دو گروه مستقل، تحلیل واریانس یک‌راهه و آزمون تعقیبی شفه به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان داد، دبیران مدارس رشته‌های فنی بیشتر از دبیران رشته‌های نظری، دبیران مرد بیشتر از دبیران زن، دبیران کم سابقه بیشتر ازدبیران پرسابقه، و دبیران کم سن بیشتر از مسن‌تر‌ها از مهارت‌های اینترنتی برخوردار بودند. اما بین مهارت‌های اینترنتی دبیران با تحصیلات مختلف تفاوت معنادار نبود. همچنین، بین مهارت‌های حرفه‌ای دبیران زن و مرد، دبیران مدارس رشته‌های فنی و نظری، دبیران پرسابقه و کم سابقه، دبیران مسن و جوان و دبیران با تحصیلات مختلف تفاوت معنادار مشاهده نشد. پرونده مقاله