تحلیل راهبردی بازار خدمات ارزش افزوده موبایل در ایران با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیمحمدعلی والافر 1 , ناصر حمیدی 2 , محمود البرزی 3 , سید جواد ایرانبان فرد 4
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت صنعتی (مدیریت سیستم ها)، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی ، دانشکده مدیریت و حسابداری ، واحد قزوین ،دانشگاه ازاداسلامی،قزوین، ایران
3 - دانشیار ، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده; اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
کلید واژه: خدمات ارزش افزوده موبایلی, تئوری انتشار باس, پویایی شناسی سیستم, مدل سازی, شبیه سازی,
چکیده مقاله :
با وجود راه اندازی بازارگاه های اپلیکیشن های موبایل در ایران، اما این بازارگاه ها تحت فضای رقابتی شدید نتوانسته اند سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار بگیرند. لذا بررسی و بهبود فرآیند پذیرش این بازارگاه ها، دارای اهمیت زیادی برای مدیران صنعت است. این تحقیق، پس از شناسایی عوامل موثر در پذیرش و جذابیت بازارگاه ها، به بررسی اثر شبکه ای با ارائه مدلی پویا بر مبنای تئوری انتشار باس پرداخته و بازار مورد مطالعه را مدل سازی و شبیه سازی کرده است. این کار با ارائه فرضیه های پویا، ترسیم نمودارهای علّی، انباشت-جریان و ورود معادلات ریاضی در نرم افزار ونسیم انجام و پس از اعتبارسنجی مدل و حصول اطمینان از صحت عملکرد آن، دو سیاست مختلف در مدل اجرا شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که تحت فشار وارده از سوی بازارگاه Play Store، بازارگاه های ایرانی همچنان مجبورند که خدمات خود را بهبود ببخشند و در عین حال برای کاهش فاصله رقابتی با آن بکوشند. این بازارگاه ها می بایستی با توجه به پویایی های بازار و برای به دست آوردن فرصت های نوظهور، منابع موجود را مجدداً پیکربندی و شایستگی های محوری خود را بازسازی نمایند.
Despite the launch of mobile app markets in Iran, these markets have not been able to capture a significant market share under a highly competitive environment. Therefore, it is very important for industry managers to review and improve the acceptance process of these markets. After identifying the factors influencing the acceptance and attractiveness of marketplaces, this study examined the network effect by providing a dynamic model based on bass diffusion theory and modeled and simulated the studied market. This was done by presenting dynamic hypotheses, plotting causal loop diagram (CLD), stock-flow diagram (SFD), and entering mathematical equations in Vensim software. Then, after validating and ensuring the correctness of the model's performance, two different policies were implemented in the model. The research findings show that under the pressure of the Play Store, Iranian markets are still forced to improve their services and at the same time try to reduce the competitive distance with it. These marketplaces need to reconfigure their existing resources and core competencies, given the market dynamics and to gain emerging opportunities.
- احمدوند، انسیه، طبیجی، زینب (1397) . شبکه های اجتماعی: تئوری و مسائل، تهران: دانشگاه امام صادق (ع)، چاپ اول.
باستان، مهدی، عباسی، الهه، احمدوند، علی محمد، رمضانی خورشیددوست، رضا (1397).« مدل شبیه سازی پذیرش موبایل بانک توسط مشتریان بانک ها با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم»، مطالعات مدیریت صنعتی. دوره 16 ،شماره 50 ،257-284.
خواجهئیان، داتیس (1398). درآمدی بر مدیریت شبکههای اجتماعی و کسب وکارهای پلتفرمی، تهران: ادیبان روز، چاپ اول
رجائیان، محمدمهدی (1392) . شبیه سازی سیستمهای پویا با نرم افزار Vensim ،مشهد: فرازیار، چاپ دوم.
غفورنیان، محمد (1393). شبیه سازی و مدلسازی ریاضی زنجیره تأمین خدمات شرکت مخابرات ایران با رویکرد پویاییشناسی سیستم، رساله دکتری تخصصی مدیریت سیستمها، دانشگاه شیراز.
کافه بازار (1397). بازار چهل میلیونی: گزارشی از رشد صنعت برنامه های موبایلی ایران در سال 1397 https://way2pay.ir/wp-content/uploads/Annual-Report-way2pay-98-02-28.pdf, (تیر 98) ،
موسوی حقیقی، محمدهاشم، رعنایی کردشولی، حبیباالله، غفورنیان، محمد (1392)،« تحلیل بازار تلفن همراه ایران با رویکرد پویایی های سیستم»، چشمانداز مدیریت صنعتی. دوره 3 ،شماره 1 ،158-135
همایونفر، مهدی، نهاوندی، بیژن، گلباززاده، پریسا (1397) .«طراحی مدل پویای توسعه محصول جدید با تأکید بر تئوری انتشار باس»، چشمانداز مدیریت صنعتی. دوره 8 ،شماره 29 ،162-137 .
Basole, R.C. & Karla, J. (2012). Value Transformation in the Mobile Service Ecosystem: A Study of App Store Emergence and Growth, Service Science, Vol. 4, No. 1, 24-41.
Bass, F.M (1969), A new product growth model for model consumer durables, Management Science, Vol. 15, No. 5, 215-227.
Benvenutti, L.M.M., Ribeiro, A.B. & Maldonado, M.U. (2017). Long term diffusion dynamics of alternative fuel vehicles in Brazil, Journal of Cleaner Production, Vol. 164, No. 15, 1571-1585.
Bertotti, M.L., Brunner, J & Modanese, G (2016). The Bass diffusion model on networks with correlations and inhomogeneous advertising, Chaos Solitons & Fractals, Vol. 90, 55-63.
Boudreau, K.J (2012). Let a thousand flowers bloom? An early look at large numbers of software app developers and patterns of innovation, Organization Science, Vol. 23, No. 5, 1409-1427.
Cuadrado, F. & Duenas, J.C (2012). Mobile Application Stores: Success Factors, Existing Approaches, and Future Developments. IEEE Communications Magazine, Vol. 50, No. 11, 160-167.
Dutta, A., Puvvala, A., Roy, R.K & Seetharaman, P (2017). Technology diffusion: Shift happens-The case of iOS and Android handsets, Technological Forecasting and Social Change, Vol. 118, 28-43
Eden, C (1988). Cognitive mapping, European Journal of Operational Research, Vol. 36, 1-13. - Eisenmann, T., Parker, G & Van Alstyne, M.W. (2006). Strategies for TwoSided Markets, Harvard Business Review, Vol. 84, No. 10, 92-101.
Fernández, Z & Usero, B. (2009). Competitive behavior in the European mobile telecommunications industry: Pioneers vs. followers, Telecommunications Policy, Vol. 33, No. 7, 339-347.
Hew, J.J., Lee, V.H., Ooi, K.B. & Wei, J. (2015). What catalyses mobile apps usage intention: an empirical analysis, Industrial Management & Data Systems, Vol. 115, No. 7, 1269-1291.
Holzer, A. & Ondrus, J (2011). Mobile Application Market: A developers’ Perspective, Telematics and Informatics, Vol. 28, No. 1, 22-31.
Hsieh, J.-K. & Hsieh, Y.-C. (2013). Appealing to internet-based freelance developers in smartphone application marketplaces, International Journal Informational Management, Vol. 33, No. 2, 308-317.
Kumar, P (1999). The Impact of Long-Term Client Relationships on the Performance of Business Service Firms, Journal of Service Research, Vol. 2, No. 1, 4-18.
Müller, R.M., Kijl, B & Martens, J.K.J. (2011). A Comparison of InterOrganizational Business Models of Mobile App Stores: There is more than Open vs. Closed. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, Vol. 6, No. 2, 63-76.
Parker, G.G., Van Alstyne, M.W & Choudary, S.P (2016). Platform Revolution: How networked markets are transforming the economy and how to make them work for you, W. W. Norton & Company, First Edition.
Puvvalaa, A., Dutta, A & Roy, R (2014). Calibrating System Dynamics Models of Technology Diffusion with Structural Breaks: The Case of Android Handsets, 32nd System Dynamics Conference, Amsterdam.
Samuel Sale, R., Mesak, H.I. & Anthony Inman, R. (2017). A dynamic marketing-operations interface model of new product updates, European Journal of Operational Research, Vol. 257, No. 1, 233-242.
Sterman, J (2000) Business Dynamics: Systems Thinking and Modeling for a Complex World, New York: McGraw-Hill.
Wilson, B (2001) Soft Systems Methodology: Conceptual Model Building and its Contribution. USA: John Willy and Sons Ltd.
_||_