آخرین اخبار نشریه
    مدیریت عملیات ( علمی - پژوهشی )
  • معرفي نشريه
    علمی پژوهشی

     


     

    بنام خدا

    مجله «مدیریت عملیات» بر اساس مجوز شماره 23448/ص/99 مورخه 1399/06/10 اداره کل امور کتابخانه ها، مجلات، انتشارات علمی و علم سنجی و بر اساس تأیید هفتمین کمیسیون انتشارات و اسناد علمی شورای عالی پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی مورخه 1399/02/22 منتشر می­ گردد.



    درباره نشریه

    • ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
    • نوع مقالات قابل انتشار: پژوهشی
    • دوره انتشار: فصلنامه
    • نوع انتشار: الکترونیکی
    • شاپای الکترونیکی: 2325- 2783
    • زبان نشریه: فارسی (چکیده انگلیسی)
    • حوزه تخصصی: مدیریت
    • نوع داوری: داوری بسته - حداقل 2 داور
    • وضعیت دسترسی به مقالات: دسترسی آزاد و رایگان به متن کامل مقالات
    • امتیاز مجله: در ارزیابی سال 1401 دانشگاه آزاد اسلامی، مجله مدیریت عملیات حائز امتیاز 67 و رتبه B شده است. (سامانه ارزیابی نشریات دانشگاه آزاد اسلامی)

     

    فراخوان مقاله

    از اساتید، دانشجویان و محققان محترم برای ارسال مقاله جهت چاپ در شماره های پاییز و زمستان 1402 دعوت به عمل می آید.

     


     


    از اعضای محترم هیات علمی دانشگاه ها با مرتبه علمی استادیار و بالاتر که علاقمند به همکاری در بخش داوری مقالات می باشند، خواهشمند است در وب سایت نشریه ثبت نام نمایند. 

    *************************************************************************************

     

     


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - تحلیل شاخص های مدل کسب و کار مدور در صنعت فولاد ایران
      مهسا وارسته حسنعلی آقاجانی
      شماره 11 , دوره 3 , پاییز 1402
      براساس تحقیقات اخیر انسان تا سال2050 به سه سیاره با ویژگی زمین جهت تامین منابع طبیعی مورد نیاز اقتصاد خطی موجود نیاز خواهند داشت. حرکت به سمت مدل اقتصاد مدور نمونه ای از تغییرات اساسی است که به طرز تفکر و کسب و کار جدید نیاز دارد. صنعت فولاد سازی بعد از نفت و گاز طبیعی چکیده کامل
      براساس تحقیقات اخیر انسان تا سال2050 به سه سیاره با ویژگی زمین جهت تامین منابع طبیعی مورد نیاز اقتصاد خطی موجود نیاز خواهند داشت. حرکت به سمت مدل اقتصاد مدور نمونه ای از تغییرات اساسی است که به طرز تفکر و کسب و کار جدید نیاز دارد. صنعت فولاد سازی بعد از نفت و گاز طبیعی دومین صنعت بزرگ دنیا از نظر ارزش اقتصادی و گردش مالی است. با توجه به مشکلات مدیریتی، تشکیلاتی و عدم وجود ساختار تاثیر گذار و منسجم جهت برنامه ریزی و پیگیری امور موبوط به قراضه در کشور هدف این پژوهش بررسی ارتباطات و تحلیل شاخص های مدل کسب و کار مدور صنعت فولاد که از استراتژی ها، اقدامات و خروجی ها تشکیل می شوند با تاکید بر ارائه راهکار کاربردی در سیاست گذاری ها و تصمیمات مدیران در جهت رویکرد اقتصاد مدور می باشد.روش تحقیق این پژوهش توصیفی تحلیلی و ازلحاظ نوع هدف کاربردی است. در این پژوهش از تکنیک دیمتل جهت تحلیل روابط استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش خبرگان ، صاحب‌نظران و صنعت گران فولادی می‌باشندکه با توجه به سابقه، مهارت، تخصص از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. نتایج نشان داد تاثیرگذار ترین شاخص های مدل کسب و کار مدور استراتژی ها و اقدامات و تاثیر پذیر ترین آنها خروجی ها و پیامد ها می باشند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - شناسایی حلقه های علی و معلولی سرمایه گذاری در صنعت ورزش با تعیین اثر رشد اقتصادی
      الناز صادقی دیزج محمد رحیم نجف زاده جعفر برقی مقدم علیرضا بافنده زنده
      شماره 11 , دوره 3 , پاییز 1402
      یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه و پیشرفت واقعی کشورها، ورزش می‌باشد. با توجه به خلأ الگویی جامع در سازمان‌های کشور و به‌تبع آن صنعت ورزش ، به منظور استفاده از پتانسیل سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای رسیدن به رشد اقتصادی نیاز به بررسی و پژوهش است. لذا، هدف از این پژوهش، چکیده کامل
      یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه و پیشرفت واقعی کشورها، ورزش می‌باشد. با توجه به خلأ الگویی جامع در سازمان‌های کشور و به‌تبع آن صنعت ورزش ، به منظور استفاده از پتانسیل سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای رسیدن به رشد اقتصادی نیاز به بررسی و پژوهش است. لذا، هدف از این پژوهش، شناسایی حلقه‌های علی و معلولی سرمایه‌گذاری در صنعت ورزش با تعیین اثر رشد اقتصادی بر اساس پویایی سیستم بود.. بدین منظور با استفاده از روش اکتشافی، داده‌های کیفی لازم از طریق مصاحبه گردآوری شدند و برای تحلیل بر پایه رویکرد سیستمی و برهم‌کنش‌های بین مؤلفه‌ها و زیرسیستم‌های سرمایه‌گذاری در صنعت ورزش مورد استفاده قرار گرفتند. مشارکت کنندگان پژوهش ، مدیران و اساتید خبره و متخصص در حوزه صنعت ورزش بودند که 20 نفر از آنها به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار ونسیم صورت گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد که سیستم سرمایه‌گذاری در صنعت ورزش دارای زیرسیستم‌های اصلی تجاری‌سازی، خصوصی‌سازی، توسعه زیر ساخت‌ها، گردشگری ورزشی و شکاف در بازار می‌باشد. در واقع این پنج زیرسیستم تحت سیاستگذاری‌های سیستم سرمایه‌گذاری در صنعت ورزش قرار دارند؛ به عبارت دیگر، سیاست‌های بخش سزمایه‌گذاری در صنعت ورزش، به عنوان درون‌داد این زیرسیستم‌ها عمل می‌کند. همچنین، حلقه‌های علی و معلولی به دست آمده از زیرسیستم‌های چندگانه سرمایه‌گذاری در صنعت ورزش، متغیرهای اثرگذار و نحوه تعاملات آنها بر روی یکدیگر را ترسیم و به عنوان مبنایی جهت راهکار ارائه می‌دهد. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - تأثیر کیفیت محتوای شبکه‌های اجتماعی بر آگاهی برند و قصد خرید با منظر از بین بردن شکاف آفلاین و آنلاین
      محمدرضا کوششی محمد فاریابی
      شماره 1 , دوره 1 , بهار 1400
      پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کیفیت محتوای شبکه‌های اجتماعی بر آگاهی برند و قصد خرید مصرف کنندگان است. این پژوهش به لحاظ هدف، جزو پژوهش‌های کاربردی است. داده‌های آن به روش پیمایشی و از طریق پرسشنامه جمع‌آوری شده و از منظر روش، پژوهشی توصیفی است. 503 نفر از استفاده کنندگان شبک چکیده کامل
      پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کیفیت محتوای شبکه‌های اجتماعی بر آگاهی برند و قصد خرید مصرف کنندگان است. این پژوهش به لحاظ هدف، جزو پژوهش‌های کاربردی است. داده‌های آن به روش پیمایشی و از طریق پرسشنامه جمع‌آوری شده و از منظر روش، پژوهشی توصیفی است. 503 نفر از استفاده کنندگان شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام در شهر تبریز با تکمیل پرسشنامه الکترونیکی، در پژوهش مشارکت کردند. برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده است. روایی پرسشنامه به روش محتوایی و روایی همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ و پایایی مرکب مورد تأیید قرارگرفته است. فرضیه‌های تحقیق با استفاده از تکنیک مدل‌سـازی معـادلات سـاختاری و روش حداکثر درست نمایی با نرم‌افزارAMOS مورد آزمون قرار گرفته‌اند. یافته‌های پژوهش، نشان می‌دهد که کیفیت بالای محتوای ارائه شده، منجر به افزایش آگاهی برند، انگیزش لذت‌جویانه و مشارکت مشتری می‌شود. همچنین افزایش تعامل برند، موجب افزایش آگاهی برند و افزایش انگیزش عملکردی می‌شود که آن نیز منتج به افزایش مشارکت مشتری می‌شود. آگاهی برند بر ارزش ادراک شده مشتری و بر قصد خرید و همچنین ارزش ادراک شده مشتری بر قصد خرید تأثیر مثبتی دارد. نتایج این پژوهش، نشان می‌دهد قصد خرید آفلاین توسط مصرف‌کنندگان اینستاگرام از طریق دو مسیر تحت تأثیر مثبت قرار می‌گیرد. فعالیت آنلاین برندها که اولین مسیر کیفیت محتواست، انگیزش لذت جویانه را افزایش می‌دهد و دومین مسیر، تعامل برند است که موجب افزایش انگیزش عملکردی می‌شود. هردو مسیر تأثیر مثبت بر مشارکت مشتری، آگاهی برند، ارزش ادراک شده و قصد خرید آفلاین مصرف‌کنندگان دارند پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - تاثیر انحراف استراتژیک بر نگهداشت وجه نقد شرکت
      یونس بادآورنهندی شهلا عباس زاده المیرا شهامی فر
      شماره 6 , دوره 2 , تابستان 1401
      امروزه میزان دارایی‌های نقدی نگهداری شده توسط شرکت‌ ها و عوامل موثر بر آن از مباحث مهمی هستند که در ادبیات مالی مورد توجه قرار گرفته اند. از این رو پژوهش حاضر به بررسی تاثیر انحراف استراتژیک بر سطح و ارزش نگهداشت وجه نقد می‌پردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، جزء تحقیقات کار چکیده کامل
      امروزه میزان دارایی‌های نقدی نگهداری شده توسط شرکت‌ ها و عوامل موثر بر آن از مباحث مهمی هستند که در ادبیات مالی مورد توجه قرار گرفته اند. از این رو پژوهش حاضر به بررسی تاثیر انحراف استراتژیک بر سطح و ارزش نگهداشت وجه نقد می‌پردازد. این پژوهش از لحاظ هدف، جزء تحقیقات کاربردی بوده و از بعد روش‌شناسی، علی و از لحاظ زمان انجام پژوهش از نوع پس رویدادی می باشد. فرضیه های پژوهش با استفاده از نمونه ای متشکل از 120 شرکت‌ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1393 تا 1399 و با بهره گیری از مدل رگرسیون چند متغیره مبتنی بر تکنیک داده های تابلویی با استفاده از نرم افزارهای استاتا و اکسل مورد تحلیل و آزمون قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که انحراف استراتژیک بر سطح نگهداشت وجه نقد تاثیری معنادار و منفی دارد ولی بر ارزش بازار نگهداشت وجه نقد تاثیر ندارد. می‌توان نتیجه گرفت که میزان انحراف‌های مدیران در فعالیت های یک شرکت نسبت به صنعت می‌تواند ناشی از انگیزه معاملاتی باشد و در حالت کلی بر ارزش نگهداشت وجه نقد شرکت موثر نمی باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - گروه بندی شاخص‌های ارزش برند در صنعت خودرو ایران
      مهسا کربلایی حسن حسین وظیفه دوست کریم; حمدی
      شماره 5 , دوره 2 , بهار 1401
      این پژوهش با هدف گروه بندی ‌شاخص‌های ارزش برند در صنعت خودرو کشور به انجام رسید.از لحاظ هدف کاربردی،و از لحاظ رویکرد اکتشافی می‌باشد.جامعه آماری از شهر تهران و متخصصین حوزه خودرو بودند که با مباحث ارزش برند آشنایی داشتند.با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند،35نفر انتخاب چکیده کامل
      این پژوهش با هدف گروه بندی ‌شاخص‌های ارزش برند در صنعت خودرو کشور به انجام رسید.از لحاظ هدف کاربردی،و از لحاظ رویکرد اکتشافی می‌باشد.جامعه آماری از شهر تهران و متخصصین حوزه خودرو بودند که با مباحث ارزش برند آشنایی داشتند.با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند،35نفر انتخاب شدند.جهت شناسایی شاخص‌های ارزش برند،از مصاحبه بدون ساختاراستفاده گردید.نیز، در فاز گروه بندی شاخص‌های ارزش برند پرسشنامه بسته‌ای بر اساس شاخص‌های شناسایی شده در مرحله قبل طراحی گردید که در آن پاسخ‌ها مبتنی بر طیف هفت گزینه‌ای لیکرت بودند استفاده گردید. گفتنی است که در فاز گروه بندی از روش‌های تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی همچون میانگین،آزمون کولموگروف-اسمیرنوف،آزمون تی تک نمونه‌ای،و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد و جهت انجام محاسبات این فاز،از نرم‌افزارهای اکسل واس پی اسس بهره‌برداری گردید. سرانجام، نتایج تحقیق منجر به شناسایی7 بعداصلی(تمایز،آگاهی، تعلق، اعتماد، کیفیت، وفاداری، مسئولیت اجتماعی)و24شاخص فرعی گردید که ابعاد وفاداری و اعتماد امتیاز بیشتری گرفتند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - اثرگذاری زنجیره‌ی تأمین پویا بر عملکرد شرکت‌های دارویی
      مجید معتمدی محمدحسین درویش متولی احد نوروززاده
      شماره 2 , دوره 1 , تابستان 1400
      در دنیای کنونی مدیریت زنجیره‌‌های تأمین دارویی پیچیده‌تر شده و نیاز به مشارکت ذینفعان مختلف مانند تولید‌کنندگان دارو، عمده‌فروشان، توزیع‌کنندگان، مشتریان و نهادهای نظارتی دارد. پژوهش حاضر با هدف تأثیر زنجیره‌ی تأمین پویا بر عملکرد از طریق نقش میانجی جهت‌گیری اختلال و تا چکیده کامل
      در دنیای کنونی مدیریت زنجیره‌‌های تأمین دارویی پیچیده‌تر شده و نیاز به مشارکت ذینفعان مختلف مانند تولید‌کنندگان دارو، عمده‌فروشان، توزیع‌کنندگان، مشتریان و نهادهای نظارتی دارد. پژوهش حاضر با هدف تأثیر زنجیره‌ی تأمین پویا بر عملکرد از طریق نقش میانجی جهت‌گیری اختلال و تاب‌آوری زنجیره‌‎‌ی تأمین در شرکت‌های تولیدکننده دارو انجام شد. پژوهش حاضر با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران حوزه زنجیره‌ی تأمین در شرکت‌های تولیدکننده دارو می‌باشد که نمونه‌ای به حجم 357 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد یو و همکاران (2019) می‌باشد. تجزیه‌ و‌ تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده نیز با نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که زنجیره‌ی تأمین پویا بر جهت‌گیری اختلال و تاب‌آوری زنجیره‌ی تأمین تأثیر معنی‌داری دارد. همچنین تأثیر جهت‌گیری اختلال و تاب-آوری زنجیره‌ی تأمین بر عملکرد و نیز تأثیر جهت‌گیری اختلال زنجیره‌ی تأمین بر تاب‌آوری زنجیره‌ی تأمین تایید شد. در نهایت مشخص شد زنجیره‌ی تأمین پویا بر عملکرد شرکت‌ها از طریق نقش میانجی جهت‌گیری اختلال و تاب‌آوری زنجیره‌ی تأمین تأثیر دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - سنتز پژوهی درمطالعات بهره وری سازمان های آموزشی
      میرمحسن علوی نامور بهنام طالبی صادق ملکی آوارسین
      شماره 2 , دوره 1 , تابستان 1400
      هدف مقاله حاضر، مطالعه سیستماتیک و ارائه فراترکیبی از مدل های نظری و تحقیقات انجام گرفته در حوزه بهره وری سازمان های آموزشی ایران و کشور های خارجی است. تحقیق با رویکرد کیفی از نوع سنتز پژوهی با روش فراترکیب انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 10 پایان نامه و 40 مقال چکیده کامل
      هدف مقاله حاضر، مطالعه سیستماتیک و ارائه فراترکیبی از مدل های نظری و تحقیقات انجام گرفته در حوزه بهره وری سازمان های آموزشی ایران و کشور های خارجی است. تحقیق با رویکرد کیفی از نوع سنتز پژوهی با روش فراترکیب انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 10 پایان نامه و 40 مقاله مرتبط با موضوع بهره وری است. 6 پایان نامه و 10 مقاله به عنوان نمونه به روش غیرتصادفی از نوع هدفمند انتخاب شد. برای گرد آوری داده های پژوهش حاضر ، ازکتاب ، مقاله وپایان نامه و مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان حوزه بهره‌وری استفاده شد .نتیجه فراترکیب شناسایی 198متغیر پرتکرار ودر نهایت خلق چارچوب مفهومی در حوزه بهره وری سازمانی حول پنج محور اصلی آموزشی، پژوهشی ، فرهنگی ، دانشجویی واعتبارات و امکانات در دو بعد کمی و کیفی شد . این محورها نقش اساسی در بهره وری سازمان ها ایفا می کنند و می تواند مبنایی برای پژوهشگران حوزه بهره وری سازمانی باشد. واژگان کلیدی:فراترکیب،بهره وری،آموزشی،پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اعتبارات وامکانات پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - بومی سازی مدل معماری سازمانی برای دانشگاه آزاد اسلامی
      معصومه سرایی امید علی حسین زاده اسداله خدیوی
      شماره 2 , دوره 1 , تابستان 1400
      افزایش مزیت رقابتی در دانشگاه ها نیازمند یکپارچگی و انسجام فرایندها و استفاده بهینه از تمامی منابع و دارایی های پنهان و نهایتا کاربست رویکردی جامع همانند معماری سازمانی است. این پژوهش با هدف بومی سازی مدل معماری سازمانی برای دانشگاه با استفاده ازچارچوب توگف به روش توصیف چکیده کامل
      افزایش مزیت رقابتی در دانشگاه ها نیازمند یکپارچگی و انسجام فرایندها و استفاده بهینه از تمامی منابع و دارایی های پنهان و نهایتا کاربست رویکردی جامع همانند معماری سازمانی است. این پژوهش با هدف بومی سازی مدل معماری سازمانی برای دانشگاه با استفاده ازچارچوب توگف به روش توصیفی پیمایشی، و جمع آوردی داده ها به سبک آمیخته (کیفی و کمی) با استفاده از روش دلفی حجم نمونه 30نفر و نمونه گیری گلوله برفی و به روش نظریه زمینه ای و دلفی با استفاده از ابزارمحقق ساخته (آلفای کرونباخ ،913/0) اطلاعات جمع آوری شده و برای تحلیل داده ها از روش سنتژپژوهی و کدگزاری باز و جهت تحلیل آماری از مدلسازی معادلات ساختاری ، نرم افزارهای اس پی اس اس 26، اسمارت پی ال اس3.2 استفاده شد.نتایج نشان می دهد معماری سازمانی بومی شده برای دانشگاه دارای سه متغیر کلیدی معماری کسب و کار، معماری تکنولوژی و معماری سیستم های اطلاعاتی بوده و شاخص برازش نیکویی کلی مدل(اس آر ام آر) با مقدار 023/0 کمتر از 08/0 نشان ازمناسب بودن مدل می باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر توانمندی های پلتفرم های فناورانه
      سید رسول حسینی تورج صادقی علی حسین زاده ساحل فرخیان
      شماره 6 , دوره 2 , تابستان 1401
      امروزه تولید جریان مداوم محصولات جدید و بازگشت سریع هزینه های کلان سرمایه گذاری تعیین کننده کارایی شرکت‌ها بوده است . لذا اتخاذ راهبردهای تولید محصولات بر اساس پلتفرم و بهره گیری از توانمندی‌های آن، اهمیت به سزایی خواهد داشت. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل توانمندی چکیده کامل
      امروزه تولید جریان مداوم محصولات جدید و بازگشت سریع هزینه های کلان سرمایه گذاری تعیین کننده کارایی شرکت‌ها بوده است . لذا اتخاذ راهبردهای تولید محصولات بر اساس پلتفرم و بهره گیری از توانمندی‌های آن، اهمیت به سزایی خواهد داشت. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل توانمندی‌های پلتفرم فناورانه در صنعت لوازم آرایشی و اولویت بندی عوامل دخیل در این مدل انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت از نوع اکتشافی؛ از لحاظ هدف از نوع پژوهش های کاربردی؛ از لحاظ شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی، بر مبنای ماهیت داده ها پژوهشی آمیخته (کیفی- کمی) به شمار می آید. جامعه آماری پژوهش اساتید دانشگاهی در حوزه بازرگانی و کسب و کار و نیز مدیران ارشد متخصص در حوزه لوازم آرایشی می باشند. در این راستا، براساس مصاحبه‌های تخصصی انجام شده با خبرگان و به کارگیری نظریه داده بنیاد، 16 مولفه اصلی و 71 مقوله در زمینه توانمندی‌های پلتفرم فناورانه در صنعت لوازم آرایشی شناسایی شد. در مرحله بعد با استفاده از روش دلفی فازی اعتبارسنجی لازم صورت گرفت و مشخص شد همه مولفه‌های پژوهش از اعتبار کافی برخوردار می‌باشند. در نهایت با استفاده از تکنیک BWM رتبه بندی معیارها و زیرمعیارها حاصل شد. که نشان می دهد بعد محوری بیشترین اهمیت را در بین ابعاد دارا می باشد و نیز هر یک از مولفه های پژوهش و زیرمعیارهای آنها اولویت بندی گردید. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - تحلیل نقش مدیریت ریسک پروژه بر عملکرد با نقش میانجی سرمایه فکری
      محمد مهدی موحدی نوشین حافظی زاده
      شماره 7 , دوره 2 , پاییز 1401
      هدف این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت ریسک بر عملکرد سازمان با توجه به نقش میانجی سرمایه فکری است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی است. ازنظر جمع آوری داده ها نیز میدانی تلقی می شود. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه می باشد که شامل 21 سوال برای سنجش چکیده کامل
      هدف این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت ریسک بر عملکرد سازمان با توجه به نقش میانجی سرمایه فکری است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی است. ازنظر جمع آوری داده ها نیز میدانی تلقی می شود. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه می باشد که شامل 21 سوال برای سنجش کل متغیرهای تحقیق است. روایی پرسشنامه توسط نظر اساتید و کارشناسان و تحلیل عاملی تایید و و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان ستادی شرکت سایپا تهران می باشد. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 140 نفر به عنوان نمونه نهایی تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور آزمون فرضیه ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. همچنین نتایج پژوهش با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که مدیریت ریسک بر عملکرد سازمان و سرمایه فکری تاثیر دارد. همچنین سرمایه فکری نیز بر عملکرد سازمان تاثیر داشته است. نقش میانجی سرمایه فکری نیز با توجه به تاثیر روابط، مورد تایید قرار گرفت. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - طراحی الگوی انگیزه های مصرف کننده برای خرید گروهی آنلاین با استفاده از مدلسازی ساختاری- تفسیری
      مجتبی رمضانی رضا نصراللهی سعیدلو داود لفظ فروشان کیوان علیوردی نسب
      شماره 3 , دوره 1 , پاییز 1400
      چکیدهخرید گروهی آنلاین تبدیل به یک کانال فروش مهم و سریع برای ارائه دهندگان محصولات و خدمات شده است، با این حال تحقیقات انجام شده به طور کامل به بررسی انگیزه های مختلف مشتریان در خرید گروهی آنلاین توجه نداشته اند. بر همین اساس هدف این تحقیق طراحی الگوی انگیزه های مصرف ک چکیده کامل
      چکیدهخرید گروهی آنلاین تبدیل به یک کانال فروش مهم و سریع برای ارائه دهندگان محصولات و خدمات شده است، با این حال تحقیقات انجام شده به طور کامل به بررسی انگیزه های مختلف مشتریان در خرید گروهی آنلاین توجه نداشته اند. بر همین اساس هدف این تحقیق طراحی الگوی انگیزه های مصرف کننده برای خرید گروهی آنلاین با استفاده از مدلسازی ساختاری- تفسیری بوده است. روش تحقیق توصیفی و نمونه آماری تحقیق در بخش شناسایی انگیزه‌های مصرف کننده برای خرید گروهی آنلاین شامل 217 کاربر وبسایت های خرید گروهی بوده است. در بخش دوم برای طراحی الگو و سطح بندی از ده فرد خبره استفاده شده است. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از دو پرسشنامه بهره گرفته شده است. پرسشنامه اول برای شناسایی انگیزه های خرید گروهی آنلاین و پرسشنامه دوم به منظور طراحی الگو و سطح‌بندی بر اساس روش مدلسازی ساختاری- تفسیری بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ برای بررسی روایی پرسشنامه، از آزمون t برای شناسایی انگیزه های کاربران برای خرید گروهی آنلاین و برای طراحی الگوی انگیزه های مصرف کننده از مدل سازی ساختاری- تفسیری استفاده شده است. نتایج در بخش شناسایی نشان داد که از مجموع شانزده عامل مستخرج از ادبیات تحقیق، ده عامل به عنوان انگیزه‌های مصرف کننده برای خرید گروهی آنلاین محسوب می گردند. همچنین نتایج روش مدل سازی ساختاری- تفسیری نشان داد که کیفیت وبسایت در سطح هفتم قرار گرفته و به عنوان اساس سیستم محسوب می گردد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - مطالعه چابکی سازمانی و روحیه کارآفرینی با توجه به نقش تعدیلگر مدیریت دانش
      امید صفری غلامرضا صفری محمد نیکنام
      شماره 9 , دوره 3 , بهار 1402
      هدف از انجام این مطالعه، بررسی ارتباط بین چابکی سازمانی و روحیه کارآفرینی از طریق مدیریت دانش در معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم بود. این تحقیق بر حسب هدف، کاربردی و همچنین از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ زمانی، مقطعی بود. جامعه آماری در ا چکیده کامل
      هدف از انجام این مطالعه، بررسی ارتباط بین چابکی سازمانی و روحیه کارآفرینی از طریق مدیریت دانش در معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم بود. این تحقیق بر حسب هدف، کاربردی و همچنین از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ زمانی، مقطعی بود. جامعه آماری در این مطالعه، کلیه معلمان تربیت بدنی که 87 نفر بوده و با توجه به روش سرشماری، همه اعضای جامعه آماری به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مطالعه از پرسشنامه های استاندارد چابکی سازمانی فلتو و همکاران (2011)، مدیریت دانش( شرون لاسون ،2003) و روحیه کارآفرینی فلاح (1396) استفاده شده است. روایی پرسشنامه ها با تایید نهایی استاد راهنما و پایایی با محاسبه آلفای کرونباخ برای هر سه پرسشنامه که بترتیب 904/0، 865/0 و 894/0 و بیشتر از 80/0 بودند، مورد تایید قرار گرفت. به منظور پاسخ به سوال‌ های تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار های SPSS و PLS استفاده شده است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داده بین چابکی سازمانی، مدیریت دانش و مولفه های آن با روحیه کارآفرینی رابطه مثبت و معنادار؛ چابکی سازمانی و مولفه های آن با مدیریت دانش رابطه مثبت و معنادار برقرار بود. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که روحیه کارآفرینی را می توان بر اساس چابکی سازمانی، مدیریت دانش پیش‌بینی کرد. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    ابر واژگان

  • پست الکترونیک
    نشانی
    آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان مرند، میدان دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند، کد پستی: 5418916571، صندوق پستی: 54165/161 آدرس وب سایت نشریه:   jom.marandiau.ac.ir ایمیل نشریه: jom@marandiau.ac.ir شماره تلفن نشریه:   42292210-041 ,42292245-041 ,42292236-041 داخلی 1157 لطفا در صورت نیاز  از طریق واتس اپ به شماره همراه 09144173448 پیام ارسال نمایید.
    تلفن
    تلفكس
    کد پستی

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    آخرین به روزرسانی 13/04/1403