• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - پیش‌بینی گرایش به رفتارهای پرخطر بر اساس باورهای دینی، هیجان‌خواهی، آلودگی محیط و رسانه‌ها در دانشجویان دختر
        حسینعلی مهرابی فهیمه محمودی حسین مولوی
        این پژوهش با هدف پیش‌بینی گرایش به رفتارهای پرخطر با باورهای دینی، هیجان‌خواهی، استفاده از رسانه‌ها، آلودگی محیط و متغیرهای جمعیت‌شناختی در دانشجویان دختر اجرا شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری همۀ دانشجویان دختر دورۀ کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 94 چکیده کامل
        این پژوهش با هدف پیش‌بینی گرایش به رفتارهای پرخطر با باورهای دینی، هیجان‌خواهی، استفاده از رسانه‌ها، آلودگی محیط و متغیرهای جمعیت‌شناختی در دانشجویان دختر اجرا شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری همۀ دانشجویان دختر دورۀ کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 94ـ1393 بودند. نمونۀ پژوهش 290 دانشجوی دختر بود که به شیوۀ تصادفی ساده از دانشکده‌های مختلف دانشگاه اصفهان انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خطرپذیری جوانان ایرانی (زاده‌محمدی و احمدآبادی،1390)، پرسشنامۀ سنجش استفاده از رسانه‌های ارتباطی (الیاسی، 1393)، مقیاس هیجان‌طلبی زاکرمن، پرسشنامۀ باورهای دینی (کشاورز، مهرابی و سلطانی‌زاده، 1388)، پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ سنجش آلودگی محیط و پرسشنامۀ ویژگی‌های جمعیت‌شناختی بود. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد باورهای دینی، هیجان‌خواهی، آلودگی محیط و سن آزمودنی‌ها رابطۀ معنادار با گرایش به رفتارهای پرخطر دارند (01/0P<). تحلیل رگرسیون سلسله‌مراتبی هم نشان داد از بین متغیرهای مرتبۀ اول، خرده‌مقیاس عمل به مناسک دینی، خرده‌مقیاس عدم بازداری از مقیاس هیجان‌خواهی، آلودگی محیط، میزان استفاده از فضاهای اجتماعی مجازی و از بین عوامل مرتبۀ دوم، سن پدر و مادر در مجموع 9/54 درصد از گرایش به رفتارهای پرخطر را تبیین می‌کند (01/0P<). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - نقش تعدیل‌کنندگی باورهای مذهبی در رابطۀ استرس شغلی و سلامت عمومی پرستاران
        علی مهداد علی اسدی محسن گل پرور
        این پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیل‌کنندگی باورهای مذهبی در رابطۀ استرس شغلی و سلامت عمومی پرستاران، در دو بیمارستان اصلی شهر نجف‌آباد در بهار سال 1392 به انجام رسید. روش پژوهش توصیفی و نوع آن همبستگی است. جامعۀ آماری 270 نفر از کارکنان پرستاری این سازمان‌ها بود که از بین چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیل‌کنندگی باورهای مذهبی در رابطۀ استرس شغلی و سلامت عمومی پرستاران، در دو بیمارستان اصلی شهر نجف‌آباد در بهار سال 1392 به انجام رسید. روش پژوهش توصیفی و نوع آن همبستگی است. جامعۀ آماری 270 نفر از کارکنان پرستاری این سازمان‌ها بود که از بین آنها، 182 نفر به‌صورت تصادفی طبقه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های دینداری مسلمانان سراج‌زاده (1377)، استرس شغلی مؤسسه سلامت و ایمنی (1990) و پرسشنامۀ سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (GHQ، 1979) بود. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله‌مراتبی تعدیلی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین مؤلفه‌های استرس شغلی با سلامت روانی (علایم جسمانی، اضطراب و علایم افسردگی) و باورهای مذهبی (عاطفی) رابطۀ معنادار وجود دارد (05/0P≤). همچنین بین باورهای مذهبی (اعتقادی) با علایم اضطراب از مؤلفه‌های سلامت عمومی همبستگی معنادار وجود دارد (05/0P≤). نتایج رگرسیون سلسه‌مراتبی تعدیلی نشان داد که باورهای مذهبی اعتقادی نقش تعدیلی در رابطۀ میان تقاضا و حمایت همکاران از مؤلفه‌های استرس شغلی و بُعد علایم نارسایی عملکرد اجتماعی از ابعاد سلامت عمومی ایفا می‌کند. بر این اساس می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که از طریق تقویت باورهای مذهبی می‌توان سلامت عمومی پرستاران را افزایش و ادراک استرس آنان را کاهش داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر رضایت زناشویی زنان افسرده
        الهام محمدی فرناز کشاورزی ارشدی ولی الله فرزاد مهدیه صالحی
        هدف این پژوهش تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر رضایت زناشویی زنان افسردۀ شهر اصفهان بود. پژوهش نیمه‌تجربی، با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون و پیگیری است. جامعۀ آماری این پژوهش همۀ زنان افسرده با نارضایتی زناشویی مراجعه‌کننده به مراکز روان‌شناختی بودند که 40 نفر ا چکیده کامل
        هدف این پژوهش تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر رضایت زناشویی زنان افسردۀ شهر اصفهان بود. پژوهش نیمه‌تجربی، با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون و پیگیری است. جامعۀ آماری این پژوهش همۀ زنان افسرده با نارضایتی زناشویی مراجعه‌کننده به مراکز روان‌شناختی بودند که 40 نفر از آنها با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروهها در ابتدا و انتهای پژوهش از نظر میزان رضایت زناشویی ارزیابی شدند. بدین منظور قبل و بعد از مداخله (10 جلسۀ دوساعته)، همچنین بعد از یک دورۀ سه ماهۀ پیگیری، به پرسشنامۀ رضایت زناشویی انریچ (اولسون، 1987) و در یک مرحله پرسشنامۀ افسردگی (بک، 1979) پاسخ دادند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان‌دهندۀ افزایش رضایت زناشویی کلی در مرحلۀ پس‌آزمون و پیگیری بوده است (002/0P<). یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش رضایت زناشویی کلی زنان افسرده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - پیش‌بینی پذیرش اعتیاد دانشجویان براساس احساسات خودکارآمدی و حمایت اجتماعی آنان
        سعید اکبری زردخانه سعید زندی
        هدف از این پژوهش بررسی نقش پیش‌بینی‌کنندگی خودکارآمدی و حمایت اجتماعی در پذیرش اعتیاد دانشجویان بود. این مطالعه از نظر هدف جزء مطالعات بنیادی و از نظر شیوۀ گردآوری داده‌ها از نوع مطالعات توصیفی پس‌رویدادی بود. تعداد 296 دانشجو (153 دختر و 147 پسر) از بین دانشجویان دانشگ چکیده کامل
        هدف از این پژوهش بررسی نقش پیش‌بینی‌کنندگی خودکارآمدی و حمایت اجتماعی در پذیرش اعتیاد دانشجویان بود. این مطالعه از نظر هدف جزء مطالعات بنیادی و از نظر شیوۀ گردآوری داده‌ها از نوع مطالعات توصیفی پس‌رویدادی بود. تعداد 296 دانشجو (153 دختر و 147 پسر) از بین دانشجویان دانشگاه تهران و با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و از آنها خواسته شد، پرسشنامه‌های حمایت اجتماعی (زیمت، داهلم، زیمت و فارلی، 1988)، خودکارآمدی (شوآتزر و جورازلم، 1995) و پذیرش اعتیاد (وید، باچر، بن پورات و مک‌کنا، 1992) را تکمیل کنند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام نشان داد خودکارآمدی و حمایت اجتماعی کلی چهار درصد از واریانس پذیرش اعتیاد را تبیین می‌کنند (003/0=P ). در ضمن از مؤلفه‌های حمایت اجتماعی، حمایت از جانب خانواده 6 درصد از واریانس پذیرش اعتیاد را تبیین می‌کند (006/0=P )؛ در صورتی که دیگر مؤلفه‌های حمایت اجتماعی دوستان و افراد مهم در این پیش‌بینی نقش معناداری را نشان ندادند؛ بنابراین، به نظر می‌رسد که در پیشگیری از اعتیاد، تمرکز بیشتر بر رویکردهای خانواده‌محور و فردمدار در مقایسه با رویکرد‌های اجتماعی مؤثرتر باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - پیش‌بینی تمایل به ترک شغل کارکنان براساس عوامل فردی، شغلی و سازمانی
        فرزانه دباشی ابوالقاسم نوری
        هدف از این پژوهش پیش‌بینی تمایل به ترک شغل کارکنان براساس عوامل فردی، شغلی و سازمانی در کارکنان سازمان بیمۀ‌ تأمین اجتماعی است. طرح پژوهش رابطه‌ای است. جامعۀ آماری همۀ کارکنان پنج شعبۀ اصلی سازمان بیمۀ تأمین اجتماعی شهر اصفهان در سال 1391 بود. بر اساس جدول تعیین حداکثر چکیده کامل
        هدف از این پژوهش پیش‌بینی تمایل به ترک شغل کارکنان براساس عوامل فردی، شغلی و سازمانی در کارکنان سازمان بیمۀ‌ تأمین اجتماعی است. طرح پژوهش رابطه‌ای است. جامعۀ آماری همۀ کارکنان پنج شعبۀ اصلی سازمان بیمۀ تأمین اجتماعی شهر اصفهان در سال 1391 بود. بر اساس جدول تعیین حداکثر حجم نمونۀ مورگان، 147 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های هوش هیجانی (وونگ و لاو، 2002)، تعارض کارـ خانواده (نت‌مایر، بولز و مک‌ماریان، 1996)، رضایت شغلی (جاج و بنو، 2000)، اشتیاق شغلی (شوفلی و بکر، 2003)، حمایت سازمانی ادراک شده (روهادز و آیزنبرگر، 2002) و تمایل به ترک شغل (اورایلی، چتمن و کالدول، 1991) پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافته‌های گام آخر تحلیل رگرسیون نشان داد که رضایت شغلی، اشتیاق شغلی، حمایت سازمانی ادراک شده و تعارض کارـ خانواده، در مجموع قادر به پیش‌بینی 50 درصد از تمایل به ترک شغل کارکنان هستند (01/0P<). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مقایسۀ سبک‌های مقابله‌ای و بهزیستی روان‌شناختی در مبتلایان به مولتیپل ‌اسکلروزیس و افراد سالم
        مهناز چراغی صادق نصری
        هدف این پژوهش، بررسی مقایسه‌ای سبک‌های مقابله‌ای و بهزیستی روان‌شناختی در مبتلایان به مولتیپل ‌اسکلروزیس و افراد سالم بوده است. روش پژوهش علّی ـ مقایسه‌ای و جامعۀ آماری مبتلایان به مولتیپل ‌اسکلروزیس تحت درمان و عضو انجمن ام.اس (مولتیپل ‌اسکلروزیس) تهران و افراد سالم در چکیده کامل
        هدف این پژوهش، بررسی مقایسه‌ای سبک‌های مقابله‌ای و بهزیستی روان‌شناختی در مبتلایان به مولتیپل ‌اسکلروزیس و افراد سالم بوده است. روش پژوهش علّی ـ مقایسه‌ای و جامعۀ آماری مبتلایان به مولتیپل ‌اسکلروزیس تحت درمان و عضو انجمن ام.اس (مولتیپل ‌اسکلروزیس) تهران و افراد سالم در شهر تهران در سال 1394 بودند. 69 بیمار و 69 فرد سالم به‌طور تصادفیِ ساده انتخاب شدند. متغیرهای پژوهش با پرسشنامه‌های بهزیستی روان‌شناختی (ریف، 1989) و سبک‌های مقابله‌ای (اندلر و پارکر، 1990)، مورد سنجش قرار گرفتند. با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا)، فرضیه‌ها آزمایش شدند. نتایج نشان داد که دو گروه در متغیرهای پذیرش خود، تسلط بر محیط، زندگی هدفمند و رشد فردی از مؤلفه‌های بهزیستی، تفاوت‌های معناداری دارند (50/0>P ) و میانگین گروه بیماران ام.‌اس پایین‌تر از افراد سالم بود. همچنین گروه بیمار به‌طور معناداری از شیوۀ مقابله‌ای اجتنابی بیشتر استفاده می‌کردند (50/0>P ). در سایر متغیرهای وابسته بین دو گروه، تفاوت معناداری مشاهده نشد. توجه به بهزیستی روان‌شناختی و به‌کارگیری آنان از سبک‌های مقابله‌ای مؤثر در مبتلایان به ام‌.اس امری ضروری است. بنابراین نتایج پژوهش به شناخت بیشتر و مداخله برای ترویج سلامت روانی پس از شروع این بیماری کمک می‌کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - پیش‌بینی و رتبه‌بندی تأثیر ابعاد سرمایۀ ارزشی بر بصری شدن هویت در میان زنان جوان شهر اردبیل
        منصور حقیقتیان رضا اسماعیلی زیبا قاسم زاده ابلی
        پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثر بر بصری شدن هویت زنان اردبیل انجام شد. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری پژوهش زنان جوان شهر اردبیل بود که براساس معادلۀ کوکران 384 نفر به روش تصادفی نظام‌مند انتخاب شدند و با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه، داده‌های پژوهش گردآوری و با استفاده ا چکیده کامل
        پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثر بر بصری شدن هویت زنان اردبیل انجام شد. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری پژوهش زنان جوان شهر اردبیل بود که براساس معادلۀ کوکران 384 نفر به روش تصادفی نظام‌مند انتخاب شدند و با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه، داده‌های پژوهش گردآوری و با استفاده از نرم‌افزار SPSS و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل گردید. براساس نتایج پژوهش تأثیر 4متغیر؛ تصور از خود، تعلق به هویت جهانی، ارزش‌های اجتماعی و ترویج مدگرایی بر هویت بصری زنان معنی‌دار بود. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که در بین این 4 متغیر، تصور از خود با ضریب رگرسیونی 456/0 دارای بالاترین ضریب رگرسیونی و متغیر ترویج مد و مدگرایی با ضریب 082/0 دارای ضعیف‌ترین ضریب رگرسیونی بر روی متغیر هویت بصری زنان شهر اردبیل بود. همچنین ضریب همبستگی چندگانه برابر 731/0=R و ضریب تعیین برابر 535/0=2R و ضریب تبیین خالص برابر 531/0= 2R به‌دست آمده است، یعنی مجموع این متغیرها به میزان 53 درصد میزان هویت بصری زنان مورد مطالعه را تبیین می‌کنند و 57درصد از واریانس هویت بصری آنها را متغیرهایی خارج از موضوع این پژوهش تبیین کرد (05/0P<). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - نقش خودکارآمدی، هوش هیجانی و سبک‌های فرزندپروری والدین در پیش‌بینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی
        نیره پریشانی سهراب عبدی زرین
        هدف این پژوهش بررسی نقش خودکارآمدی، هوش هیجانی و سبک‌های فرزندپروری والدین در پیش‌بینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی است. پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است. جامعۀ آماری همۀ دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر اصفهان بودند. نمونه مورد مطالعه 200 دانش‌آموز دختر مقطع دبیرس چکیده کامل
        هدف این پژوهش بررسی نقش خودکارآمدی، هوش هیجانی و سبک‌های فرزندپروری والدین در پیش‌بینی انگیزش پیشرفت تحصیلی دختران دبیرستانی است. پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است. جامعۀ آماری همۀ دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر اصفهان بودند. نمونه مورد مطالعه 200 دانش‌آموز دختر مقطع دبیرستان بود که به روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای از بین دو دبیرستان ناحیه 4 و 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند و پرسشنامه‌های خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982)، هوش هیجانی پترایدز و فارنهام (2002)، و انگیزش پیشرفت تحصیلی والراند و بیسونت (1992) را دانش‌آموزان و پرسشنامه‌های سبک‌های فرزندپروری باومریند (1988) را مادران تکمیل کردند. در تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، از بین عوامل خانوادگی و فردی، به ترتیب سبک مقتدرانه، خودکارآمدی و هوش هیجانی پیش‌بینی‌کننده‌های معناداری (01/0P<) برای انگیزش پیشرفت تحصیلی دختران است. این در حالی بود که سبک‌های سهل‌گیرانه و مستبدانه نقش پیش‌بینی‌کنندگی معناداری در انگیزش پیشرفت تحصیلی نداشتند. یافته‌های پژوهش در کل گویای آن است که سبک‌های فرزندپروری، خودکارآمدی و هوش هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - پیش‌بینی سبک‌های حل تعارض دانشجویان متأهل با استفاده از مؤلفه‌های فردگرایی ـ جمع‌گرایی در دانشگاه پیام نور واحد اصفهان
        سمیه پورمیدانی مهرداد دشتی زهرا حبیبی
        هدف از انجام پژوهش، پیش‌بینی سبک‌های حل تعارض دانشجویان متأهل با استفاده از مؤلفه‌های فردگرایی ـ جمع‌گرایی در دانشگاه پیام نور واحد اصفهان است. روش پژوهش رابطه‌ای از نوع پیش‌بینی است. جامعۀ آماری همۀ دانشجویان متأهل دانشگاه پیام نور واحد اصفهان در سال تحصیلی 93ـ1392 بود چکیده کامل
        هدف از انجام پژوهش، پیش‌بینی سبک‌های حل تعارض دانشجویان متأهل با استفاده از مؤلفه‌های فردگرایی ـ جمع‌گرایی در دانشگاه پیام نور واحد اصفهان است. روش پژوهش رابطه‌ای از نوع پیش‌بینی است. جامعۀ آماری همۀ دانشجویان متأهل دانشگاه پیام نور واحد اصفهان در سال تحصیلی 93ـ1392 بودند. نمونۀ انتخاب شده 150 نفر بود که به روش تصادفی در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های سبک‌های حل تعارض (رحیم، 1983) و فردگرایی / جمع‌گرایی (تریاندیس و همکاران، 1988) پاسخ دادند. داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل رگرسیون همزمان و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها نشان دادکه جمع‌گرایی افقی سبک یکپارچگی را پیش‌بینی می‌کند (01/0P<). همچنین فردگرایی افقی و عمودی سبک مسلط (01/0P<) و فردگرایی افقی و جمع‌گرایی عمودی سبک اجتنابی (05/0P<) را پیش‌بینی می‌کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - پیش‌بینی سلامت روان براساس باورهای غیرمنطقی معلمان مدارس استثنایی و عادی مقطع ابتدایی شهرستان یزد
        کاظم برزگر بفرویی زهرا گنجی
        هدف پژوهش پیش‌بینی سلامت روان براساس باورهای غیرمنطقی معلمان مدارس استثنایی و عادی مقطع ابتدایی شهرستان یزد است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعۀ مورد مطالعه همۀ معلمان مقطع ابتدایی مدارس استثنایی و عادی شهرستان یزد در سال تحصیلی 1392 بود. نمونۀ پژوهش60 نفر از معلمان چکیده کامل
        هدف پژوهش پیش‌بینی سلامت روان براساس باورهای غیرمنطقی معلمان مدارس استثنایی و عادی مقطع ابتدایی شهرستان یزد است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعۀ مورد مطالعه همۀ معلمان مقطع ابتدایی مدارس استثنایی و عادی شهرستان یزد در سال تحصیلی 1392 بود. نمونۀ پژوهش60 نفر از معلمان مدارس استثنایی و 60 نفر از معلمان مدارس عادی بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری به ترتیب سرشماری و در دسترس تعیین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از دو ابزار پرسشنامۀ باورهای غیرمنطقی جونز (1969) و پرسشنامۀ سلامت روان گلدبرگ (1979) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی با میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی با آزمون آماری رگرسیون چندمتغیره انجام گرفت. نتایج تحلیل داده‌ها، اهداف پژوهش را تأیید کردند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان می‌دهد که باورهای غیرمنطقی (تأیید و حمایت از جانب دیگران، تمایل به سرزنش و اجتناب از مشکلات) توان پیش‌بینی سلامت روان معلمان مدارس عادی و کمال‌گرایی توان پیش‌بینی سلامت روان معلمان استثنایی را دارد (001/0P<). با توجه به نتایج حاصل می‌توان پیش‌بینی کرد که با تغییر باورهای غیرمنطقی معلمان مدارس استثنایی می‌توان به تغییر رفتار، سازگاری اجتماعی و سلامت روانی بهتر آنها کمک کرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - پیش‌بینی استرس و فرسودگی شغلی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی پرستاران
        محمد سعید احمدی
        این پژوهش با هدف پیش‌بینی استرس و فرسودگی شغلی براساس ویژگی‌های شخصیتی در پرستاران انجام شد. روش مطالعه، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری همۀ پرستاران مشغول به کار در بیمارستان‌های شهر تهران در سال 1393 بودند. نمونۀ مورد نظر 300 پرستار است که به روش تصادفی انتخاب چکیده کامل
        این پژوهش با هدف پیش‌بینی استرس و فرسودگی شغلی براساس ویژگی‌های شخصیتی در پرستاران انجام شد. روش مطالعه، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری همۀ پرستاران مشغول به کار در بیمارستان‌های شهر تهران در سال 1393 بودند. نمونۀ مورد نظر 300 پرستار است که به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣۀ ﻓﺮﺳﻮدﮔﻲ ﺷﻐﻠﻲ ﻣﺴﻠﺶ (1986)، نسخۀ ﻛﻮﺗﺎه ﭘﺮﺳﺸﻨﺎمۀ ویژگی‌های پنج عاملی شخصیتی ﻧﺌﻮ (ﻣﻚ‌ﻛﺮا و ﻛﺎﺳﺘﺎ، 1992) و پرسشنامۀ استرس شغلی مؤسسۀ سلامت و ایمنی انگلستان (1990) است. یافته‌ها نشان داد که ویژگی‌های شخصیتی روان‌رنجوری، توافق‌پذیری، باوجدان بودن، برونگرایی و انعطاف‌پذیری پیش‌بینی‌کنندۀ استرس شغلی و فرسودگی شغلی در پرستاران است (001/0P≤). بنابراین می‌توان گفت ویژگی‌های شخصیتی نقش مهمی در مقابله با استرس شغلی و فرسودگی شغلی پرستاران دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - پیش‌بینی فعالیت بدنی دانشجویان دختر بر اساس منابع حمایت اجتماعی ادراک‌شده
        داریوش خواجوی نسرین شهبازی
        هدف این پژوهش توصیفی، بررسی رابطه منابع حمایت اجتماعی و میزان فعالیت بدنی دانشجویان دختر بود. جامعه آماری 4029 دانشجوی دختر دانشگاه اراک در سال تحصیلی 1392 بودند که از بین آنها 380 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه مشخصات جمعیت‌شناختی، پرس چکیده کامل
        هدف این پژوهش توصیفی، بررسی رابطه منابع حمایت اجتماعی و میزان فعالیت بدنی دانشجویان دختر بود. جامعه آماری 4029 دانشجوی دختر دانشگاه اراک در سال تحصیلی 1392 بودند که از بین آنها 380 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه مشخصات جمعیت‌شناختی، پرسشنامۀ کوتاه فعالیت بدنی بین‌المللی (آینوورث و همکاران، 2000) و مقیاس حمایت اجتماعی چندبعدی (زیمت و همکاران، 1988) استفاده شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS16 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بین دو منبع حمایت اجتماعی (دوستان و دیگران) با فعالیت بدنی رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد که رابطه حمایت دوستان نسبت به حمایت دیگران با فعالیت بدنی، قوی‌تر بود (01/0P ≤، 123/0 =r). براساس نتایج، حمایت اجتماعی دوستان فقط پیش‌بینی‌کننده فعالیت بدنی دانشجویان دختر بود (05/0P ≤) و بیش از 12درصد فعالیت بدنی دانشجویان دختر را تبیین کرد. پرونده مقاله