فهرست مقالات برحسب موضوع معماری


    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - تأثیر عملکرد رَف نوری(بیرونی)در ایجاد محیط آسایش در آتلیه های معماری در عرض جغرافیایی 35
      زهره سلحشور مهناز محمودی زرندی
      دانشجویان معماری ساعات زیادی درطی روز در آتلیه ها هستند. از این رو بهره گیری از نور طبیعی دارای اهمیت است. این نورها، اگر از حدی بیشتر شوند، باعث ایجاد مزاحمت می شوند که اصطلاحا به آن خیرگی می گویند و یکی از راهکارهای برطرَف کردن آن استفاده ازرَف نوری یا طاقچه نوری است. چکیده کامل
      دانشجویان معماری ساعات زیادی درطی روز در آتلیه ها هستند. از این رو بهره گیری از نور طبیعی دارای اهمیت است. این نورها، اگر از حدی بیشتر شوند، باعث ایجاد مزاحمت می شوند که اصطلاحا به آن خیرگی می گویند و یکی از راهکارهای برطرَف کردن آن استفاده ازرَف نوری یا طاقچه نوری است. این رَف ها در اشکال مختلفی اجرا می شوند. هدف از این مقاله بررسی تأثیر زاویه در رَف های (خارجی) در اقلیم تهران در کاهش خیرگی است. روش تحقیق مقاله کاربردی و از آنجایی که پاسخ به خیرگی به دو دسته پویا و ایستا انجام می شود، برای پاسخ منطقی به پرسش از روش ایستا، از شبیه سازی دیزاین بیلدر استفاده شده است. در محیط شبیه سازی کلاس مکعبی با ابعاد 8 در 6 با 30 درصد پنجره در نمای جنوبی شبیه سازی شده است و سطح کار متناسب با ارتفاع میزها 1 متر، آسمان در سطح خورشیدی در نظر گرَفته شده است. در این شبیه سازی UDI ، ASE، UDA ،DF درچهارحالت (بدون رَف نوری، رَف نوری بازاویه های 180 درجه و 60 >X> 30 درجه (بیرونی ، درونی)) اجرا شده است. بعد از شبیه سازی، مشاهده شد که رَف نوری در دو حالت زاویه دار عملکرد بهتری نسبت به رَف نوری 180 درجه دارد. DF در حالت زاویه دار به سمت درون عملکرد بهتری دارد و UDI در حالت زاویه دار به سمت بیرون نزدیک به 100 لوکس نور طبیعی دریافت می کند که در وضعیت روشنی قرار دارد. پارامتر SDA در دو حالت زاویه دار مناسب است. ASE میزان نور سالیانه در حالت ماکزیمم بیشتر از 60 درصد نور طبیعی دریافت می کند که مطلوب است. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - نقش الگوهای طراحی داخلی فضاهای آموزشی_درمانی با رویکرد روانشناسی محیطی بر ایجاد سرزندگی در افراد(مطالعه موردی:مرکز دیابت تابان)
      الهه شاهی اردستانی جمال الدین سهیلی
      امروزه با صنعتی شدن شهرها و تداخل زندگی مدرن و تکنولوژی‌های نوین انسان به سوی کم‌تحرکی سوق داده شده است، لذا این روند سبب بروز و تشدید مخاطراتی از قبیل چاقی،پرفشاری خون،دیابت، آلزایمر می‌گردد.از این‌رو روند مراجعه به مراکز درمانی و آموزشی رو‌به رشد خواهد بود.بدین جهت مع چکیده کامل
      امروزه با صنعتی شدن شهرها و تداخل زندگی مدرن و تکنولوژی‌های نوین انسان به سوی کم‌تحرکی سوق داده شده است، لذا این روند سبب بروز و تشدید مخاطراتی از قبیل چاقی،پرفشاری خون،دیابت، آلزایمر می‌گردد.از این‌رو روند مراجعه به مراکز درمانی و آموزشی رو‌به رشد خواهد بود.بدین جهت معماران برای رفع اضطراب ناشی از حضور در مراکز آموزشی و درمانی مبحث روان‌شناسی محیط را مطرح و به بررسی تاثیرات مولفه‌های آن در روند آموزش و بهبود مراجعه‌کنندگان پرداخته‌اند.در این پژوهش جامعه آماری مطالعه و بررسی برخی از مراکز آموزشی_درمانی بوده است که در آن از روش جمع‌آوری اطلاعات از طریق اسناد و متون کتابخانه‌ای استفاده شده است،روش تحقیق از نوع همبستگی و نوع استدلال استقرایی بوده است.نتایج پژوهش حاکی از آن است که تلفیق محیط و آنچه به عنوان طبیعت و فضای سبز،نور و روشنایی،دید و منظر از آن یاد می‌شود با محیط‌های آموزشی_درمانی با محوریت آموزش،توانمند‌سازی و اصول خودمراقبتی می‌تواند علاوه‌بر تاثیرات مثبت در روحیه و خلق و خوی این افراد باعث ایجاد سرزندگی و حس مکان یا تعلق درآنان گردد،که این امر خود محوریت اساسی این مقاله را شامل می‌گردد و دستاورد آن علاوه‌بر کاهش روند بیماری و عارضه‌های آن که سبب کنترل هرچه بهتر این بیماری می‌شود،نوعی امنیت خاطر و بازگشت به جامعه و اجتماع را برای این افراد به ارمغان می‌آورد،لذا نتایج بدست آمده مشخص می‌نماید که برخی از الگوهای طراحی معماری این مراکز آموزشی_درمانی علاوه بر رفع نیازهای افراد سبب ایجاد تعاملات اجتماعی و اشتیاق به زندگی و یا سرزندگی در مراجعه‌کنندگان بدین مراکز شده است. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - ارزیابی تأثیر استفاده مجدد از خانه های تاریخی به عنوان مدارس معماری بر دانشجویان و مردم زیسته در بافت (نمونه مطالعاتی: خانه‌های تاریخی اردبیل)
      مهسا جوادی نوده آزاده شاهچراغی
      استفاده از خانه های تاریخی به عنوان مدارس معماری دارای مفاهیم چند بعدی پایداری است. در واقع استفاده مجدد می تواند علاوه بر کیفیت زیستی افراد ساکن در بافت های تاریخی بر کاربران فضا نیز تأثیرگذار باشد. چون محیط های آموزشی درخور هم در آموزش و هم در پرورش دانشجویان معماری م چکیده کامل
      استفاده از خانه های تاریخی به عنوان مدارس معماری دارای مفاهیم چند بعدی پایداری است. در واقع استفاده مجدد می تواند علاوه بر کیفیت زیستی افراد ساکن در بافت های تاریخی بر کاربران فضا نیز تأثیرگذار باشد. چون محیط های آموزشی درخور هم در آموزش و هم در پرورش دانشجویان معماری مؤثر هستند. با این حال تاکنون بهره برداران در فرآیندهای مرتبط حضور نداشتند و ابعاد مؤثر در تغییر کاربری از منظر نیازهایشان مشخص نشده است. از این رو در پژوهش حاضر معیارهای مؤثر در استفاده مجدد از خانه های تاریخی به عنوان مدارس معماری از منظر مردم زیسته در بافت تاریخی و دانشجویان ارزیابی می گردد تا رابطه معیارها با آموزش دانشجویان و کیفیت زیستی ساکنین بافت مشخص گردد. در این رابطه خانه های تاریخی محله اوچ دکان اردبیل از سوی پژوهشگران مطرح شده اند و با تلفیق روش های کمی و کیفی به ارزیابی الگوی عملیاتی تحقیق از طریق پرسشنامه با اعتبارسنجی آلفای کرونباخ در آنها پرداخته شده است. همچنین با توجه به توزیع نرمال متغیرهای اصلی، نتایج در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه بین اهداف بهره برداران با متغیرها در دو گروه متمایز دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی و ساکنان محله اوچ دکان صورت گرفته است. بر این مبنا مشخص گردیده است که توجه به ابعاد ادراکی (زیبایی شناسی، تعلق و...) از منظر دانشجویان بر آموزش آنان- بیش از هر بعد دیگر در استفاده مجدد از بناهای تاریخی- تأثیرگذار است. از منظر ساکنین بافت هم ابعاد عملکردی (فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و...) دارای همبستگی با کیفیت زیستی و سرزندگی در محدوده مورد نظر است. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - تأثیر محیط‌های آموزشی مبتنی بر چیدمان کلاسی در یادگیری دانش‌آموزان (نمونه‌ی مطالعاتی: مدرسه غیر دولتی هدف)
      یاسمن جابری حسین سلطان زاده شروین میرشاهزاده
      فضاهای آموزشی، یکی از حوزه‌های معماری محیطی هستند که نقش عمده‌ای را در یک جامعه ایفا می نمایند. فضای کلاسی همانند صحنه تئاتر است که با نمایش دادن استعداد‌ها و بهبود یادگیری دانش آموزان باید از طراحی به خصوصی برخوردار باشد. اهمیت موضوع در این است که نوع چیدمان صندلی ها د چکیده کامل
      فضاهای آموزشی، یکی از حوزه‌های معماری محیطی هستند که نقش عمده‌ای را در یک جامعه ایفا می نمایند. فضای کلاسی همانند صحنه تئاتر است که با نمایش دادن استعداد‌ها و بهبود یادگیری دانش آموزان باید از طراحی به خصوصی برخوردار باشد. اهمیت موضوع در این است که نوع چیدمان صندلی ها در کلاس می‌تواند روی کیفیت آموزشی تأثیر ملموسی داشته باشد. مبانی نظری تحقیق بر این نکته استوار است که تمرکز دانش‌آموزان و چگونگی توجه آن ها می‌تواند در یادگیری نقش مهمی داشته باشد هدف از این پژوهش بررسی رابطه چیدمان صندلیها درکلاسها و تأثیر مثبت آن بر یادگیری با رویکردها و پیامدهای آن بر یادگیری است که از روش تحقیق همبستگی و از تحلیل مسیر، آمار توصیفی و نسبت فراوانی بهره می برد تا تأثیر چیدمان بر یادگیری را مورد بررسی قرار دهد. آزمودنی‌های تحقیق حاضر 64 نفر از دانش‌آموزان مدرسه ی دخترانه هدف در شهرستان میاندوآب در سه مقطع تحصیلی است که در پایان نیم سال تحصیلی نتایج آزمونها، مورد بررسی قرار گرفته و تجزیه تحلیل داده ها، با استفاده از نرم‌افزار SPSSانجام‌شده است. بنابراین در این تحقیق سه نوع چیدمان عبارتند از چیدمان ردیفی برای دروس(عربی، ریاضی، ادبیات فارسی)، چیدمان خوشه‌ای برای دروس (علوم، کار و فناوری، هنر)، چیدمان Uشکل برای درس (مطالعات اجتماعی، زبان خارجه، پیامهای آسمانی، سبک زندگی، قرآن)، نتیجه‌گیری می‌شود. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - ارتقاء حس مکان در کتابخانه مرکزی شهر تبریز با بررسی متغیرهای آکوستیک در معماری
      مریم میرزابابالو سید بهشید حسینی عباس غفاری هوتن ایروانی
      آسایش صوتی از بحثهایی است که در کتابخانه دارای اهمیت دوچندان است. در این پژوهش قرائت خانه های دختران و پسران کتابخانه تبریز بررسی و مقایسه شده است. جهت ارتقاء حس دلبستگی به مکان در کتابخانه ها، اهمیت وضرورت دستیابی به توزیع مناسب صدا افزایش می یابد.هدف پژوهش، رسیدن به آ چکیده کامل
      آسایش صوتی از بحثهایی است که در کتابخانه دارای اهمیت دوچندان است. در این پژوهش قرائت خانه های دختران و پسران کتابخانه تبریز بررسی و مقایسه شده است. جهت ارتقاء حس دلبستگی به مکان در کتابخانه ها، اهمیت وضرورت دستیابی به توزیع مناسب صدا افزایش می یابد.هدف پژوهش، رسیدن به آسایش صوتی و حس تعلق به مکان برای ‌کاربران ‌در کتابخانه ‌و ‌مطلوب ‌بودن ‌محیط است. از مطالعات اخیر در زمینه کتابخانه متغیرهای وابسته معماری و مستقل آکوستیک (هندسی، ذهنی، عینی، تناسبات) تفکیک شده است. روش تحقیق توصیفی و از طریق بررسی همبستگی متغیرهای مذکور است و با توزیع پرسشنامه و تحلیل داده ها در نرم آفزار SPSS انجام شده است. نتایج پژوهش میانگین نظرات کاربران در بعد هندسی دختران087/3 و پسران 579/3 ، در بعد ذهنی دختران 093/4 و پسران998/3، در بعد عینی دختران828/3 و پسران 733/3 و در بعد تناسبات دختران938/3 و پسران 804/3 را نشان می دهد و بیانگر این است که: بعد ذهنی دارای بالاترین اثر است و میزان دلبستگی دختران بیشترین مقدار را دارد.بنابراین تأکید می شود که جهت ارتقاء حس مکان در طراحی فضاهای مطالعاتی و آموزشی به استفاده از سطوح دارای الیاف و پوسته‌ها و در بخش‌هایی استفاده از کاواک و حفره توجه بیشتری شود. نوآوری پژوهش در این است که اذعان دارد طیف فرکانس‌های وسیع و بالاتر که از حنجره دختران تولید می‌شود، استفاده از الیاف و پوسته‌ها در سطوح فضاهای مختص دختران را ضروری تر می کند، تا با ایجاد آسایش صوتی حس دلبستگی به مکان نیز افزایش پیدا ‌کند. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - تبیین مدل روانشناختی تحقق سرزندگی در بستر معماری مسکونی
      حسین رضایی پروین سلطانی
      در دهه‌های اخیر، مطالعات وسیعی در زمینه دانش روانشناسی محیطی صورت گرفته که بررسی روانشناختی رفتار و توجه به نیازهای انسان در بستر محیط کالبدی و زندگی روزمره را مد نظر قرار می‌دهد. لیکن به دلیل نبود ابزار و سنجه مناسب برای تعمیم و کاربست این مطالعات در معماری و بویژه در چکیده کامل
      در دهه‌های اخیر، مطالعات وسیعی در زمینه دانش روانشناسی محیطی صورت گرفته که بررسی روانشناختی رفتار و توجه به نیازهای انسان در بستر محیط کالبدی و زندگی روزمره را مد نظر قرار می‌دهد. لیکن به دلیل نبود ابزار و سنجه مناسب برای تعمیم و کاربست این مطالعات در معماری و بویژه در ارتباط با مسکن، کمک چندانی به افزایش سرزندگی و متعاقبا ارتقاء کیفیت زندگی کاربران ساختمان‌های مسکونی در مقیاس کلان (عمومیت جامعه) نکرده است. از این رو در پژوهش حاضر به این سؤال پرداخته شد که چگونه می‌توان ساز و کار تأثیر کیفیت معماری بر سرزندگی و ارتقاء کیفیت زندگی ساکنین ساختمان‌های مسکونی را تبیین نمود و به چه صورت می‌توان نتایج آن را در عرصه عمل به کار گرفت؟ این مطالعه به صورت هدفمند با استفاده از روش کیفی فراترکیب به تشریح عملیاتی مفهوم روانشناختی سرزندگی به عنوان یکی از اهداف مطلوب انسان از یک سو و چگونگی رهیافت به آن به عنوان درجه‌ای کیفی از محیط از سوی دیگر پرداخته است؛ تا متعاقباً با بهره‌گیری از اصول و مبانی روانشناسی محیطی به درکی میان‌رشته‌ای و سیستماتیک از فرآیند طراحی بهینه و عوامل کالبدی مؤثر در آن، نائل شود. در این راستا عوامل کالبدی مرتبط در سه دسته کلان ویژگی‌های فضایی، قابلیت‌های محیطی و صفات محیطی، کدگذاری و بررسی شد و سپس در قالب یک مدل نظری به عنوان راهبردی معمارانه برای تحقق سرزندگی در بستر ساختمان‌های مسکونی تدوین گردید. در نهایت باید اذعان داشت که سرزندگی افراد و ارتقاء کیفیت زندگی آنها تا حدود قابل توجهی به جنبه‌هایی از ارتباط انسان و محیط کالبدی زندگی وی باز می‌گردد که با رعایت اصول روانشناسی محیطی در طراحی، قابل بهبود است. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - مدل یابی نظری ارتباط مولفه های بیوفیلیک با کارایی فضاهای بینابین مجموعه های مسکونی ( در بستر پژوهشهای پیشین)
      فائزه یزدانی رستم زهراسادات سعیده زرآبادی فرح حبیب
      در سال های اخیر در حوزه معماری توجه خاصی به معماری مسکونی بیوفیلیک شده و سعی بر آن است تا پیوند بین معماری و طبیعت بیشتر مورد توجه قرار گیرد. با رویکرد پژوهش کیفی و طی مروری سیستماتیک و با روش نمونه گیری هدفمند، فهرستی اولیه از پژوهش های انجام شده در این زمینه تهیه گردی چکیده کامل
      در سال های اخیر در حوزه معماری توجه خاصی به معماری مسکونی بیوفیلیک شده و سعی بر آن است تا پیوند بین معماری و طبیعت بیشتر مورد توجه قرار گیرد. با رویکرد پژوهش کیفی و طی مروری سیستماتیک و با روش نمونه گیری هدفمند، فهرستی اولیه از پژوهش های انجام شده در این زمینه تهیه گردید. در گام بعد، با روش مرور نظام مند مبتنی بر الگوی چهار مرحله ای و با تدوین استراتژی جستجوی مقالات، مسیر جستجو با واژگان اصول بیوفیلیک، کارایی فضاهای بینابین، مجموعه های مسکونی بیوفیلیک، طراحی بیوفیلیک، منظر بیوفیلیک در پایگاه های استنادی معتبر انجام شد.طی مروری سیستماتیک و با روش نمونه گیری هدفمند، فهرستی اولیه از پژوهش های انجام شده در این زمینه تهیه گردید. یافته های این مقاله نشان میدهد که مفاهیم بیوفیلیک در گام اول منجر به ارتباط با طبیعت، تاثیر بر زندگی انسان و دیگر گونه های زیستی، اثرات مثبت بیولوژیکی و محیط های ساخته شده و افزایش فرصت های طراحی جهت بهبود سلامت و زیست بهتر افراد خواهد شد. در نتایج مشخص شد چه عواملی بر ایجاد محیط های بیوفیلیک تاثیر گذار است و فضاهای بینابین بیوفیلیک در مجموعه های مسکونی چه ویژگی های بهینه ای را به مجموعه های مسکونی اضافه می کند. این تاثیرات در قالب مدل نظری ارائه شده است که می تواند در مطالعات آتی فضای بینابین مجموعه های مسکونی مورد استفاده قرار گیرد. پرونده مقاله