ارائه مدل کسب و کار انرژیهای تجدیدپذیر با رویکرد کارآفرینی
محورهای موضوعی : مدیریتشهرزاد هوشمندی نیا 1 , کریم حمدی 2 , سراجالدین محبی 3 , افسانه زمانی مقدم 4
1 - مدرس دانشگاه
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
4 - گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: واژگان کلیدی: رویکرد کارآفرینی, انرژیهای تجدیدپذیر, مدل کسب و کار,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر عبارت بود از ارائه مدل کسب و کار انرژیهای تجدیدپذیر با رویکرد کارآفرینی روش پژوهش کمی و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 337 نفر از انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت بود از پرسشنامه محقق ساخته. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. نتایج نشان داد چهارده مولفه در تبیین مدل ارائه مدل کسب و کار انرژیهای تجدیدپذیر با رویکرد کارآفرینی نقش دارند که عبارتند از: شرکای کلیدی، فعالیت های کلیدی، جریان درآمد، منابع کلیدی - فیزیکی، منابع کلیدی- فکری، منابع کلیدی- منابع انسانی، ارزش- نام تجاری، ارزش- حرکت در لبه علم و فناوری، ارزش- قیمت، ارزش- تحویل به موقع و دسترسی آسان، روابط با مشتری، بخش مشتری، کانال های توزیع، و در نهایت هزینه ها و ساختار آن.واژگان کلیدی: رویکرد کارآفرینی، مدل کسب و کار، انرژیهای تجدیدپذیر
AbstractThe aim of the current research was to present the business model of renewable energy with the entrepreneurial approach of quantitative research method and the sample number was 337 people selected using Cochran's formula. The research tool was a researcher-made questionnaire. The analysis of the collected data was done in two descriptive and inferential ways using SPSS 16 and Smart PLS software. The results showed that fourteen components play a role in explaining the renewable energy business model with an entrepreneurial approach, which are: key partners, key activities, income flow, key-physical resources, key-intellectual resources, key resources human, value-brand, value-moving at the edge of science and technology, value-price, value-timely delivery, and easy access, customer relations, customer segment, distribution channels, and finally its costs and structure.Keywords: entrepreneurial approach, business model, renewable energyKeywords: entrepreneurial approach, business model, renewable energyKeywords: entrepreneurial approach, business model, renewable energyKeywords: entrepreneurial approach, business model, renewable energy
_||_