تدوین و اعتباریابی مقیاس نوع ساختار سازمانی دانشگاه (ساختارهای تواناساز و بازدارنده)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: دانشگاه, ساختار سازمانی, مقیاس, ساختار تواناساز, ساختار بازدارنده,
چکیده مقاله :
هدف کلی از انجام این پژوهش، تدوین و اعتباریابی مقیاس نوع ساختار سازمانی دانشگاه (ساختارهای تواناساز و بازدارنده) بود. جامعه آماری تحقیق، شاملکلیه ی گروه های آموزشی (59 گروه) دانشگاه شیراز بود. پس از تفکیک گروه ها به پنج زیرگروه فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، دامپزشکی و کشاورزیو هنر و معماری، پنج گروه آموزشیاز زیرگروه های مذکور، به صورت تصادفی انتخاب شدند. در گروه های منتخب، کلیه ی اعضای هیأت علمی به عنوان نمونه تحقیق، مقیاس نوع ساختار سازمانی دانشگاه را تکمیل نمودند. به منظور سنجش روایی مقیاس از دو روش تحلیل گویه و تحلیل عامل تأییدی و جهت سنجش پایایی آن نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتیجه تحلیل گویه نشان داد که دو نوع ساختار سازمانی تواناساز و بازدارنده و هر یک از ابعاد آنها از روایی و پایایی نسبتاً بالایی برخوردار می باشند. نتیجه تحلیل عامل تأییدی نیز نشان داد که هر کدام از ابعاد چهارگانه (رسمیت، تمرکز، فرایند و عوامل زمینه ای)، از روایی بالایی برای تبیین هر یک از انواع ساختار سازمانی تواناساز و بازدارنده برخوردار می باشند.
The aim of this study was codification and validating the type of universities' organizational structure questionnaire (enabling and hindering structures). Statistical population consisted of all the academic departments of Shiraz University. By separating the departments into humanities, applied science, technology and engineering, agriculture and art sub groups, amongst five departments were selected randomly and the entire faculty filled out the questionnaires as research sample. The results showed high validity (item analysis and confirmatory factor analysis) and reliability (Cronbach’s Alpha) of each dimension of the questionnaire. So, the questionnaire and its dimensions are valid and reliable for exploring organizational structure type (enabling and hindering).
_||_