تأثیر اینترنت بر هویت ملی در ایران
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهعزیزالله تاجیک اسماعیلی 1 , سمیه تاجیک اسماعیلی 2 , محمد جواد محراب بیگی 3
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
2 - عضو هیئت علمی گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق (قیامدشت)
عهده دار مکاتبات
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق ( قیامدشت)
کلید واژه: هویت, هویت ملی, اینترنت, ابعاد هویت ملی, شبکههای اجتماعی,
چکیده مقاله :
امروزه نقش و جایگاه رسانه های ارتباطی و اینترنت در حدی است که نمی توان زندگی را بدون حضور آنها قابل تصور دانست و اینترنت به عنوان یک رسانه در کنار نهادهای دیگری که طرز تفکر افراد جامعه را می سازند، نقش عمده ای را ایفاء می کند. هویت ملی به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های زندگی اجتماعی یکی از عواملی است که به شدت تحت تاثیر دنیای مجازی اینترنت قرار دارد. هدف این پژوهش نقش اینترنت بر هویت ملی در ایران می باشد. که فرضیات و نظریات آن از تئوری های تاثیر رسانه بر هویت و الگوهای رفتاری استخراج و مورد آزمون قرار گرفته است. روش تحقیق از نوع کتابخانه ای همراه با روش پیمایشی می باشد و ابزار آن پرسشنامه می باشد.در بررسی میدان 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران شمال، جنوب، شرق، غرب، مرکز و علوم تحقیقات که در نیم سال دوم 93-1392 در حال تحصیل می باشند و با استفاده از پرسشنامه به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند. فرضیه های تحقیق با آزمون کروسکال والیس، انحراف استاندارد و فریدمن و ضرایب همبستگی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج حاصل از پردازش داده ها توسط نرم افزار Spss نشان داد که استفاده زیاد از اینترنت می تواند با نقایصی در برخی جنبه های هویت ملی از بعد سیاسی، زبانی و اجتماعی مرتبط باشد. این وضعیت با نظریات نظریه پردازانی که تأکید دارند فنّاوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی زمینة تقویت هویت های فروملی و تضعیف هویت های ملی را فراهم می کند، همخوانی دارد.
Today, the role of communication media and the Internet is such that we can not imagine life without them knowing And the Internet as a medium alongside other institutions that make up the mentality of the population, will play a major role. National identity as one of the most important components of social life is one of the factors that are strongly influenced by the virtual world of the Internet.The purpose of this study is the role of the Internet on national identity in Iran. Assumptions and theories of media influence theories on identity and behavior patterns are extracted and analyzed. Library with the research method of questionnaire survey is a tool that is.Field survey of 400 university students in Tehran units in North, South, East, West and center in the second half of the year 93-1392 are studying using a questionnaire to a random sample of clusters have been selected. Research hypothesis test, Kruskal-Wallis and Friedman standard deviations and correlation coefficients were tested. Results of data processing by Spss software that excessive use of the Internet may deficits in some aspects of the politics of national identity, language and society is related. The situation with the ideas of theorists who insist that the field of information and communication technologies to strengthen Frvmly identities and undermine national identities provides the matches.
_||_