علی رغم رشد روز افزون در حوزه هوش مصنوعی، بسیاری از مدیران سازمانی هنوز نتوانستهاند ارتباط خوبی با این فناوری برقرار کنند. سر در آوردن از هوش مصنوعی هم مثل هر تکنولوژی جدید دیگر که با کلی هیاهو و جنجال رسانهای همراه است، ممکن است گیجکننده باشد و حتی متخصصان هوش مصن چکیده کامل
علی رغم رشد روز افزون در حوزه هوش مصنوعی، بسیاری از مدیران سازمانی هنوز نتوانستهاند ارتباط خوبی با این فناوری برقرار کنند. سر در آوردن از هوش مصنوعی هم مثل هر تکنولوژی جدید دیگر که با کلی هیاهو و جنجال رسانهای همراه است، ممکن است گیجکننده باشد و حتی متخصصان هوش مصنوعی هم بهسختی میتوانند خود را با تحولات لحظهای این فناوری همراه کنند. تحقیق حاضر سعی بر آن دارد تا به روش تحلیل مضمون به بررسی جامعی از پشت پردهی تاثیر این فناوری مرموز و قدرتمند در هوشمند سازی مدیریت منابع انسانی بپردازد. بدین منظور یافته های جدیدترین مطالعات انجام شده در حوزه ی هوش مصنوعی با محوریت مدیریت منابع انسانی و کاربری دولت الکترونیک، از نشریات معتبر علمی- پژوهشی بین المللی مد نظر قرار گرفتند. پس از دسته بندی و کدگذاری داده های مذکور در نهایت روایت نظری تحقیق تدوین وارائه گرید. یافته های مذکور در پنج کد کلان شامل چالش های پیش روی هوش مصنوعی با نه مولفه، اخلاق حرفه ای با هفت مولفه ، نظام دولت الکترونیک با شش مولفه، نظام اداری با هفت مولفه، هوشمندسازی دولت ها با چهار مولفه احصا گردیدند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف نما نام¬سازی خط¬مش¬¬های نوین در مدیریت آموزشی است. این پژوهش بر مبنای هدف، کاربرد، به¬صورت توصیف و رویکردی ترکیبی (کمی- کیفی) است. جامعه آماری، کلیه مدرسان زیست¬شناس آموزش و پرورش شهر نیشابور در سال 1400-1399 برابر با 44 نفر بود که 12 نفر بر مبنای روش چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف نما نام¬سازی خط¬مش¬¬های نوین در مدیریت آموزشی است. این پژوهش بر مبنای هدف، کاربرد، به¬صورت توصیف و رویکردی ترکیبی (کمی- کیفی) است. جامعه آماری، کلیه مدرسان زیست¬شناس آموزش و پرورش شهر نیشابور در سال 1400-1399 برابر با 44 نفر بود که 12 نفر بر مبنای روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. جمعآوري دادهها با استفاده از فرایند مصاحبه نیمه¬ساختاریافته و در بخش کمی از طراحی پرسشنامه دیمتل فازی توسط محقق انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش دیمتل صورت گرفت. یافتههای پژوهش بیان می¬دارد که جهت نمانامسازی خط¬مشی¬های نوین در مدیریت آموزشی (ازجمله روشها و فنون تدریس زیست¬شناسی) در سه شاخص الف) پنداره تدریس؛ ب) تجربه مدرس؛ و ج) ادراک از کیفیت مدرس شناسایی شد که در مجموع چهار بعد اصلی شامل: الف- نقاط قوت (شامل هفت شاخص)، ب- نقاط ضعف (شامل سه شاخص)، ج- فرصتها (شامل چهار شاخص) و د- تهدیدها (شامل دو شاخص) بیان گردید. تاثیر پذیرترین راهبرد، علاقه مدرس بوده و تاثیر گذارترین راهبرد آگاهی و شناخت مدرس شناسایی شد.
پرونده مقاله
با توجه به پدیده جهانی شدن اقتصاد و نیاز مبرم به حضور فعالتر کشورها در صحنه بینالمللی، افزایش تجارت بینالمللی بهعنوان یکی از مسائل حیاتی در دستور کار بسیاری از دولتها قرار گرفته است. امضای توافقنامههای بینالمللی بین کشورهایی که از نظر جغرافیایی بههم نزدیک هستند چکیده کامل
با توجه به پدیده جهانی شدن اقتصاد و نیاز مبرم به حضور فعالتر کشورها در صحنه بینالمللی، افزایش تجارت بینالمللی بهعنوان یکی از مسائل حیاتی در دستور کار بسیاری از دولتها قرار گرفته است. امضای توافقنامههای بینالمللی بین کشورهایی که از نظر جغرافیایی بههم نزدیک هستند یا ارزشهای دینی و فرهنگی مشترک دارند، بهعنوان یک راهبرد مهم برای افزایش تجارت بین این کشورها شناخته میشود. با توجه به موقعیت جغرافیایی و پتانسیلهای خاص، سازمان کنفرانس اسلامی نقش مهمی در اقتصاد جهانی و جهان اسلام ایفا میکند. از این منظر این مطالعه با استفاده از مدل جاذبه دوطرفه (کامل) و دادههای تابلویی، عوامل مؤثر بر حجم صادرات دوجانبه بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی را مورد بررسی قرار داده است. نتایج نشان میدهد که تولید ناخالص داخلی کشورهای صادرکننده و واردکننده، جمعیت کشورهای واردکننده، نرخارز حقیقی و شاخص درک فساد کشور صادرکننده، اثر مثبت و معناداری بر حجم صادرات دوجانبه اعضای سازمان دارند. همچنین فاصلهی جغرافیایی نیز بهطور منفی و معناداری بر حجم صادرات بین این کشورها تأثیر میگذارد. این پژوهش با ارائه تحلیل به تبیین وضعیت و روندهای موجود در حوزه مدیریت صادرات دوجانبه بین کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی میپردازد و پیشنهاداتی برای بهبود این مدیریت ارائه میدهد.
پرونده مقاله
امروزه به علت تحولات موجود در فناوریهای نوظهور و تغییر نقش سیستمهای اطلاعاتي و ارتباطي و در نتیجه پيچيدگي روزافزون سازمانها، نياز به معماري سازماني روزبهروز پررنگتر شده است. رويكرد معماري سازماني، بهعنوان الگوي مسلط در حوزه برنامهریزی فناوري اطلاعات، هرروز بیش چکیده کامل
امروزه به علت تحولات موجود در فناوریهای نوظهور و تغییر نقش سیستمهای اطلاعاتي و ارتباطي و در نتیجه پيچيدگي روزافزون سازمانها، نياز به معماري سازماني روزبهروز پررنگتر شده است. رويكرد معماري سازماني، بهعنوان الگوي مسلط در حوزه برنامهریزی فناوري اطلاعات، هرروز بیش از پیش در سازمانهای دولتي و خصوصي كشور، مورد استفاده قرار میگیرد. اگر معماری سازمانی در سازمانی به اشتباه انتخاب و پیادهسازی شود تمام لایه¬های معماری سازمانی نیز دچار اشتباه خواهند شد؛ سیستم¬های اطلاعاتی نادرست انتخاب می¬شوند؛ نرم¬افزارهای سازمانی که تناسبی با سازمان ندارند، خریداری خواهند شد؛ داده¬ها به اشتباه ذخیرهسازی می-شوند؛ بانک اطلاعاتی کاملی در دسترس نخواهد بود و با اهداف سازمان مطابقت نخواهند داشت. در نتیجه سازمان متحمل ضررهای مالی هنگفت خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای انتخاب چارچوب معماری سازمانی مناسب انجام شده است. از این رو روش تحقیق این مطالعه شامل سه بخش میباشد: در بخش اول از روش کتابخانهای، بخش دوم از روش کمی توصیفی و بخش سوم از روشهای تصمیمگیری چند متغیره استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد هشت معیار متداول برای ارزیابی چارچوبهای معماری سازمانی شامل توجه به قوانین و مقررات، توجه به محیط کسبوکار، قابلیت اجرای مجدد، مستندسازی تصمیمات، توجه به جهتگیریهای استراتژیک، انعطافپذیری، سطح بلوغ و توجه به تعاملات اجزای سازمان هستند. علاوه بر این، میتوان گفت چارچوب توگف، دودف، فدرال و زکمن بهعنوان چارچوبهای معماری متداول مورد استفاده قرار میگیرند. ازنظر خبرگان چارچوب توگف مناسبترین چارچوب معماری سازمانی جهت استفاده در سازمان تأمین اجتماعی میباشد و چارچوبهای زکمن، فدرال و دودف به ترتیب در رتبه دوم تا چهارم قرار گرفتند.
پرونده مقاله
باید در نظر داشت که در مدیریت منابع انسانی، ارزش سازمانی افزایش پیدا می کند، بنابراین به اشتراک گذاشتن اطلاعات در سازمان ها بستگی به افرادی دارد که این نقل و انتقال را میسر می سازند در نتیجه تمام عواملی که مشوق ارتباط بین فردی و یا مانع آن باشد بر مبادلات اطلاعاتی افراد چکیده کامل
باید در نظر داشت که در مدیریت منابع انسانی، ارزش سازمانی افزایش پیدا می کند، بنابراین به اشتراک گذاشتن اطلاعات در سازمان ها بستگی به افرادی دارد که این نقل و انتقال را میسر می سازند در نتیجه تمام عواملی که مشوق ارتباط بین فردی و یا مانع آن باشد بر مبادلات اطلاعاتی افراد نیز تاثیر گذار خواهند بود به همین دلیل اهمیت ارتباط و تعاملات بر اعتماد و هنجارها میان افراد در گسترش و کاربرد دانش بسیار مورد توجه است. کارکنان ستادی سازمان هواشناسی کشور نیز بسته به تحصیلات، سمت و تجربه کاری از اطلاعات و مهارت هایی متفاوتی برخوردارند که آنان را قادر به انجام بهتر وظایف محوله می نماید. واضح است که آنها به منظور برنامه ریزی، هماهنگی و... ناگزیر به برقراری ارتباط و تعامل با مدیران و همکاران خود می باشند. حال با توجه به ماهیت چند بعدی کار هر فرد در این سازمان، جابه جایی و انتشار اطلاعات و مهارت جهت تسهیل کار افراد و رسیدن به اهداف سازمانی و در کنار آن رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت امری ضروری است. لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر شیوه هاي مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمان هواشناسی کشور با نقش میانجی آمادگی سازمانی و رفتار نوآورانه مسئولانه می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کارکنان ستادی سازمان هواشناسی کشور ( 286 نفر) تشکیل می دهند که تعدادی(164 نفر) از آن ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفت. روش تحقیق توصیفی-همبستگی و از نوع کاربردی می باشد. ابزار جمع آوري داده ها پرسشنامه بوده و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت، تجزیه و تحلیل داده هاي پژوهش از طریق مدلسازي معادلات ساختاري با استفاده از نرم افزار PLS انجام شد. یافته هاي این تحقیق نشان داد شیوه هاي مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمان هواشناسی کشور با نقش میانجی آمادگی سازمانی و رفتار نوآورانه مسئولانه تأثیر مثبت و معناداری دارد.
واژگان کلیدی: شیوه هاي مدیریت منابع انسانی، عملکرد سازمان هواشناسی کشور، آمادگی سازمانی و رفتار نوآورانه مسئولانه
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه ای حمایت اجتماعی در رابطه بین سبک مقابله با سلامت روانی در کارکنان سالمند و بازنشسته دانشگاه آزاد اسلامی است.
روش تحقیق: پژوهش حاضر براساس رویکرد از نوع پژوهش کمی است و گردآوری اطلاعات به دو روش کتابخانهای و میدانی انجام شده است جا چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه ای حمایت اجتماعی در رابطه بین سبک مقابله با سلامت روانی در کارکنان سالمند و بازنشسته دانشگاه آزاد اسلامی است.
روش تحقیق: پژوهش حاضر براساس رویکرد از نوع پژوهش کمی است و گردآوری اطلاعات به دو روش کتابخانهای و میدانی انجام شده است جامعه آماری پژوهش را کارکنان سالمند و بازنشسته دانشگاه آزاد تشکیل دادهاند و بر طبق نظریه کلاین (۲۰۱۱) طی یک پژوهش همبستگی ۲۸۳ نفر از این افراد به شیوه در دسترس انتخاب شدند ابزار پژوهش عبارت است از سه پرسشنامه حمایت اجتماعی شربرن و استوارت (1991) سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) و سبک مقابله لازاروس و فولکمن (1980) همچنین در این پژوهش دادههای بهدست آمده به کمک آزمون همبستگی و تحلیل مسیر به وسیله نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافته ها نشان داد که رابطه مثبتی بین سبکهای مقابله با سلامت روانی وجود دارد رابطه مثبتی بین حمایت اجتماعی با سلامت روانی وجود دارد رابطه مثبتی بین حمایت اجتماعی و سبکهای مقابله وجود دارد و همچنین حمایت اجتماعی در رابطه بین سبک مقابله با سلامت روانی نقش واسطه ای ایفا میکند.
نتیجهگیری: بر اساس این نتایج می توان درمانهایی مبتنی بر سبک مقابله حمایت اجتماعی برای ارتقای سلامت روانی سالمندان و بازنشستگان تدارک دید.
پرونده مقاله