مدل مطلوب اجرا و ارزیابی در سیاستگذاری امنیت داخلی جمهوری اسلامی ایران
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریت
کلید واژه: امنیت داخلی, مدل, رضایتمندی, سیاستگذاری,
چکیده مقاله :
زمینه: تأمین امنیت که از وظایف اصلی و عمده دولت هاست نیاز به سیاستگذاری در این حوزه را ضروری می نماید. در این راستا مدل سازی یکی از تکنیک های تسهیل فهم و اجرای فرایند سیاستگذاری امنیتی است که به مدد دولت مردان می آید. طبق تعریف امنیت داخلی، مردم نقشی محوری در مباحث امنیتی دارند و مجذوب کردن و رضایتمندی مردم، شاخصی مهم برای سنجش امنیت داخلی محسوب می شود. هدف: مقاله حاضر باهدف طراحی مدل مطلوب اجرا و ارزیابی در سیاستگذاری حوزه امنیت داخلی در ج.ا.ایران نگارش شده است. روش ها: روش این پژوهش کیفی می باشد که با تکیهبر تحلیل و توصیف محتوای برخی نوشته های مربوط به رخدادهای امنیتی در جمهوری اسلامیایران تهیهشده است. گردآوری داده ها به روش کتابخانه ای، از طریق بررسی منابع مکتوب و غیر مکتوب و مراجعه به کتابخانه و پایگاه های الکترونیکی انجام گرفت. یافته ها: مدل تلفیقیاز نظریات اتزیونی (L.R.F) و هیرشمن (E.V.L) بهعنوان مدل مطلوب، طراحی و تبیین شده است. در این مدل، روش اجرای سیاست های امنیت داخلی تا حد زیادی مطابق باارزشها و هنجارهای مردم می باشد و استفاده از زور، اجبار و ترس در حد کمی وجود داشته و حد متوسطی از بهکارگیری پاداش نیز مطمح نظر می باشد. درصورتیکه اجرای سیاست ها موجب وفادار نمون مردم و یا باعث تبدیل معترضین به وفاداران شود (وضعیت L.Lو R.L)، اجرای مطلوبی بوده و منجر به پایان سیاست می شود. در غیر این صورت اگر موجب تقابل مردم با نظام (گزینه خروج) و یا تبدیل معترضین به مخالفان نظام گردد، اجرا نامطلوب بوده و منجر به اتخاذ یکی از گزینه های اصلاح (تغییرات جزئی شامل وضعیت های F.L،L.VوR.V) و یا توقف (تغییرات اساسی شامل وضعیت های F.V،L.E،R.Eو F.E) در سیاست خواهد شد. نتیجه گیری: تلفیق بیرونی میان دو مثلث، به سیاستگذاران این امکان را می دهد تا با دستیابی به ترکیب هایی متفاوت از تلفیق درونی، یک اجرای مطلوب از سیاست ها را مدنظر قرار داده و در مقابل چنین اجرایی، رفتاری مطلوب و مشابه را انتظار داشته باشند.
Background: Security, which is one of the main tasks of governments, necessitates the policy making in this field. In this regard, modeling is one of the techniques being utilized to facilitate the understanding and implementation of the security policy making which comes to help the statesmen. According to the definition of internal security, people play a pivotal role in security issues, and people's intrigue and satisfaction is an important indicator of internal security. Purpose: This study aims to design an optimum model in policy making of internal security of Islamic republic of Iran. Method: This is a qualitative research based on the analysis and description of the contents of some literature related to security events in the Islamic Republic of Iran. Data collection was carried out via literature review by means of reviewing written and unpublished sources and referring to libraries and electronic databases. A synthesis model from theories by Etzioi (L.R.F) and Hirshman (E.V.Lwas designed and presented as an optimum model. In this model, the implementation of internal security policies is largely in line with the values and norms of the people, and the use of force, coercion and fear is limited to a small extent, and a moderate level of remuneration is also considered. If the implementation of policies results in loyal people or makes protesters loyal to them (L.L and R.L), implementation would be optimum and it would lead to the end of policy. Otherwise, if the people are opposed to the system (exit option) or the protesters are turned into opponents of the system, implementation is undesirable and leads to the adoption of one of the correction options (minor variations including FL, LV and RV states), or discontinue (major changes including FV, LE, RE, and F.E) the policy. Conclusion: External combination of two triangles allows policy makers to achieve different combinations compared to internal combinations which provides an optimum implementation of the policies; they can expect favorable and similar behavior because of such implementations.
_||_