آخرین اخبار نشریه
    دانش کارآفرینی ( علمی پژوهشی )
  • معرفي نشريه
    علمی

    نویسندگان محترم توجه نمایند

    به منظور پرداخت هزینه های مربوط به داوری مقالات (صد و پنجاه هزار تومان) می بایست از طریق لینک https://srb.iau.ir/pazhooheshi/fa/form/864    و همچنین به منظور پرداخت هزینه های مربوط به صدور پذیرش و چاپ مقالات (سیصد و پنجاه هزار تومان) از طریق لینک https://srb.iau.ir/pazhooheshi/fa/form/866  اقدام نمایند و تصویری از صفحه واریزی همچنین کد پیگیری را به همراه فایلهای مقاله برای مجله ارسال نمایند.

    بسمه تعالی

    به اطلاع می رساند مجله دانش کارآفرینی  در آخرین رتبه‌بندی کمیسیون نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی  در سال 1402  موفق به کسب رتبۀ A+ و امتیاز 90 شده است. انتشار مقالات برای دانشجویان  دکترا  دارای امتیاز و نمره می باشد.

     

    این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید.

    این مجله برای جلوگیری از سرقت علمی از سامانه ایرانداک  (کلیک کنید)  برای ارسال گزارش مشابهت‌یابی به فصلنامه استفاده  می کند. نویسندگان محترم دقت کنند که حتما باید گزارش مشابهت‌یابی را که مستقیما از مشابهت‌یاب دریافت می‌‌کنند به فصلنامه ارسال نمایند.

    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - شناسایی مؤلفه های تشکیل دهنده مدل استراتژی‌های کارآفرینانه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران
      زهرا یاری لیچائی غلامحسین حسینی نیا داود ثمری
      شماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402
      تحلیل فضای کسب‌وکار در ایران نشان می‌دهد که یکی از دلایل کندی روند رشد و بهره‌وری شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران شرایط سخت تأمین مالی این شرکت‌ها است. هدف مقاله حاضر، شناسایی مؤلفه های تشکیل دهنده مدل استراتژی‌های کارآفرینانه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران است. ر چکیده کامل
      تحلیل فضای کسب‌وکار در ایران نشان می‌دهد که یکی از دلایل کندی روند رشد و بهره‌وری شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران شرایط سخت تأمین مالی این شرکت‌ها است. هدف مقاله حاضر، شناسایی مؤلفه های تشکیل دهنده مدل استراتژی‌های کارآفرینانه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران است. روش پژوهش از نوع کاربردی و ازنظر جمع‌آوری داده‌ها، دارای رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) از نوع اکتشافی می‌باشد. شرکت‌های دانش‌بنیان جامعه آماری پژوهش را تشکیل می دهند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نتایج تحقیق کیفی، طراحی و بین نمونه آماری توزیع گردید. به‌منظور تحلیل داده‌های آماری از آمار توصیفی و استنباطی و نرم‌افزارهای، SPSS و Lisrel استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد مهم‌ترین مؤلفه های تشکیل دهنده مدل استراتژی‌های کارآفرینانه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان به ترتیب عبارت‌اند از: سرمایه شناختی (95/2)؛ سرمایه رابطه ای (میانگین 88/2)، سرمایه ساختاری (میانگین 32/3)، سرمایه اجتماعی (میانگین 05/3). درنتیجه در شکل‌گیری استراتژی های کارآفرینانه، مؤلفه زمینه ای و ساختاری طوری جهت داده شدندکه درنهایت بتوانند به استراتژی تأمین مالی شرکت کمک کنند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - طراحی مدل مفهومی کارافرینی دانشگاهی با رویکرد تلفیقی
      جواد توسلی نوقابی حمیده رشادت‌جو محمدعلی حسینی
      شماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402
      پارادایم کارآفرینی دانشگاهی، در نتیجه اقتضائات نظام‌های آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی، سهامداران و ذینفعان آموزش عالی را به ایجاد تحول در جهت‌گیری‌ها، اهداف، ماموریت‌ها سوق داده‌است، با این حال تنوع، پیچیدگی و پراکندگی نظریات کارآفرینی دانشگاهی مانع وجود یک الگوی منس چکیده کامل
      پارادایم کارآفرینی دانشگاهی، در نتیجه اقتضائات نظام‌های آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی، سهامداران و ذینفعان آموزش عالی را به ایجاد تحول در جهت‌گیری‌ها، اهداف، ماموریت‌ها سوق داده‌است، با این حال تنوع، پیچیدگی و پراکندگی نظریات کارآفرینی دانشگاهی مانع وجود یک الگوی منسجم با سازه‌ای فراگیر بوده‌است، ازاین‌رو این پژوهش، با هدف ارائه مدل مفهومی کارآفرینی دانشگاهی به بررسی و بازشناسی مفهوم کارآفرینی دانشگاهی و شناسایی و استخراج ابعاد و مؤلفه‌های کلیدی کارآفرینی دانشگاهی پرداخته‌است. این تحقیق ازنوع کیفی بوده و بر مبنای تئوری زمینه‌ای (GTM) به روش تحلیل محتوا انجام گرفته‌است. داده‌های موردنیاز از طریق سندکاوی و تحلیل اسناد کتابخانه‌ای و مصاحبه باز، جمع‌آوری گردید و با تحلیل و کدگذاری محوری داده‌ها در نرم‌افزار MaxQuda، ترکیبی بهینه از ابعاد و مؤلفه‌های کلیدی در قالب مدل مفهومی کارآفرینی دانشگاهی، متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی و صنعتی حاکم بر فضای آموزش عالی و پتانسیل‌های دانشگاهی ارائه‌گردید. مطابق یافته‌های پژوهش، کارآفرینی دانشگاهی شامل پنج بعد است. در بعد اول ملزومات یا محرک‌ها قرار دارند که پیش‌نیازهای کارآفرینی دانشگاهی را فراهم می‌کنند. بعد دوم توانمندسازها یا توسعه‌دهنده‌ها هستند که برای رشد و توسعه کارآفرینی دانشگاهی باید تقویت شوند، بعد سوم به تبیین فعالیت‌های کارآفرینی دانشگاهی (آنچه که سرمایه‌گذاری شده‌است) می‌پردازد و بعد چهارم و پنجم متعلق به تأثیرات و نتایج درونی و بیرونی است. این مدل درک مطلوبی از پیش‌نیازها و توسعه‌دهنده‌های کارآفرینی دانشگاهی ارائه کرده و عوامل کلیدی موفقیت در چهار مأموریت آموزش عالی (آموزش، پژوهش، کارآفرینی، تاثیر) و مزایای درگیرشدن در کارآفرینی دانشگاهی را به مدیران و ذینفعان آموزش عالی پیشنهاد می‌نماید. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - کشف و تحلیل انواع خصومت مشتریان در صنعت خودروسازی ایران
      علی اصغر پورتیمور سهیلا زرین جوی الوار فریدون امیدی
      شماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402
      هدف اصلی این پژوهش کشف و تحلیل انواع خصومت مشتریان در صنعت خودروسازی ایران بوده است.سوال اصلی این بود که چگونه می توان انواع خصومت مشتریان را شناسایی و دسته بندی نمود.با توجه به اکتشافی بودن موضوع پژوهش امکان ارائه پاسخ اولیه یا طرح فرضیه ای متناسب با پرسش اصلی بالا وج چکیده کامل
      هدف اصلی این پژوهش کشف و تحلیل انواع خصومت مشتریان در صنعت خودروسازی ایران بوده است.سوال اصلی این بود که چگونه می توان انواع خصومت مشتریان را شناسایی و دسته بندی نمود.با توجه به اکتشافی بودن موضوع پژوهش امکان ارائه پاسخ اولیه یا طرح فرضیه ای متناسب با پرسش اصلی بالا وجود نداشته و دستیابی به پاسخ نهایی با بهره گیری از روش تحلیل مضمون(تم) انجام گرفته است.برای گردآوری داده‌ها و استخراج نظرات خبرگان حوزه صنعت خودروسازی،مصاحبه های نیمه ساختاریافته با11 نفر از مدیران با سابقه این صنعت که با روش هدفمند و به صورت ارجاع زنجیره‌ای گلوله برفی انتخاب شده بودند انجام گرفت.سپس با یک فرایند رفت و برگشتی مبتنی بر تحلیل تم،مفاهیم کلیدی در ارتباط با انواع خصومت مشتریان در صنعت خودروسازی ایران استخراج گردیدند.در نهایت پس از انجام پژوهش،انواع:1-خصومت پایدار2-خصومت موقتی3-خصومت سیاسی 4-خصومت اقتصادی5-خصومت سازمانی6-خصومت فردی(روان شناختی)7-خصومت فرهنگی به عنوان انواع خصومت در صنعت خودروسازی ایران کشف گردیدند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - مدلسازی کاهش مقاومت مدیران سازمانهای دولتی در اجرای برنامه های تحول اداری
      الهیار تنهایی تورج مجیبی آرین قلی پور مسعود احمدی
      شماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402
      هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل مقاومت مدیران سازمانهای دولتی در اجرای برنامه های تحول اداری بود. روش پژوهش مبتنی بر پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران دستگاه‌های اجرایی، مشاوران دستگاه‌های اجرایی، اساتید دانشگاهی رشته مدیریت دولتی مراکز آ چکیده کامل
      هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل مقاومت مدیران سازمانهای دولتی در اجرای برنامه های تحول اداری بود. روش پژوهش مبتنی بر پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران دستگاه‌های اجرایی، مشاوران دستگاه‌های اجرایی، اساتید دانشگاهی رشته مدیریت دولتی مراکز آموزش عالی، صاحبنظران و کارشناسان مبحث مورد تحقیق و در بخش کمی، کارکنان رده‌های مدیریتی، مشاورین و کارشناسی نه سازمان منتخب در استان‌های مازندران، گلستان، تهران و ایلام تابستان 1401 بتعداد 1126 بود. در بخش کیفی با استفاده از روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری با 16 خبره، مصاحبه عمیق انجام شد؛ در بخش کمی، برای سنجش مدل، پرسشنامه محقق ساخته‌ 127 گویه‌ای با روش نمونه-گیری طبقه‌ای نسبی در بین 286 نفر از نمونه‌ها توزیع گردید. برای تعیین روایی و پایایی در مرحله کیفی از بررسی‌های لازم شامل مقبولیت (بازنگری خبرگان) و قابلیت تائید (بازبینی مجدد خبرگان)، استفاده شد. در مرحله کمی، روایی پرسشنامه‌ها به سه روش صوری، محتوایی (محدوده CVR و CVI برای گویه‌ها بین 6/0 تا 0/1 و 85/0 تا 0/1) و سازه (محدوده روایی همگرا بین 552/0 تا 751/0 و روایی واگرا بیشتر از همبستگی سازه با سایر سازه‌ها) تأیید شد. پایایی هم به سه روش تعیین ضریب بار پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - کشف و تحلیل انواع خصومت مشتریان در صنعت خودروسازی ایران
      علی اصغر پورتیمور سهیلا زرین جوی الوار فریدون امیدی
      شماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402
      هدف اصلی این پژوهش کشف و تحلیل انواع خصومت مشتریان در صنعت خودروسازی ایران بوده است.سوال اصلی این بود که چگونه می توان انواع خصومت مشتریان را شناسایی و دسته بندی نمود.با توجه به اکتشافی بودن موضوع پژوهش امکان ارائه پاسخ اولیه یا طرح فرضیه ای متناسب با پرسش اصلی بالا وج چکیده کامل
      هدف اصلی این پژوهش کشف و تحلیل انواع خصومت مشتریان در صنعت خودروسازی ایران بوده است.سوال اصلی این بود که چگونه می توان انواع خصومت مشتریان را شناسایی و دسته بندی نمود.با توجه به اکتشافی بودن موضوع پژوهش امکان ارائه پاسخ اولیه یا طرح فرضیه ای متناسب با پرسش اصلی بالا وجود نداشته و دستیابی به پاسخ نهایی با بهره گیری از روش تحلیل مضمون(تم) انجام گرفته است.برای گردآوری داده‌ها و استخراج نظرات خبرگان حوزه صنعت خودروسازی،مصاحبه های نیمه ساختاریافته با11 نفر از مدیران با سابقه این صنعت که با روش هدفمند و به صورت ارجاع زنجیره‌ای گلوله برفی انتخاب شده بودند انجام گرفت.سپس با یک فرایند رفت و برگشتی مبتنی بر تحلیل تم،مفاهیم کلیدی در ارتباط با انواع خصومت مشتریان در صنعت خودروسازی ایران استخراج گردیدند.در نهایت پس از انجام پژوهش،انواع:1-خصومت پایدار2-خصومت موقتی3-خصومت سیاسی 4-خصومت اقتصادی5-خصومت سازمانی6-خصومت فردی(روان شناختی)7-خصومت فرهنگی به عنوان انواع خصومت در صنعت خودروسازی ایران کشف گردیدند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - ارتباط استراتژی کسب و کار با قابلیتهای دانشی و فعالیتهای بازاریابی اقتصادی بانکی
      علی اصغر پورتیمور سهیلا زرین جوی الوار الهه ناصری
      شماره 2 , دوره 2 , تابستان 1401
      در شرایط متغیر و نامطمئن کنونی بانک‌ها باید منابع ملموس و ناملموس و قابلیت‌های درونی خود را گسترش داده تا بتوانند به تغییرات محیطی پاسخ دهند. لذا در صورتی می‌توانند به اهداف کلان و بلند مدت دست یابند که برنامه استراتژیک مدونی داشته باشند. در این پژوهش محقق به ارائه الگو چکیده کامل
      در شرایط متغیر و نامطمئن کنونی بانک‌ها باید منابع ملموس و ناملموس و قابلیت‌های درونی خود را گسترش داده تا بتوانند به تغییرات محیطی پاسخ دهند. لذا در صورتی می‌توانند به اهداف کلان و بلند مدت دست یابند که برنامه استراتژیک مدونی داشته باشند. در این پژوهش محقق به ارائه الگویی برای تبیین استراتژی کسب و کار با عوامل زیرساختی و قابلیت‌های دانشی بر عملکرد اقتصادی بانک به روش داده بنیاد پرداخت. بر این اساس نمونه این پژوهش، کنشگران و صاحب‌نظران حوزه بانکداری کشور هستند که از میان مدیران ارشد اجرایی حوزه بانکداری مستقر در استان ایلام برگزیده شدند. نمونه نظری مورد مصاحبه بر اساس روش نمونه‌گیری نظری و با استفاده از روش گلوله برفی، ابتدا تعداد 6 نفر به ‌عنوان نمونه هدفمند اولیه پژوهش و در نهایت از 19 نفر مصاحبه شد تا اینکه مدل به اشباع تئوریک رسید. یافته‌های اصلی پژوهش در دو بخش چارچوب مفهومی و مدل مفهومی ارائه شده است. در این مدل علاوه بر تأکید ویژه بر عوامل داخلی مؤثر بر بهره‌وری مانند نیروی انسانی‌، سرمایه‌های فکری و هم چنین بستر و ساختار فناوری، پارامترهای آلن‌لاور را نیز مدنظر قرار داده است، این مدل باعث افزایش بهره وری مدیریت دانش بانک و عملکرد اقتصادی شد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - بررسی اثربخشی تبلیغات ویدیویی عمودی اینستاگرام بر رفتار تعاملی کاربران آنلاین در صنعت تجهیزات پزشکی (مدیکال ایران)
      فتانه علیزاده مشکانی پریما خان بابائی مرتضی هنرمند عظیمی ناصر آزاد ناصر فقهی فرهمند
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      زمینه: فرمت صفحه عمودی موبایل ، جایگزین فرمت افقی شده تا به پیش فرضی برای تولید و مصرف ویدئوهای تلفن همراه تبدیل گردد. با افزایش استفاده از ویدئوهای عمودی، یک سوال مهم و در عین حال بی پاسخ این است که کاربران تلفن همراه چگونه به این فرمت واکنش نشان می دهند. هدف: پژوهش حا چکیده کامل
      زمینه: فرمت صفحه عمودی موبایل ، جایگزین فرمت افقی شده تا به پیش فرضی برای تولید و مصرف ویدئوهای تلفن همراه تبدیل گردد. با افزایش استفاده از ویدئوهای عمودی، یک سوال مهم و در عین حال بی پاسخ این است که کاربران تلفن همراه چگونه به این فرمت واکنش نشان می دهند. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تبلیغات ویدیویی عمودی اینستاگرام بر رفتار تعاملی کاربران آنلاین در صنعت تجهیزات پزشکی مدیکال ایران انجام شد. روش : پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، کاربران آنلاین پیج تجهیزات پزشکی در اینستاگرام بودند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه استاندارد بودند: پرسشنامه اثربخشی تبلیغات قاسمی (1393) و پرسشنامه تعامل کاربران وینرین و اپرانا (2021) بود. داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. نرم افزار مورد استفاده تحلیل داده ها، SPSS26 بود. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد : 1-پیام تبلیغات ویدیویی عمودی با مشارکت کاربران رابطه مثبت و معنی دار دارد. 2-ادراک مخاطب از تبلیغات ویدیویی عمودی با مشارکت فعال کاربران رابطه مثبت و معنی دار دارد. 3- آگاهی مخاطب از تبلیغات ویدیویی عمودی با تعهد تعامل کاربران رابطه مثبت و معنی دار دارد. 4-تأثیر تعدیل کنندگی جنسیت و سن در ارتباط بین تبلیغات ویدیویی عمودی با رفتار مشارکتی کارکنان معنی دار نشد .نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که تبلیغات ویدیویی عمودی در جلب توجه مخاطبان مؤثر بوده و مشارکت آنان را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، توجه به این رویکرد جدید در حوزه تجارت آنلاین می تواند اثربخشی تبلیغات را افزایش دهد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - مروری برنقش کارآفرینی اجتماعی بر توانمند سازی و اشتغال معلولین
      امیرحمزه نخعی احسانه نژادمحمد نامقی سمیرا شاه منصوری
      شماره 4 , دوره 2 , زمستان 1401
      زمینه: در ده های اخیر سیستم اقتصاد جهانی موجب ایجاد ثروت های کلان و گسترش تناقض هایی همچون شکاف بین فقیر و غنی شده است، این شکاف موجب مطرح شدن اندیشه های کارآفرینانه در حوزه ی مسائل اجتماعی شده است. کارآفرینان اجتماعی تصمیم دارند از طریق تعریف و پیاده سازی مدل های جدید چکیده کامل
      زمینه: در ده های اخیر سیستم اقتصاد جهانی موجب ایجاد ثروت های کلان و گسترش تناقض هایی همچون شکاف بین فقیر و غنی شده است، این شکاف موجب مطرح شدن اندیشه های کارآفرینانه در حوزه ی مسائل اجتماعی شده است. کارآفرینان اجتماعی تصمیم دارند از طریق تعریف و پیاده سازی مدل های جدید کسب وکار با نیاز محرومان و بی پناهان پاسخ گویند. روش: پرداختن به خلاء میان نظریه در این کارآفرینی اجتماعی، نیازمند مرور مطالعات انجام شده در حوزه کارآفرینی اجتماعی و تاثیر آن بر توانمند سازی معلولین می باشد. هدف: در این تحقیق جهت ایجاد پیوندی میان مطالعات توانمندسازی معلولین به عنوان قشر آسیب پذیر جامعه و کارآفرینی اجتماعی، از این رو جهت شناسایی هر چه بهتر ابعاد این موضوع، به مطالعه تحقیقات پیشین انجامید. یافته ها و نتیجه گیری: بنا به بررسی مطالعات پیشین می توان گفت فعالیت های کارآفرینی اجتماعی منجر به توانمندسازی معلولین در جهت خوداثربخشی و احساس شایستگی شخصی با قدرت انتخاب و موثر بودن، در این افراد شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - مروری بر کارآفرینی در اکوسیستم اینترنت اشیاء
      رویا شهابی احسانه نژادمحمد نامقی
      شماره 2 , دوره 3 , تابستان 1402
      پیشرفت‌های جدید عصر دیجیتال، وسایل و تجهیزات هوشمند پیرامون ما و به طور کلی سبک زندگی هوشمند را برای ما به ارمغان آورده است و به طور پیوسته و با سرعت تغییر زیاد، به میزان این هوشمندی با گذشت زمان افزوده شده است. رشد هوشمندی وسایل و تجهیزات پیرامون ما در اینترنت اشیاء و چکیده کامل
      پیشرفت‌های جدید عصر دیجیتال، وسایل و تجهیزات هوشمند پیرامون ما و به طور کلی سبک زندگی هوشمند را برای ما به ارمغان آورده است و به طور پیوسته و با سرعت تغییر زیاد، به میزان این هوشمندی با گذشت زمان افزوده شده است. رشد هوشمندی وسایل و تجهیزات پیرامون ما در اینترنت اشیاء و افزایش قابلیت‌های ارتباطاتی و پردازشی زیرساخت‌های شبکه‌ای آن، باعث به وجود آمدن یک اکوسیستم هوشمند اینترنت اشیاء در زندگی انسان‌ها با ارتباطات و تأثیر دوطرفه و متقابل، شده است. از این نظر، کارآفرینی و خلق و حفظ ارزش، در حوزه‌های وابسته به فناوری جدید اینترنت اشیاء، اهمیت زیادی یافته و نقش مهم و پررنگی در پیشرفت و توسعه آن، بازی می‌کند. این مقاله مروری، به بررسی نظام‌مند و سیستماتیک کارآفرینی در اینترنت اشیاء، در پایگاه استنادی معتبر ساینس دایرکت، در همه سال‌ها پرداخته است و موضوعات مهم وابسته به کارآفرینی در اینترنت اشیاء را مانند کاربردها و فرصت‌های کارآفرینانه در اینترنت اشیاء، مدل‌های کسب و کار فناورانه در این حوزه، خلق ارزش‌های جدید و حفظ آنها، چالش‌های اینترنت اشیاء، مباحث حقوقی و قانونی کارآفرینی در اینترنت اشیاء، مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار داده است. همچنین نمونه‌های عملی و موفقی از کارآفرینی در اینترنت اشیاء و اکوسیستم‌های آن، به همراه استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی برای پیشرفت بیشتر اینترنت اشیاء، نقش اینترنت اشیاء در تحول سازمانی و جهت گیری‌های استراتژیک مورد نیاز برای کارآفرینی در حوزه اینترنت اشیاء در این مقاله مروری بررسی شده‌ است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - ارائه مدلی جهت بررسی عوامل موثر بر رفتار کارآفرینی در حوزه استراتژی سازمانی
      روح اله فرمانی احسانه نژادمحمد نامقی
      شماره 1 , دوره 1 , زمستان 1400
      1) چکیدهپژوهش حاضر به منظور ارائه یک مدل مفهومی جهت بررسی و تبیین تأثیر هوش استراتژیک بر توسعه سازمان و رفتار کارآفرینی با توجه به نقش میانجی رهبری تحول‌گرا صورت گرفته است. پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند که هوش استراتژیک تأثیر مثبت و معناداری بر توسعه سازمان، رفتار کارآف چکیده کامل
      1) چکیدهپژوهش حاضر به منظور ارائه یک مدل مفهومی جهت بررسی و تبیین تأثیر هوش استراتژیک بر توسعه سازمان و رفتار کارآفرینی با توجه به نقش میانجی رهبری تحول‌گرا صورت گرفته است. پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند که هوش استراتژیک تأثیر مثبت و معناداری بر توسعه سازمان، رفتار کارآفرینی و رهبری تحول‌گرا دارد. در مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است (احمدی و همکاران (2020)، ابوزید (2018) و ما و جیانگ (2018)) علاوه بر تاثیر هوش استراتژیک (بعنوان قابلیتی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در خارج و داخل سازمان در راستای تصمیم‌گیری توسط کارکنان و مدیران) بر توسعه سازمان و رفتار کارآفرینی (شامل فعالیت‌هایی همچون ایجاد کسب وکار و ورود محصول جدید و یا ایجاد ساختار استراتژیک در سازمان)، تاثیرات مثبت و معنا دار رهبری تحول‌گرا بر رفتار کارآفرینی و توسعه سازمان را نیز مشاهده شده است.2) کلمات کلیدی هوش استراتژیک، توسعه سازمان، رفتار کارآفرینی، رهبری تحول‌گرا پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - تاثیر رهبری تحول آفرین بر کارافرینی سازمانی از طریق یادگیری در شرکتهای بیمه (مطالعه موردی : شرکت بیمه ایران)
      رضا احتشام راثی جواد محرابی ناهید رنجبر
      شماره 1 , دوره 1 , زمستان 1400
      عصر حاضر، عصر تغییرات و تحولات اساسی و بنیادی است و سازمان‌هایی می توانند خود را با این شرایط تطبیق داده و در رقابت باقی بمانند که مدیران و رهبرانی کارآمد ، تحول گرا و با چشم اندازی بلند مدت داشته باشند. رهبری تحول آفرین اساس و شالوده ای برای تغییرات بلند مدت سازمانی اس چکیده کامل
      عصر حاضر، عصر تغییرات و تحولات اساسی و بنیادی است و سازمان‌هایی می توانند خود را با این شرایط تطبیق داده و در رقابت باقی بمانند که مدیران و رهبرانی کارآمد ، تحول گرا و با چشم اندازی بلند مدت داشته باشند. رهبری تحول آفرین اساس و شالوده ای برای تغییرات بلند مدت سازمانی است که دسترسی به اهداف بالاتر را برای نظام سازمانی میسر می‌سازد. رهبران تحول آفرین با ایجاد جو نوآوری و یادگیری سازمانی برای ایجاد عملکرد سازمانی مطلوب تلاش می‌کنند.هدف این مطالعه بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین بر کارآفرینی سازمانی از طریق یادگیری است.پژوهش حاضر از نوع توصیفی و به لحاظ هدف کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها نیز میدانی تلقی می‌شود.ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه می‌باشد که شامل 40 سوال برای سنجش کل متغیرهای پژوهش است.روایی پرسشنامه توسط نظر اساتید و کارشناسان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی و تایید گردید.جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان بیمه ایران در استان گیلان به تعداد 492 نفر است.با استفاده از فرمول کوکران تعداد 224 نفر به عنوان نمونه نهایی پژوهش مورد بررسی قرار گرفت.به منظور آزمون فرضیه‌ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل 8.8 استفاده گردید.نتایج نشان می‌دهد که رهبری تحول آفرین بر کارآفرینی سازمانی و یادگیری تاثیر معناداری داشته است.همچنین یادگیری سازمانی بر کارآفرینی سازمانی نیز تاثیر معناداری داشته و در نهایت نتایج حاکی از نقش میانجی یادگیری سازمانی است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - تأثیر پیش‌زمینه‌های شکل‌گیری اکوسیستم کارآفرینی بر پیامدهای گردشگری سلامت در ایران (مورد مطالعه: استان کرمانشاه)
      ناهید جلیلیان بیژن رضایی علی بدیع زاده
      شماره 1 , دوره 1 , زمستان 1400
      هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل پیش‌زمینه‌های شکل‌گیری اکوسیستم کارآفرینی بر پیامدهای گردشگری سلامت در ایران بوده است. همچنین، این پژوهش بررسی می‌کند که پویایی‌های کسب‌وکار منطقه‌ای چه نقشی در تقویت یا تضعیف این رابطه ایفا می‌کنند. جامعه تحقیق را افراد و متخصصان فعال در حوزه چکیده کامل
      هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل پیش‌زمینه‌های شکل‌گیری اکوسیستم کارآفرینی بر پیامدهای گردشگری سلامت در ایران بوده است. همچنین، این پژوهش بررسی می‌کند که پویایی‌های کسب‌وکار منطقه‌ای چه نقشی در تقویت یا تضعیف این رابطه ایفا می‌کنند. جامعه تحقیق را افراد و متخصصان فعال در حوزه گردشگری سلامت استان کرمانشاه به تعداد 94 نفر تشکیل می‌دهند. پارادایم این پژوهش اثبات باوری، رویکرد آن قیاسی و استراتژی آن پیمایش است. بر این اساس و پس از مرور ادبیات و طراحی مدل مفهومی، پرسشنامه‌ای مشتمل بر 34 پرسش به نمونه آماری متشکل از 75 متخصصان این حوزه ارائه شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و استفاده از پرسشنامه استاندارد و روایی سازه نیز بر اساس تحلیل عاملی تأییدی تأیید شد. پایایی از مجرای آزمون‌های آلفای کرونباخ، پایایی مرکب و میانگین واریانس تأیید شد. سپس، داده‌های گردآوری‌شده به کمک نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که پیش‌زمینه‌های شکل‌گیری اکوسیستم کارآفرینی بر شکل‌گیری اکوسیستم مؤثر است. شکل‌گیری اکوسیستم کارآفرینی بر پیامدهای گردشگری سلامت مؤثر است. همچنین پویایی‌های کسب‌وکار منطقه‌ای در استان کرمانشاه بر پیامدهای گردشگری سلامت مؤثر است. در نهایت، پویایی‌های کسب‌وکار منطقه‌ای در رابطه میان شکل‌گیری اکوسیستم کارآفرینی و پیامدهای گردشگری سلامت نقش تعدیلی ایفا می‌کند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ تسهیل کننده و بازدارنده تربیت کارآفرینی هنرجویان به منظور ارائه مدل مناسب.
      محمدحسین عهدی هوجقان
      شماره 2 , دوره 3 , تابستان 1402
      ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ تسهیل کننده وبازدارنده تربیتِ کارآفرینی هنرجویان در استان‌های شمال غرب کشورونواحی 15-18-5 تهران بوده است. نوع پژوهش آمیخته وروش نظریة داده بنیاددراین پژوهش ملاک عمل بوده است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را اﻋﻀﺎی هنرآموزان دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای، چکیده کامل
      ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ تسهیل کننده وبازدارنده تربیتِ کارآفرینی هنرجویان در استان‌های شمال غرب کشورونواحی 15-18-5 تهران بوده است. نوع پژوهش آمیخته وروش نظریة داده بنیاددراین پژوهش ملاک عمل بوده است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را اﻋﻀﺎی هنرآموزان دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای، صنعتی وهنرآموزان هنرستان‌هاوکارشناسان وکارشناس مسئولان ادارجات، آموزش پرورش ﺗﺸﮑﯿﻞ دادﻧﺪ. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری هدفمند تا جایی ادامه یافت که پژوهشگربا استفاده ازمصاحبة نیمه ساختاریافته سرجمع با25نفرازاعضای نمونه به اشباع نظری رسید. محقق ازروش تحلیل محتوابه ﻣﻨﻈﻮر جمع آوری اطّلاعات استفاده کرده است.برای اعتبارسنجی و بدست آوردن روایی داده ها از دوروش بازبینی مشارکت کنندگان وسه سویه سازی درپژوهش و پایایی مصاحبه ها به روش پیاده سازی عینی ودقیق گفتارمصاحبه شوندگان استفاده کرده است. با استفاده از نتایج حاصل ازبررسی مبانی نظری وپیشینة پژوهش وتجزیه وتحلیل محتوای مصاحبه‌های انجام گرفته، شاخص‌ها و معیارهای اولیة عوامل تسهیل کننده وبازدارنده تربیت هنرجویان درهنرستان‌های فنی وحرفه‌ای شناسایی شده وتعداد140کدبازِاشباع شده استخراج وازتلفیق آنهاتعداد32کد محوری وازتلفیق آنهانیز تعداد29کدانتخابی احصاءگردید.محقق پس ازطی سه مرحلة کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کد گذاری انتخابی،مدل پارادایمی یاالگوی مطلوب، درﻗﺎﻟﺐ ﯾﮏ ﭘﺎراداﯾﻢ اراﺋﻪ شده است. درمرحله کمّی ازآزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای نرمال بودن داده‌هاوازآزمون علامت برای معنی داربودن سوالات پرسشنامه، آزمون پراکندگی داده‌ها، آزمون کشیدگی وچولگی داده‌ها، آزمون تحلیل عاملی باشاخص کیمیووبارتلت، مولفه‌های عامل درماتریس چرخیده شده ونشده شناسایی شد، محقق برای پایایی پرسشنامه ازآزمون آلفای کرونباخ استفاده کرده است. درپایان مدل کلی تحقیق به همراه ،مدل استاندارد، مدل مفهومی ،مدل تی ولیو با برازندگی (برارزش)مدل توسط نرم افزارلیزرل طراحی شده است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - موانع کارآفرینی بین‌الملل زنان در ایران
      سحر احمدیان
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      علی‌رغم اهمیت کارآفرینی بین‌الملل و موانع آن در بین زنان ایرانی، در مطالعات گذشته توجه شایانی به این مهم نشده است. لذا این پژوهش به بررسی موانع کارآفرینی زنان در ایران پرداخته است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت جزء پژوهش‌های توصیفی با روش اکتشافی می باش چکیده کامل
      علی‌رغم اهمیت کارآفرینی بین‌الملل و موانع آن در بین زنان ایرانی، در مطالعات گذشته توجه شایانی به این مهم نشده است. لذا این پژوهش به بررسی موانع کارآفرینی زنان در ایران پرداخته است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت جزء پژوهش‌های توصیفی با روش اکتشافی می باشد. روش گردآوری اطلاعات پرسشنامه دلفی فازی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل ۲۰ نفر از کارآفرینان زن درشهر تهران بوده است. ابتدا ۲۲ مانع از ادبیات تحقیق استخراج گردید که پس از توزیع به جامعه آماری، ۳ مانع دیگر توسط آنها پیشنهاد گردید که به پرسشنامه اضافه شد. تحلیل آماری پژوهش با استفاده از Exell و آمارهای توصیفی شامل میانه، مد، و میانگین انجام شده است. نتایج حاصل از پردازش داده‌ها ۲۰نشان داد که موانع کارآفرینی زنان ایرانی به ترتیب اولویت عبارتند از؛ ضعف در برقراری ارتباطات و مهارت‌های ارتباطی، حمایت ناکافی دولت و مسئولان از فعالیت‌های اجتماعی زنان، عدم آشنایی با فرایند بین‌المللی شدن، تلاقی امور شرکت با مسائل خانوادگی و شخصی، رقابت شدید و ناسالم در جامعه، عدم آشنایی با بازاریابی و فروش محصولات، عدم استقلال مالی زنان، هزینه‌های بالای مربوط به تولید، شفاف نبودن مراحل کار و پیچیدگی فرایند بین‌المللی، موانع اجتماعی-فرهنگی، نداشتن سرمایه اولیه مورد نیاز، عدم اعتماد به نفس کافی زنان، قوانین دست و پاگیر و تشریفات قانونی، غیر پیش‌بینی بودن رخدادهای اجتماعی، نوسانات بیش از اندازه نرخ ارز، ترس از شکست، عدم روحیه ریسک‌پذیری، مردسالاری در جامعه و تعصبات محدودکننده در خصوص فعالیت زنان، عدم روحیه مدیریتی زنان، عدم روحیه کارآفرینی زنان. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    ابر واژگان

  • صاحب امتیاز
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
    شاپا: 2980-9223

    دوره انتشار: فصلنامه
    پست الکترونیک
    نشانی
    تهران- انتهای بزرگراه شهید ستاری- میدان دانشگاه- بلوار شهدای حصارک- دانشگاه آزاد اسلامی - واحد علوم و تحقیقات -دانشکده مدیریت واقتصاد-
    تلفن

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 3
    تعداد شماره ها 10
    مقالات چاپ شده 53
    تعداد نویسندگان 373
    تعداد مشاهده مقاله 4640
    تعداد دانلود مقاله 2003
    تعداد مقالات ارسال شده 166
    تعداد مقالات رد شده 12
    تعداد مقالات پذیرفته شده 70
    درصد پذیرش 36 %
    زمان پذیرش(روز) 159
    تعداد داوران 13
    آخرین به روزرسانی 12/04/1403