گروه بندی شاخصهای ارزش برند در صنعت خودرو ایران
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدمهسا کربلایی حسن 1 , حسین وظیفه دوست 2 , کریم; حمدی 3
1 - مدیریت بازرگانی/دانشکده مدیریت و اقتصاد / علوم و تحقیقات تهران
2 - مدیریت بازرگانی/دانشگاه علوم و تحقیقات
3 - مدیریت بازرگانی/دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: رویکرد اکتشافی, برند, صنعت خودرو, مدیریت برند, ارزش برند,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف گروه بندی شاخصهای ارزش برند در صنعت خودرو کشور به انجام رسید.از لحاظ هدف کاربردی،و از لحاظ رویکرد اکتشافی میباشد.جامعه آماری از شهر تهران و متخصصین حوزه خودرو بودند که با مباحث ارزش برند آشنایی داشتند.با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند،35نفر انتخاب شدند.جهت شناسایی شاخصهای ارزش برند،از مصاحبه بدون ساختاراستفاده گردید.نیز، در فاز گروه بندی شاخصهای ارزش برند پرسشنامه بستهای بر اساس شاخصهای شناسایی شده در مرحله قبل طراحی گردید که در آن پاسخها مبتنی بر طیف هفت گزینهای لیکرت بودند استفاده گردید. گفتنی است که در فاز گروه بندی از روشهای تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی همچون میانگین،آزمون کولموگروف-اسمیرنوف،آزمون تی تک نمونهای،و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد و جهت انجام محاسبات این فاز،از نرمافزارهای اکسل واس پی اسس بهرهبرداری گردید. سرانجام، نتایج تحقیق منجر به شناسایی7 بعداصلی(تمایز،آگاهی، تعلق، اعتماد، کیفیت، وفاداری، مسئولیت اجتماعی)و24شاخص فرعی گردید که ابعاد وفاداری و اعتماد امتیاز بیشتری گرفتند.
The present study was conducted with the aim of grouping brand value index in the automotive industry of Iran. This research is applied in terms of purpose and exploratory survey in terms of approach. The statistical population was a group of automobile sector experts who were fully acquainted with the issues of brand value in Tehran. Based on this and using the purposive sampling method, 35 people were selected. In the process of identifying the brand value index, an unstructured interview tool was used in the grouping stages of the brand value indicators. In this research, in different phases, different methods and software were used. In the grouping indicators, descriptive and inferential analysis methods such as mean, Kolmogorov-Smirnov test, one-sample t-test, and factor analysis were used to perform calculations, Excel and SPSS software. Finally, the results of the study led to the identification of seven dimensions (distinction, awareness, belonging, trust, quality, loyalty, and social responsibility) and 24 sub-indicators.
_||_