اثربخشی آموزش مهارت کنترل استرس به شیوه درمانی شناختی ـ رفتاری بر کاهش افسردگی دانش آموزاندختر منطقه 14 شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: کنترل استرس &ndash, سلامت عمومی-روش شناختی ـ رفتاری,
چکیده مقاله :
در این پژوهش اثر بخشی آموزش کنترل استرس بر سلامت عمومی دانش آموزان متوسطه سال اول شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان سال اول متوسطه منطقه 14 در سال تحصیلی 93-92 بود. حجم نمونه شامل 36 دانش آموزان از این جامعه بود، که ابتدا به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و سپس تصادفی ساده انتخاب شدند و بطور تصادفی به دو گروه 18 نفری آزمایش و گواه تقسیم شد. برای آموزش کنترل استرس ، (پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی GHQ ) به کار برده شد. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است که پس از انتخاب تصادفی گروه آزمایش و گواه، مداخله آزمایشی(کنترل استرس ) بر روی گروه آزمایش به مدت 8 جلسه ی 90 دقیقه ای و یک جلسه در هفته اجرا شد، و پس از اتمام برنامه ی آموزشی از هر 2 گروه پس آزمون به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده علاوه بر آمار توصیفی از آمار استنباطی تحلیل کوواریانس استفاده شد و نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش مهارت کنترل استرس باعث سلامت عمومی دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است.
The purpose of the study was to investigate the efficiency of teaching the skill of stress control through behavioral-cognitive treatment method on decreasing female high school students' depression in Zone 14, Tehran City. The population of the study consisted of all first grade female high school students in Zone 14 in the academic year of 2013-2014. The sample consisted of 36 students chosen by multi stage cluster random sampling as well as simple random sampling. They were randomly assigned ti experimental and control groups. In order to teach the stress control skill, the questionnaire of General Health Questionnaire was used. There were both pretest and posttest in the study. The results of the study showed that teaching stress control skill had a significant effect on the students' level of depression.
_||_