طراحی و تدوین استراتژیهای راهبردی و بازاریابی بانک سپه با نگاه به آینده
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیحسین عادلخانی 1 , فریده حق شناس کاشانی 2
1 - دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار ، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: صنعت بانکداری, مدل SWOT, استراتژیهای بازاریابی, استراتژیهای راهبردی, اهداف کلان,
چکیده مقاله :
در این تحقیق بر اساس پرسشنامه باز و مصاحبه، فرصتها و تهدیدات محیط کلان ( اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فناوری و رقبا) از جامعه خبره جمعآوری و پس از دستهبندی و نظرخواهی مجدد به روش گرندد تئوری کدگذاری، شاخص بندی و تعیین مولفه و بعد گردید، سپس بر اساس آنتروپی شانون وزندهی و رتبهبندی گردیده است. در نهایت تعداد 31 عنوان فرصت و 41 مورد تهدید در 16 بعد کلی (بانکداری الکترونیک و فناوری اطلاعات، تصویر ذهنی، نحوه و کانال ارائه خدمات، خدمات و محصولات، ساختار و فرایندهای سازمانی، وضعیت نقدینگی، مسئولیت اجتماعی، شفافیت و سلامت اداری، سرمایه انسانی، وضعیت درآمد و سودآوری، وضعیت نقدینگی، رعایت الزامات احتیاطی، نظارتی و قانونی، وضعیت سرمایه، کیفیت دارایی، تحقیق و توسعه، کیفیت مدیریت) شناسایی شد. همچنین قوتها و ضعفهای بانک از جامعه خبره داخلی بر اساس روشهای فوق تعیین گردید در نهایت تعداد 19 عنوان قوت و 20 مورد ضعف در 15 بعد کلی (اطمینان بخشی به مشتریان، فعالیت بانکی، منابع مالی، کیفیت محصولات و خدمات، بهینهسازی کانالهای ارتباطی، کسب و کار نوین، مدیریت سرمایه انسانی، مدیریت سرمایههای سازمانی، فرصتهای سودآوری، کارکنان، بانکداری بینالملل، تمایز و تنوع محصول و خدمت، ارتباط با مشتریان، بهبود فرآیند عملیاتی، مدیریت سرمایههای اطلاعاتی) شناسایی گردید. در نهایت تعداد 50 استراتژی تدوین و بر اساس ماتریس QSPM تعداد 30 استراتژی کاربردی رتبهبندی و بر اساس اهداف کلان بانک دسته-بندی گردیده است.
The purpose of this study is to design and develop strategic and marketing strategies based on the major goals of Sepah Bank, mission statement and perspective. In this study, opportunities and threats of macro environment (economic, social, political, technology and competitors) and strengths and weaknesses of the bank based on open questionnaire and interview using the Grand Theory method, it has been collected, coded, indexed, component and later collected from the expert community. Then, using Shannon's entropy technique, grading and ranking were performed. After ranking, 31 opportunities were identified and 41 threats were identified in 16 general dimensions, 19 strengths and 20 weaknesses were identified in 15 general dimensions. Then, using a quantitative strategic planning matrix, 50 strategies have been designed and compiled, and after scoring, 30 practical strategies have been determined.The results showed that for the purposes of increasing and maintaining market share (strategy of activating the R&D unit), increasing stability and profitability (strategy of operational efficiency with a focus on increasing wage earnings), upgrading and consolidating the brand position (brand brand promotion strategy according to Its antiquity and statehood) and the empowerment and excellence of human capital (the strategy of the employee performance appraisal system based on experience and ability) have the first priorities in terms of the importance of implementation. Also, with the simultaneous analysis of internal and external factors, the bank's position was in a competitive position.
آ.آکر، دیوید، صفرزاده، حسین، فرهنگی، علی اکبری، خادمی، مهدی (1385) مدیریت استراتژیک بازار، چاپ اول، ناشر موسسه انتشارات و پخش کتاب پویش.
احتشام علی، جهانگیری علی، شیرازی محمود، زاهدی محمد (1398) . تدوین مدل سـنجش شایسـتگی های عـام مدیران در بانک های دولتی ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی فرایند توسعه و مدیریت،(2) 32 ،90-63
اسفیدانی محمدرحیم، کیماسی مسعود، روستا احمد، اراکی تبار محمد (1397). شناسایی الگوی رفتار مشتریان شرکتی و ارتباط آن استراتژی های بانکداری شرکتی در صنعت بانکداری ایران، مجله راهبردهای بازرگانی، سال25 ،شماره11 ،85-72. ۴ .
اعرابی، فاطمه السادات، فرهنگی، علی اکبر، سیدجوادین، سید رضا (1396). الگوی تعاملی استراتژیهای ارتباطات سازمانی و استراتژیهای منابع انسانی با عملکرد؛ مورد مطالعه: واحدهای دارای مجوز از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری پژوهش های مدیریت راهبردی، 73-97 (64) 23
بائی ساناز، کردنائیج اسداالله، دلخواه جلیل (1395). چابکی استراتژیک در صنعت بانکداری ایران و تاثیر آن بر کارایی، مجله راهبردهای بازرگانی، سال23 ،شماره8 ،صص 58-43.
حسنقلی پوریاسوری، طهمورث، شاه حسینی، محمد علی، دهدشتی شاهرخ، زهره، جوکار، قاسم (1398) . شناسایی عوامل موثر بر اجرای استراتژیهای بازاریابی با استفاده از تحلیل میدان نیرو. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های مدیریت راهبردی
دهدشتی شاهرخ، زهره، عبداالله پور، سجاد (1396). تاثیر عوامل موثر بر پذیرش موبایل بانک در بانک صادرات ایران، مجله چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 31 ،31-47.
رضوانی، مهران، مبارکی، محمد حسن، ایران نژاد الهام (1393). بازاریابی حسی و توسعه خدمات جدید بانک رسالت، مجله چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 17 ،181 -197
شاه منصوری، سمیرا، بقایی، بابک ( 1392) .بررسی و اولویت بندی تاثیر عوامل توانمندی استراتژیک سازمان بر عملکرد رقابتی در صنعت بانکداری با رویکرد آینده نگاری مورد بانک های سپه سال 1392 ،دانشگاه تهران. دومین همایش ملی آینده پژوهی
کیوان شکوهی، همایون، رنجبر، منصور (1388). تعیین استراتژی بازاریابی بانک های تجاری کشور بر مبنای بهره وری ، نشریه بانک و اقتصاد، شماره 105 ،28 تا 34.
ممدوحی، امیررضا، طاهرپور کلانتری، حبیب االله، سبحانی، محمدصادق (1390 .(ارزیابی اثربخشی نظامهای اطلاعات بازاریابی با رویکرد راهبردی، مجله چشمانداز مدیریت بازرگانی ، شماره 8، 79-91
وظیفه دوست، حسین، بودافی خواجه نوبر، حسین، عبدلی، مریم (1396) . بررسی تاثیر استراتژی های بازاریابی رابطه مند بر رضایت مندی مشتریان و و فاداری مشتریان بانک انصار، مجله پژوهشهای مدیریت راهبردی، سال بیست و سوم، شماره 66 ،143-165.
_||_