هدف پژوهش، بررسی تأثیر آموزش رفتاری به مادران بر کاهش مشکلات عملکرد رفتاری فرزندان مبتلا به اختلال سلوک بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. از اینرو، تعداد 24 نفر از مادرانی که فرزندانشان به اختلال سلوک تشخیص داده شده بودند از مدا چکیده کامل
هدف پژوهش، بررسی تأثیر آموزش رفتاری به مادران بر کاهش مشکلات عملکرد رفتاری فرزندان مبتلا به اختلال سلوک بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. از اینرو، تعداد 24 نفر از مادرانی که فرزندانشان به اختلال سلوک تشخیص داده شده بودند از مدارس ابتدایی شهر شیراز در سال 94-1393 تحصیلی بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل فهرست رفتاری کودکان (آخنباخ و رسکولا، 2001) و پرسشنامة عملکرد رفتاری کودکان (ویگال و همکاران، 1998) بود. آموزش روشهای اصلاح رفتار بارکلی (1998) در قالب 10 جلسة نود دقیقهای در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان، دو گروه پرسشنامة عملکرد رفتاری را بهعنوان پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یکراهه (ANCOVA) با استفاده از SPSS21 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج بیانگر تأثیر کاربندی آزمایشی بر کاهش مشکلات رفتاری گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بود (05/0p<). بهطورکلی، یافتهها نشان داد که آموزش روشهای اصلاح رفتار به مادران، مشکلات رفتاری فرزندان را کاهش میدهد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جنسیت در پیش بینی تمایزیافتگی نوجوانان از تمایزیافتگی والدین انجام گرفت. پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران بود که از میان آنها 283 دانش آموز به شیوه نمونه گیری خوشه ای_ تصادفی چندمرحله ا چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جنسیت در پیش بینی تمایزیافتگی نوجوانان از تمایزیافتگی والدین انجام گرفت. پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران بود که از میان آنها 283 دانش آموز به شیوه نمونه گیری خوشه ای_ تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان به همراه هر دو والد خود، پرسشنامه فرم کوتاه تمایزیافتگی (دریک ،2011) را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از روشهای آماری ماتریس همبستگی و رگرسیون گام به گام توسط نرم افزار SPSS 22 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد از میان مؤلفه های تمایزیافتگی والدین، واکنش هیجانی پدران می تواند 15 درصد از تمایزیافتگی پسران راتبیین کند و مؤلفه موضع من مادران 7 درصد از تغییرات تمایزیافتگی پسران را تبیین می کند و این در حالی است که تنها 7 درصد از واریانس تغییرات تمایزیافتگی دختران توسط مؤلفه همجوشی پدران و 5 درصداین تغییرات نیز توسط مؤلفه واکنش هیجانی مادران تبیین می شود(01/0>P). مؤلفه های دیگر تمایزیافتگی والدین در این پیش بینی نقشی نداشتند.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی رابطه ادراک پایبندی به قرارداد روانشناختی با عملکرد شهروندی سازمانی و نقش وفاداری سازمانی در یک شرکت صنعتی بود.در این پژوهش توصیفی – همبستگی 226 نفر از کارکنان یک شرکت صنعتی در سال 1393 از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی رابطه ادراک پایبندی به قرارداد روانشناختی با عملکرد شهروندی سازمانی و نقش وفاداری سازمانی در یک شرکت صنعتی بود.در این پژوهش توصیفی – همبستگی 226 نفر از کارکنان یک شرکت صنعتی در سال 1393 از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه پایبندی به قراردادهای روانشناختی راسئو (1995)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی لی و آلن(2002) و پرسشنامه وفاداری سازمانی کومار و شکهار(2012) بودند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و با استفاده از آمار توصیفی، تحلیلی شامل ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها نشان داد بین قرارداد روانشناختی(تبادلی و رابطه ای) با عملکرد شهروندی رابطه مثبت معناداری وجود داشت (01/0p
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش درمان مبتنی بر شفقت بر خودپنداره و ابراز وجود دانشآموزان دختر شهر اصفهان بود. روش مورد استفاده در این پژوهش، نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود و جامعة آماری پژوهش کلیة دانشآموزان دختر 13 تا 16 ساله در سال 1 چکیده کامل
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش درمان مبتنی بر شفقت بر خودپنداره و ابراز وجود دانشآموزان دختر شهر اصفهان بود. روش مورد استفاده در این پژوهش، نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود و جامعة آماری پژوهش کلیة دانشآموزان دختر 13 تا 16 ساله در سال 1394- 1395 بودند. به همین منظور 30 نفر از دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان به شیوة نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و گروه آزمایش در 8 جلسه، آموزش درمان مبتنی بر شفقت را دریافت کردند. شرکتکنندگان پرسشنامههای خودپنداره (راجرز، 1975) و ابراز وجود (راتوس، 1973) را پیش از مداخله، پس از آن و یک ماه بعد از آن (مطالعة پیگیری) پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش درمان مبتنی بر شفقت بر خودپنداره دانشآموزان دختر اثر معنیداری ندارد. ولی بر ابراز وجود دانشآموزان دختر اثر معناداری دارد (05/0 >P). این نتیجه در دورة پیگیری نیز تداوم نیافته بود. با توجه به نتایج پژوهش، میتوان گفت آموزش درمان مبتنی بر شفقت باعث افزایش ابراز وجود دانشآموزان دختر است.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی کیفیت زندگی درمانی بر اعتیاد به اینترنت ، احساس تنهایی و عزت نفس دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم انجام گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعهآماری شامل دانشآموز دختر دوره متوسطه دوم شهر چکیده کامل
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی کیفیت زندگی درمانی بر اعتیاد به اینترنت ، احساس تنهایی و عزت نفس دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم انجام گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعهآماری شامل دانشآموز دختر دوره متوسطه دوم شهر کاشان بودند (تعداد 435)، و از بین آنها تعداد 50 نفر افرادی که دارای بیشترین میزان اعتیاد به اینترنت بودند با غربالگری توسط پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ[1] (1996) شناسایی شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) قرار گرفتند. آزمودنیها در سه مرحلهی پیشآزمون، پسآزمون و یک ماه بعد در مرحله پیگیری به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. ابزارهای اندازه گیری برای سنجش اعتیاد به اینترنت پرسشنامه یانگ (1996)، برای احساس تنهایی از پرسشنامه ی راسل(1980) و برای عزت نفس از پرسشنامه آیزنک(1976) استفاده گردید. درمان مبتنی بر کیفیت زندگی در طی هشت جلسه بهصورت گروهی به مدت دو ماه به گروه آزمایش ارائه شد. در این مدت گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها حاکی از آن بود که کیفیت زندگی درمانی بر اعتیاد به اینترنت، احساس تنهایی و عزت نفس در مرحله پس آزمون و پیگری موثر بود (p<.05). با توجه به این نتایج می توان دریافت که کیفیت زندگی درمانی بر کاهش اعتیاد به اینترنت و احساس تنهایی و افزایش عزت نفس گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم موثر بوده است. [1] Young
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی نقش ذهنآگاهی و فرا فرزندپروری در پیشبینی سبکهای فرزندپروری و تنیدگی والدین انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. گروه نمونه 196 نفر از والدین دانشآموزان دوره ابتدایی شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 95-1394 بود که به روش نمونهگیری مبتنی چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی نقش ذهنآگاهی و فرا فرزندپروری در پیشبینی سبکهای فرزندپروری و تنیدگی والدین انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. گروه نمونه 196 نفر از والدین دانشآموزان دوره ابتدایی شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 95-1394 بود که به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و به پرسشنامههای سبکهای فرزندپروری (بامریند، 1973)، ذهنآگاهی (رایان و براون، 2003)، فراوالدگری (هاوک و هولدن، 2006) و شاخص استرس والدگری (آبیدین، 1990) پاسخ دادند. دادههای حاصل از پرسشنامهها از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل گردید. نتایج نشان داد که ذهنآگاهی و مؤلفه فراوالدگری (پیشاپیشگری) میتوانند فرزندپروری مستبدانه و قاطعانه را پیشبینی کنند. همچنین نتایج نشان داد که ذهنآگاهی و مؤلفههای فراوالدگری (پیشاپیش گری و انعکاسگری) میتوانند تنیدگی والدین را در قلمرو کودک و والد پیشبینی کنند (01/0P<). ولی ذهنآگاهی و مؤلفههای فرافرزندپروری قادر به پیشبینی فرزندپروری سهلگیرانه نبودند.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف پیشبینی احساس انزوای اجتماعی بر اساس طرحوارههای هیجانی، سبکهای هویت و طرحوارههای ناسازگار اولیه در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. از جامعة آماری دانشجویان دانشگاه پیام نور هشترود تعداد 340 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوش چکیده کامل
این پژوهش با هدف پیشبینی احساس انزوای اجتماعی بر اساس طرحوارههای هیجانی، سبکهای هویت و طرحوارههای ناسازگار اولیه در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. از جامعة آماری دانشجویان دانشگاه پیام نور هشترود تعداد 340 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری شامل آزمون احساس انزوای اجتماعی راسل و همکاران (1980)، پرسشنامه طرحوارههای کلی یانگ (2003)، پرسشنامه طرحوارههای هیجانی لیهی (2002) و پرسشنامه سبک هویت برزینسکی (1999) بود. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که از بین متغیرهای پیشبین، هویت اجتنابی و هویت تعهد توانایی پیشبینی احساس انزوای اجتماعی را داشتند (01/0p≤).
پرونده مقاله
پژوهش باهدف بررسی اثربخشی قصهدرمانی شناختی- رفتاری بر اضطراب کودکان دبستانی انجام شده است. طرح پژوهش از نوع آزمایشی پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعة آماری پژوهش، شامل همة دانشآموزان دختر پایه سوم و چهارم ابتدایی دارای اختلال شهر یزد در سال تحصیلی 93 - 92 ب چکیده کامل
پژوهش باهدف بررسی اثربخشی قصهدرمانی شناختی- رفتاری بر اضطراب کودکان دبستانی انجام شده است. طرح پژوهش از نوع آزمایشی پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعة آماری پژوهش، شامل همة دانشآموزان دختر پایه سوم و چهارم ابتدایی دارای اختلال شهر یزد در سال تحصیلی 93 - 92 بود. بهمنظور انجام این پژوهش، 26 دانشآموز با نشانگان اضطراب فراگیر و اجتماعی به شیوة نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در 2 گروه آزمایشی و گواه قرار داده شدند. ابزار مورد استفادة این پژوهش پرسشنامة علائم مرضی کودکان (CSI-4) (اسپیر افکین و گادو، 1994)، فرم والدین بود. مداخلات مربوط به قصهدرمانی بر روی گروه آزمایش به مدت 12 جلسة 45 دقیقهای انجام و دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مداخله قصهدرمانی شناختی رفتاری اثر مثبتی بر کاهش اضطراب فراگیر و اجتماعی خفیف کودکان میگذارد (۰۵/۰p<) که حاکی از سودمندی قصهدرمانی شناختی رفتاری است.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش، پیشبینی گرایش به سیگار با استفاده از متغیرهای شیوههای فرزندپروری و سبک زندگی در دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی خمینیشهر بود. طرح پژوهش همبستگی از نوع پیشبینی بود. جامعة آماری شامل کلیه دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر در تابستان 139 چکیده کامل
هدف این پژوهش، پیشبینی گرایش به سیگار با استفاده از متغیرهای شیوههای فرزندپروری و سبک زندگی در دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی خمینیشهر بود. طرح پژوهش همبستگی از نوع پیشبینی بود. جامعة آماری شامل کلیه دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر در تابستان 1394 بودند که از بین آنها تعداد ۳۵۷ نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامة نگرش نسبت به سیگار کشیدن (شور، 2000)، پرسشنامة سبک زندگی (میلر و اسمیت، 1988)، پرسشنامة فرزندپروری (بامریند، 1972) بودند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای گام آخر تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد از بین مؤلفههای شیوه فرزندپروری، شیوة آزادگذاری و استبدادی پیشبینی مثبت معنادار و شیوة منطقی پیشبینی منفی معنادار دارند؛ و مؤلفههای سبک زندگی، سبک اقتصادی و باورها پیشبینی منفی معنادار و فرهنگ پیشبینی مثبت معنادار دارد (01/0>p).
پرونده مقاله
هدف این پژوهش مقایسه بهزیستی روانی و نیرومندی های منش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی آنان بود. روش تحقیق، علّی- مقایسه ای بود. بدین منظور، تعداد 351 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر از دانشکده ها و رشته های مختلف با روشخوشه ای طبقه ای انتخاب شدند. ابزار چکیده کامل
هدف این پژوهش مقایسه بهزیستی روانی و نیرومندی های منش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی آنان بود. روش تحقیق، علّی- مقایسه ای بود. بدین منظور، تعداد 351 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر از دانشکده ها و رشته های مختلف با روشخوشه ای طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامة بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989) و پرسشنامة ارزشهای فعال در عمل (فرم کوتاه) (پترسون و سلیگمن، 2004) بود. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که مؤلفههای بهزیستی روانی و نیرومندی های منش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی آنان به طور معناداری متفاوت بود (05/0>p). بین دانشجویان رشته های علوم انسانی، فنی- مهندسی، علوم پایه و کشاورزی از لحاظ مؤلفههای خودمختاری،رشد شخصی،پذیرش خودو بهزیستی روانی (در حالت کلی) و در بین مؤلفههای نیرومندی های منش، بهجز مؤلفههای رهبری، بخشش، فروتنی و شوخ طبعی، بین سایر مؤلفه ها تفاوت معناداری وجود داشت (05/0>p)، به طوری که میانگین نمره به دست آمده برای هر دو متغیر در دانشجویان علوم انسانی بیشتر از دانشجویان فنی- مهندسی بود.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مشاوره گروهی عقلانی هیجانی رفتاری الیس بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش آموزان متوسطه پسر شهرستان بستان آباد بود. نوع پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل 680 دانش آموز پسر سال دوم و سوم مقطع مت چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مشاوره گروهی عقلانی هیجانی رفتاری الیس بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش آموزان متوسطه پسر شهرستان بستان آباد بود. نوع پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل 680 دانش آموز پسر سال دوم و سوم مقطع متوسطه شهر بستان آباد در سال تحصیلی 94-1393 بودند، که به شیوه نمونه گیری خوشه ای، گروه نمونه به تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل واگذار شدند. دانش آموزان پرسشنامه سازگاری (AISS سینها سینگ،1997) را تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه مورد مداخله مشاوره گروهی عقلانی هیجانی رفتاری قرار گرفتند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس نشان داد که بین گروه آزمایش و گواه پس از انجام مداخله آزمایشی در متغیرهای سازگاری کلی و مولفه های آن تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P<). نتیجه این پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی عقلانی هیجانی رفتاری می تواند سازگاری دانش آموزان متوسطه پسر را ارتقا دهد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش، بررسی روایی و پایایی و ساختار عاملی مقیاس حسادت زناشویی در استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بوده است. روش پژوهش، روانسنجی و جامعة آماری پژوهش از مردان و زنان متأهلی تشکیل شده بود که کارمند دانشگاه کاشان بوده و بهصورت روزانه از شبکههای اجتماعی مجازی اس چکیده کامل
هدف این پژوهش، بررسی روایی و پایایی و ساختار عاملی مقیاس حسادت زناشویی در استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بوده است. روش پژوهش، روانسنجی و جامعة آماری پژوهش از مردان و زنان متأهلی تشکیل شده بود که کارمند دانشگاه کاشان بوده و بهصورت روزانه از شبکههای اجتماعی مجازی استفاده میکردند؛ و از بین آنان ۲۲۳ نفر به شیوة نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. مشارکتکنندگان در پژوهش مقیاس حسادت زناشویی در شبکههای اجتماعی مجازی مویس، کاریستوفیدز و دیسماریس (۲۰۰۹) و نظارت بر همسر فارگیا (۲۰۱۳) را تکمیل نمودند. در این پژوهش برای بررسی روایی مقیاس، از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و روایی همگرا استفاده شد. تحلیل عاملی یافتهها نشان داد که مقیاس حسادت زناشویی در استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی دارای چهار عامل (احساس بیوفایی، احساس بدگمانی، گرایش به نظارت و احساس دلهره) است و از روایی همگرای مناسبی با مقیاس نظارت بر همسر برخوردار است (01/0>p). همبستگی به دست آمده میان خردهمقیاس گرایش به نظارت و مقیاس نظارت بر همسر (01/0>p؛ 53/0=r) نشان از روایی همگرایی مناسب آن دارد. برای بررسی پایایی مقیاس از روش همسانی درونی با آلفای کرانباخ استفاده شد. آلفای 95/0 نشاندهندة پایایی قوی این مقیاس در کل بود. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که این مقیاس دارای روایی و پایایی بالایی است که میتوان آن را برای ارزیابی حسادت زناشویی در استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در پژوهشهای آتی مورد استفاده قرار داد.
پرونده مقاله