امروزه سازمانها برای انتخاب و انتصاب مدیران حوزه های مختلف کاری خود از بین کاندیداها، با حجم عظیمی از شایستگی های عمومی و تخصصی، مواجه هستند و خلع وجود مدلی از ترکیب بهینه این شایستگی ها در فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران مشهود می باشد. هدف این تحقیق طراحی مدل ترکیب بهینه چکیده کامل
امروزه سازمانها برای انتخاب و انتصاب مدیران حوزه های مختلف کاری خود از بین کاندیداها، با حجم عظیمی از شایستگی های عمومی و تخصصی، مواجه هستند و خلع وجود مدلی از ترکیب بهینه این شایستگی ها در فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران مشهود می باشد. هدف این تحقیق طراحی مدل ترکیب بهینه شایستگی های مدیران حوزه فناوری اطلاعات جهت تحقق شایسته سالاری، شایسته گزینی و عدالت محوری در بانک ملت به عنوان یکی از مهمترین قطب های اقتصادی و زیرساخت های حیاتی کشور است.این تحقیق بر اساس ماهیت و روش از نوع توصیفی و بر اساس هدف از نوع کاربردی می باشد. از لحاظ نوع شناسی، تحقیق در زمره تحقیق های آمیخته (کیفی و کمی) است. در رویکرد کیفی، با استفاده از تحلیل تمِ نتایج حاصل از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با جامعه مدیران ارشد فناوری اطلاعات بانک، مهمترین شایستگی ها استخراج، دسته بندی و به تایید خبرگان رسید. در بخش کمی تحقیق، پس از وزن دهی و فازی سازی داده های جمع آوری شده توسط پرسشنامه، با استفاده از یک مدل ریاضی، ترکیب بهینه و رتبه بندی شده ایی از مهمترین شایستگی های تخصصی و عمومی برای استفاده در فرآیند های انتخاب، انتصاب، جانشین پروری و توسعه مدیران حوزه فناوری اطلاعات در چهار سظح مدیریتی فناوری اطلاعات بانک ( معاون مدیر عامل بانک درحوزه فناوری اطلاعات، مدیر امور حوزه فناوری اطلاعات، رئیس اداره کل فناوری اطلاعات و معاون اداره کل فناوری اطلاعات) ارائه شده است.
پرونده مقاله
رسیدن سازمانها به اهداف تعیین شده مستلزم هماهنگی بین اجزای مختلف آنها است. هماهنگی عمودی و افقی بین استراتژیهای مختلف سازمان از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است و یکی از اجزای مهم اما مغفول در هماهنگی استراتژیک، استراتژی رفتار سازمانی است. این مطالعه به دنبال شناخت گو چکیده کامل
رسیدن سازمانها به اهداف تعیین شده مستلزم هماهنگی بین اجزای مختلف آنها است. هماهنگی عمودی و افقی بین استراتژیهای مختلف سازمان از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است و یکی از اجزای مهم اما مغفول در هماهنگی استراتژیک، استراتژی رفتار سازمانی است. این مطالعه به دنبال شناخت گونههای مختلف استراتژی رفتار سازمانی است تا بتواند با ایجاد هماهنگی با سایر اجزا به رسیدن سازمان به اهدافش کمک نماید. به همین منظور با استفاده از روش گونهشناسی دادهبنیاد از 12 نفر از مدیران عامل شرکتها مصاحبه عمیق به عمل آمد و حدود 21 مقوله نهایی موثر بر استراتژی رفتار شناسایی شد. مقولههای نهایی در دو بعد اثرگذار بر رفتار یعنی بعد فرد (کنشگر/واکنشگر) و بعد محیط (توجه به بیرون و توجه به درون) طبقهبندی شده و چهارگونه اصلی بر اساس این دو بعد به دست آمد. گونههای استراتژی رفتار بر اساس ابعاد به دست آمده با اسامی پرچمدار، جلودار، دیوانسالار و شهریار تعریف و تشریح شدند
پرونده مقاله
همه سازمان ها در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده با ریسک مواجه می شوند، اما در صورت درک و برخورداری از مدیریت راهبردی ریسک، آن ریسک می تواند به مزیت رقابتی تبدیل شود. بانکها بهعنوان مهمترین ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﯼ ﻓﻌﺎﻝ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﯼ ﭘﻮﻟﯽ ﻭ ﻣﺎﻟﯽ، ﻧﻘﺶ ﺑﻪ ﺳﺰﺍﯾﯽ ﺩﺭ ﺭﺷﺪ ﻭ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ ﺩﺍﺭ چکیده کامل
همه سازمان ها در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده با ریسک مواجه می شوند، اما در صورت درک و برخورداری از مدیریت راهبردی ریسک، آن ریسک می تواند به مزیت رقابتی تبدیل شود. بانکها بهعنوان مهمترین ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﯼ ﻓﻌﺎﻝ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﯼ ﭘﻮﻟﯽ ﻭ ﻣﺎﻟﯽ، ﻧﻘﺶ ﺑﻪ ﺳﺰﺍﯾﯽ ﺩﺭ ﺭﺷﺪ ﻭ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻦ ﻧﻘﺶ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻭ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﻫﺪﺭ ﺭﻓﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﯽ، ﺑﺮﺭﺳﯽ ﮐﺎﺭﺍﯾﯽ بانکها ﺍﺯ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ویژهای ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻦ ﺍﻫﻤﯿﺖ، ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﯼ ﻧﻈﺎﺭﺗﯽ ﻣﻠﯽ ﻭ بینالمللی ﺑﺎ ﺗﺤﻤﯿﻞ محدودیتهایی ﺳﻌﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ تا از افزایش ریسک پرﺗﻔﻮﯼ بانکها ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ، ﺍﺯ ﻃﺮﻓﯽ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﺪﻭﺩﯾﺖ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﺍﺕ بانکها ﺩﺭ سرمایهگذاری ﻭ وامدهی، ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻀﻌﯿﻒ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ بانکها ﺷﻮﺩ. بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر، با پیروی از پژوهش لو و همکاران(2018) و بیانیه سوم کمیته بال(2014) بررسی تاثیر مدیریت راهبردی ریسک(تعیین انباره و اشتهای ریسک، تدوین و اجرای استراتژی ریسک، ارزیابی داخلی، برنامه ریزی و آزمون بحران، گزارش دهی و شفافیت) بر تعامل بین کارایی، عملکرد و سلامت مالی صنعت بانکداری ایران پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش، مدیران ستادی و شعب صنعت بانکداری ایران است و برای گردآوری داده ها از پرسش نامه استاندارد استفاده شده که پس از آزمون های پایایی و روایی داده های نمونه، بر اساس رویکرد مدل یابی ساختاری1 تحلیل گردیده اند. نتایج پژوهش نشان داد که گزارش دهی و شفافیت بر تعامل بین کارایی، عملکرد و سلامت مالی بانک ها تاثیر معناداری دارد.
پرونده مقاله
با وجود راه اندازی بازارگاه های اپلیکیشن های موبایل در ایران، اما این بازارگاه ها تحت فضای رقابتی شدید نتوانسته اند سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار بگیرند. لذا بررسی و بهبود فرآیند پذیرش این بازارگاه ها، دارای اهمیت زیادی برای مدیران صنعت است. این تحقیق، پس ا چکیده کامل
با وجود راه اندازی بازارگاه های اپلیکیشن های موبایل در ایران، اما این بازارگاه ها تحت فضای رقابتی شدید نتوانسته اند سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار بگیرند. لذا بررسی و بهبود فرآیند پذیرش این بازارگاه ها، دارای اهمیت زیادی برای مدیران صنعت است. این تحقیق، پس از شناسایی عوامل موثر در پذیرش و جذابیت بازارگاه ها، به بررسی اثر شبکه ای با ارائه مدلی پویا بر مبنای تئوری انتشار باس پرداخته و بازار مورد مطالعه را مدل سازی و شبیه سازی کرده است. این کار با ارائه فرضیه های پویا، ترسیم نمودارهای علّی، انباشت-جریان و ورود معادلات ریاضی در نرم افزار ونسیم انجام و پس از اعتبارسنجی مدل و حصول اطمینان از صحت عملکرد آن، دو سیاست مختلف در مدل اجرا شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که تحت فشار وارده از سوی بازارگاه Play Store، بازارگاه های ایرانی همچنان مجبورند که خدمات خود را بهبود ببخشند و در عین حال برای کاهش فاصله رقابتی با آن بکوشند. این بازارگاه ها می بایستی با توجه به پویایی های بازار و برای به دست آوردن فرصت های نوظهور، منابع موجود را مجدداً پیکربندی و شایستگی های محوری خود را بازسازی نمایند.
پرونده مقاله
در این تحقیق بر اساس پرسشنامه باز و مصاحبه، فرصتها و تهدیدات محیط کلان ( اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فناوری و رقبا) از جامعه خبره جمعآوری و پس از دستهبندی و نظرخواهی مجدد به روش گرندد تئوری کدگذاری، شاخص بندی و تعیین مولفه و بعد گردید، سپس بر اساس آنتروپی شانون وزندهی چکیده کامل
در این تحقیق بر اساس پرسشنامه باز و مصاحبه، فرصتها و تهدیدات محیط کلان ( اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فناوری و رقبا) از جامعه خبره جمعآوری و پس از دستهبندی و نظرخواهی مجدد به روش گرندد تئوری کدگذاری، شاخص بندی و تعیین مولفه و بعد گردید، سپس بر اساس آنتروپی شانون وزندهی و رتبهبندی گردیده است. در نهایت تعداد 31 عنوان فرصت و 41 مورد تهدید در 16 بعد کلی (بانکداری الکترونیک و فناوری اطلاعات، تصویر ذهنی، نحوه و کانال ارائه خدمات، خدمات و محصولات، ساختار و فرایندهای سازمانی، وضعیت نقدینگی، مسئولیت اجتماعی، شفافیت و سلامت اداری، سرمایه انسانی، وضعیت درآمد و سودآوری، وضعیت نقدینگی، رعایت الزامات احتیاطی، نظارتی و قانونی، وضعیت سرمایه، کیفیت دارایی، تحقیق و توسعه، کیفیت مدیریت) شناسایی شد. همچنین قوتها و ضعفهای بانک از جامعه خبره داخلی بر اساس روشهای فوق تعیین گردید در نهایت تعداد 19 عنوان قوت و 20 مورد ضعف در 15 بعد کلی (اطمینان بخشی به مشتریان، فعالیت بانکی، منابع مالی، کیفیت محصولات و خدمات، بهینهسازی کانالهای ارتباطی، کسب و کار نوین، مدیریت سرمایه انسانی، مدیریت سرمایههای سازمانی، فرصتهای سودآوری، کارکنان، بانکداری بینالملل، تمایز و تنوع محصول و خدمت، ارتباط با مشتریان، بهبود فرآیند عملیاتی، مدیریت سرمایههای اطلاعاتی) شناسایی گردید. در نهایت تعداد 50 استراتژی تدوین و بر اساس ماتریس QSPM تعداد 30 استراتژی کاربردی رتبهبندی و بر اساس اهداف کلان بانک دسته-بندی گردیده است.
پرونده مقاله
اهمال کاری تحصیلی، پدیده ای شایع در دانشجویان است، که معمولا با تجارب ذهنی ناراحت کننده همراه است. اهمال کاری، صورتی شایع از شکست در خودتنظیمی شناخته می شود. از نظر هدف پژوهش حاضر کاربردی و هدف اصلی تعیین اثر بخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتظیمی بر کاهش اهمال کاری تحصی چکیده کامل
اهمال کاری تحصیلی، پدیده ای شایع در دانشجویان است، که معمولا با تجارب ذهنی ناراحت کننده همراه است. اهمال کاری، صورتی شایع از شکست در خودتنظیمی شناخته می شود. از نظر هدف پژوهش حاضر کاربردی و هدف اصلی تعیین اثر بخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتظیمی بر کاهش اهمال کاری تحصیلی و مولفه های آن در دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. فرضیه محقق پیش بینی مثبت این اثر بخشی بود. پژوهش ازلحاظ روش، نیم آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و تحقیقات در نیم سال دوم تحصیلی 96-97 انتخاب شد. بر اساس نمونهگیری خوشهای،30 نفر به شکل تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفرِ(کنترل و آزمایش) جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی( 8 جلسهای 120 دقیقهای ) قرار گرفتند. و در انتها پسآزمون از هر دو گروه به عمل آمد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اهمال کاری سولومون و راثبلوم و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پنتریچ استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها، فرضیه محقق را تایید و نشان داد که دانشجویان گروه آزمایش نسبت به دانشجویان گروه کنترل در پس آزمون به طور معناداری اهمال کاری تحصیلی کمتری داشتند(p <0.01). با توجه به یافته ها میتوان گفت زمانی که فراگیران به مهارتهای خودتنظیمی مجهز میشوند، میتوانند بر اهمال کاری ناشی از امتحان و انجام تکلیف فائق آیند. همچنین میتوانند برای انجام پروژه علمی، زمان و منابع مهم را تخصیص دهند و اهمالکاری خود را کاهش دهند.
پرونده مقاله