• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - موانع کارآفرینی بین‌الملل زنان در ایران
        سحر احمدیان
        علی‌رغم اهمیت کارآفرینی بین‌الملل و موانع آن در بین زنان ایرانی، در مطالعات گذشته توجه شایانی به این مهم نشده است. لذا این پژوهش به بررسی موانع کارآفرینی زنان در ایران پرداخته است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت جزء پژوهش‌های توصیفی با روش اکتشافی می باش چکیده کامل
        علی‌رغم اهمیت کارآفرینی بین‌الملل و موانع آن در بین زنان ایرانی، در مطالعات گذشته توجه شایانی به این مهم نشده است. لذا این پژوهش به بررسی موانع کارآفرینی زنان در ایران پرداخته است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت جزء پژوهش‌های توصیفی با روش اکتشافی می باشد. روش گردآوری اطلاعات پرسشنامه دلفی فازی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل ۲۰ نفر از کارآفرینان زن درشهر تهران بوده است. ابتدا ۲۲ مانع از ادبیات تحقیق استخراج گردید که پس از توزیع به جامعه آماری، ۳ مانع دیگر توسط آنها پیشنهاد گردید که به پرسشنامه اضافه شد. تحلیل آماری پژوهش با استفاده از Exell و آمارهای توصیفی شامل میانه، مد، و میانگین انجام شده است. نتایج حاصل از پردازش داده‌ها ۲۰نشان داد که موانع کارآفرینی زنان ایرانی به ترتیب اولویت عبارتند از؛ ضعف در برقراری ارتباطات و مهارت‌های ارتباطی، حمایت ناکافی دولت و مسئولان از فعالیت‌های اجتماعی زنان، عدم آشنایی با فرایند بین‌المللی شدن، تلاقی امور شرکت با مسائل خانوادگی و شخصی، رقابت شدید و ناسالم در جامعه، عدم آشنایی با بازاریابی و فروش محصولات، عدم استقلال مالی زنان، هزینه‌های بالای مربوط به تولید، شفاف نبودن مراحل کار و پیچیدگی فرایند بین‌المللی، موانع اجتماعی-فرهنگی، نداشتن سرمایه اولیه مورد نیاز، عدم اعتماد به نفس کافی زنان، قوانین دست و پاگیر و تشریفات قانونی، غیر پیش‌بینی بودن رخدادهای اجتماعی، نوسانات بیش از اندازه نرخ ارز، ترس از شکست، عدم روحیه ریسک‌پذیری، مردسالاری در جامعه و تعصبات محدودکننده در خصوص فعالیت زنان، عدم روحیه مدیریتی زنان، عدم روحیه کارآفرینی زنان. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارائه الگوی کارآفرینی سازمانی در شرکتهای شهر فرودگاهی
        ناصر آقایی حسین وظیفه دوست محمدعلی عبدالوند حمیدرضا سعیدنیا
        فضای رقابتی امروزه به گونه ای شده که دیگر شرکت ها نمی توانند با اجرای چند طرح کارآفرینانه به رقبای بازار که بسیار سریع و فرصت ساز هستند برتری یابندو باید شرایط به گونه ای باشد که همه پرسنل درون یک سازمان از روحیه کارآفرین و بازارساز بهره مند گردد تا بتوانند طرح های کارآ چکیده کامل
        فضای رقابتی امروزه به گونه ای شده که دیگر شرکت ها نمی توانند با اجرای چند طرح کارآفرینانه به رقبای بازار که بسیار سریع و فرصت ساز هستند برتری یابندو باید شرایط به گونه ای باشد که همه پرسنل درون یک سازمان از روحیه کارآفرین و بازارساز بهره مند گردد تا بتوانند طرح های کارآفرینانه فردی و گروهی خود را به اجرا در آورند. از این در این مطالعه هدف محقق ارائه الگوی کارآفرینی سازمانی در شرکتهای شهر فرودگاهی بوده است.جامعه آماری این تحقیق در بخش کیفی شامل مدیران، و استادان و خبرگانی که اثر شایان توجه، علمی و یا عملی در حوزه الگوی کارآفرینی سازمانی داشته‌اند، برگزیده شده است. از این رو در مرحه کیفی هفده نفر از خبرگان در مصاحبه حضور داشته و نمونه آماری این بخش را شکل داده‌اند. ابزار اساسی گردآوری داده‌ها در مرحله کیفی پژوهش، مصاحبه نیمه ساختار یافته با استفاده از پروتکل بوده و در بخش کمی جامعه آماری مشتمل بر مدیران کار آفرین شهرک های فرودگاهی بوده و محقق ار ابزار پرسشنامه برای جمع آوری داده استفاده کرده است.محقق نتایج پژوهش بخش کیفی و کدگذاری را در شش مقوله شامل شرایط علّی (رهبری کارآفرینانه، قابلیت‌های منابع انسانی، نیاز‌های جدید اجتماعی)، شرایط زمینه‌ای (فرهنگ و ارزش‌های سازمان، مأموریت و رسالت سازمان و ساختار سازمانی)، محوری (نوآوری، مخاطره‌پذیری هوشمندانه)، راهبرد (نوسازی استراتژیک، سیاست‌های توانمند‌ساز و مدیریت استعداد کارآفرین‌محور)، شرایط مداخله‌گر (محیط اقتصادی/اجتماعی)، پیامدها (تعالی سرمایه انسانی، بهبود عملکرد سازمان و ارزش آفرینی اجتماعی) ارائه نموده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ارائه الگوی تصمیم گیری کارآمد مالی کارآفرینان دانشگاهی (مطالعه فراترکیب)
        محمد مهدی بابائی منقاری
        در سال‌های اخیر، تصمیم‌گیری مالی کارآفرینان دانشگاهی توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. چندین جریان پژوهشی در این حوزه وجود دارد؛ اما این زمینه از مدل‌های مفهومی جامع بی‌بهره مانده است. پژوهش حاضر با هدف سنتز ادبیات گسترده در مورد تصمیمات مالی کارآفرینان د چکیده کامل
        در سال‌های اخیر، تصمیم‌گیری مالی کارآفرینان دانشگاهی توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. چندین جریان پژوهشی در این حوزه وجود دارد؛ اما این زمینه از مدل‌های مفهومی جامع بی‌بهره مانده است. پژوهش حاضر با هدف سنتز ادبیات گسترده در مورد تصمیمات مالی کارآفرینان دانشگاهی صورت گرفته تا چارچوبی نظام مند از مولفه های تصمیم‌گیری مالی کارآفرینان دانشگاهی ارائه نماید. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با رویکرد کیفی با روش فراترکیب انجام شده است و برای گردآوری داده‌ها از روش کتابخانه‌ای استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه پژوهش، تمامی منابع علمی مرتبط با موضوع تصمیم‌گیری کارآمد مالی کارآفرینان دانشگاهی در بازه زمانی (1400-1380 و همچنین1990-2021) می‌باشد. کلید واژه‌های تصمیم‌گیری، تصمیمات مالی، تصمیم‌گیری کارآفرینان از پایگاه داده‌های داخلی پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، نورمگز، مگیران، پرتال جامع علوم انسانی، پایان نامه دانشگاه تهران و گنج بتا، و پایگاه داده‌های خارجی همچون Scholar.google، Elsevier، Proquest مورد جستجو قرار گرفت. در این راستا 215 پژوهش در زمینه موضوع موردنظر ارزیابی و در نهایت 44 مقاله به صورت هدفمند انتخاب گردید و با تحلیل مضمون و ترکیب ادبیات مربوطه در مجموع 130 مضامین پایه، 17 مضامین پیش‌سازمان‌دهنده ثانویه، 7 مضامین پیش-سازمان‌دهنده اولیه طی فرایند جستجو و ترکیب نظامند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای تایید گردید. نتایج تحلیل نشان داد که مهمترین مضامین پیش‌سازمان‌دهنده اولیه شناسایی شده شامل؛ ویژگی فردی، ویژگی تصمیم‌گیری پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی اثربخشی تبلیغات ویدیویی عمودی اینستاگرام بر رفتار تعاملی کاربران آنلاین در صنعت تجهیزات پزشکی (مدیکال ایران)
        فتانه علیزاده مشکانی پریما خان بابائی مرتضی هنرمند عظیمی ناصر آزاد ناصر فقهی فرهمند
        زمینه: فرمت صفحه عمودی موبایل ، جایگزین فرمت افقی شده تا به پیش فرضی برای تولید و مصرف ویدئوهای تلفن همراه تبدیل گردد. با افزایش استفاده از ویدئوهای عمودی، یک سوال مهم و در عین حال بی پاسخ این است که کاربران تلفن همراه چگونه به این فرمت واکنش نشان می دهند. هدف: پژوهش حا چکیده کامل
        زمینه: فرمت صفحه عمودی موبایل ، جایگزین فرمت افقی شده تا به پیش فرضی برای تولید و مصرف ویدئوهای تلفن همراه تبدیل گردد. با افزایش استفاده از ویدئوهای عمودی، یک سوال مهم و در عین حال بی پاسخ این است که کاربران تلفن همراه چگونه به این فرمت واکنش نشان می دهند. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تبلیغات ویدیویی عمودی اینستاگرام بر رفتار تعاملی کاربران آنلاین در صنعت تجهیزات پزشکی مدیکال ایران انجام شد. روش : پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، کاربران آنلاین پیج تجهیزات پزشکی در اینستاگرام بودند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه استاندارد بودند: پرسشنامه اثربخشی تبلیغات قاسمی (1393) و پرسشنامه تعامل کاربران وینرین و اپرانا (2021) بود. داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. نرم افزار مورد استفاده تحلیل داده ها، SPSS26 بود. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد : 1-پیام تبلیغات ویدیویی عمودی با مشارکت کاربران رابطه مثبت و معنی دار دارد. 2-ادراک مخاطب از تبلیغات ویدیویی عمودی با مشارکت فعال کاربران رابطه مثبت و معنی دار دارد. 3- آگاهی مخاطب از تبلیغات ویدیویی عمودی با تعهد تعامل کاربران رابطه مثبت و معنی دار دارد. 4-تأثیر تعدیل کنندگی جنسیت و سن در ارتباط بین تبلیغات ویدیویی عمودی با رفتار مشارکتی کارکنان معنی دار نشد .نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که تبلیغات ویدیویی عمودی در جلب توجه مخاطبان مؤثر بوده و مشارکت آنان را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، توجه به این رویکرد جدید در حوزه تجارت آنلاین می تواند اثربخشی تبلیغات را افزایش دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - شناسایی شاخص‌های سنجش یادگیری فناورانه: فراترکیب مطالعات پیشین
        هدایت صمدی انصاری محمدرضا رضوی پریوش جعفری
        یادگیری فناورانه به عنوان شیوه‌ای برای ارتقاء توانمندی‌های فناورانه، به ویژه در دهه‌های اخیر مورد توجه محققان بوده است. یکی از موضوعات مهم در یادگیری فناورانه، سنجش ابعاد مختلف این یادگیری است. بررسی مطالعات گذشته نشان می‌دهد علی رغم تاکید بر اهمیت تعیین شاخص‌هایی برای چکیده کامل
        یادگیری فناورانه به عنوان شیوه‌ای برای ارتقاء توانمندی‌های فناورانه، به ویژه در دهه‌های اخیر مورد توجه محققان بوده است. یکی از موضوعات مهم در یادگیری فناورانه، سنجش ابعاد مختلف این یادگیری است. بررسی مطالعات گذشته نشان می‌دهد علی رغم تاکید بر اهمیت تعیین شاخص‌هایی برای سنجش یادگیری فناورانه، چارچوب یکپارچه‌ای ارائه نشده و اغلب مطالعات بر تاثیر یادگیری فناورانه بر حوزه‌های خاص تاکید دارند. این تحقیق با بررسی منابع مختلف و استفاده از روش فراترکیب، به دنبال تبیین چارچوبی برای سنجش سبک‌های یادگیری فناورانه و ارائه یک دسته‌بندی مشخص از آنها است. برای نیل به این هدف، مقالات منتشر شده در مجلات علمی معتبر طی سال‌های 2000 الی 2021 بررسی شده و با ترکیب یافته‌ها به شیوه‌ای نظام‌مند، تلاش شد چارچوبی کامل‌تر برای سنجش ابعاد مختلف یادگیری فناورانه ارائه شود. معرفی شاخص‌های سنجش یادگیری مبتنی بر علم، شاخص‌های سنجش یادگیری مبتنی بر تجربه، تفکیک و ارائه شاخص‌های سنجش نوآوری‌های ناشی از این یادگیری‌ها و دسته بندی آنها به سه سطح پایه، متوسط و پیشرفته؛ از جمله مهم‌ترین نتایج این تحقیق می‌باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارائه مدل کسب و کار انرژی‬های تجدیدپذیر با رویکرد کارآفرینی
        شهرزاد هوشمندی نیا کریم حمدی سراج‌الدین محبی افسانه زمانی مقدم
        هدف پژوهش حاضر عبارت بود از ارائه مدل کسب و کار انرژی‬های تجدیدپذیر با رویکرد کارآفرینی روش پژوهش کمی و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 337 نفر از انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت بود از پرسشنامه محقق ساخته. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و ا چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر عبارت بود از ارائه مدل کسب و کار انرژی‬های تجدیدپذیر با رویکرد کارآفرینی روش پژوهش کمی و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 337 نفر از انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت بود از پرسشنامه محقق ساخته. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. نتایج‌ نشان داد چهارده مولفه در تبیین مدل ارائه مدل کسب و کار انرژی‬های تجدیدپذیر با رویکرد کارآفرینی نقش دارند که عبارتند از: شرکای کلیدی، فعالیت های کلیدی، جریان درآمد، منابع کلیدی - فیزیکی، منابع کلیدی- فکری، منابع کلیدی- منابع انسانی، ارزش- نام تجاری، ارزش- حرکت در لبه علم و فناوری، ارزش- قیمت، ارزش- تحویل به موقع و دسترسی آسان، روابط با مشتری، بخش مشتری، کانال های توزیع، و در نهایت هزینه ها و ساختار آن.واژگان کلیدی: رویکرد کارآفرینی، مدل کسب و کار، انرژی‬های تجدیدپذیر پرونده مقاله