پیشرفت تحصیلی و روشهای تدریس در دانشجویان با سبکهای شناختی مستقل / وابسته به زمینه
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, سخنرانی, سبـکشناختی وابسته و مستقل از زمینـه, روش تدریس, حل مسئله,
چکیده مقاله :
در این پژوهش بـه مقایسه تأثیر دو روش تدریس بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر دارای سبکهای شناختی متفاوت (وابسته به زمینه/ مستقل از زمینه) براساس یک طرح پژوهشی شبه آزمایشی پرداخته شد. در مرحله پیش آزمون 105 دانشجوی دختر (43 نفر درگروه آزمایشی و 62 نفر در گروه گواه) دانشگاه آزاد اسلامی، آزمون گروهی تصاویر پنهان ویتکین (ویتکین و دیگران، 1971) را بهمنظور ارزیابی سبک شناختی تکمیل کردند و به یک آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی در درس برنامهریزی درسی پاسخ دادند تا قابلیت تفکیک شکل از زمینه و پیشرفت تحصیلی آزمودنیها مشخص شود. گروه آزمایشی با روش حل مسئله و گروه گواه با روش سخنرانی در طول یک نیمسال تحصیلی آموزش دیدند. در مرحله پسآزمون همان آزمونها در هر دو گروه اجرا شد. یافتهها تأثیر مشابه روشهای تدریس متفاوت (حل مسئله، سخنرانی) را بر نمرههای سبک شناختی دانشجویان نشان دادند و مشخص کردند که روش حل مسئله بر پیشرفت تحصیلی گروه آزمایشی واجد سبکهای متفاوت شناختی (وابسته و مستقل از زمینه) نیز مؤثر نیست.
This research compared the effects of two teaching methods on the academic achievement of female students with different cognitive styles (field dependent/field independent). Based on a Quasi experimental design, 105 students from Islamic Azad University, responded to Witkin's Group Embedded Figures Test (witkin et al, 1971) and a researcher-devised test that measures the participant's discrimination between the figure, and background and their academic achievement. During the academic semesrer following the administration of the questionnaires, the same course was taught to experimental group (n=43) by problem solving method and the control group (n=62) was taught by lecturing. In the post-test, the same tests were again administered to both groups. Findings showed the similar effects of different teaching methods on students' cognitive style scores, and suggested that problem solving method did not influence the academic achievement of experimental group with different cognitive styles (field dependent/independent).