• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی میزان استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در دستگاه‌های اجرایی شهرستان دماوند
        بهاره بخشی صدیقه ببران مریم طاهریان
        در دنیای امروز که به عصر ارتباطات معروف شده و تغییرات و نوآوری های تکنولوژیکی، ارتباطات و اطلاع رسانی و ارائه خدمات سرعت بالایی پیدا کرده، کشورها و سازمان هایی موفق اند که هم سو و هم پای تغییرات محیطی حضوری قدرتمند و موثر در این چرخه داشته باشند و با شناخت مخاطبان سیاست چکیده کامل
        در دنیای امروز که به عصر ارتباطات معروف شده و تغییرات و نوآوری های تکنولوژیکی، ارتباطات و اطلاع رسانی و ارائه خدمات سرعت بالایی پیدا کرده، کشورها و سازمان هایی موفق اند که هم سو و هم پای تغییرات محیطی حضوری قدرتمند و موثر در این چرخه داشته باشند و با شناخت مخاطبان سیاست های القایی خود را به روی آنها گسترش دهند. تکنولوژی های نوین ارتباطی در روابط عمومی الکترونیک جایگاه ویژه ای دارند و می توانند ماموریت و رسالت روابط عمومی را با سرعت بیشتری خارج از محدوده زمان و مکان به انجام برساند. بنابراین با توجه به شرایط موجود و نیاز جامعه به استفاده از این تکنولوژی های نوین، این نیاز در سطح روابط عمومی های ادارات شهرستان دماوند حس گردید. به همین منظور در این پژوهش 3 فرضیه مرتبط با نحوه میزان استفاده و شناخت از تکنولوژی های نوین ارتباطی در روابط عمومی الکترونیک دستگاه های اجرایی شهرستان دماوند در نظر گرفته شد و 40 نفر از مدیران و کارکنان شاغل در روابط عمومی دستگاه های اجرایی شهرستان با توجه به جدول مورگان جهت تکمیل پرسشنامه مد نظر قرار گرفتند. سپس توسط نرم افزار spss و با بهره گیری از آزمون های ناپارامتریک و پارامتریک مورد سنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که میزان شناخت از تکنولوژی های نوین ارتباطی در سطح ادارات شهرستان دماوند در حد متوسط اما میزان به کارگیری این تکنولوژی ها در این ادارات درحد زیاد است. در این راستا مدیران و کارکنان می توانند با افزایش شناخت و آگاهی خود از تکنولوژی ها و به روز نمودن سواد دیجیتالی خود استفاده موثر وکارآمدی از تکنولوژی های نوین و روز دنیا داشته باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی رابطه میزان استفاده تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و سواد رسانه‌ای
        الهام سادات بلبلی سروناز تربتی
        هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه میزان استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی و سواد رسانه ای است. روش پژوهش پیمایشی بوده و جامعه آماری آن کلیه افراد منطقه یک تهران بوده است. حجم نمونه 200 نفر و روش نمونه گیری غیرتصادفی خوشه ای بوده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخ چکیده کامل
        هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه میزان استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی و سواد رسانه ای است. روش پژوهش پیمایشی بوده و جامعه آماری آن کلیه افراد منطقه یک تهران بوده است. حجم نمونه 200 نفر و روش نمونه گیری غیرتصادفی خوشه ای بوده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده است. روایی توسط تعدادی از اساتید رشته ارتباطات و پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ بالای 70درصد بدست آمده است.یافته هانشان داد 56 درصد پاسخگویان زن و 44 درصد مرد و میانگین میزان استفاده از تکنولوژی های ارتباطی 74/28 درصد و میانگین سواد رسانه ای آنان 81/28 درصد می باشد.همچنین بر اساسیافته هابین میزان استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی و سواد رسانه ای رابطه معناداری وجود دارد و شدت رابطه قوی و جهت آن مثبت است یعنی هرچه میزان استفاده از تکنولوژی های ارتباطی بیشتر شود سطح سواد رسانه ای افراد هم بالاتر می رود. براساس نتایج به دست آمده می توان گفت ابزارهای تکنولوژی ارتباطی مورد مطالعه در این تحقیق که شامل ماهواره و اینترنت بودند به واسطه امکاناتی که برای مخاطب خود فراهم نمودند از جمله امکان دستیابی و سرعت دسترسی فرد به اطلاعات باعث رشد سواد رسانه ای فرد شده اند به طوری که مخاطب به واسطه بهره‌مندی از این تکنولوژی ها و از آنجا که سریع تر از گذشته می تواند به حجم عظیمی از اطلاعات دسترسی پیدا می کند به همان نسبت هم راحت‌تر می تواند به گزینش اطلاعات پرداخته و به صحت و سقم یک موضوع پی برده و از اعمال سانسور در یک موضوع اطلاع یافته و به لحاظ در دسترس قرار گرفتن پیام ها و اطلاعات متنوع از طریق ماهواره و اینترنت توانمندی او هم در تحلیل و تفسیر پیام های ارتباطی بیشتر شده و نهایتاً سواد رسانه ای وی افزایش می یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - نقش و جایگاه شبکه‌های اجتماعی در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران
        مژگان لطیفی مهر بی بی السادات میراسماعیلی حمیدرضا حسینی دانا
        قدرت نرم درسیاست خارجی غرب بویژه امریکا با توجه به اینکه رئیس جمهور از کدام حزب (دموکرات یا جمهوری خواه) باشد و به کدام مکتب علاقمند باشد، شرایط داخلی امریکا و نظام بین الملل و موقعیت کشور هدف (کشوری که سیاست خارجی در مورد آن تدوین و اعمال می‌شود) متفاوت بوده است. ایران چکیده کامل
        قدرت نرم درسیاست خارجی غرب بویژه امریکا با توجه به اینکه رئیس جمهور از کدام حزب (دموکرات یا جمهوری خواه) باشد و به کدام مکتب علاقمند باشد، شرایط داخلی امریکا و نظام بین الملل و موقعیت کشور هدف (کشوری که سیاست خارجی در مورد آن تدوین و اعمال می‌شود) متفاوت بوده است. ایران بعد از انقلاب اسلامی مورد خوبی برای اثبات این فرضیه است که نقش قدرت نرم در سیاست خارجی امریکا در برابر آن دردوره‌های مختلف به طورقابل ملاحظه ای تغیر کرده است. قدرت نرم بازی در اذهان و قلب‌ها است که سلاح‌ها و تجهیزات مخصوص خود را دارد و این امکانات روز به روز پیشرفته‌تر و عملیاتی‌تر می‌شود و در قرن بیست و یکم کسانی از بازی قدرت برنده بیرون می‌آیند که بتوانند قلب‌ها را بیشتر و بهتر تصرف کنند. در جنگ نرم اگر رسانه، نقش زبان، قلم یا هر وسیله وابزاری در حفظ فرهنگ، آرمان وارزش‌های اخلاقی جامعه خود بکوشد، توطئه‌های دشمن را خنثی کرده و اگر برخلاف آن باشد، یعنی ارزش‌ها و باورهای غیرملی و فرهنگی غربی را تبلیغ و ترویج کند، ناخواسته سرباز دشمن شده است مهم ترین عامل انتقال پیام به عموم مردم و واسطه تأثیر رسانه‌های همگانی بر مردم، نخبگان می‌باشد، لذا می‌توان نخبگان را در هر جامعه‌ای شمشیر دولبه‌ای دانست که هم می‌توانند نقش فرماندهی جنگ نرم علیه کشور را ایفا کنند و هم در صف فرماندهان، برای دفاع از کشور و مقابله دراین ستیز قرارگیرند. از این رو شناسایی آنها و به کارگیری توانمندی‌هایشان در صف ستیز با دشمن بسیار مهم و ضروری است. سوال اصلی این تحقیق نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران است. در پژوهش حاضر جامعه آماری 50 نفر از صاحب نظران علوم ارتباطات وعلوم سیاسی می‌باشند که به روش نمونه گیری اتفاقی انتخاب گردیده‌اند. استخراج نتایج با استفاده از برنامه کامپیوتری کوانل صورت گرفته است و چون این برنامه امکان توزیع نرمال را فراهم می‌کند گویه‌ها به صورت پرسشنامه (حاوی 33 سوال) در اختیار پاسخگویان قرار گرفت. نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در جنگ نرم علیه کشورمان وجود دارد که البته کشورمان نیز در مقابله با این تهدید دارای ضعف است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تأثیر اینترنت بر هویت ملی در ایران
        عزیزالله تاجیک اسماعیلی سمیه تاجیک اسماعیلی محمد جواد محراب بیگی
        امروزه نقش و جایگاه رسانه های ارتباطی و اینترنت در حدی است که نمی توان زندگی را بدون حضور آنها قابل تصور دانست و اینترنت به عنوان یک رسانه در کنار نهادهای دیگری که طرز تفکر افراد جامعه را می سازند، نقش عمده ای را ایفاء می کند. هویت ملی به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های چکیده کامل
        امروزه نقش و جایگاه رسانه های ارتباطی و اینترنت در حدی است که نمی توان زندگی را بدون حضور آنها قابل تصور دانست و اینترنت به عنوان یک رسانه در کنار نهادهای دیگری که طرز تفکر افراد جامعه را می سازند، نقش عمده ای را ایفاء می کند. هویت ملی به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های زندگی اجتماعی یکی از عواملی است که به شدت تحت تاثیر دنیای مجازی اینترنت قرار دارد. هدف این پژوهش نقش اینترنت بر هویت ملی در ایران می باشد. که فرضیات و نظریات آن از تئوری های تاثیر رسانه بر هویت و الگوهای رفتاری استخراج و مورد آزمون قرار گرفته است. روش تحقیق از نوع کتابخانه ای همراه با روش پیمایشی می باشد و ابزار آن پرسشنامه می باشد.در بررسی میدان 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران شمال، جنوب، شرق، غرب، مرکز و علوم تحقیقات که در نیم سال دوم 93-1392 در حال تحصیل می باشند و با استفاده از پرسشنامه به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند. فرضیه های تحقیق با آزمون کروسکال والیس، انحراف استاندارد و فریدمن و ضرایب همبستگی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج حاصل از پردازش داده ها توسط نرم افزار Spss نشان داد که استفاده زیاد از اینترنت می تواند با نقایصی در برخی جنبه های هویت ملی از بعد سیاسی، زبانی و اجتماعی مرتبط باشد. این وضعیت با نظریات نظریه پردازانی که تأکید دارند فنّاوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی زمینة تقویت هویت های فروملی و تضعیف هویت های ملی را فراهم می کند، همخوانی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - پدیده‌های جدید فضای مجازی در ایران از دیدگاه کارشناسان ارتباطات
        مریم درستانی مهدی روحانی
        هدف تحقیق روبه‌رو بررسی دیدگاه کارشناسان و متخصصان علوم ارتباطات در مورد مشارکت مردم ایران در فضای مجازی است. در این تحقیق از روش دلفی استفاده شده است. اساتید، متخصصان ارتباطات و مدیران در حوزه‌ی ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات کشور جامعه‌ی آماری مورد بررسی در این پژوهش هستن چکیده کامل
        هدف تحقیق روبه‌رو بررسی دیدگاه کارشناسان و متخصصان علوم ارتباطات در مورد مشارکت مردم ایران در فضای مجازی است. در این تحقیق از روش دلفی استفاده شده است. اساتید، متخصصان ارتباطات و مدیران در حوزه‌ی ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات کشور جامعه‌ی آماری مورد بررسی در این پژوهش هستند. برای انتخاب حجم نمونه در این پژوهش از شیوه‌ی نمونه‌گیری متخصصان در روش دلفی استفاده گردید. در این روش ابتدا با کسب نظر و آراء تعداد محدودی از متخصصان، در نهایت 30 کارشناس انتخاب شدند. از مهم‌ترین نتایج حاصل از این پژوهش عبارتند از: ü فضای مجازی واقعیتی انکار‌ناپذیر در جهت رفاه و ارتقا سطح مادی و معنوی مردم ایران است که با هوشمندی مسئولان متخصص و سیاست‌گزاری صحیح این فضا برای تبلیغ رسالت موحدان بیشتر از تهدیدات سلطه‌گران خواهد بود به همین دلیل آن را فضایی واقعی نیز می‌نامند. ü فضای مجازی در ایران به لحاظ نشات گرفتن از اندیشه ناب محمدی(ص) و معجزات قرآنی، در مقابل اندیشه‌های خرافی و تحجرگرانه و انحرافی سلطه‌جهانی یک فرصت طلایی به‌حساب می‌آید. ü یکی از راهکارهای اصلی برای جلوگیری از آسیب‌های جامعه مجازی شفاف‌سازی، و تقویت حوزه‌های نظارتی است. ü با گسترش روز افزون کاربرد تکنولوژی‌ها وسعت دسترسی به اینترنت نامحدود می‌شود و لذا موقتی شدن کاربرد هر گونه اعمال محدودیتی باید به آگاه‌سازی و مصون‌سازی کاربران اقدام کرد تا خودشان به گزینشگران خلاق فعال تبدیل شوند. ü فضای مجازی در ایران فرصت‌ها و تهدیداتی دارد، ولی با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری صحیح می‌توان تهدیدات این فضا را به فرصت تبدیل نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی و الویت‌بندی عوامل موثر برکاهش شکاف دیجیتالی درایران با تاکید برنقش دفاتر ICT روستائی (مورد مطالعه: روستاهای استان قم)
        هادی عباسی کسبی ایرج سلطانی
        مقاله حاضر با هدف بررسی و الویت بندی عوامل موثر برکاهش شکاف دیجیتالی در ایران با تاکید بر نقش دفاتر ICTروستائی با مقایسه روستاهای استان قم تنظیم شده است. روش این پژوهش پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات مبتنی بر پرسش نامه از طریق کسب نظر از خبرگان موضوع می‌باشد. نمونه چکیده کامل
        مقاله حاضر با هدف بررسی و الویت بندی عوامل موثر برکاهش شکاف دیجیتالی در ایران با تاکید بر نقش دفاتر ICTروستائی با مقایسه روستاهای استان قم تنظیم شده است. روش این پژوهش پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات مبتنی بر پرسش نامه از طریق کسب نظر از خبرگان موضوع می‌باشد. نمونه آماری شامل 200 نفر از کاربران دفاتر ICT روستایی بوده که با روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. یافته های توصیفی نشان دهنده آن است که میزان شکاف دیجیتالی درحد متوسط (5/59) می باشد. مطابق یافته های تبینی بین شکاف دیجیتالی و متغیرهای آموزش (446/0- r = )، عملکرد دفاتر ICT روستایی (440/0-r =)، آگاهی (651/0-r = )، میزان استفاده روستاییان از خدمات ارتباطی (553/0- r = )، از خدمات بانکی (269/0 -r =)، از خدمات پستی (236/0-r = ) و میزان تبلیغات دفاترICT روستایی (420/0-r = ) رابطه معنادار و معکوسی وجود دارد. به عبارتی با افزایش میزان آگاهی، آموزش، تبلیغات، عملکرد دفاتر ICT روستایی و انواع خدمات آن میزان شکاف دیجیتالی کاهش می‌یابد و بالعکس. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - اخلاق در فضای مجازی: بررسی عوامل مرتبط با عضویت، میزان بازدید و ماندگاری افراد در گروه‌های اینترنتی غیر اخلاقی
        حمید مسعودی حسین بهروان
        پژوهش حاضر به بررسی عوامل مرتبط با میزان بازدید از محتویات پیام در گروه های اینترنتی غیراخلاقی یا پورنوگرافی می پردازد. این هدف با توجه به ورود اینترنت به دنیای ارتباطی جوانان و در نتیجه دسترسی سریع، آسان و متنوع آنان به تصاویر، فیلم ها و داستان های پورنوگرافی در نظر گر چکیده کامل
        پژوهش حاضر به بررسی عوامل مرتبط با میزان بازدید از محتویات پیام در گروه های اینترنتی غیراخلاقی یا پورنوگرافی می پردازد. این هدف با توجه به ورود اینترنت به دنیای ارتباطی جوانان و در نتیجه دسترسی سریع، آسان و متنوع آنان به تصاویر، فیلم ها و داستان های پورنوگرافی در نظر گرفته شده است. روش پژوهش پیمایش و ابزار آن پرسشنامه بسته پاسخ اینترنتی بود. جامعه آماری را کلیه کاربران عضو اینترنتی غیراخلاقی تشکیل داده و پس از ارسال پرسشنامه به رایانامه این کاربران، تعداد 115 کاربر پاسخ های خود را برای پژوهشگران ارسال نمودند. یافته ها نشان می دهد، بیشتر کاربران عضو این گروه غیر اخلاقی، مردان مجرد با میانگین سنی 26 سال بوده و بیشتر دارای مدرک کارشناسی و شغل آزاد هستند. 82 درصد کاربران کمتر از یک سال عضو گروه بوده و 80 درصد از طریق جستجو در اینترنت با این گروه آشنا شده اند. 57 درصدکاربران عضویت در این گروه را به دیگران پیشنهاد می دهند و 81 درصد نیز تمایل دارند به عضویت خود ادامه دهند. میانگین بازدید هفتگی کاربران از پیام های ارسالی گروه 7.13 بار است. 80 درصد به موضوعات پورنوگرافی علاقه داشته و 82 درصد از مطالب پورنو رضایت مندند. 60 درصد کاربران از طرف اطرافیان نظارت نمی‌شدند. همچنین نتایج نشان داد کاربرانی که به موضوعات پورنوگرافی بیشتر علاقه مند هستند، بیشترین بازدید از محتویات غیراخلاقی را دارند. سن، تحصیلات و رضایت از گروه اینترنتی با میزان بازدید از محتویات غیراخلاقی گروه رابطه مستقیم و معنادار داشت. میانگین بازدید از محتویات غیراخلاقی گروه در مردان بیشتر از زنان، و مجردین بیشتر از متأهلین، در بیکاران بیشتر از شاغلین بود. در نهایت بین میزان رضایت از محتویات پیام های گروه، میزان نظارت اطرافیان و میزان عضویت افراد در سایر گروه ها با میزان بازدید آنها از پیام های این گروه نیز رابطه وجود داشته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی روزنامه‌نگاران بخش حوادث و اجتماعی شهر تهران
        آنی میرزاخانیان محمد جعفری
        انتخاب و پذیریش شغل روزنامه نگاری حرفه ای است که، تمام ابعاد زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد ورضایت شغلی یکی از عوامل مهم در موفقیت شغلی است. رضایت شغلی ناشی از عواملی مانند نیازها، علایق، انگیزه ها، نگرش و شخصیت افراد از یک سو و مختصات شغلی نظیر محیط کار،جو سازمان چکیده کامل
        انتخاب و پذیریش شغل روزنامه نگاری حرفه ای است که، تمام ابعاد زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد ورضایت شغلی یکی از عوامل مهم در موفقیت شغلی است. رضایت شغلی ناشی از عواملی مانند نیازها، علایق، انگیزه ها، نگرش و شخصیت افراد از یک سو و مختصات شغلی نظیر محیط کار،جو سازمانی، فرهنگ سازمانی و نیز مدیریت از سوی دیگر می باشد. در صورتی که این عوامل مؤید یکدیگر باشند موجب حالتی می شود که فرد در خود احساس رضایت می کند. این تحقیق درصدد شناسایی عوامل موثر بر رضایت شغلی روزنامه نگاران بخش حوادث و اجتماعی شهر تهران می باشد. چارچوب نظری تحقیق مبتنی بر نظریه دو عاملی هرزبرگ و نظریه انتظارات بروفی می باشد. روش تحقیق پیمایشی وابزار پژوهش پرسشنامه می باشد که بر روی 260 نفر از روزنامه نگاران بخش حوادث و اجتماعی از طریق نمونه گیری تصادفی احتمالی انتخاب شده اند، صورت گرفته است. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آماری استنباطی و آزمون های (رگرسیون خطی، ضریب پیرسون، ...) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. طبق آمار توصیفی؛ 25 درصد از پاسخگویان از شغل خویش به میزان کم، 55 درصد به میزان متوسط و 20 درصد به میزان زیادی رضایت دارند. به طور کلی از دیدگاه اکثر پاسخگویان، میزان احساس مسئولیت (3/67 درصد)، برخورداری از عوامل انگیزشی (6/49 درصد)، احساس موفقیت (5/73 درصد)، میزان رضایت ازحقوق و مزایای دریافتی (6/49 درصد) و نگرش مخاطبان (6/69 درصد) درشغل روزنامه نگاری در سطح متوسطی است ولی احساس امنیت شغلی شان (8/48 درصد) در سطح پایینی ارزیابی شده است. مطابق یافته های تبیینی؛ بین رضایت شغلی و متغیرهای؛ عوامل انگیزشی (36/0 =r) احساس موفقیت در کار(44/0 =r)، احساس مسئولیت (54/0 =r)، رضایت حقوق و دستمزد دریافتی (37/0 =r )، میزان سابقه کاری (21/0 =r )، نوع نگرش به کار(32/0 =r)، ماهیت شغلی (19/0 =r)، امنیت شغلی(42/0 =r)،رابطه معناداری رابطه وجود دارد.به عبارتی با افزایش عوامل انگیزشی،حقوق و مزایا،موفقیت،احساس مسئولیت،سابقه کار و نگرش مثبت، میزان رضایت شغلی پاسخگویان هم افزایش می یابد. براساس ضرایب بتا 38/0 B = متغیر احساس مسئولیت (38 درصد) از تغییرات و نوسانات گرایش به رضایت شغلی را تبیین می کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - تأثیر فضای مجازی بر تحولات ارتباطات سیاسی
        اکبر نصراللهی محمدرضا حقیقی فرزانه شریفی
        در دنیای امروز که از آن به عصر ارتباطات و اطلاعات یاد می‌شود، هیچ حوزه ای بدون بهره‌برداری ازپتانسیل وسایل ارتباط جمعی و هم سو شدن با تحولات آن، نمی‌تواند راه پویایی و توسعه در اقتصاد پر رقابت جهانی و حتی محلی را بپیماید و ارتباطات سیاسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. تح چکیده کامل
        در دنیای امروز که از آن به عصر ارتباطات و اطلاعات یاد می‌شود، هیچ حوزه ای بدون بهره‌برداری ازپتانسیل وسایل ارتباط جمعی و هم سو شدن با تحولات آن، نمی‌تواند راه پویایی و توسعه در اقتصاد پر رقابت جهانی و حتی محلی را بپیماید و ارتباطات سیاسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. تحولات عظیم در حوزه فناوری های نوین ارتباطی و صنایع اطلاعاتی، پیامدهای سیاسی خاصی را در پی داشته و دارد. تکنولوژی های نوین ارتباطی با بسط و گسترش بزرگراه های اطلاعاتی و استفاده از امکانات ماهواره ای و کامپیوتری در جهان، اثرات قابل توجهی بر رفتارهای کنشگران سیاسی گذاشته که این اثرات را می توان در بخش های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بسیاری دیگر مورد بررسی قرار داد. فضای مجازی از آن جا که حاصل و مولود تکنولوژی شبکه جهانی اینترنت است، به خودی خود از ویژگی‌های جذاب و مهمی برخوردار است که از مهم ترین آن ها می توان به تحولاتی که بر عرصه سیاست و ارتباطات میان دولت ها و ملت ها گذاشته است، اشاره کرد. در این پژوهش سعی داریم به بررسی تاثیر و نقش فضای مجازی به عنوان یک بستر بالفعل برای شکل گیری و شکل دهی ارتباطات سیاسی بپردازیم. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - عوامل موثر بر حضور زنان تهرانی در شبکه‌های اجتماعی مجازی
        لیلا نیرومند شایسته ذهابی
        رسانه های نوین اطلاعاتی و در رأس آن اینترنت، موجب نوسازی فرآیندهای اجتماعی است. زنان نیز به عنوان گروهی بزرگ از جامعه از این فرایند ها به دور نمانده و ازجمله مصرف کنندگان این تکنولوژی ها محسوب می شوند. لذا هدف کلی این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر حضور زنان در شبکه های اجت چکیده کامل
        رسانه های نوین اطلاعاتی و در رأس آن اینترنت، موجب نوسازی فرآیندهای اجتماعی است. زنان نیز به عنوان گروهی بزرگ از جامعه از این فرایند ها به دور نمانده و ازجمله مصرف کنندگان این تکنولوژی ها محسوب می شوند. لذا هدف کلی این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر حضور زنان در شبکه های اجتماعی مجازی می باشد. عواملی همچون؛ نوع رابطه ایجاد شده (با اعتماد صمیمی محافظه کارانه)، استفاده از مزیت ها، نوع فعالیت (منفعل و فعال)، تعدد کاربردهای مورد نظر از استفاده و تعدد شبکه های اجتماعی مورد استفاده بر حضور زنان در شبکه های اجتماعی، مؤثر است. این تحقیق از نظر ماهیت از نوع کمی محسوب می شود واز نوع پیمایشی می باشد و از نظر هدف از جمله تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش زنان ساکن شهر تهران می باشند. حجم نمونه آماری 400 نفر تعیین شده و به منظور گردآوری اطلاعات با رویکرد میدانی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته پس از تایید روایی و پایایی بهره گرفته شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - بررسی مدلی به منظور ارزیابی کیفیت اصول اخلاقی در ارتباطات اقناعی
        نسترن پاشنک مسعود تارانتاش
        دعاوی اصول حرفه ای[1] در برابر اصول اخلاقی[2] در عمل اقناع[3] پیشینه ای به اندازة کشمکش های میان سوفیست ها و ارسطو[4] دارد. هر چند اصول حرفه ای و اخلاقی هر دو ناظر بر صحیح و ناصحیح[5] (درست و غلط) هستند، اما منشا ارزشی متفاوتی دارند. اصول حرفه ای از منابع قراردادی و بیر چکیده کامل
        دعاوی اصول حرفه ای[1] در برابر اصول اخلاقی[2] در عمل اقناع[3] پیشینه ای به اندازة کشمکش های میان سوفیست ها و ارسطو[4] دارد. هر چند اصول حرفه ای و اخلاقی هر دو ناظر بر صحیح و ناصحیح[5] (درست و غلط) هستند، اما منشا ارزشی متفاوتی دارند. اصول حرفه ای از منابع قراردادی و بیرونی از قبیل اصول کسب و کار تغذیه می شوند، در حالی که اصول اخلاقی به منویات درونی انسانی مراجعه می کند. اگر اقناع فرایندی تعریف شود که در آن اقناع کننده[6] با توسل به تعقل و احساس در قالب مهارت‌های کلامی و غیرکلامی، ذهنیّت اقناع شونده[7] را غالباً جهت تغییر رفتار و وادار کردن او به عمل معینی، تحت تأثیر قرار می‌دهد[8]؛ آنگاه فهم این دعاوی (حرفه ای در برابر اخلاقی) برای تعیین اهداف و اولویت های عاملین اقناع، از جمله رسانه های ارتباط جمعی، موضوعی اجتناب ناپذیر است. تجارب مختلفی در زمینة ساختن و بکارگیری مدل های ارزیابی کیفیت اصول اخلاقی در اقناع وجود دارد. از جمله مدل های سنتی اخلاق همچون مدل اخلاق وظیفه گرا[9]، مدل حجاب جهل[10] و مدل نسبیت اخلاق[11] و همچنین مدل [12]TARES. این مدل ها کیفیت اصول حرفه ای و اخلاقی از جمله کیفیت صداقت پیامی که منتقل می شود، اصالت اقناع کننده، احترام به اقناع شونده، برابری و مسئولیت پذیری اجتماعی، را ارزیابی می کنند. نتایج این ارزیابی ها می تواند راهنمای توقف، تغییر یا ادامة رویه های اتخاذ شده توسط عاملین و نهادهای متولی ارتباطات عمومی باشد. مشکل مطرح در مقالة حاضر، ماهیت کمتر شناخته شدة چنین مدل هایی در علوم رسانه و ارتباطات در کشور ایران است. با توجه به ماهیت وارداتی بودن چنین فنونی، شناخت دقیق عناصر و کارکردهای آن، مرور نظریه ها و دانش زیر کار، و تجارب مرتبط با کاربست آن؛ به منظور درک بهتر و مناسب سازی این مدل برای استفاده در شرایط خاص زمینه ای ارتباطات عمومی در کشور ایران ضروری است. از این رو دستاورد اصلی مقالة حاضر شناسایی و تبیین ماهیت و عناصر کارکردی این مدل ها، با تاکید ویژه بر مدل TARES، خواهد بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - هوش فرهنگی کارکنان و نقش آن در توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه
        اسماعیل کاوسی سید محمود هاشمی
        در این تحقیق در راستای شناخت رابطه هوش فرهنگی و توسعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، رویکردها و مدل های مختلف مطرح و بررسی شده و سپس ضمن بررسی نظرات کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، از دیدگاه های ارائه شده از سوی آنها، استف چکیده کامل
        در این تحقیق در راستای شناخت رابطه هوش فرهنگی و توسعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، رویکردها و مدل های مختلف مطرح و بررسی شده و سپس ضمن بررسی نظرات کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، از دیدگاه های ارائه شده از سوی آنها، استفاده شده است. روش به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق می باشند. روش نمونه گیری در این تحقیق، تصادفی ساده بود. روایی و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از دیدگاه خبرگان و نیز آزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته و تایید شدند. در مرحله بعد بر اساس مدل مفهومی پژوهش، سوالات و فرضیه های پژوهش، با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفت. در بخش آمارتوصیفی، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیرهای اصلی با استفاده از شاخص های فراوانی مطلق، فراوانی نسبی، میانگین، انحراف معیار و واریانس در جداول ارائه گردیده و در بخش آماراستنباطی از آزمون های همبستگی و رگرسیون چند متغیره و آزمون فیشر استفاده شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - عوامل مؤثر بر گرایش ساکنین شهر شهریار به تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای
        بهاره نصیری جلیل سلطانی
        در این پژوهش عوامل موثر بر گرایش ساکنین شهر شهریار به تماشای برنامه های ماهواره ای سنجیده شده است. جامعه آماری ما در این پژوهش کلیه ساکنین شهرشهریار می باشند که مخاطب ماهواره هستند و نمونه آماری در این تحقیق384 نفر است. از روش پیمایشی در این تحقیق بهره گرفته شده است و چکیده کامل
        در این پژوهش عوامل موثر بر گرایش ساکنین شهر شهریار به تماشای برنامه های ماهواره ای سنجیده شده است. جامعه آماری ما در این پژوهش کلیه ساکنین شهرشهریار می باشند که مخاطب ماهواره هستند و نمونه آماری در این تحقیق384 نفر است. از روش پیمایشی در این تحقیق بهره گرفته شده است و نمونه گیری به صورت تصادفی ساده می باشد و ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه است. داده های بدست آمده در پرسش نامه با نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این پژوهش 4 فرضیه مطرح شده است، نتایج تحقیق در خصوص فرضیه اول، رابطه ی بین پخش برنامه-های ماهواره ای دارای جاذبه های جنسی با میزان تماشای ماهواره بدین گونه شد، با توجه به نتایج بدست آمده از آن جا که sig بدست آمده 0.035 می باشد و این عدد از 0.05 کمتر می باشد پس بین میزان تماشای ماهواره و جاذبه های جنسی رابطه معناداری وجود دارد و باتوجه به این که ضریب پیرسون 0.09- بدست آمده است این رابطه معکوس است و شدت آن هم خیلی ضعیف است. با توجه به نتایج بدست آمده در رابطه با فرضیه رابطه ی بین پخش برنامه های خبری وتحلیلی ماهواره ها باتماشای ماهواره، پس از آزمون فرضیه فوق فرضیه مورد نظر تایید شد. پس از آزمون فرضیه سوم (به نظر می رسد بین پخش سریال ها و فیلم های ماهواره باتماشای ماهواره رابطه معناداری وجود داشته باشد) فرضیه مورد نظر تایید می شود و این فرضیه با توجه به ضریب پیرسون که معادل 0.7 می باشد و نزدیک به یک و مثبت می باشد این رابطه مستقیم و قوی می باشد. فرضیه آخر این پژوهش (به نظرمی رسد بین پخش برنامه های مفرح و سرگرم کننده ماهواره ای با تماشای ماهواره رابطه معناداری وجود داشته باشد) با توجه به sig بدست آمده که 0.2 می باشد، این فرضیه رد می شود و مورد تایید قرار نگرفت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - نقش رسانه و مطبوعات در تصمیمات کیفری قضات و اجرای احکام مبتنی بر عدالت
        وحیده ترزمی نژاد شهرام جمشیدی
        دادگستری و قوه قضائیه به عنوان مرجع رسیدگی به دعاوی و تظلمات مردم و مرجع رسیدگی به شکایات و اختلافات حقوقی و کیفری مردم، از جایگاهی بس مهم در نظام حقوقی ایران به مانند بیشتر کشورها برخوردار است که بهره مندی از نظام دادرسی عادلانه، مستقل و دادگستری شایسته، همسو با معیاره چکیده کامل
        دادگستری و قوه قضائیه به عنوان مرجع رسیدگی به دعاوی و تظلمات مردم و مرجع رسیدگی به شکایات و اختلافات حقوقی و کیفری مردم، از جایگاهی بس مهم در نظام حقوقی ایران به مانند بیشتر کشورها برخوردار است که بهره مندی از نظام دادرسی عادلانه، مستقل و دادگستری شایسته، همسو با معیارها و هنجارهای حقوق بشری در رسیدگی به دعاوی، موجب تحقق دادرسی عادلانه وعدالت قضایی می شود،که در این راستاهدف اصلی قوه قضائیه حفظ استقلال قضایی و توجه به مبانی و اصول حقوقی در آئین دادرسی مبتنی بر اصل بی طرفی می باشد که گاهی در مقام مجری عدالت درتوجیه عملکرد، اقدامات، طرحها و برنامههای خویش و همچنین اجرای احکام متهمین، در فضاسازی های رسانه ای دچار مشکل می شود. درهمین ارتباط، اساساً، این سئوال مطرح است که آیا رسانه ومطبوعات بر استقلال قوه قضائیه واجرای احکام مبتنی برعدالت تاثیر گذار است که برای تبیین آن گردآوری مطالب به روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای به شکل فیش برداری انجام شد و نتایج منتج به این امر شد که خدشه دار شدن استقلال قضایی و قضاوت امر قضا در مواردی از سوی فضاسازی های رسانه ای صورت می گیرد. پرونده مقاله