سنجش میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری (مطالعه موردی: شهر زاهدان)
محورهای موضوعی : مطالعات برنامه ریزی شهری و منطقه ایمریم کریمیان بستانی 1 , عثمان بلوچی 2 , صاحبداد جوبه 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، گروه جغرافیا، زاهدا، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، زاهدان، ایران
3 - دانش آموخته کارشناسی جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، زاهدان، ایران
کلید واژه: شهروندان, رضایتمندی, خدمات عمومی, عملکرد شهرداری, شهر زاهدان,
چکیده مقاله :
دراین مقاله رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری در زمینه ارائه خدمات عمومی باروش توصیفی تحلیلی(آماری) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. گردآوری اطلاعات ازطریق پرسش نامه باحجم نمونه 275 نفر در سطح سه منطقه شهری در شهر زاهدان انجام شده است. براساس نتایج به دست آمده سطح رضایت در 91 درصدشهروندان متوسط و پایین تر از آن است. آزمونTتک نمونه متوسط به پایین بودن رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری و همچنین خدمات عمومی ارائه شده توسط شهرداری زاهدان را تأیید می کند. طبق آزمون رگرسیون گام به گامبعد اجتماعی باضریب تعیین (R2) 683/0،بیشترین تأثیر رابرسطح رضایتمندی داشته است. همچنین مقداربتای به دست آمده نشان می دهدکه بعدرفاهی به اندازه305 تغییر برانحراف معیار میزان رضایت ازعملکردشهرداری درزمین هارائه خدمات عمومی تأثیرمی گذارد و بیشترین اثر را در میزان رضایت دارد.آزمون همبستگی پیرسون نیز مؤیدوجود همبستگی بالا و معناداری بین دو متغیر میزان رضایتمندی وخدمات عمومی ارائه شدهاست.اما آزمون های تحلیل واریانس دو راهه وTدو متغیره وجود هیچ گونه رابط ه ای بین متغیرهای جمعیت شناختی(سن،جنسیت) ومیزان رضایتمندی شهروندان را تأیید نمی کنند.
In this paper, the satisfaction of the citizens of the Municipal Performance, the public service with descriptive and analytical (statistical method has been analyzed. Information collected through the questionnaire with a sample size of 275 in the three regions in Zahedan city has been done. Based on the results obtained, satisfaction levels in 91% of citizens, average and below it. One-sample T-test, medium to low, satisfaction of citizens of the Municipal Performance and the public services provided by the Zahedan Municipal confirms. The stepwise regression testing with the social dimension of the coefficient (R2) 0/683, has had the most effect on the level of satisfaction. The Beta value obtained shows that the welfare change to 305, the standard deviation of satisfaction of the council's performance in providing public services affects and has the greatest impact on satisfaction. The Pearson correlation test, reflecting an approval, there are high and significant correlation between two variables satisfaction and public services are provided. But analysis of variance and independent-sample Tests , there is no relationship between demographic variables (age, gender) and the satisfaction of citizens do not approve.
1. ابراهیمزاده، عیسی و عبادی جوکندان، اسماعیل، 1387، تحلیلی بر توزیع فضایی مکانی کاربری فضای سبز در منطقه سه شهری زاهدان، فصلنامه جغرافیا و توسعه، شماره پیاپی 11.
2. براند فری، هیلدر، 1383، طراحی شهری به سوی یک شکل پایدارتر شهر، ترجمه حسین بحرینی، تهران، انتشارات شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری.
3. بریمانی، فرامرز، 1383، تنوع و تکثرگرایی، شالوده صلح پایدار، مجله اطلاعات سیاسی- اقتصادی، تهران، شمارههای 205 و 206.
4. پورجعفر، محمدرضا و اردستانی، زهراالسادات، 1387، جایگاهمشارکتمردمیدرساماندهیبافتهایفرسوده شهری، اولین همایش بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری، مشهد.
5. حاجینژاد، علی و همکاران، 1389، بررسی متغیرهای فردی مؤثر بر رضایتمندی شهروندان از کیفیت محیط زندگی: مورد شهر شیراز، فصلنامه جغرافیا و توسعه، شماره پیاپی 17.
6. حکمت نیا، حسن و موسوی، میرنجف، 1386، سنجش میزان و عوامل مؤثر بررضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری، مطالعه موردی؛ شهر یزد، مجله جغرافیا و توسعه.
7. خدارحیمی، سیامک، 1385، بررسی وضعیت ارایه خدمات عمومی و بهینه سازی آن از دیدگاه شهروندان شیرازی، شهرداری شیراز، معاونت برنامهریزی، گروه مطالعات وپژوهش.
8. رجب صلاحی، حسین، 1381، ساختار حکومت محلی، مدیریت شهری و شهرداری، برنامهریزی و مدیریت شهری، مسایل نظری و چالشهای تجربی، انتشارات سازمان شهرداریهای کشور، تهران.
9. رفیعیان، مجتبی و همکاران، 1388، سنجش میزان رضایتمندی سکونتی ساکنان محلة نواب، مجله پژوهشهای جغرافیای انسانی، شماره 67.
10. رفیعیان، مجتبی و خدائی، زهرا، 1388، بررسی شاخصها و معیارهای مؤثر بر رضایتمندی شهروندان از فضاهای عمومی شهری، فصلنامه راهبرد، سال هجدهم، شماره 53.
11. رهنورد، فرجالله، 1382، توانمندسازی کارکنان، گامی به سوی مشتریمداری، فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، شماره ۵۹ ، صص 37-28.
12. شایان، حمید و همکاران، 1389، ارزیابی میزان رضایتمندی روستاییان از محیط سکونتگاهی: مطالعه موردی شهرستان کمیجان، فصلنامه روستا و توسعه، شماره ۱.
13. طاهری، ابوالقاسم، 1377، اداره امور شهرداریها، انتشارات قومس، تهران.
14. طاهریان، آمنه، 1386، عوامل مؤثر بر افزایش رضایتمندی کاربران کتابخانهها با تأکید برکتابخانههای تخصصی، فصلنامه کتاب، شماره ۷۰ .
15. گلابی، سیاوش، 1379، جامعهشناسی سازمانها، انتشارات میترا، تهران.
16. فرهادنژاد، حاجعلی، 1387، مدیریت رضایتمندی مراجعان در سازمانهای دولتی، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۹۷.
17. مهندسین مشاور شهر و خانه، 1369، طرح تفصیلی شهر زاهدان، جلد ششم، اداره کل مسکن و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان
18. وارثی، حمیدرضا و و همکاران، 1387، بررسی تطبیقی توزیع خدمات عمومی از منظر عدالت اجتماعی (مورد: زاهدان)، مجله جغرافیا و توسعه، شماره 11.
19. Galster, George. Hesser, Garry., 1981, Residential satisfaction: Compositional andContextual Correlates, J. Environment and Behavior, Vol.13, No. 6.
20. Hourihan, Kevin.,1984, Context- Dependent Models of residential satisfaction, Environment and Behavior, Vol .16, No.3
21. Fleury-Bahi, Ghozlane et al., 2008, Processes of Place Identification andEsidential Satisfaction, Environment and Behavior, Vol .XX, No.X. Available at.
_||_