• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تحلیل بهبود قابلیت های زنجیره تامین و دستیابی به چابکی سازمان از طریق ارتقای توانمندی های فناوری اطلاعات در صنعت (مطالعه موردی :صنعت لوازم خانگی)
        پیمان برزگر کلیجی حسنعلی آقاجانی
        این پژوهش با هدف تحلیل بهبود قابلیت های زنجیره تامین و دستیابی به چابکی سازمان از طریق ارتقای توانمندی های فناوری اطلاعات در صنعت انجام شده است. روش مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان صنعت لوازم خانگی در شهر تهران م چکیده کامل
        این پژوهش با هدف تحلیل بهبود قابلیت های زنجیره تامین و دستیابی به چابکی سازمان از طریق ارتقای توانمندی های فناوری اطلاعات در صنعت انجام شده است. روش مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان صنعت لوازم خانگی در شهر تهران می‌باشند. در این تحقیق پژوهشگر برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده کرد که برابر 56 نفر است. انتخاب نمونه‌ها به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده بود. پرسشنامه پژوهش حاضر بر گرفته از پرسشنامه ایرفان و همکاران (2019) است که با استفاده از نرم افزار Smart Pls و روش معادلات ساختاری، فرضیه های تحقیق بررسی شدند. نتایج این تحقیق نشان داد که ارتقای توانمندی فناوری اطلاعات و زیرساختهای فناوری اطلاعات و جاذبه های فناوری اطلاعات بر بهبود قابلیت های زنجیره تامین تاثیر داردو همچنین ارتقای توانمندی فناوری اطلاعات و زیرساختهای فناوری اطلاعات و جاذبه های فناوری اطلاعات بر دستیابی به چابکی سازمان تاثیر دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - گروه بندی شاخص‌های ارزش برند در صنعت خودرو ایران
        مهسا کربلایی حسن حسین وظیفه دوست کریم; حمدی
        این پژوهش با هدف گروه بندی ‌شاخص‌های ارزش برند در صنعت خودرو کشور به انجام رسید.از لحاظ هدف کاربردی،و از لحاظ رویکرد اکتشافی می‌باشد.جامعه آماری از شهر تهران و متخصصین حوزه خودرو بودند که با مباحث ارزش برند آشنایی داشتند.با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند،35نفر انتخاب چکیده کامل
        این پژوهش با هدف گروه بندی ‌شاخص‌های ارزش برند در صنعت خودرو کشور به انجام رسید.از لحاظ هدف کاربردی،و از لحاظ رویکرد اکتشافی می‌باشد.جامعه آماری از شهر تهران و متخصصین حوزه خودرو بودند که با مباحث ارزش برند آشنایی داشتند.با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند،35نفر انتخاب شدند.جهت شناسایی شاخص‌های ارزش برند،از مصاحبه بدون ساختاراستفاده گردید.نیز، در فاز گروه بندی شاخص‌های ارزش برند پرسشنامه بسته‌ای بر اساس شاخص‌های شناسایی شده در مرحله قبل طراحی گردید که در آن پاسخ‌ها مبتنی بر طیف هفت گزینه‌ای لیکرت بودند استفاده گردید. گفتنی است که در فاز گروه بندی از روش‌های تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی همچون میانگین،آزمون کولموگروف-اسمیرنوف،آزمون تی تک نمونه‌ای،و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد و جهت انجام محاسبات این فاز،از نرم‌افزارهای اکسل واس پی اسس بهره‌برداری گردید. سرانجام، نتایج تحقیق منجر به شناسایی7 بعداصلی(تمایز،آگاهی، تعلق، اعتماد، کیفیت، وفاداری، مسئولیت اجتماعی)و24شاخص فرعی گردید که ابعاد وفاداری و اعتماد امتیاز بیشتری گرفتند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ارائه الگویی برای تحلیل عوامل موثر بر کیفیت مدیریت در صنعت بانکداری
        مسعود براتی مهران ضیاییان هاجر هادیان
        ظهور بانک‌های خصوصی و افزایش رقابت در نظام بانکداری و همچنین نقش مؤسسات مالی و بانک‌ها در رشد و توسعه اقتصادی کشور، موجب شده که عملکرد بخش بانکداری و ارزیابی آن مورد توجه بسیاری از مدیران و محققین قرار گیرد. یکی از مدل‌های ارزیابی عملکرد معتبر برای بانک‌ها و موسسات مالی چکیده کامل
        ظهور بانک‌های خصوصی و افزایش رقابت در نظام بانکداری و همچنین نقش مؤسسات مالی و بانک‌ها در رشد و توسعه اقتصادی کشور، موجب شده که عملکرد بخش بانکداری و ارزیابی آن مورد توجه بسیاری از مدیران و محققین قرار گیرد. یکی از مدل‌های ارزیابی عملکرد معتبر برای بانک‌ها و موسسات مالی مدل کملز است. این مدل، عملکرد را در شش حوزه‌ کفایت سرمایه، کیفیت دارایی‌ها، کیفیت مدیریت، درآمدها، نقدینگی و حساسیت به ریسک بازار، ارزیابی می‌کند. هدف از انجام این پژوهش، ارائه الگویی برای تحلیل عوامل موثر برکیفیت مدیریت، به عنوان یکی از ابعاد مهم در مدل کملز، از طریق شناسایی و بررسی ارتباط میان عوامل با رویکرد نقشه شناختی فازی و تحلیل Mic Mac است. این پژوهش از جنبه هدف کاربردی و از ماهیت گردآوری داده‌ها پیمایشی بوده است. نمونه آماری این پژوهش، 10 نفر از خبرگان صنعت بانکداری و ابزار گرداوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. بر اساس نتایج، 13 عامل شناسایی شدند که از بین آنها نسبت هزینه‌های عملیاتی و اجتناب از پولشویی تأثیر پذیرترین و حاکمیت شرکتی تأثیر‌گذارترین عامل در کیفیت مدیریت صنعت بانکداری تعیین شدند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تحلیل نقش نوآوری و خودکارآمدی کارآفرینی در اثرگذاری سرمایه های انسانی بر عملکرد سازمانی (مورد مطالعه :شرکت آب و فاضلاب استان تهران)
        رقیه میرعطاالهی علیا سید احمد شایان نیا
        هدف از انجام این تحقیق تحلیل نقش نوآوری و خودکارآمدی کارآفرینی در اثرگذاری سرمایه‌های انسانی بر عملکرد سازمانی (مورد مطالعه :شرکت اب و فاضلاب استان تهران) می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق را کارشناسان شرکت آب و فاضلاب استان تهران تشکیل می‌دهد که تعدادآنها480 نفر می‌باشد. چکیده کامل
        هدف از انجام این تحقیق تحلیل نقش نوآوری و خودکارآمدی کارآفرینی در اثرگذاری سرمایه‌های انسانی بر عملکرد سازمانی (مورد مطالعه :شرکت اب و فاضلاب استان تهران) می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق را کارشناسان شرکت آب و فاضلاب استان تهران تشکیل می‌دهد که تعدادآنها480 نفر می‌باشد. در این تحقیق برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد نمونه 214 نفر تعیین می‌شود که نمونه آماری از روش در دسترس انتخاب شده‌ است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات این پژوهش، پرسشنامه می‌باشد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (0/830) محاسبه شد. برای تعیین روایی این ابزارها از روایی صوری و محتوایی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار لیزرل و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که تاثیر سرمایه انسانی بر نوآوری، عملکرد سازمانی و خودکارآمدی کارآفرینی و همچنین تاثیر خودکارآمدی کارآفرینی بر نوآوری و عملکرد سازمانی و تاثیر نوآوری بر عملکرد سازمانی مورد تایید است. همچنین، نتایج نشان داد که نوآوری در اثر‌‌گذاری سرمایه انسانی بر عملکرد سازمانی و همچنین خودکارآمدی کارآفرینی در اثر‌گذاری سرمایه انسانی بر عملکرد سازمانی نقش میانجی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - واکاوی عوامل استراتژیک مؤثر در کسب و کار بر پویایی رقابتی با نقش واسطه‌ای مشتری‌مداری در شرکت‌های بازرگانی استان اردبیل
        احد نوروززاده
        ساماندهی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های بازرگانی به نحوی که اجرای موفقیت‌آمیز استراتژی‌های مرتبط با آن را فراهم کند، از بزرگترین چالش‌های فراروی مدیران و سرپرستان است. در پژوهش حاضر و در جهت تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده از آرایش مدل، آزمونهای درست‌نمایی ماکزیمم، کشیدگی، چکیده کامل
        ساماندهی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های بازرگانی به نحوی که اجرای موفقیت‌آمیز استراتژی‌های مرتبط با آن را فراهم کند، از بزرگترین چالش‌های فراروی مدیران و سرپرستان است. در پژوهش حاضر و در جهت تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده از آرایش مدل، آزمونهای درست‌نمایی ماکزیمم، کشیدگی، چولگی، تحلیل مسیر بر اساس پیشنهاد بارون و کنی و همچنین مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده و نرم‌افزارهای مورد استفاده نیز SPSS و Amos بوده است. نتایج آزمون فرضیه‌ها بر اساس مراحل پیشنهادی بارون و کنی نشان داده شد. هنگامی که مشتری‌مداری نقش واسطه‌ای دارد و هنگامی که بدون نقش واسطه‌ای است. بر این اساس در مرحله اول آزمون ضریب رگرسیونی متغیر عوامل استراتژیک در کسب و کار روی متغیر پویایی رقابت 573/0 و ضریب رگرسیونی عوامل استراتژیک در کسب و کار بر مشتری‌مداری نیز برابر 302/0 می‌باشد. در مرحله دوم ضریب مسیر (669/0) و ضریب رگرسیونی عوامل استراتژیک در کسب و کار روی پویایی رقابت از 573/0 به 372/0 تنزیل پیدا کرد. نتایج روش تحلیل مسیر نشان داد با ورود متغیر مشتری‌مداری به مدل مفهومی از میزان تأثیر عوامل استراتژیک کسب و کار بر پویایی رقابتی کاسته می‌شود. در واقع مشتری‌مداری این رابطه را واسطه‌گری می‌نماید. همچنین نتایج نشان‌دهنده تأثیر معنادار عوامل استراتژیک کسب و کار بر پویایی رقابتی و مشتری‌مداری بوده و در نهایت تأثیر مثبت و معنادار مشتری‌مداری بر پویایی رقابتی به تأیید رسیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارائه چارچوبی برای شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد کسب‌ وکارهای فعال در گردشگری با رویکرد معنوی
        مهناز شجاعی آرا محمد حسن ملکی محمد مهدی رحیمیان اصل
        بحث معنویت در گردشگری به‌تازگی مطرح‌شده و ایجاد آرامش، حس وحدت و یکپارچگی برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر عملکرد کسب‌وکارهای فعال در حوزه گردشگری معنوی است. پژوهش حاضر از نظر مبانی پارادایمی، اثباتی؛ از بعد جهت‌گیری، ک چکیده کامل
        بحث معنویت در گردشگری به‌تازگی مطرح‌شده و ایجاد آرامش، حس وحدت و یکپارچگی برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر عملکرد کسب‌وکارهای فعال در حوزه گردشگری معنوی است. پژوهش حاضر از نظر مبانی پارادایمی، اثباتی؛ از بعد جهت‌گیری، کاربردی و از منظر روش‌شناسی، آمیخته است. 15 تن از خبرگان حوزه معنویت و عرفان، کارشناسان گردشگری، کارآفرینان و اساتید دانشگاه در حوزه مدیریت گردشگری در استان قم، جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل می‌دهند که به روش نمونه‌گیری قضاوتی انتخاب شدهاند. برای اجرای پژوهش در مرحله اول، از طریق مرور پیشینه موضوع و مصاحبه با خبرگان، 18 عامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد کسب ‌وکارهای فعال در گردشگری معنوی استخراج شد. سپس عوامل استخراج ‌شده با کاربست آزمون آماری بینم غربال و در ادامه 9 عامل باقیمانده از طریق تکنیک دیمتل مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در نهایت پنج عامل اثرگذار شامل اعتماد و تعهد در عمل، بازاریابی در صنعت گردشگری، آگاهی محیطی با توانمندسازی گردشگران، قابلیت کسب‌وکارها برای جذب منابع مالی و اولویت صنعت گردشگری برای دولت با تکنیک کداس اولویت‌بندی شدند. بر طبق نتایج، استفاده از ابزارهای بازاریابی در صنعت گردشگری از منظر خبرگان بالاترین اولویت را به خود اختصاص داد. پرونده مقاله