پیش¬بینی و ارزیابی توسعه نوآوری در صنعت خدمات پس از فروش خودرو با رویکرد استنتاج فازی عصبی – تطبیقی
محورهای موضوعی : مدیریتنیر بخشی فتسمی 1 , تقی ترابی 2 * , عیاس خمسه 3
1 - گروه اقتصاد , دانشکده مدیریت و اقتصاد, واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی , تهران , ایران
2 - گروه آموزشی اقتصاد و عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
3 - گروه مدیریت صنعتی , واحد کرج , دانشگاه آزاد اسلامی ,کرج , ایران
کلید واژه: نوآوری, خدمات پس از فروش, اکوسیستم نوآوری, صنعت خودرو, سیستم استنتاج فازی,
چکیده مقاله :
چکیده زمینه و هدف: نوآوری در صنعت خدمات پس از فروش خودرو نقش اساسی در افزایش رضایت مشتری، بهبود کارایی عملیاتی و ایجاد مزیت رقابتی دارد. با توجه به اهمیت پرورش اکوسیستم¬های نوآوری در این بخش، این پژوهش با هدف پیش¬بینی و ارزیابی توسعه نوآوری با استفاده از رویکرد اکوسیستمی انجام شد. روش: از طریق یک رویکرد آمیخته، این پژوهش ابتدا روش فراترکیب را برای شناسایی ابعاد و مولفه¬های کلیدی مؤثر بر توسعه نوآوری در صنعت خدمات پس از فروش خودرو انجام داد. پس از آن، یک سیستم استنتاج فازی برای ارزیابی و اولویت¬بندی اهمیت این ابعاد و مولفه¬ها به کار گرفته شد. یافته¬ها: نتایج، پنج بُعد مهم را نشان داد: زیرساخت، دانش، تعامل بازیگران، سرمایه و فرهنگ، که هر یک شامل چندین مؤلفه است. شایان ذکر است، زیرساختهای فیزیکی، ادغام دانش، دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی، سرمایه انسانی و اجتماعی و ایجاد محیطی نوآورانه بهعنوان تأثیرگذارترین مؤلفهها در ابعاد مربوطه ظاهر شدند. نتیجه¬گیری: این پژوهش، بر ماهیت چندبُعدی توسعه نوآوری در صنعت خدمات پس از فروش خودرو تاکید می¬کند و اهمیت تقویت مشارکت¬های مشترک، سرمایه¬گذاری در توسعه استعدادها و ایجاد فرهنگ مناسب برای نوآوری را برجسته می¬سازد. با حرکت رو به جلو، ذی¬نفعان صنعت خدمات پس از فروش خودرو تشویق می¬شوند تا از این یافته¬ها برای توسعه استراتژی¬های هدفمند، تخصیص موثر منابع و پرورش فرهنگ نوآوری که موجب رشد پایدار و مزیت رقابتی می¬شود، استفاده کنند.
Abstract Innovation in the automotive after-sales service industry plays a pivotal role in enhancing customer satisfaction, improving operational efficiency, and driving competitive advantage. Recognizing the importance of fostering innovation ecosystems within this sector, this research aims to predict and assess the development of innovation using an ecosystem approach. Through a mixed-methods approach, the study first conducted metasynthesis to identify key dimensions and components influencing innovation in the automotive after-sales service industry. Subsequently, a fuzzy inference system was employed to evaluate and prioritize the importance of these dimensions and components. The results revealed five critical dimensions: infrastructure, knowledge, interaction of actors, capital, and culture, each comprising several components. Notably, physical infrastructure, integration of knowledge, universities and research institutes, human and social capital, and creating an innovative environment emerged as the most influential components within their respective dimensions. This research underscores the multidimensional nature of innovation development in the automotive after-sales service industry and highlights the significance of fostering collaborative partnerships, investing in talent development, and creating a conducive culture for innovation. Moving forward, stakeholders in the automotive after-sales service industry are encouraged to leverage these findings to develop targeted strategies, allocate resources effectively, and foster a culture of innovation that drives sustainable growth and competitive advantage.
آذر، عادل، و فرجی، حجت (1395). علم مدیریت فازی. تهران، انتشارات کتاب مهربان، چاپ پنجم.
ارجمندی، روح اله، فتحی، محمد رضا، منطقی، منوچهر و شهبازی، میثم (1401). ارائه الگوی گذار فناورانه به نسل چهارم انقلاب صنعتی در صنعت خودرو. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، .doi: 10.22034/jtd.2022.1972025.1808
حسینی شکیب، مهرداد و مرادیان، محمدرضا (1397). ارزیابی عملکرد مدیریت نوآوری و رتبه بندی عوامل موثر بر آن با فرآیند تحلیل شبکه ای در شرکت مهندسی موادکاران مپنا. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 16(31), 5-12.
حنیفی، حمید، آذر، عادل و منطقی، منوچهر (1401). تحلیل اثر متقابل بازیگران خودروی بدون راننده با روش آینده نگاری. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 20(49)، 63 – 70.
صباغی رستمی، مهرانه و حسینی شکیب، مهرداد (1398). جوّ نوآوری و خلاقیت کارکنان، گرایش کارآفرینانه و کارآفرینی درون سازمانی: مدلی برای تبیین نقش رهبری تحول آفرین. مدیریت نوآوری در سازمان¬های دفاعی، 2(4)، 27-50. doi: 10.22034/qjimdo.2020.103947
صمدی انصاری، هدایت، رضوی، محمدرضا، جعفری، پریوش (1402). شناسایی شاخصهای سنجش یادگیری فناورانه: فراترکیب مطالعات پیشین. دانش کارآفرینی، 3 (3)، 1-19.
Abraham, A. (2005). Adaptation of fuzzy inference system using neural learning. Journal of Fuzzy Systems Engineering, 181, 53–83. https://doi.org/10.1007/11339366_3
Asefi, S., Resende, D. N., & Castro Amorim, M. P. (2020). Modeling a successful innovation ecosystem toward a sustainable community: The I-Reef (a review study). Energy Reports, 6(1), 593-598.
Audretsch, D. B., Eichler, G. M., & Schwarz, E. J. (2022). Emerging needs of social innovators and social innovation ecosystems. International Entrepreneurship and Management Journal, 1-38 Caicedo, A., Robayo, P., Morales, E., Moyano, A., Barba, D., Zambrano, K., & Maron-Gutierrez, T. (2023). Scientific venturing for early-stage professionals (ESPs), a key concept in the innovation ecosystem
Cytotherapy, 25(4), 369-374 Corvello, V., Felicetti, A. M., Steiber, A., & Alänge, S. (2023). Start-up collaboration units as knowledge brokers in Corporate Innovation Ecosystems: a study in the automotive industry. Journal of Innovation
Knowledge, 8(1), 100303
Da Silva, R. H., Kaminski, P. C., & Marin, R. O. (2021). Innovation ecosystems in the automotive industry between opportunities and limitations. Форсайт, 15(3 (eng)), 66-80
de Faria, P., Noseleit, F., Los, B. (2020). The influence of internal barriers on open innovation. Industry and Innovation, 27(3), 205-209, 2020
Ekasari, R., Arif, D., & Nurcholis, M. (2023). Service Quality and After-Sales Service on IoT-Based Car User Satisfaction and Repeat Purchases Services in Indonesia. ABAC Journal, 43(3), 60-83
Erwin, D. H. (2021). A conceptual framework of evolutionary novelty and innovation. Biological Reviews, 96(1), 1-15
Fasnacht, D. (2018). Open Innovation Ecosystems. In Open Innovation Ecosystems. Management for Professionals. Springer, Cham. DOI: 10.1007/978-3-319-76394-1_5
Gachanja, I. M., Nga’nga, S. I., & Kiganane, L. M. (2020). Influence of organization learning on innovation output in manufacturing firms in Kenya. International Journal of Innovation Studies, 4(1), 16-26
Ghazinoory, S., Sarkissian, A., Farhanchi, M., & Saghafi, F. (2020). Renewing a dysfunctional innovation ecosystem: The case of the Lalejin ceramics and pottery. Technovation, 96-97, 102122
Granstrand, O., & Holgersson, M. (2023). Innovation ecosystems: A conceptual review and a new definition. Technovation, 90-91, 102098
Huang, Y., Li, K., & Li, P. (2023). Innovation ecosystems and national talent competitiveness: A country-based comparison using fsQCA. Technological Forecasting and Social Change, 194, 122733
Khademi, B. (2020). Ecosystem Value Creation and Capture: A Systematic Review of Literature and Potential Research Opportunities. Technology Innovation Management Review, 10(1), 16-34
Khan, K., Su, C. W., Rehman, A. U., & Ullah, R. (2022). Is technological innovation a driver of renewable energy? Technology in Society, 70, 102044 Kim, J., Paek, B., & Lee, H. (2022). Exploring innovation ecosystem of incumbents in the face of technological discontinuities: Automobile firms. Sustainability, 14(3), 1606. Kolomytseva, O., Gunina, I., Kolesnikova, E., & Agafonova, V. (2019). Management of the innovative ecosystem development environment. In E3S Web of Conferences (Vol. 91). EDP Sciences.
https://doi.org/10.1051/e3sconf/20199108067
Lopez-Vega, H., & Moodysson, J. (2023). Digital Transformation of the Automotive Industry: An Integrating Framework to Analyse Technological Novelty and Breadth. Industry and Innovation, 30(1), 67-102 Nurhidayat, S. S., & Girsang, L. R. (2024). Consumer Relations through Digital Communication Strategy: A Case Study of After-Sales Service at Pt. Bardi Solusi Otomasi. Valley International Journal Digital Library,
5778-5782. Raddats, C., Kowalkowski, C., Benedettini, O., Burton, J., & Gebauer, H. (2019). Servitization: A contemporary thematic review of four major research streams. Industrial Marketing Management, 83
10.1016/j.indmarman.2019.03.015
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research. New York: Springer Publishing Company
Taques, F. H., López, M. G., Basso, L. F., & Areal, N. (2021). Indicators used to measure service innovation and manufacturing innovation. Journal of Innovation & Knowledge, 6(1), 11-26 Visscher, K., Hahn, K., & Konrad, K. (2021). Innovation ecosystem strategies of industrial firms: A multilayered approach to alignment and strategic positioning. Creativity and innovation management, 30(3), 619-
631 Yakovleva, A. Y., & Volkova, I. O. (2018). Towards an innovation ecosystem: The case for stimulating collaboration in the Russian energy sector. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 188, 012011.
DOI 10.1088/1755-1315/188/1/012011
Zhao, H., Li, J., & Gan, C. (2023). Improving the domestic automotive after-sales service industry on alleviating consumer anxiety. CNS Spectrums, 28(S2), S131-S132