• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - نقش واسطه ای راهبردهای مقابله ای با طرحواره های ناسازگار اولیه و خودناتوان سازی تحصیلی در دانش آموزان دختر
        هانیه وفایی قشونی رویا کوچک انتظار
        در دوران تحصیل، دانش آموزان تلاش می کنند تا در فرایند آموزش به بهترین نحو مطالب درسی را یادگرفته و آماده ی ارزشیابی تحصیلی شوند تا بتوانند در خویش تصویری ارزشمند ایجاد نمایند در حالی که در این مسیر موانع بسیاری برای دانش آموزان وجود دارد که یکی از مهمترین این موانع دوری چکیده کامل
        در دوران تحصیل، دانش آموزان تلاش می کنند تا در فرایند آموزش به بهترین نحو مطالب درسی را یادگرفته و آماده ی ارزشیابی تحصیلی شوند تا بتوانند در خویش تصویری ارزشمند ایجاد نمایند در حالی که در این مسیر موانع بسیاری برای دانش آموزان وجود دارد که یکی از مهمترین این موانع دوری از پذیرش مسئولیت عملکرد خویش و یا به عبارتی خودناتوان سازی تحصیلی می باشد. این پژوهش با هدف نقش واسطه ای راهبردهای مقابله ای بر طرحواره های ناسازگاراولیه و خودناتوان سازی تحصیلی انجام شده است. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ی دوم منطقه ی 4 تهران در سال تحصیلی 99- 1398می باشد. نمونه ی این پژوهش به تعداد 200 نفر می باشد. روش نمونه گیری این پژوهش ، روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای بوده است. ابزار مورد استفاده پرسش نامه ی راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن(1991)، پرسش نامه ی طرحواره های ناسازگاراولیه ی یانگ (2005) و پرسش نامه ی خودناتوان سازی تحصیلی میگلی (2000) بوده است. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که طرحواره های ناسازگاراولیه بر خودناتوان سازی تحصیلی اثر مستقیم دارند و طرحواره های ناسازگاراولیه با میانجی گری راهبرهای مقابله ای بر خودناتوان سازی تحصیلی اثر غیر مستقیم ندارند.در نتیجه با شناخت طرحواره های ناسازگاراولیه و درمان آن ها می توان از استفاده ی دانش آموزان از مکانیسم معیوب خودناتوان سازی جلوگیری کرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - پیش بینی سخت رویی بر اساس سازگاری فردی اجتماعی و پرخاشگری نوجوانان پسر مقطع متوسطه دوم شهر تهران
        زهرا پنیری پری ناز بنی سی حمیدرضا وطن خواه
        هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی سخت رویی براساس سازگاری فردی-اجتماعی و پرخاشگری نوجوانانی که در دبیرستان های تهران مشغول تحصیل هستند ، صورت گرفته است. روش : نمونه این پژوهش به تعداد 341 نفر به صورت خوشه‌ای از بین مدارس انتخاب شده‌اند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه چکیده کامل
        هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی سخت رویی براساس سازگاری فردی-اجتماعی و پرخاشگری نوجوانانی که در دبیرستان های تهران مشغول تحصیل هستند ، صورت گرفته است. روش : نمونه این پژوهش به تعداد 341 نفر به صورت خوشه‌ای از بین مدارس انتخاب شده‌اند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه سخت روی کوباسا و مدی 50 ماده؛ پرسشنامه روانی کالیفرنیا (CPI) 180 سوالی و پرسشنامه پرخاشگری آرنولد اچ . باس و مارک پری 21 گویه ای است. طرح این پژوهش از نوع همبستگی است. یافته ها : نتایج تحلیل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان می‌دهد که بین سخت رویی و سازگاری فردی و اجتماعی نوجوانان پسر ، از نظر آماری در سطح آلفای 01/0 رابطه مثبت و معنی‌دار وجود دارد (01/0 > P ). بحث و نتیجه گیری: نتایج تحلیل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان می‌دهد که بین سخت رویی و پرخاشگری نوجوانان پسر از نظر آماری در سطح آلفای 01/0 رابطه منفی و معنی‌دار دیده می‌شود (01/0 > P ). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - نقش میانجی ناگویی هیجانی در ارتباط بین راهبردهای مقابله ای با سرمایه های روانشناختی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار:یک مدل معادلات ساختاری
        فهیمه قشقایی علی دلاور جواد خلعتبری عبدالله شفیع ابادی
        هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ناگویی هیجانی در ارتباط بین راهبردهای مقابله ای با سرمایه های روانشناختی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار بود.پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و بر اساس معادلات ساختاری بود.جامعه مورد مطالعه زنان سرپرست بهزیستی بود که در تیر-شهریور1398 به چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ناگویی هیجانی در ارتباط بین راهبردهای مقابله ای با سرمایه های روانشناختی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار بود.پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و بر اساس معادلات ساختاری بود.جامعه مورد مطالعه زنان سرپرست بهزیستی بود که در تیر-شهریور1398 به صورت طبقه بندی بعدی(سهمیه ای) از شمیرانات،شهریار و شرق تهران (از شهر تهران)نمونه گیری انجام شد.حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای پژوهش،300 نفر در نظر گرفته شد.ابزاراین تحقیق راهبردهای مقابله ای بلینگز و موس(CRI)؛سرمایه های روانشناختی لوتانز (PCQ )؛سرمایه های اجتماعی بولن( SC- IQ) و ناگویی هیجانی تورنتو( TAS )بود.داده ها از طریق نرم افزار SPSS و SMARTPLS-3 به منظور برآورد پارامترهای مدل مورد بررسی قرار گرفت.. نتایج ،نشان داد مدل برازش مطلوب را داشت و اگرچه اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای پیش بین ومیانجی برمتغیرملاک(راهبرد مقابله ای) معنادار بود ولی این ارتباط با همه مولفه های راهبردهای مقابله ای معنادار نبود.نتیجه گیری: رابطه مستقیم بین سرمایه های روانشناختی و اجتماعی ،ناگوی هیجانی با راهبردهای مقابله ای معنادار بودولی رابطه سرمایه های روانشناختی با راهبرد حل مسئله معنادار شناسایی نشد. بعلاوه اگرچه رابطه غیر مستقیم بین سرمایه های روانشناختی و اجتماعی با میانجیگری ناگویی هیجانی و راهبردهای مقابله ای معنادار بود ولی با مولفه های راهبردی هیجان مدار و جلب حمایت اجتماعی این ارتباط معنادار نشان داده نشد.واژگان کلیدی: مدل ساختاری، سرمایه های روانشناختی ، سرمایه های اجتماعی ، ناگویی هیجانی،زنان سرپرست پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مقایسه سبکهای تبادل اجتماعی، جامعه پسندی و بهزیستی روانشناختی در میان محکومین، شاکیان و گروه عادی مجتمع تعزیرات حکومتی(تخلفات پزشکی)
        مهوش ایزدی مجید صفاری نیا
        هدف پژوهش حاضر مقایسه سبکهای تبادل اجتماعی و جامعه پسندی و بهزیستی روانشناختی در میان محکومین و شاکیان و افراد عادی مجتمع تعزیرات حکومتی (تخلفات پزشکی) انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعه آن کلیه مراجعین مجتمع تعزیرات حکومتی شهر تهران (شعب رسیدگی به تخلفات پز چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر مقایسه سبکهای تبادل اجتماعی و جامعه پسندی و بهزیستی روانشناختی در میان محکومین و شاکیان و افراد عادی مجتمع تعزیرات حکومتی (تخلفات پزشکی) انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعه آن کلیه مراجعین مجتمع تعزیرات حکومتی شهر تهران (شعب رسیدگی به تخلفات پزشکی) در سال (1399) بود. 255 نفربه عنوان نمونه به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند، 85 نفر شاکی و 85 پزشک متخلف و 85 نفر از افراد عادی و همگی مرد می باشند. ابزار پژوهش پرسشنامه سبکهای تبادل اجتماعی لیبمن (2011)، جامعه پسندی پنر (2002) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1995) می باشد. برای تجزیه تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغییری و آزمون های تعقیبی با نرم افزار spss26 و لیزرل 10 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک های تبادل اجتماعی و جامعه پسندی سه گروه تفاوت معنادار وجود دارد و درمورد بهزیستی روانشناختی در گروه عادی بالاتر از گروه متهم و شاکی می باشد. با شناخت ویژگی های شخصیت اجتماعی این متخلفین می توان تا حدودی به علت بروز تخلفات از نظر شخصیتی پی برد و با اقدامات مشاوره ای پیش از استخدام و صدور مجوز در جلوگیری و کاهش اینگونه تخلفات گام برداشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مقایسه شفقت به خود و خودکارآمدی در افراد با و بدون عمل جراحی زیبایی
        محبوبه آقاسی
        پژوهش حاضر با هدف تعیین تفاوت شفقت به خود و خودکارآمدی در افراد با و بدون عمل جراحی زیبایی انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دختر با عمل جراحی زیبایی و بدون عمل جراحی زیبایی دانشگاه آزاد تنکابن در نیمسال تحصیل چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف تعیین تفاوت شفقت به خود و خودکارآمدی در افراد با و بدون عمل جراحی زیبایی انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دختر با عمل جراحی زیبایی و بدون عمل جراحی زیبایی دانشگاه آزاد تنکابن در نیمسال تحصیلی دوم سال 99-1398 بود که از بین آن ها تعداد 50 دانشجو با عمل زیبایی و 50 دانشجو بدون عمل زیبایی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل: پرسشنامه شفقت خود نف و همکاران (۲۰۰۳)، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی (GSES) شرر و همکاران (1982) بود. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) نشان داد بین افراد با عمل جراحی زیبایی و افراد بدون عمل جراحی زیبایی در متغیرهای شفقت به خود و خودکارآمدی تفاوت معنادار وجود دارد و افراد بدون عمل جراحی زیبایی از شفقت به خود و خودکارآمدی بالاتری نسبت به افراد با عمل جراحی زیبایی برخوردارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تحلیل روابط چندگانه حرمت خود، خودپنداره-خودپنداشت و نگرش به روابط پیش از ازدواج با نقش میانجی خودکنترلی
        شهناز نوحی
        هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل روابط چندگانه حرمت خود، خودپنداره-خودپنداشت و نگرش به روابط پیش از ازدواج با نقش میانجی خودکنترلی در شهر شاهرود است. روش: روش پژوهش حاضر با توجه ماهیت آن از نوع توصیفی – همبستگی (معادلات ساختاری) است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگ چکیده کامل
        هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل روابط چندگانه حرمت خود، خودپنداره-خودپنداشت و نگرش به روابط پیش از ازدواج با نقش میانجی خودکنترلی در شهر شاهرود است. روش: روش پژوهش حاضر با توجه ماهیت آن از نوع توصیفی – همبستگی (معادلات ساختاری) است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در سال تحصیلی 1398-99 است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول براورد حجم نمونه کوکران استفاده شد که برابر 200 نفر است. روش نمونه گیری به صورت در دسترس است. جهت جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس‌های پرسشنامه نگرش به ارتباط قبل از ازدواج کردلو (1389)، مقیاس خودپنداره-خودپنداشت جان‌بزرگی (1385)، حرمت خود کوپر اسمیت (1967) و خودکنترلی تانجی، پومیستر و پون (۲۰۰۴) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Amos نسخه 21و روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بین خودکنترلی با حرمت خود، خودپنداره-خودپنداشت و نگرش به روابط قبل ازدواج رابطه معنادار وجود دارد (05/0P<). همچنین بین حرمت خود با خودپنداره-خودپنداشت و نگرش به روابط قبل ازدواج رابطه معنادار وجود دارد (05/0P<). بین خودپنداره-خودپنداشت با نگرش به روابط قبل ازدواج نیز رابطه معنادار وجود دارد(05/0P<).نتیجه‌گیری: بنابراین، به نظر می‌رسد خانواده‌ها می‌توانند با تقویت حرمت خود و خودپنداشت-خودپنداره در فرزندان خود، موجب ایجاد خودمهارگری بالا در آن‌ها شوند و در نتیجه فرزندان آن‌ها در آینده نگرش سالمی نسبت به ازدواج پیدا کنند. پرونده مقاله