تحلیل محتوای کتاب تفکّر و پژوهش پایه ششم ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: مهارت حل مسأله, تحلیل محتوا, منش تفکّر, پرورش استدلال &ndash, نتیجه گیری, روش های مناسب برای پاسخگویی, ارتباط با خود, خدا, خلق, خلقت,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضرتحلیل محتوای کتاب تفکّر و پژوهش پایه ششم ابتدایی، بر اساس سند تحوّل بنیادین و نظریّات دانشمندانی از جمله ماتیو لیپمن میباشد. بر اساس هــــــدف مذکور 4 فرضیه و ســــــــؤال تدوین گردیده است: 1- تا چه میزان محتوای کتاب تفکّر و پژوهش منجر به کسب منش تفکّردر دانش آموزان شده است ؟ 2- آیا منجربه کسب مهارت حل مسأله شده است؟ 3- محتوای کتاب در پرورش استدلال و نتیجه گیری با هدفهای تعیین شده در سند تحوّل بنیادین مطابقت دارد؟ 4- آیا در محتوای کتاب روشهای مناسبی برای پاسخگویی به کنجکاوی دانش آموزان در 4 عرصه ارتباط با خود ، خدا ، خلق و خلقت ارائه شده است؟ پژوهش به لحاظ هدف، در زمره ی تحقیقات کاربردی از نوع پس رویدادی میباشد. جامعــــه این پژوهش،کلیّه معلّمان ششم ابتدایی ناحیه 2 شهرستان ری ، استان تهران در سال تحصیلی 92- 91 میباشد که به عنوان نمونه بررسی گردیده اند. برای جمع آوری اطّلاعات علاوه بر شیوه ی اسنادی و مطالعــاتی ، از پرسشنامه محقّق ساخته ای که سؤالات آن بر اساس طیف نگرش سنج 7 تایی لیکرت ارزیابی گردیده ، استفاده شده است،که روایی آن با آزمون آلفای کرونباخ (978%) اعتبار سنجی و به تأیید اساتید نیز رسیده است. نتایج حاصل، در دو بخش توصیفی و استنباطی با استفاده از آزمون کولموگروف ، اسمیرونف ، آزمون t و آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج بیانگر این است که: محتوای کتاب در ایجاد پرورش استدلال ، منش تفکّر ، روشهای مناسب برای پاسخگویی و طرح پرسش مناسب، موفّق ولیکن در ایجاد کسب مهارت حل مسأله و مهارت نتیجه گیری دردانش آموزان ششم ابتدایی ناموفّق بوده است.
The present research aimed at analyzing the content of the textbook entitled "Thinking and Research" of 6th Grade based on fundamental transformation document and scholars' opinions like "Matthew Lipman". According to the mentioned purpose, 4 hypotheses and questions have been developed as follows: 1. To what extent has the content of "Thinking and Research" helped the students in their manner of thinking? 2. Has it led to problem solving skills acquisition? 3. In regard with training reasoning and conclusion, does the content of the book correspond with the goals determined in fundamental transformation document? 4. Have appropriate methods been offered to respond to the students' curiosity in four areas including 'relationship with self, God, people and creation' in its content? In terms of aim, this is an applied research, ex post facto type. The research population included the entire 6th Grade teachers in District 2 of Rey city, Tehran province in the academic year of 2012-2013. In order to collect the required data, in addition to attributive and research-based method, a researcher-made questionnaire has also been drawn upon and its reliability has been measured by Cronbach's alpha (%978). The validity of the tool was also confirmed by faculty members. The obtained results were analyzed in two descriptive and inferential parts using "Kolmogorov–Smirnov test", "t-test" and Friedman test and they showed that the content of the book has been "successful" in fostering reasoning, manner of thinking, appropriate methods of responding and developing appropriate questions. However, it has been "unsuccessful" in developing "problem solving skills acquisition" and "conclusion skills" in 6th grade students.
_||_