• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - نقش فرهنگ در ایجاد مفهوم انسان کامل
        غلامحسین حیدری تفرشی سهیل دادفر
        "فرهنگ" تفکرجمعى جامعه است که درپدیده هاورفتارهاىاجتماعى تجلىمى یابدوتمامىاموراقتصادى،اجتماعى،سیاسى،نظامى،مادىومعنوىرامتأثرمى سازد. باتوجه به معناى دین وفرهنگ ونظربه مبانىواهداف آندوونیزعملکردونقش دین وفرهنگووجه مشترکى کهبین آندووجوددارد؛به این نتیجه مى توان اعتراف نمود چکیده کامل
        "فرهنگ" تفکرجمعى جامعه است که درپدیده هاورفتارهاىاجتماعى تجلىمى یابدوتمامىاموراقتصادى،اجتماعى،سیاسى،نظامى،مادىومعنوىرامتأثرمى سازد. باتوجه به معناى دین وفرهنگ ونظربه مبانىواهداف آندوونیزعملکردونقش دین وفرهنگووجه مشترکى کهبین آندووجوددارد؛به این نتیجه مى توان اعتراف نمودکه دین وفرهنگ پیوسته یک رابطه ناگسستنى وتنگاتنگ دارندوهمان گونه که دین درتمدن وفرهنگ انسان نقش مؤثرى راایفامى کندفرهنگ نیز،دربهره مندىبایسته وشایسته ازفعالیت هاى حیات مادىومعنوىانسان هاکه مستندبه طرزتعقل صحیح واحساسات عالىاست،انسانرادرحیات معقول کمک مى کندوعامل تکامل انسان مى گردد.انسان متفکر در سایه اندیشه و فرهنگ می‌تواند هر کاری را انجام دهد، هر ناممکنی را ممکن سازد. آنچه می‌خواهد به دست آورد. اگر انسان به فرهنگ اسلامی آراسته شود و سنت‌های اسلامی را اجرا کند، به تعبیر انسان کامل می‌رسیم؛ انسانی که در منظر قرآن، کمال عقلی دارد، دارای معنویت است و در تهذیب نفس می‌کوشد، برون‌گرا و جامعه‌گراست. هم اهل عبادت است و هم اهل اجتماع. هم از نعمت‌های گوناگون خداوند بهره می‌جوید و هم حرکت استکمالی و رو به رشد دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - اثربخشی آموزش مهارت کنترل استرس به شیوه درمانی شناختی ـ رفتاری بر کاهش افسردگی دانش آموزاندختر منطقه 14 شهر تهران
        در این پژوهش اثر بخشی آموزش کنترل استرس بر سلامت عمومی دانش آموزان متوسطه سال اول شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان سال اول متوسطه منطقه 14 در سال تحصیلی 93-92 بود. حجم نمونه شامل 36 دانش آموزان از این جامعه بود، که ابتدا به روش چکیده کامل
        در این پژوهش اثر بخشی آموزش کنترل استرس بر سلامت عمومی دانش آموزان متوسطه سال اول شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان سال اول متوسطه منطقه 14 در سال تحصیلی 93-92 بود. حجم نمونه شامل 36 دانش آموزان از این جامعه بود، که ابتدا به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و سپس تصادفی ساده انتخاب شدند و بطور تصادفی به دو گروه 18 نفری آزمایش و گواه تقسیم شد. برای آموزش کنترل استرس ، (پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی GHQ ) به کار برده شد. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است که پس از انتخاب تصادفی گروه آزمایش و گواه، مداخله آزمایشی(کنترل استرس ) بر روی گروه آزمایش به مدت 8 جلسه ی 90 دقیقه ای و یک جلسه در هفته اجرا شد، و پس از اتمام برنامه ی آموزشی از هر 2 گروه پس آزمون به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده علاوه بر آمار توصیفی از آمار استنباطی تحلیل کوواریانس استفاده شد و نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش مهارت کنترل استرس باعث سلامت عمومی دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی راههای ارتقاء بهره وری خدمات پستی با اتکاء به سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی واجرای سیاست خصوصی سازی
        پژوهش حاضر در صدد است به بررسی نقش خصوصی سازی و اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در ارتقای بهروری خدمات پستی در شرکت پست بپردازد. در راستای عنوان و اهداف تحقیق فرضیاتی مطرح و با ابزار پرسشنامه در جامعه آماری کهشامل مدیران ارشد، مدیران ستادی و اجرایی و کارشناسان شرک چکیده کامل
        پژوهش حاضر در صدد است به بررسی نقش خصوصی سازی و اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در ارتقای بهروری خدمات پستی در شرکت پست بپردازد. در راستای عنوان و اهداف تحقیق فرضیاتی مطرح و با ابزار پرسشنامه در جامعه آماری کهشامل مدیران ارشد، مدیران ستادی و اجرایی و کارشناسان شرکت پست (ستادی و اجرای مستقر در تهران) انتخاب و به بوته آزمون سپرده شد. روش تحقیق روش توصیفی– پیمایشی است و با مطالعه اسناد و مدارک موجود و انجام مصاحبه و توزیع پرسشنامه صورت پذیرفته و روش نمونه گیری در این تحقیق روش طبقه بندی می باشد. بررسی یافته ها و جمع بندی مربوط به فرضیه ها نشان می دهد که بین خصوصی سازی شرکت پست افزایش کیفیت خدمات پستی، افزایش روحیه کارکنان، افزایش ترافیک مرسولاتپستی و کاهش هزینه ها رابطه معنی داری وجود دارد. بنابراین با توجه به اینکه بین شاخص های مهم بهره وری و خصوصی سازی سازی ارتباط معناداری وجود دارد و با عنایت به اینکه بین خصوصی سازی و بهره وری نیز ارتباط معنی دار بودن ثابت شده است بنابراین می توان نتیجه گرفت که بین خصوصی سازی و افزایش بهروری خدمات پستی نیز رابطه معنی دار وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تدوین و اعتباریابی مقیاس نوع ساختار سازمانی دانشگاه (ساختارهای تواناساز و بازدارنده)
        هدف کلی از انجام این پژوهش، تدوین و اعتباریابی مقیاس نوع ساختار سازمانی دانشگاه (ساختارهای تواناساز و بازدارنده) بود. جامعه آماری تحقیق، شاملکلیه ی گروه های آموزشی (59 گروه) دانشگاه شیراز بود. پس از تفکیک گروه ها به پنج زیرگروه فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، دا چکیده کامل
        هدف کلی از انجام این پژوهش، تدوین و اعتباریابی مقیاس نوع ساختار سازمانی دانشگاه (ساختارهای تواناساز و بازدارنده) بود. جامعه آماری تحقیق، شاملکلیه ی گروه های آموزشی (59 گروه) دانشگاه شیراز بود. پس از تفکیک گروه ها به پنج زیرگروه فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، دامپزشکی و کشاورزیو هنر و معماری، پنج گروه آموزشیاز زیرگروه های مذکور، به صورت تصادفی انتخاب شدند. در گروه های منتخب، کلیه ی اعضای هیأت علمی به عنوان نمونه تحقیق، مقیاس نوع ساختار سازمانی دانشگاه را تکمیل نمودند. به منظور سنجش روایی مقیاس از دو روش تحلیل گویه و تحلیل عامل تأییدی و جهت سنجش پایایی آن نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتیجه تحلیل گویه نشان داد که دو نوع ساختار سازمانی تواناساز و بازدارنده و هر یک از ابعاد آنها از روایی و پایایی نسبتاً بالایی برخوردار می باشند. نتیجه تحلیل عامل تأییدی نیز نشان داد که هر کدام از ابعاد چهارگانه (رسمیت، تمرکز، فرایند و عوامل زمینه ای)، از روایی بالایی برای تبیین هر یک از انواع ساختار سازمانی تواناساز و بازدارنده برخوردار می باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی عوامل گرایش دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران نسبت به فرهنگ بیگانه
        این تحقیق با هدف بررسی علل گرایش دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران نسبت به فرهنگ بیگانه انجام شده است جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران که در سال تحصیلی 90ـ89 مشغول تحصیل می باشند به تعداد 60000 نفر تشکیل می دهند و روش ن چکیده کامل
        این تحقیق با هدف بررسی علل گرایش دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران نسبت به فرهنگ بیگانه انجام شده است جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران که در سال تحصیلی 90ـ89 مشغول تحصیل می باشند به تعداد 60000 نفر تشکیل می دهند و روش نمـونــه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و روش پژوهش حاضر از نوع علی ـ مقایسه ای می باشد. وروش گردآوری اطلاعــات از طریق پرسشنامه محقق ساخته بوده است. تجزیه و تحلیل آماری پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفته که در بخش آمار توصیفی از رسم جداول فراوانی و درصد و رسم نمودار و در بخش آمار استنباطی نیز از آزمون مجذور کا (x) و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. نتایج بدست آمده درباره پایگاه اجتماعی خانواده تفاوت معنی دار ی را باگرایش به فرهنگ بیگانه نشان نداده است.در مورد عوامل رسانه ایی،با توجه به جدول معنی دار بودن ضریب همبستگی اسپرمن چون r محاسبه شده (846/0) در سطح احتمال 95/0 (05/0≥P ) بزرگتر است لذا بین عوامل رسانه ای داخلی و خارجی و گرایش دانشجویان به فرهنگ بیگانه رابطه وجود داردودر مورد عوامل مربوط به همسالان با توجه به جدول معنی دار بودن ضریب همبستگی اسپرمن چون r محاسبه شده (812/0) در سطح احتمال 95/0 (05/0≥P ) با درجه آزادی بزرگتر است لذا بین عوامل مربوط به همسالان و گرایش دانشجویان تفاوت وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی رابطه بین رهبری تحول‌آفرین با بکارگیری مدیریت دانش در معلمان متوسطه شهرستان قرچک
        هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری تحول‌آفرین با بکارگیری مدیریت دانش در معلمان متوسطه شهرستان قرچک است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دبیران مدارس متوسطه شهرستان قرچک در سال تحصیلی 93-92 به تعداد 620 نفر بوده که با استفاده از روش نم چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری تحول‌آفرین با بکارگیری مدیریت دانش در معلمان متوسطه شهرستان قرچک است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دبیران مدارس متوسطه شهرستان قرچک در سال تحصیلی 93-92 به تعداد 620 نفر بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان 237 نفر یه عنوان نمونه انتخاب شده است. به منظور گردآوری داده ها، از پرسشنامه استاندارد شدهچندعاملیرهبریباسوآوالیو جهت ارزیابی رهبری تحولی دبیران و همچنین از یک پرسشنامهمحققساخته جهت ارزیابی مدیریت دانش در دبیران استفاده شد. از روش های آمار توصیفی مانند (میانگین، درصد و فراوانی) و استنباطی همچون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و نیز به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزار (spss) استفاده گردید. یافته های تحقیق حاکی از آن بود که بین رهبری تحول‌آفرین با مدیریت دانش در معلمان متوسطه شهرستان قرچک رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. یافته ها نشان داد بین رهبری تحول‌آفرین با هر یک از مؤلفه‌های مدیریت دانش (خلق‌دانش، تسهیم‌دانش، ذخیره‌دانش وکاربرد‌دانش) رابطه معنی‌داری وجود داشت. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد که چهار مؤلفه رهبری تحول‌آفرین (ملاحظه‌فردی، ترغیب‌ذهنی، انگیزش‌الهام‌بخش و نفوذ‌آرمانی) تواناییپیشبینیکاربردمدیریتدانشدربینمعلمان متوسطهشهرستانقرچک را دارند. سرانجام،با توجه به ادبیات مربوطه و نتایج حاصل از پژوهش راهکارهایی جهت بهبود و بکارگیری دو متغیر رهبری تحول‌آفرین و مدیریت دانش به تفکیک ارائه شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - وضعیت سنجی مهارت‌های ارتباطی معلمان مقطع راهنمایی منطقه 4 شهر تهران در سال 92-91
        هدف این تحقیق بررسی وضعیت معلمان مقطع راهنمایی منطقه 4 تهران از نظر مهارت‌های ارتباطی بوده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (پیمایشی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن و مرد مقطع راهنمایی منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیل چکیده کامل
        هدف این تحقیق بررسی وضعیت معلمان مقطع راهنمایی منطقه 4 تهران از نظر مهارت‌های ارتباطی بوده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (پیمایشی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن و مرد مقطع راهنمایی منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 92-91 به تعداد 774 نفر بوده است. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 260 نفر برآورد گردید. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی کوئین دام شامل 34 گویه در مقیاس 5 درجه ای لیکرت بوده است که روایی آن به تایید استاد راهنما و مشاور رسیده و محاسبه پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برابر با 82/0 برآورد گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون‌های کالموگروف اسمیرنف، t تک گروهی و t دو گروهی استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که وضعیت معلمان مقطع راهنمایی منطقه 4 تهران از نظر مهارت گوش دادن، درک پیام، بینش در ارتباط، تنظیم و کنترل عواطف و مهارت قاطعیت ارتباطی در حد مطلوب است و همچنین، بین وضعیت برخورداری از مهارت‌های ارتباطی در معلمان زن و مرد تفاوت معناداری وجود ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تحلیل محتوای کتاب تفکّر و پژوهش پایه ششم ابتدایی
        هدف پژوهش حاضرتحلیل محتوای کتاب تفکّر و پژوهش پایه ششم ابتدایی، بر اساس سند تحوّل بنیادین و نظریّات دانشمندانی از جمله ماتیو لیپمن میباشد. بر اساس هــــــدف مذکور 4 فرضیه و ســــــــؤال تدوین گردیده است: 1- تا چه میزان محتوای کتاب تفکّر و پژوهش منجر به کسب منش تفکّر چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضرتحلیل محتوای کتاب تفکّر و پژوهش پایه ششم ابتدایی، بر اساس سند تحوّل بنیادین و نظریّات دانشمندانی از جمله ماتیو لیپمن میباشد. بر اساس هــــــدف مذکور 4 فرضیه و ســــــــؤال تدوین گردیده است: 1- تا چه میزان محتوای کتاب تفکّر و پژوهش منجر به کسب منش تفکّردر دانش آموزان شده است ؟ 2- آیا منجربه کسب مهارت حل مسأله شده است؟ 3- محتوای کتاب در پرورش استدلال و نتیجه گیری با هدفهای تعیین شده در سند تحوّل بنیادین مطابقت دارد؟ 4- آیا در محتوای کتاب روشهای مناسبی برای پاسخگویی به کنجکاوی دانش آموزان در 4 عرصه ارتباط با خود ، خدا ، خلق و خلقت ارائه شده است؟ پژوهش به لحاظ هدف، در زمره ی تحقیقات کاربردی از نوع پس رویدادی میباشد. جامعــــه این پژوهش،کلیّه معلّمان ششم ابتدایی ناحیه 2 شهرستان ری ، استان تهران در سال تحصیلی 92- 91 میباشد که به عنوان نمونه بررسی گردیده اند. برای جمع آوری اطّلاعات علاوه بر شیوه ی اسنادی و مطالعــاتی ، از پرسشنامه محقّق ساخته ای که سؤالات آن بر اساس طیف نگرش سنج 7 تایی لیکرت ارزیابی گردیده ، استفاده شده است،که روایی آن با آزمون آلفای کرونباخ (978%) اعتبار سنجی و به تأیید اساتید نیز رسیده است. نتایج حاصل، در دو بخش توصیفی و استنباطی با استفاده از آزمون کولموگروف ، اسمیرونف ، آزمون t و آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج بیانگر این است که: محتوای کتاب در ایجاد پرورش استدلال ، منش تفکّر ، روشهای مناسب برای پاسخگویی و طرح پرسش مناسب، موفّق ولیکن در ایجاد کسب مهارت حل مسأله و مهارت نتیجه گیری دردانش آموزان ششم ابتدایی ناموفّق بوده است. پرونده مقاله