ارائه الگویی برای تحلیل عوامل موثر بر کیفیت مدیریت در صنعت بانکداری
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدمسعود براتی 1 , مهران ضیاییان 2 , هاجر هادیان 3
1 - استادیار گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, صنعت بانکداری, نقشه شناختی فازی, کیفیت مدیریت, کملز,
چکیده مقاله :
ظهور بانکهای خصوصی و افزایش رقابت در نظام بانکداری و همچنین نقش مؤسسات مالی و بانکها در رشد و توسعه اقتصادی کشور، موجب شده که عملکرد بخش بانکداری و ارزیابی آن مورد توجه بسیاری از مدیران و محققین قرار گیرد. یکی از مدلهای ارزیابی عملکرد معتبر برای بانکها و موسسات مالی مدل کملز است. این مدل، عملکرد را در شش حوزه کفایت سرمایه، کیفیت داراییها، کیفیت مدیریت، درآمدها، نقدینگی و حساسیت به ریسک بازار، ارزیابی میکند. هدف از انجام این پژوهش، ارائه الگویی برای تحلیل عوامل موثر برکیفیت مدیریت، به عنوان یکی از ابعاد مهم در مدل کملز، از طریق شناسایی و بررسی ارتباط میان عوامل با رویکرد نقشه شناختی فازی و تحلیل Mic Mac است. این پژوهش از جنبه هدف کاربردی و از ماهیت گردآوری دادهها پیمایشی بوده است. نمونه آماری این پژوهش، 10 نفر از خبرگان صنعت بانکداری و ابزار گرداوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. بر اساس نتایج، 13 عامل شناسایی شدند که از بین آنها نسبت هزینههای عملیاتی و اجتناب از پولشویی تأثیر پذیرترین و حاکمیت شرکتی تأثیرگذارترین عامل در کیفیت مدیریت صنعت بانکداری تعیین شدند.
In recent years, the banking system has faced many challenges such as the start of private and semi-private banks and increasing the activities of financial and credit institutions, so with increasing competition in the Iranian banking system, banks must always evaluate their performance. They must use appropriate models to rank and compare with organizations that have similar activities. The banking system is one of the most important economic sectors of the country, which has the most relationship with the macroeconomic sector of the country, and as a result, any fluctuations and instability in it can affect the country's macro economy. This study seeks to investigate the factors affecting the quality of management in the banking industry and determine the causal relationships between these factors. By studying different articles identified 13 factors: Corporate Governance, Human Resources, Processes, IT System, Strategic Planning, Internal Control System, Money Laundering, Credit Risk Management, Organizational Culture, Asset Debt Management, Profit per Employee, Cost per Employee and Cost Ratio per operations. We gave them to 10 experts in this industry through a questionnaire to be evaluated, and then we analyzed them using a fuzzy cognitive map. Our results show that each of the factors can be both effective and influential, which improves their performance and thus achieves the desired quality of management.
_||_