نگرش و سواد رایانهای معلمان مدارس هوشمند در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیندهای آموزشی و اداری
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهحدید قهرمانی تولابی 1 , الهام کاویانی 2
1 - کارشناسی ارشد علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: نگرش, فنآوریاطلاعات, سوادرایانهای, مدرسههوشمند,
چکیده مقاله :
در عصر حاضر فناوری اطلاعات و ارتباطات وسیلهای قدرتمند میباشد که چارهای جز رویارویی با آن نیست. فناوری اطلاعات و ارتباطات با سرعتی خیرهکننده در حال نفوذ به زمینههای مختلف، از جمله آموزش و پرورش میباشد. بدون شک میتوان مدارس هوشمند را به عنوان یکی از بارزترین نشانههای نفوذ فناوری اطلاعات در عرصه آموزش مطمح نظر قرار داد.پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش و سواد رایانهای معلمان در استفاده از فناوری اطلاعات در فرآیندهای آموزشی و اداری در استان کرمانشاه انجام شد. روش انجام این پژوهش توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه معلمهای استان کرمانشاه بوده که در زمان اجرای پژوهش تعداد آنها 22742 نفر و به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی مورگان، 378 نفر (201 نفر زن و 177 نفر مرد) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد نگرش نسبت به کاربرد تکنولوژی یاووز و سواد رایانهای سون، راب و کاریسمیادجی استفاده شده است. پایایی پرسشنامهها به ترتیب 0.84 و 0.79 به دست آمده است. روشهای آماری مورد استفاده، شامل آمار توصیفی (میانگین، درصد، فراوانی) و آمار استنباطی (تی تکنمونهای) بوده است. یافتهها نشان داد، نگرش (0.008 = sig) و سواد رایانهای (0.01 = sig) معلمان مدارس هوشمند در استفاده از فناوری اطلاعات در فرآیندهای آموزشی و اداری به صورت معناداری تأثیرگذار میباشد. با توجه به یافتهها پیشنهاد میگردد، نگرش و سواد رایانهای را به عنوان دو مؤلفه در انتخاب معلمان این مدارس در نظر داشت
In today's age, information and communication technology is a powerful tool that there is no other choice but to face it. Information and communication technology is penetrating various fields, including education, at a stunning speed. Undoubtedly, smart schools can be considered as one of the most obvious signs of the influence of information technology in the field of education.The present study was conducted with the aim of investigating the attitude and computer literacy of teachers in the use of information technology in educational and administrative processes in Kermanshah province. The method of conducting this research was a descriptive survey. The statistical population of this research is all the teachers of Kermanshah province, which at the time of the research, their number is 22,742, and by multi-stage and simple random cluster sampling method, 378 people (201 women and 177 men) as a sample were chosen. To collect data, two standard questionnaires of attitudes towards the use of Yavuz and computer technology by Son, Rob and Karismiadji have been used. The reliability of the questionnaires is 0.84 and 0.79, respectively. The statistical methods used included descriptive statistics (mean, percentage, frequency) and inferential statistics (one-sample t test). The findings showed that the attitude (sig = 0.008) and computer literacy (sig = 0.01) of teachers of smart schools are significantly effective in using information technology in educational and administrative processes. According to the findings, it is suggested to consider attitude and computer literacy as two components in the selection of teachers in these schools
_||_