مکانیزمهای دفاعی نمو نایافته در انواع اختلالهای شخصیت دیده میشوند. در این پژوهش، به بررسی میزان نمو نایافتگی و انواع مکانیزمهای دفاعی در طیف اختلال شخصیت خوددوستدار پرداخته شد. 263 دانشجو (156 دختر و 107 پسر) از مقطـع کارشنـاسی و کارشنـاسی ارشد بـا روش نمونهگیری خوشه چکیده کامل
مکانیزمهای دفاعی نمو نایافته در انواع اختلالهای شخصیت دیده میشوند. در این پژوهش، به بررسی میزان نمو نایافتگی و انواع مکانیزمهای دفاعی در طیف اختلال شخصیت خوددوستدار پرداخته شد. 263 دانشجو (156 دختر و 107 پسر) از مقطـع کارشنـاسی و کارشنـاسی ارشد بـا روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه سبک مکانیزم دفـاعی (DSQ؛ اندروز، سینگ و باند، 1993 و دو مقیاس فهرست شخصیت خودـ دوستـدار (NPI؛ راسکیـن و هال، 1979) و خوددوستداری آسیبپذیر (VNS؛ پیمنتل و دیگران، 2004)، بهمنظور متمایزکردن دو نوع خودـ دوستداری پنهان و آشکار پاسـخ دادند. تحلیل یافتهها با استفـاده از همبستگی بنیادی وجود رابطه بین نوع خوددوستداری و نحوة استفادة از مکانیزمهای دفاعی را مشخـص کرد. تحلیل جزئیتر نیز نشان داد که رابطـه خوددوستداری آسیـبپذیر، بـا مکانیزمهای دفـاعی نمونایافتـه و مکانیزمهای دفاعی روانآزردهوار، مثبـت و معنادار، رابطه خوددوستداری بزرگمنـش با مکانیزمهای روانآزردهوار منفی و معنادار و با مکانیزمهای نمونایـافته مثبت و معنادار بود. متمایزکردن خوددوستداری به دو بخـش بزرگمنش و آسیبپذیر میتواند از اشتباههای تشخیصی پیشگیری کند و امکان بهکار بردن روشهای درمانگری مناسب را فراهم سازد.
پرونده مقاله
در این پژوهش اثربخشی نمایش درمانگری در کاهش احساس تنهایی و نارضایتی اجتماعی در کودکان بررسی شد. پس از انتخاب تصادفی یک مدرسه از مدارس ابتدایی شهر تهران، پرسشنامه احساس تنهایی و نارضایتی اجتماعی (LSDQ؛ کاسیدی و اشر، 1992) در پایه چهارم و پنجم (104 دانشآموز) به اجرا در آ چکیده کامل
در این پژوهش اثربخشی نمایش درمانگری در کاهش احساس تنهایی و نارضایتی اجتماعی در کودکان بررسی شد. پس از انتخاب تصادفی یک مدرسه از مدارس ابتدایی شهر تهران، پرسشنامه احساس تنهایی و نارضایتی اجتماعی (LSDQ؛ کاسیدی و اشر، 1992) در پایه چهارم و پنجم (104 دانشآموز) به اجرا در آمد. 8 نفر از کودکانی که بالاترین نمرهها را در LSDQ به دست آورده بودند، به عنوان نمونه اصلی پژوهش انتخاب شدند. آزمودنیها به مدت 6 هفته، در 12 جلسه دو ساعته نمایش درمانگری شرکت کردند. در پایان جلسههای چهارم، هشتم و دوازدهم، LSDQ اجرا شد. نتایج تحلیل اندازهگیریهای مکرر نشان دادند که نمرههای احساس تنهایی و نارضایتی اجتماعی در پایان مداخله بهطور معناداری کاهش یافتند. یافتههای این پژوهش میتوانند کاربردهای بالینی در پیشگیری و درمان احساس تنهایی و نارضایتی اجتماعی در کودکان داشته باشند.
پرونده مقاله
در این پژوهش بـه مقایسه تأثیر دو روش تدریس بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر دارای سبکهای شناختی متفاوت (وابسته به زمینه/ مستقل از زمینه) براساس یک طرح پژوهشی شبه آزمایشی پرداخته شد. در مرحله پیش آزمون 105 دانشجوی دختر (43 نفر درگروه آزمایشی و 62 نفر در گروه گواه) دانشگاه چکیده کامل
در این پژوهش بـه مقایسه تأثیر دو روش تدریس بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر دارای سبکهای شناختی متفاوت (وابسته به زمینه/ مستقل از زمینه) براساس یک طرح پژوهشی شبه آزمایشی پرداخته شد. در مرحله پیش آزمون 105 دانشجوی دختر (43 نفر درگروه آزمایشی و 62 نفر در گروه گواه) دانشگاه آزاد اسلامی، آزمون گروهی تصاویر پنهان ویتکین (ویتکین و دیگران، 1971) را بهمنظور ارزیابی سبک شناختی تکمیل کردند و به یک آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی در درس برنامهریزی درسی پاسخ دادند تا قابلیت تفکیک شکل از زمینه و پیشرفت تحصیلی آزمودنیها مشخص شود. گروه آزمایشی با روش حل مسئله و گروه گواه با روش سخنرانی در طول یک نیمسال تحصیلی آموزش دیدند. در مرحله پسآزمون همان آزمونها در هر دو گروه اجرا شد. یافتهها تأثیر مشابه روشهای تدریس متفاوت (حل مسئله، سخنرانی) را بر نمرههای سبک شناختی دانشجویان نشان دادند و مشخص کردند که روش حل مسئله بر پیشرفت تحصیلی گروه آزمایشی واجد سبکهای متفاوت شناختی (وابسته و مستقل از زمینه) نیز مؤثر نیست.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش، پیشبینی ابعاد پرخاشگری از طریق باور به دنیای عـادلانه و ناعادلانه بود. از جامعـة 16 سال به بـالای زن و مرد شهـر اصفهان با استفاده از نمونهبرداری چند مرحلهای تعداد 430 نفر زن و مرد انتخاب و به مقیاس باور به دنیای عادلانه (BJWS؛ رابین و پپلاو، 1975) و پر چکیده کامل
هدف این پژوهش، پیشبینی ابعاد پرخاشگری از طریق باور به دنیای عـادلانه و ناعادلانه بود. از جامعـة 16 سال به بـالای زن و مرد شهـر اصفهان با استفاده از نمونهبرداری چند مرحلهای تعداد 430 نفر زن و مرد انتخاب و به مقیاس باور به دنیای عادلانه (BJWS؛ رابین و پپلاو، 1975) و پرسشنامه پرخاشگری (باس و پری، 1992) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی تفکیکی و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که باور به دنیای عادلانه با خشم و خصومت به ترتیب رابطه منفی معنادار (166/0-=r و 118/0– =r) و باور به دنیای ناعادلانه نیز با دو متغیر خشم و خصومت رابطه منفی معنادار (097/0- =r و 156/0- =r) دارند. ضرایب همبستگی تفکیکی با کنترل خشم و خصومت نشان دادند که باور به دنیای عادلانه فقط با خشم (124/0- =r) و باور به دنیای ناعادلانه فقط با خصومت (125/0- =r) دارای رابطه منفی معنادار هستند. نتایج تحلیلهای رگرسیون گام به گام نیز نشان دادند که برای خشم به ترتیب باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه و برای خصومـت به ترتیب باور به دنیای ناعادلانه و عادلانه دارای تـوان پیشبینی معنادار هستند (01/0P <).
پرونده مقاله
هدف از اجرای این تحقیق، بررسی نقش واسطهای و تعدیلکنندگی مزاج کـودک در رابطه بین تعارض زناشویی با نشانههای عاطفی ـ رفتاری، سلامت جسمانی و روانیـاجتماعی کودک بود. 220 دختر و 193 پسر از جامعه دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران با روش نمونهبرداری تصادفی چند مرحله چکیده کامل
هدف از اجرای این تحقیق، بررسی نقش واسطهای و تعدیلکنندگی مزاج کـودک در رابطه بین تعارض زناشویی با نشانههای عاطفی ـ رفتاری، سلامت جسمانی و روانیـاجتماعی کودک بود. 220 دختر و 193 پسر از جامعه دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران با روش نمونهبرداری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و مادران آنها به مقیاس خصومت آشکار اولریـپورتر (OPS؛ پورتر و اولری، 1980)، پرسشنامه بازنگری شده مزاج اوایل نوجوانی (EATQ-R؛ پوتنام، الیس و روتبارت، 2001) و پرسشنامه سلامت کودکـفرم والدین (CHQ-PF-28؛ لندگراف و آبتز، 1996) پاسخ دادند. مـادران و معلمان نیز پرسشنامه تواناییها و مشکلات (SDQ؛ گودمن، 1997) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند که تعارض زناشویی و مزاج کودک پیشبینیکننده نشانههای آسیـبشناختی روانی و سلامت کودک بودند. همبستگی مثبت بین تعارض زناشویی با مزاج منفی و همبستگی منفی بین تعارض زناشویی با مزاج مثبت کودک بهدست آمد. نقش تعدیلکننده مزاج مثبت و توانایی مهار بالای کودک بر تعارض زناشویی و سلامت کودک و نقش واسطهای مزاج کودک در رابطه بین تعارض زناشویی و نشانههای رفتاری کودک تأیید شد. استلزامهای حاصل از نتایج پژوهش مورد بحث قرار گرفتند.
پرونده مقاله
نمونـه این پژوهش 37 نفر از مبتلایان به سردرد تنشی مزمـن بود که به تصادف از بین مراجعهکنندهها به مطبهای روانپزشکی و مغز و اعصاب شهرستان کاشان انتخاب و در دو گروه آزمایشی (17 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایشی دارودرمانگری همراه با آموزش تنشـ زدایـی تدریج چکیده کامل
نمونـه این پژوهش 37 نفر از مبتلایان به سردرد تنشی مزمـن بود که به تصادف از بین مراجعهکنندهها به مطبهای روانپزشکی و مغز و اعصاب شهرستان کاشان انتخاب و در دو گروه آزمایشی (17 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایشی دارودرمانگری همراه با آموزش تنشـ زدایـی تدریجی و گروه کنترل فقط دارودرمانگری را دریافت کردنـد. آزمودنیها روزنگار سردرد (بلانچارد، 1992) را که شامل فراوانی، شدت و طول مدت سردرد بود، به مدت یک هفته قبل و یک هفته بعد از مداخله، تکمیل کردند. تحلیل کوورایانس با حذف اثر پیشآزمون نشان داد که دارودرمانـگری همراه با آموزش تنشزدایی تدریجی در مقایسه بـا دارودرمـانگری به تنهایی در کاهش شاخصهای فراوانی، شدت و مـدت سردرد، مؤثرتر و کارآمدتر است.
پرونده مقاله
نمونـهای از 108 زن و 97 مـرد (میانگین سنـی : 27 سال، انحـراف استانـدارد: 5 سال) دانشجو که با روش نمونهبـرداری تصادفی چنـد مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سبکهای شوخطبعی (مارتین و دیگران، 2003)، مقیاس هوش هیجانی (شات و دیگران، 1998)، مقیاس رضایتمندی از زندگی (د چکیده کامل
نمونـهای از 108 زن و 97 مـرد (میانگین سنـی : 27 سال، انحـراف استانـدارد: 5 سال) دانشجو که با روش نمونهبـرداری تصادفی چنـد مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سبکهای شوخطبعی (مارتین و دیگران، 2003)، مقیاس هوش هیجانی (شات و دیگران، 1998)، مقیاس رضایتمندی از زندگی (دینر و دیگران، 1985) و مقیاس عاطفه مثبت و منـفی (مروزک و کولارز، 1998) پاسخ دادند. نتایج همبستگی و تحلیل واریـانس چند متغیری نشان دادند که سبکهای شوخطبعی پیوندجویانه و خودارزندهسازانه با رضایتمندی از زندگی، عاطفه مثبت و هـوش هیجانی رابطـه مثبـت معنـادار و بـا عاطفه منفی رابطه منـفی معنادار دارند. سبکهای شوخطبعی پرخاشگرایانه و خود تحقیرگرایانه با رضایتمندی از زندگی، عاطفه مثبت و هوش هیجانی رابطه منفی معنادار و با عاطفه منفی رابطه مثبت معنادار دارند. همچنین مردان در مقایسه با زنان بیشتر از سبکهای شوخطبعی سازشنایافته (پرخاشگرایانه و خودتحقیرگرایانه) استفاده کردند. یافتهها بـر نقش مؤثر سبکهای شوخ طبعی سازشیافته (پیوندجویانه و خودارزندهسازانه) بر هوش هیجانی و بهزیستی فاعلی تأکید داشتند.
پرونده مقاله