عوامل موثر بر حضور زنان تهرانی در شبکههای اجتماعی مجازی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهلیلا نیرومند 1 , شایسته ذهابی 2
1 - ستادیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران، ایران
عهده دار مکاتبات
2 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران ، ایران
کلید واژه: شبکههای اجتماعی مجازی, زنان, خودابرازی, آگاهی,
چکیده مقاله :
رسانه های نوین اطلاعاتی و در رأس آن اینترنت، موجب نوسازی فرآیندهای اجتماعی است. زنان نیز به عنوان گروهی بزرگ از جامعه از این فرایند ها به دور نمانده و ازجمله مصرف کنندگان این تکنولوژی ها محسوب می شوند. لذا هدف کلی این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر حضور زنان در شبکه های اجتماعی مجازی می باشد. عواملی همچون؛ نوع رابطه ایجاد شده (با اعتماد صمیمی محافظه کارانه)، استفاده از مزیت ها، نوع فعالیت (منفعل و فعال)، تعدد کاربردهای مورد نظر از استفاده و تعدد شبکه های اجتماعی مورد استفاده بر حضور زنان در شبکه های اجتماعی، مؤثر است. این تحقیق از نظر ماهیت از نوع کمی محسوب می شود واز نوع پیمایشی می باشد و از نظر هدف از جمله تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش زنان ساکن شهر تهران می باشند. حجم نمونه آماری 400 نفر تعیین شده و به منظور گردآوری اطلاعات با رویکرد میدانی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته پس از تایید روایی و پایایی بهره گرفته شده است.
Public access to virtual social networks and the exponential increase of Internet penetration in Iran and along with increasing several women sites, blogs, and information data base, on this World Wide, result in a special consideration of users to thess networks. The purpose of research on factors affecting women's participation in social networks is virtual. The study of the quiddity of quantitative research is the purpose of the application. The statistical population of the present study is consisting of Tehran Resident women. The statistical sample is consisting of 400 individuals. To data collection a self-constructed questionnaire after confirming the validity and reliability was used.