• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - آسیب‌شناسی تدوین و اجرای لایحه تحول نظام مالیاتی از منظر خط‌مشی‌گذاری (موردمطالعه: سازمان امور مالیاتی)
        فاطمه ثنایی اعلم سید مهدی الوانی
        زمینه: لایه تحوّل نظام مالیاتی کشور یکی از اسناد بالادستی مهم مدیریت عمومی به شمار می‌رود که باید از منظر خط‌مشی گذاری ارزیابی شود. هدف: هدف این تحقیق، مطالعه آسیب شناسانه تدوین و اجرای لایحه تحوّل نظام مالیاتی از منظر خط‌مشی گذاری بوده است. روش: با توجّه به رویکرد اتّخ چکیده کامل
        زمینه: لایه تحوّل نظام مالیاتی کشور یکی از اسناد بالادستی مهم مدیریت عمومی به شمار می‌رود که باید از منظر خط‌مشی گذاری ارزیابی شود. هدف: هدف این تحقیق، مطالعه آسیب شناسانه تدوین و اجرای لایحه تحوّل نظام مالیاتی از منظر خط‌مشی گذاری بوده است. روش: با توجّه به رویکرد اتّخاذ شده، هفت متغیر اصلی موثّر بر توفیق خط‌مشی تحوّل نظام مالیاتی در سه عرصه سیاست‌گذاری، نهادی و عرصه خرد از ادبیات نظری استخراج شد. جهت عملیاتی سازی عوامل مذکور علاوه بر مطالعه ادبیات تحقیق با 5 نفر از متخصّصان دانشگاهی حوزه خط‌مشی گذاری عمومی مصاحبه نیمه ساختارمند به عمل آمد که بر مبنای تحلیل آن‌ها 69 مؤلفه برای متغیرهای فوق استخراج شد. جهت ارزیابی مؤلفه‌های مذکور در خط‌مشی تحوّل نظام مالیاتی، روش پیمایش مبتنی بر پرسش‌نامه کتبی در بین 15 نفر از کارشناسان امور مالیاتی و سیاست‌گذاری مالی انجام شد. نتایج: بیش‌ترین نقاط ضعف لایحه تحوّل نظام مالیاتی از منظر خط‌مشی گذاری در عرصه سیاست‌گذاری بوده است که در آن به‌اندازه کافی به عوامل مربوط به ویژگی‌های خط‌مشی و مؤلفه‌های مهم شکل‌گیری خط‌مشی توجّه نشده است. هم‌چنین عامل‌های مربوط به عرصه خرد نیز کمتر مورد توجّه تدوینگران و مجریان بوده است. در این لایحه مؤلفه‌های مربوط به بازخوردهای جمعیت هدف نیز تا حد زیادی مغفول واقع‌شده و توجّه زیادی به عوامل محیطی کلان مداخله‌گر نشده است. امّا نقاط مثبت لایحه مذکور صرفاً در عرصه نهادی یا سازمانی بوده است که به ترتیب عبارت است از: تعیین دقیق روابط بین سازمانی در اجرای خط‌مشی، توجّه به مؤلفه‌های لایه‌ها و سطوح درگیر و مؤلفه‌های موثّر بر پاسخ‌های مطلوب مجریان خط‌مشی. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی مولفه‌های تاثیرگذار بر خط‌مشی‌های دولت الکترونیک مشارکت‌محور
        زمینه: وجود خط مشی های مشارکت محور در بخش دولتی سبب افزایش مشارکت عمومی و افزایش اطمینان به دولت می گردد یکی از روش های خط مشی های مشارکت محور استفاده از دولت الکترونیک مشارکت محور است که با تکیه بر تعامل و ارتباط دوسویه بین دولت و شهروندان در پی افزایش مشارکت عمومی، پا چکیده کامل
        زمینه: وجود خط مشی های مشارکت محور در بخش دولتی سبب افزایش مشارکت عمومی و افزایش اطمینان به دولت می گردد یکی از روش های خط مشی های مشارکت محور استفاده از دولت الکترونیک مشارکت محور است که با تکیه بر تعامل و ارتباط دوسویه بین دولت و شهروندان در پی افزایش مشارکت عمومی، پاسخگویی، شفافیت، بهبود کیفیت تصمیم گیری، بطور کلی عرضه خدمات عمومی بهینه است که ارتباط مستقیمی با خط مشی های اصل 44 قاانون اساسی دارد، هدف: پژوهش کاربردی حاضر، با هدف شفاف سازی مفهوم دولت الکترونیک مشارکت محور تعیین تاثیر مولفه های فرهنگی و فناوری بر دولت الکترونیک با مورد کاوی در قوه قضائیه است، روش ها: ابتدا داده ها و گویه های مورد نیاز را با استفاده از ادبیات تحقیق و روش دلفی شناسایی، آنگاه گویه های مرتبط با مولفه های فرهنگی و فناوری را از طریق مصاحبه و پرسشنامه با خبرگان و مجریان صحه گذاری شدند، یافته ها: سپس پرسشنامه نهایی بین جامعه آماری به تعداد صدو دوازده نفر توزیع شد، به منظور سنجش روایی پرسشنامه از تحلیل عامل تاییدی و برای بررسی آزمون فرضیه ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج: حاکی از تایید دو فرضیه در خط مشی های مشارکت محور قوه قضائیه است، مولفه های فرهنگی و فناوری بترتیب بیشترین تاثیر را بر دولت الکترونیک مشارکت محور دستگاه قضایی داشتند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - نقش مسئولیت اجتماعی سازمان در خط‌مشی ارتقای سلامت اداری در بخش دولتی
        زمینه: موضوع مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها نسبت به شهروندان و عامه مردم ازجمله موضوعات مهمی است که در سال‌های اخیر موردبررسی قرارگرفته است. این مقوله دارای تأثیرات متفاوتی است به‌گونه‌ای که تمامی ابعاد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از بنیادی‌ترین اهداف برنامه‌های مسئو چکیده کامل
        زمینه: موضوع مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها نسبت به شهروندان و عامه مردم ازجمله موضوعات مهمی است که در سال‌های اخیر موردبررسی قرارگرفته است. این مقوله دارای تأثیرات متفاوتی است به‌گونه‌ای که تمامی ابعاد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از بنیادی‌ترین اهداف برنامه‌های مسئولیت اجتماعی، ترغیب سازمان‌ها به انجام فعالیت‌های شفاف و ضد فساد است که در راستای تحقق اهداف، اثرات نامطلوب سازمان بر جامعه و محیطی که در آن فعالیت می‌کنند را به حداقل ممکن می‌رساند. هدف: از همین رو، هدف این پژوهش بررسی نقش مسئولیت اجتماعی در خط‌مشی ارتقای سلامت اداری در بخش دولتی می‌باشد. روش: روش مقاله حاضر توصیفی ـ پیمایشی است. حجم نمونه آماری 106 نفر از پرسنل وزارت صنعت، معدن و تجارت ج.ا.ا (ساختمان شهید کشوری) است که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی-سیستماتیک مورد آزمون قرار گرفتند. داده‌های پژوهش حاضر، به‌وسیله مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار smart pls تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد که از میان مؤلفه‌های مسئولیت اجتماعی، مؤلفه‌های مسئولیت اخلاقی و داوطلبانه، بر ارتقای سلامت اداری تأثیر مثبت و معناداری دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - طراحی سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری فازی جهت ارزیابی عملکرد مدیران IT (مورد مطالعه: شرکت همراه اول)
        زمینه: رشد و بالندگی هر سازمانی در گرو استفاده از مدیران شایسته و توانمند است و انتساب مدیران توانمند منوط به وجود رویکرد و معیارهای مناسب برای انتخاب و به کارگیری مدیران می‌باشد. هدف: هدف اصلی این تحقیق طراحی سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری مبتنی بر قاعده جهت ارزیابی عملکرد م چکیده کامل
        زمینه: رشد و بالندگی هر سازمانی در گرو استفاده از مدیران شایسته و توانمند است و انتساب مدیران توانمند منوط به وجود رویکرد و معیارهای مناسب برای انتخاب و به کارگیری مدیران می‌باشد. هدف: هدف اصلی این تحقیق طراحی سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری مبتنی بر قاعده جهت ارزیابی عملکرد مدیران آی تی شرکت همراه اول با استفاده از منطق فازی بر اساس مستندات علمی صنعت تله کام، می‌باشد. روش: روش انجام این پژوهش از نظر هدف، توصیفی - ارزشیابی و روش گرد‌آوری اطلاعات مطالعه موردی مستندات است و از ابزار تعیین متغیرهای مدل تصمیم‌گیری و مصاحبه استفاده شده‌است، روش نمونه‌گیری در این پژوهش ترکیبی از دو روش نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند (قضاوتی) و نمونه‌گیری گلوله برفی است. برای دو دسته ویژگی‌های فردی و ویژگی‌های شغلی، معیارهای مربوطه با ضرایب مجزای تعیین می‌شود. معیارهای فردی از طریق مطالعات کتابخانه ای و انتخاب و دسته بندی بخشی از آنها در سه گروه رفتاری، فنی و راهبردی به دست آمده اند. سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری دارای یک بانک اطلاعاتی متشکل از دانش موجود درباره موضوع ،یک زبان برای فرموله کردن مسائل و پرسش و یک برنامه مدل‌سازی برای آزمایش تصمیمات ممکن هستند، لذا در تحقیق حاضر، سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری مبتنی بر قاعده جهت ارزیابی عملکرد مدیران آی تی شرکت همراه اول با استفاده از منطق فازی، طراحی خواهد شد. یافته ها: یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که با بررسی و تحلیل ویژگی‌های فردی و شغلی مدیر IT و با استفاده از نتیجه گیری‌های پژوهش حاضر، میتوان به بهبود عملکرد مدیران آی تی شرکت همراه اول کمک کرده و این پژوهش به ارائه مدلی جدید در خصوص ارزیابی مدیران فناوری اطلاعات پرداخته است به گونه ای که مدیران را نه تنها بر اساس ویژگی‌های فردی، بلکه بر اساس ویژگی‌های شغلی که در آن مشغول به کار هستند نیز ارزیابی می‌کند. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گیری کرد که با بررسی و تحلیل ویژگی‌های فردی و شغلی مدیر IT، می‌توان عملکرد مدیران IT را به صورت جامعی ارزیابی نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - کاربرد روش آمیخته (کمی و کیفی) در آسیب‌شناسی فرهنگ سازمانی یک موسسه تحقیقاتی
        زمینه و هدف: در محیط به‌سرعت در حال تغییر امروز، شناخت و ارزیابی فرهنگ سازمانی، به‌عنوان بستر مناسب ایجاد تغییرات سازمانی، نقشی کلیدی در اجرای موفقیت‌آمیز برنامه های بهبود سازمانی، ایفا می کند. هدف پژوهش، ارائه یک رویکرد کمی-کیفی جهت آسیب شناسی فرهنگ سازمانی بود. روش شن چکیده کامل
        زمینه و هدف: در محیط به‌سرعت در حال تغییر امروز، شناخت و ارزیابی فرهنگ سازمانی، به‌عنوان بستر مناسب ایجاد تغییرات سازمانی، نقشی کلیدی در اجرای موفقیت‌آمیز برنامه های بهبود سازمانی، ایفا می کند. هدف پژوهش، ارائه یک رویکرد کمی-کیفی جهت آسیب شناسی فرهنگ سازمانی بود. روش شناسی: روش پژوهش، آمیخته (کمی و کیفی) و جامعه آماری پژوهش شامل دو جامعه آماری از کارکنان و خبرگان یک موسسه تحقیقاتی فعال در حوزه دفاعی بود. حجم جامعه آماری کارکنان، 175 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه 120 نفر تعیین و درنهایت بر اساس داده های مربوط به 111 پرسشنامه عودت داده‌شده، تحلیل ها انجام گرفت. روش نمونه گیری نیز تصادفی ساده بود. حجم نمونه آماری خبرگان سازمانی، 12 نفر بود که به روش نمونه گیری هدفمند قضاوتی و گلوله برفی انتخاب شدند. به‌منظور تعیین شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب فرهنگ سازمانی، از ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی (OCAI) (بخش کمی) که روایی و پایایی آن توسط محققان مختلفی که در مطالعات خود از آن استفاده کرده اند، تائید شده است، استفاده شد و از طریق محاسبه میانگین و واریانس، وضعیت موجود و مطلوب و شکاف بین آن‌ها بررسی شد. به‌منظور تعیین علل شکاف ها نیز از مصاحبه و تحلیل تم و نرم‌افزار SQR NVivo10 استفاده شد (بخش کیفی). یافته‌ ها و نتیجه ‌گیری: نتایج نشان داد که بیشترین شکاف مربوط به دو ربع قبیله ای و سلسله مراتبی بود. از طریق مصاحبه و تحلیل تم، علل وجود شکاف ها و راهکارهای رفع این شکاف ها ارائه گردید. پیشنهاد می شود به‌منظور بهبود برنامه ریزی جهت ایجاد تغییرات مناسب در فرهنگ سازمانی، ابتدا با استفاده از روش کمی و ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی، شکاف فرهنگی مشخص و سپس به‌منظور شناسایی علل این شکاف های فرهنگی و یافتن راهکارهای مناسب، از روش های کیفی همچون مصاحبه و تحلیل تم استفاده شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - شناسایی موانع استقرار مدیریت منابع ‌انسانی الکترونیک (پژوهشی آمیخته)
        زمینه: در ایران برنامه‌های تحول در نظام اداری به‌ویژه در حوزه‌ی منابع انسانی کمتر توفیق داشته‌اند و استقرار EHRM به‌عنوان یک برنامه تحول در منابع انسانی ازجمله همین برنامه‌هاست. صاحب‌نظران معتقدند بی‌توجهی به عوامل مؤثر بر استقرار EHRM می‌تواند مانع استقرار آن شود. هدف: چکیده کامل
        زمینه: در ایران برنامه‌های تحول در نظام اداری به‌ویژه در حوزه‌ی منابع انسانی کمتر توفیق داشته‌اند و استقرار EHRM به‌عنوان یک برنامه تحول در منابع انسانی ازجمله همین برنامه‌هاست. صاحب‌نظران معتقدند بی‌توجهی به عوامل مؤثر بر استقرار EHRM می‌تواند مانع استقرار آن شود. هدف: هدف از این مقاله شناسایی موانع استقرار مدیریت منابع انسانی الکترونیک به روش تحلیل کیو و بررسی وضعیت سازمان‌های دولتی استان خراسان رضوی جهت آمادگی برای استقرار EHRM می باشد. روش ها: تحقیق حاضر از نوع طرح‌های تحقیق آمیخته اکتشافی می‌باشد. ذر بخش کیفی جهت شناسایی موانع تحلیل ادبیات، مصاحبه تحلیل‌تم و دلفی مبنای جمع‌آوری داده‌ها قرارگرفته است و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته، آمادگی استقرار مدیریت منابع انسانی الکترونیک در سازمان‌های دولتی استان سنجش شده است. این پژوهش ازلحاظ ماهیت توصیفی و ازنظر هدف کاربردی می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران منابع انسانی و کارشناسان مسئول سازمان‌های دولتی استان خراسان رضوی می باشد که تعداد آن‌ها درمجموع 1100 نفر می‌باشد که تعداد 145 نفر از آن به‌عنوان نمونه تصادفی انتخاب شدند. یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که هر چهار دسته مانع فرهنگی، ساختاری، تکنولوژیک و استراتژیک بر استقرار EHRM تأثیرگذار هستند. نتیجه گیری: نتایج تحقیقات بیانگر این مهم است که ساختار رکن تعیین‌کننده‌ی هر تغییری است، به عبارتی هم تغییرات را متأثر می‌کند و هم از تغییرات متأثر می‌شود، در این تحقیق نیز موانع ساختاری موردتوجه قرارگرفته است. لذا پیشنهاد می‌شود که ابتدا مدیریت عالی سازمان در جلسه‌ای حمایت قاطع خود را از استقرار EHRM اعلام نماید. همچنین با تعریف معاونت منابع انسانی (مصوبه‌ی دولت نیز می‌باشد) به‌جای مدیریت منابع انسانی در سازمان، جایگاه واحد را ارتقاء بخشد و ساختار با کاهش نیروهای مازاد (تعدیل) از حالت بوروکراتیک و خشک خارج شود و ساختاری منعطف را نشان دهد تا زمینه برای رفع سایر موانع نیز مهیا گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مدل مطلوب اجرا و ارزیابی در سیاست‌گذاری امنیت داخلی جمهوری اسلامی ایران
        زمینه: تأمین امنیت که از وظایف اصلی و عمده دولت هاست نیاز به سیاست‌گذاری در این حوزه را ضروری می نماید. در این راستا مدل سازی یکی از تکنیک های تسهیل فهم و اجرای فرایند سیاست‌گذاری امنیتی است که به مدد دولت مردان می آید. طبق تعریف امنیت داخلی، مردم نقشی محوری در مباحث ام چکیده کامل
        زمینه: تأمین امنیت که از وظایف اصلی و عمده دولت هاست نیاز به سیاست‌گذاری در این حوزه را ضروری می نماید. در این راستا مدل سازی یکی از تکنیک های تسهیل فهم و اجرای فرایند سیاست‌گذاری امنیتی است که به مدد دولت مردان می آید. طبق تعریف امنیت داخلی، مردم نقشی محوری در مباحث امنیتی دارند و مجذوب کردن و رضایتمندی مردم، شاخصی مهم برای سنجش امنیت داخلی محسوب می شود. هدف: مقاله حاضر باهدف طراحی مدل مطلوب اجرا و ارزیابی در سیاست‌گذاری حوزه امنیت داخلی در ج.ا.ایران نگارش شده است. روش ها: روش این پژوهش کیفی می باشد که با تکیه‌بر تحلیل و توصیف محتوای برخی نوشته های مربوط به رخدادهای امنیتی در جمهوری اسلامیایران تهیه‌شده است. گردآوری داده ها به روش کتابخانه ای، از طریق بررسی منابع مکتوب و غیر مکتوب و مراجعه به کتابخانه‌ و پایگاه های الکترونیکی انجام گرفت. یافته ها: مدل تلفیقیاز نظریات اتزیونی (L.R.F) و هیرشمن (E.V.L) به‌عنوان مدل مطلوب، طراحی و تبیین شده است. در این مدل، روش اجرای سیاست های امنیت داخلی تا حد زیادی مطابق باارزش‌ها و هنجارهای مردم می باشد و استفاده از زور، اجبار و ترس در حد کمی وجود داشته و حد متوسطی از به‌کارگیری پاداش نیز مطمح نظر می باشد. درصورتی‌که اجرای سیاست ها موجب وفادار نمون مردم و یا باعث تبدیل معترضین به وفاداران شود (وضعیت L.Lو R.L)، اجرای مطلوبی بوده و منجر به پایان سیاست می شود. در غیر این صورت اگر موجب تقابل مردم با نظام (گزینه خروج) و یا تبدیل معترضین به مخالفان نظام گردد، اجرا نامطلوب بوده و منجر به اتخاذ یکی از گزینه های اصلاح (تغییرات جزئی شامل وضعیت های F.L،L.VوR.V) و یا توقف (تغییرات اساسی شامل وضعیت های F.V،L.E،R.Eو F.E) در سیاست خواهد شد. نتیجه گیری: تلفیق بیرونی میان دو مثلث، به سیاست‌گذاران این امکان را می دهد تا با دستیابی به ترکیب هایی متفاوت از تلفیق درونی، یک اجرای مطلوب از سیاست ها را مدنظر قرار داده و در مقابل چنین اجرایی، رفتاری مطلوب و مشابه را انتظار داشته باشند. پرونده مقاله