• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مقایسه تاثیر آموزش تاب‌آوری خانواده و تمرینات منتخب ورزشی(تمرینات چی‌کونگ) بر افسردگی مادران دارای کودک سرطانی
        ام لیلی سعیدپناه
        چکیده:تشخیص سرطان در کودکان برای والدین بویژه مادران بعنوان ارکان اصلی در ارائه خدمات و مراقبت، به عنوان بحران روانشناختی و هیجانی تلقی می‌شود. بنابراین هدف مطالعه حاضر، مقایسۀ تاثیر آموزش تاب‌آوری خانواده و تمرینات منتخب ورزشی(تمرینات چی‌کونگ) بر افسردگی مادران دارای ک چکیده کامل
        چکیده:تشخیص سرطان در کودکان برای والدین بویژه مادران بعنوان ارکان اصلی در ارائه خدمات و مراقبت، به عنوان بحران روانشناختی و هیجانی تلقی می‌شود. بنابراین هدف مطالعه حاضر، مقایسۀ تاثیر آموزش تاب‌آوری خانواده و تمرینات منتخب ورزشی(تمرینات چی‌کونگ) بر افسردگی مادران دارای کودک سرطانی بود.روش پژوهش حاضر نیمه‌تجربی(پیش آزمون- پس آزمون) با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 45 نفر از مادران دارای کودک سرطانی بیمارستان کودکان تبریز در فروردین 1401 که دارای1 انحراف معیار بالاتر از میانگین در آزمون افسردگی بک بودند به شیوۀ در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(15 نفری) و یک گروه کنترل(15 نفری) قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش تاب‌آوری خانواده)9 جلسه؛ هفته‌ای یک جلسۀ یک ‌ساعته) و برای گروه دوم تمرینات چی‌کونگ(911جلسه؛ هفته‌ای یک جلسۀ، 30 تا 40 دقیقه‌ای) اعمال شد و گروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. همۀ آزمودنی‌ها پیش از آغاز آموزش و پس از آن پرسشنامه افسردگی Beck(فرم کوتاه) را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات افسردگی مادران دارای کودک سرطانی در گروه آموزش تاب‌آوری خانواده نسبت به گروه تمرینات چی‌کونگ و در گروه تمرینات چی‌کونگ نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون به طور معنی‌داری کاهش یافته است (p<0/05). همچنین، نتایج نشان داد که آموزش تاب‌آوری خانواده در کاهش افسردگی مادران دارای کودک سرطانی موثرتر از تمرینات ‌چی‌کونگ است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - طراحی الگوی مدیریت دانش با عملکرد آموزشی هیأت های ورزشی استان البرز
        حسین پورسلطانی زرندی
        هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی مدیریت دانش با نوآوری آموزشی هیأت های ورزشی استان البرز بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را مسئولین، کارشناسان و مدرسان دوره های مربیگری و داوری کمیته های آموزش هیأت های چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی مدیریت دانش با نوآوری آموزشی هیأت های ورزشی استان البرز بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را مسئولین، کارشناسان و مدرسان دوره های مربیگری و داوری کمیته های آموزش هیأت های ورزشی استان البرز (250=N) در سال 1402 تشکیل دادند. با توجه به کوچک بودن حجم جامعه، نمونه آماری به صورت کل شمار در نظر گرفته شد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه های مدیریت دانش شرون لاوسون (2003) و عملکرد آموزشی نعمتی (1394) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و آزمون های آماری کلموگروف اسمیرونف، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر در نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد بین مدیریت دانش و مؤلفه های خلق دانش، ارزیابی دانش، عرضه دانش، توزیع دانش، کاربرد دانش و انتقال دانش با عملکرد آموزشی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین مؤلفه توزیع دانش واجد شرایط پیش بینی عملکرد آموزشی می باشند. از طرفی دیگر تحلیل مسیر الگوی ساختاری پژوهش نشان داد مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد آموزشی (02/8=T-Value، 80/0=β) دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - شناسایی عوامل مؤثر برکارآفرینی صنعت ورزش
        آمنه نیکویی محمدرضا اسماعیلی شازندی فریده اشرف گنجویی
        هدف از تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی صنعت ورزش بود. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک است. مشارکت‌کنندگان تحقیق اساتید مدیریت ورزشی، اساتید کارآفرینی و کسب و کار در ورزش بودند و فرایند نمونه‌گیری به ‌صورت هدفمند و گلوله برفی تا رسید چکیده کامل
        هدف از تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی صنعت ورزش بود. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک است. مشارکت‌کنندگان تحقیق اساتید مدیریت ورزشی، اساتید کارآفرینی و کسب و کار در ورزش بودند و فرایند نمونه‌گیری به ‌صورت هدفمند و گلوله برفی تا رسیدن محقق به اشباع نظری انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها به صورت کدگذاری حاصل از مبانی نظری و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان تحقیق انجام گرفت. برای روایی و پایایی تحقیق از مقبولیت، انتقال‌پذیری و تأییدپذیری استفاده شد. نتایج حاصل از مصاحبه‌های صورت گرفته نشان داد که عوامل موثر در توسعه کارآفرینی در صنعت ورزش کشور شامل 60 کد باز و 4 عامل اصلی شامل عوامل ساختاری، عوامل محیطی، عوامل رفتاری و عوامل فناوری بودند. نتایج تحقیق نشان داد، نگاه جوانان به نقش فعال خود در عرصه‌های شغلی نقش مهمی در اشتغال آتی آن‌ها دارد، بر این پیشنهاد می‌شود انتظارات جوانان از آینده شغلی‌شان در نظر گرفته شود؛ از همین‌رو لزوم نگاهی ویژه اشتغال ورزشی بایددر سرلوحه برنامه‎های تصمیم‌گیرندگان قرار گیرد و در یک بانکی اطلاعاتی موجود در زمینه مشاغل ورزشی طراحی گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مطالعه نقش‌های مربیان ورزش ایران
        علیرضا زمانی نوکاآبادی
        پژوهش حاضر با این هدف اجرا شده که نقش‌های مربیان ورزش را با استفاده از روش پدیدارشناسی اکتشافی و با شیوۀ تحلیل مضمون شناسایی و معرفی کند. مشارکت‌کنندگان، بیست نفر از مربیان و ورزشکاران که معیارهای خاص پژوهش را داشتند به صورت هدفمند برای مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختاریافته چکیده کامل
        پژوهش حاضر با این هدف اجرا شده که نقش‌های مربیان ورزش را با استفاده از روش پدیدارشناسی اکتشافی و با شیوۀ تحلیل مضمون شناسایی و معرفی کند. مشارکت‌کنندگان، بیست نفر از مربیان و ورزشکاران که معیارهای خاص پژوهش را داشتند به صورت هدفمند برای مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. مشارکت‌کنندگان پژوهش شامل کلیۀ مربیان ورزش و ورزشکاران مرد و زن کشور بودند. این افراد در حوزه‌های مختلف مثل ورزش قهرمانی، همگانی، معلولین، تناسب اندام، آمادگی جسمانی، و ورزش‌های ماجراجویانه فعالیت دارند. برای انتخاب نمونۀ آماری از روش انتخاب نمونۀ هدفمند با استفاده از راهبرد انتخاب گلوله برفی استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون و از نوع روش شبکۀ مضامین استفاده و به صورت توصیفی تفسیری مورد پردازش قرار گرفت..مضامین پایه مشخص شدند و متعاقباً مضامین سازماندهنده و فراگیر از دل آنها به دست آمدند. یافته‌ها شامل پنج مضمون فراگیر معلم، رهبر، مدیر، متخصص و فراگیرنده بود. مضمون معلم شامل شش مضمون آموزش‌دهنده، تمرین‌دهنده، ارزیاب، نمایش‌دهنده، آموزش‌دهندۀ مهارت‌های زندگی، و رشددهندۀ همه‌جانبه شاگردان بود. مضمون رهبری شامل نقش منتور، مدل و انگیزه‌دهنده بود. مضمون مدیر شامل برنامه-ریزی، سازماندهی، استراتژیست، ناظم، مدیر ایمنی و ریسک، مدیر منابع مالی، و مسئول روابط عمومی بود. مضمون متخصص شامل چهار نقش سازمان‌دهندۀ بدنساز، فنی، تندرستی و استعدادیاب بود. مضمون فراگیر نقش مربی به عنوان فراگیرنده شامل سه مضمون دانشجو، پژوهشگر و بازتاب بود. به طور کلی می‌توان اذعان نمود تحقیق حاضر نشان می‌دهد مربیان باید خودشان را برای کار مربیگری آماده کنند چون باید نقش‌های متنوعی را ایفا کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی راهبردها و پیامدها بر بهبود همکاری فدراسیون فوتبال در روابط بین الملل
        مصطفی مصطفی پور مظفر یکتایار مژگان خدامرادپور میثم اللهمرادی
        هدف از پژوهش حاضر بررسی راهبردها و پیامدها بر بهبود همکاری فدراسیون فوتبال در روابط بین الملل بود، پژوهش از نظر هدف تحقیق جزء تحقیقات کاربردی بود، و از نظر ماهیت توصیفی و از منظر متغیرها یک پژوهش آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 12 نفر از صاحب نظران و کا چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر بررسی راهبردها و پیامدها بر بهبود همکاری فدراسیون فوتبال در روابط بین الملل بود، پژوهش از نظر هدف تحقیق جزء تحقیقات کاربردی بود، و از نظر ماهیت توصیفی و از منظر متغیرها یک پژوهش آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 12 نفر از صاحب نظران و کارشناسان در حوزه دیپلماسی ورزشی و روابط بین الملل؛ اعضای هیات علمی مدیریت ورزشی در کشور و مسئولان روابط بین الملل فدراسیون فوتبال بود که به روش ملاکی انتخاب شدند؛ و در بخش کمی بر اساس جدول مورگان 129 نفر از روسای و هیات رئیسه فوتبال استان ها و کارشناسان مسئول فدراسیون فوتبال به عنوان نمونه آماری به روش در دسترس انتخاب گردیدند. تحلیل یافته های بخش کیفی بر اساس تحلیل تم با نرم افزار مکس کیودا 10 و بخش کمی بر اساس مدل معادلات ساختاری بر پایه نرم افزار لیزرل تحلیل انجام گرفت. یافته های بخش کیفی نشان داد عوامل راهبردها و پیامدها به عنوان مهمترین عوامل موثر بر الگوی ارتباطات بین سازمانی اثر بخش در ورزش در فدراسیون فوتبال ایران می باشد و بخش کمی تمامی بخش های کیفی را بر اساس الگوی مدل معادلات ساختاری مورد تایید قرار داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - چالش های مدیریت راهبردی باشگاه‌های فوتبال از منظر اقتصادی و اجتماعی
        جواد مرادی چالشتری حسن فاهم هادی عبدالله
        هدف : هدف از این مطالعه پرداختن به چالش های برنامه ریزی و مدیریت راهبردی باشگاه‌های فوتبال از منظر اقتصادی و اجتماعی می باشد.روش شناسی : پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل 153 نفر از اساتید تربیت بدنی مؤسسات آموزش عالی، مدیران و اعضاء هیئت علمی ت چکیده کامل
        هدف : هدف از این مطالعه پرداختن به چالش های برنامه ریزی و مدیریت راهبردی باشگاه‌های فوتبال از منظر اقتصادی و اجتماعی می باشد.روش شناسی : پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل 153 نفر از اساتید تربیت بدنی مؤسسات آموزش عالی، مدیران و اعضاء هیئت علمی تربیت بدنی وزارت علوم عراق، مربیان و داوران و کارشناسان خبره فوتبال می باشد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته می باشد که پس از انجام مطالعه کتابخانه ای، به روش دلفی تهیه شده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون فریدمن با استفاده از نرم افزار spss22 صورت پذیرفته است.یافته ها : با توجه به ضرایب همبستگی پیرسون ، نتایج تحقیق نشان داد، بین متغیرهای پژوهش رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. نتایج آزمون تی تک نمونه ای نشان داد بین نقاط ضعف ها، قوت ها، فرصت ها و تهدیدها در پیشبرد برنامه راهبردی باشگاه‌های فوتبال تأثیر معنا دار دارد. نتایج آزمون فریدمن و رتبه‌بندی گویه ها نشان داد، به لحاظ آماری میانگین رتبه اکتسابی هریک از گویه های تحقیق باهم تفاوت دارند.نتیجه گیری : نتایج تحقیق نشان داد مدیریت راهبردی در دستیابی به اهداف و بطور خاص، اهداف اقتصادی و اجتماعی بسیار اثرگذار است. لذا به نظر می رسد می بایست توجه ویژه به کسب منابع درآمدی پایدار برای باشگاه ها و توسعه پایدار اقتصادی صورت گیرد تا باشگاه ها بتوانند بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی لازم را به ارمغان آورند. پرونده مقاله