بررسی تاثیر ارزش مبتنی بر فایده و ارزش لذت جویانه بر نگرش کلی مشتریان مراکز خرید (مطالعه موردی: هایپر استار)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابی
1 -
کلید واژه: مراکز خرید, ارزش لذت جویانه, ارزش مبتنی بر فایده, موقعیت های خرده فروشی, احساس دلبستگی به مکان, تمایز (تفاوت) ادراک شده, ارزیابی مشتریان مراکز خرید,
چکیده مقاله :
این مقاله بر پایه خرید از مراکز خرید است، که به بررسی گرایش های مشتریان با استفاده از ارزش لذت جویانه و ارزش مبتنی بر فایده پرداخته است. به علاوه به بررسی تمایز ادراک شده مشتریان که تاثیر مستقیم بر ادراکات آن ها خواهد داشت. یک عامل تعیین کننده در ارزیابی مراکز خرید به دست آمد که آن ارزش لذت جویانه بود که بیشتر مباحث مقاله را پوشش می دهد. این مقاله بررسی می کند که چگونه نگرش های تک تک مشتریان می تواند احساس وابستگی به مراکز خرید را ایجاد کند زیرا به وجود آوردن چنین ارتباطی با مشتریان مهم است. این یافته ها راه های امید بخشی را برای فروشگاه های بزرگ (مراکز خرید) جهت رسیدن به هدف نهایی خود نشان می دهد. این مطالعه از 203 نفر از مشتریان یک مرکز خرید (فروشگاه هایپر استار) به عمل آمده است. داده ها با استفاده از مدل ساختاری تحلیل شده است. تمایزه ادراک شده، احساس دلبستگی به مکان، هیجان خرید (مثبت، منفی) و نگرش کلی مشتریان مراکز خرید از طریق مدل مفهومی بررسی شده است و همچنین مفاهیم مدیریتی مهمی برای مراکز خرید در توسعه ی استراتژی های جدید جهت پیشرفت و راه کارها و محدودیت ها مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
This study, based shopper’s in shopping malls, establishes investigation that malls can achieve orientations following the hedonic value and utilitarian value dimensions of shopping. Furthermore, investigation perceived differentiation to positively influence customers’ attachment to the mall, a determining factor in the mall’s evaluation. Interestingly, mall’s orientation related to hedonic elements was found appealing by all subjects. This study investigates how the pursuit of singular orientations (along the hedonic /utilitarian range ) can generate a feeling of attachment to the mall for customers. Generating such special connection with customers is important because it influences their general evaluation of the mall. Those findings open promising avenues for segmentation tool to come . The study was conducted on 203 respondents who wer interviewed in two shopping malls; data were analyzed using structural equation modeling. Furthermore conceptual model Investigation of the Hedonic Value , Utilitarian Value, place attachment, perceive differatitian , emotion (negative, positive) and General Attitude of Customers Evaluation of Shopping mall Important managerial implications for malls’ tenants providing clear guidance in developing new strategies are discussed along with limitations and avenues for future research.