چالشهای مدیریت راهبردی باشگاههای فوتبال از منظر اقتصادی و اجتماعی
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامتجواد مرادی چالشتری 1 , حسن فاهم هادی عبدالله 2
1 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه: مدیریت راهبردی, باشگاه ورزشی, باشگاههای فوتبال, اقتصاد ورزش, عراق.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی چالشهای برنامهریزی و مدیریت راهبردی باشگاههای فوتبال از منظر اقتصادی و اجتماعی است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده، و جامعه آماری این تحقیق شامل 153 نفر از اساتید تربیت بدنی مؤسسات آموزش عالی، مدیران و اعضاء هیأت علمی گروه تربیت بدنی وزارت علوم عراق، مربیان و داوران و کارشناسان خبره فوتبال هستند. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساخته بوده که پس از انجام مطالعه کتابخانهای، به روش دلفی تهیه شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون، با استفاده از نرمافزار spss22 انجام شد. با توجه به ضرایب همبستگی پیرسون، نتایج تحقیق نشان داد، بین متغیرهای پژوهش رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. نتایج آزمون تی تک نمونهای نشان داد بین نقاط ضعف، قوت، فرصتها و تهدیدها، در پیشبرد برنامه راهبردی باشگاههای فوتبال، تأثیر معناداری وجود دارد. مدیریت راهبردی در دستیابی به اهداف، و بهطور خاص، اهداف اقتصادی و اجتماعی بسیار اثرگذار است. لذا به نظر میرسد میبایست توجه ویژهای به کسب منابع درآمدی پایدار برای باشگاهها و توسعه پایدار اقتصادی صورت گیرد.
The purpose of this research is to investigate the challenges of planning and strategic management of football clubs from an economic and social perspective. This research is of a descriptive-correlation type, and the statistical population of this research includes 153 physical education professors of higher education institutions, managers, and faculty members of the physical education department of the Iraqi Ministry of Science, coaches, referees, and expert football analysts. The research tool was a researcher-made questionnaire, which was prepared using the Delphi method after conducting a library study. Data analysis was done using Pearson's correlation coefficient and regression tests, utilizing SPSS 22 software. According to the Pearson correlation coefficients, the research results showed that there is a significant and direct relationship between the research variables. The results of the sample T-Test showed that there is a significant effect between weaknesses, strengths, opportunities, and threats in advancing the strategic plan of football clubs. Strategic management is very effective in achieving goals, particularly economic and social goals. Therefore, it seems that special attention should be paid to obtaining sustainable sources of income for clubs and ensuring sustainable economic development.
آصفی، احمد؛ اسدی دستجردی، حسن (1395). بررسی موانع توسعه ورزش همگانی در دانشگاههای دولتی شهر تهران و ارائه راهکارهای کاربردی توسعه آن. مدیریت ورزشی، 8(35)، ص 823-844.
آهنگری، نوید؛ غایبزاده، شهروز؛ حاجینژاد، صادق (1396). شناسایی و اولویتبندی راهبردها و راهکارهای توسعه ورزش در شهر بوکان. مطالعات مدیریت ورزشی، 9(44)، ص72-51.
بچای الشبلاوی، حسین هادی (1400). تدوین برنامه راهبردی ورزش فوتسال کشور عراق. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد.
حقدار ساحلی، ملیحه؛ محمودی، احمد؛ قربانی، محمدحسین؛ حلاجی، محسن (1401). تدوین برنامه راهبردی بازاریابی فدراسیون ورزش دانشآموزی ایران. تعلیم و تربیت، 3(38)، ص 124-105.
دربانی، حسین؛ تقی بیگلو، ناصر؛ قاسمی، حمید؛ سررشتهداری، محمد (1392). طراحی و تدوین استراتژیهای توسعه ورزش همگانی استان زنجان. پژوهش در مدیریت ورزش، 2(6)، ص 106-89.
شربتزاده، رضا؛ نادری نسب، مهدی؛ علیدوست، ابراهیم (1400). تعیین وضعیت موجود و موقعیت استراتژیک ورزش قهرمانی کشور. مدیریت توسعه و تحول، 13(47)، ص 125-115.
شعبانی بهار، غلامرضا؛ ایزدی، علیرضا؛ گودرزی، محمود؛ هنری، حبیب (1396). تدوین برنامه راهبردی بازاریابی باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران به روشSWOT. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 2(22)، ص 87-61.
شهرکی، محدثه؛ اسماعیلی، محمدرضا (1400). شناسایی عوامل بازدارنده در اجرای برنامههای راهبردی در سازمانهای ورزشی ایران: یک پژوهش کیفی. مدیریت ارتقای سلامت، 11(1)، ص 128-118.
صفرنژاد، مهری؛ نصیرزاده، عبدالمهدی (1397). تدوین راهبردهاي بازاریابی ورزشی فدراسیون ورزشهاي همگانی ایران. پژوهشهاي کاربردي در مدیریت ورزشی، 3(27)، ص 84-75.
عزیزی، بهادر؛ طالبپور، مهدی (1398). برنامهریزی راهبردی توسعه فوتبال استان خراسان رضوی با استفاده از مدل استراتژیک. مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش، 8(1)، ص 41-27.
عمادی، سمیه؛ گوهری، ظهراب؛ جباری، غلامرضا (1400). طراحی نقشه استراتژی آموزشی مربیان فوتبال ایران با رویکردهای BSC و ISM. علوم ورزشی، 13(42)، ص 197-177.
مرادی چالشتری، جواد؛ مرادی، محمدرضا؛ نوروزیان، سهیلا (1395). بررسی موانع ساختاري اثرگذار بر جذب سرمایهگذاريهاي خارجی در صنعت فوتبال جمهوري اسلامی ایران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شماره 23، ص 204-191.
مرادی چالشتری، جواد؛ مرادی، محمدرضا؛ نوروزیان، سهیلا؛ جعفری، اکرم (1392). بررسی موانع اقتصادی اثرگذار بر جذب سرمایهگذاری خارجی در صنعت فوتبال. مدیریت ورزشی، شماره 17، ص 147-129.
نادرینسب، مهدی؛ احسانی، محمد؛ خبیری، محمد؛ امیری، مجتبی (1390). تعیین رویکرد مناسب توسعه فوتبال جمهوری اسلامی ایران و مقایسه آن با رویکردهای چند کشور منتخب. مدیریت ورزشی، 3(1)، ص 91-78.
نیکدست، حوریه (1401). طراحی مدل ساختاری موانع اجرای برنامهریزی راهبردی در فدراسیونهای ورزشی ایران. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 21(55)، ص 164-147.
Demir, G. (2022). Management Process in Incorporated Football Clubs: Istanbul Başakşehir Football Clubs Example. Pakistan Journal of Medical & Health Sciences,16(02), p. 833-833.
Graveto, J.P.D.S. (2022). 10-year Portuguese football strategic plan: sustainable growth-the rise of virtual football. Business & Economics (NSBE) of University NOVA de lisboa. Doctoral dissertation.
Junior, E.F. & Rodrigues, C. (2017). The Chinese Football Developmwnt Plan: Soft Power and National Identity. DOI:10.15628/holos.2017.5750
Kelly, S. & O’Regan, N. (2022). Enhancing the Learning and Development of Female Coaches in the Football Association of Ireland. In: Coach Education in Football. Routledge, p. 115-127.
Lisa, G. (2021). New strategic approaches in sports management: Case study-applying fibonacci's formula in football tactics (resume). Scientific Journal Economics, Social and Engineering Sciences, 4(3), p. 97-102.
Nikolaienko, V., Osiptsov, A., Dub, I., Kosholap, A., Vertel, A. & Balychev, M. (2021). Competitive practice in foreign children's and youth football. Scientific journal National Pedagogical Dragomanov University, 8(139), p. 7-15.
Olson, E.M., Duray, R., Cooper, C. & Olson, K.M. (2016). Strategy, structure, and culture within the English Premier League: an examination of large clubs. Sport, Business and Management: An International Journal, 6(1), p. 55-75.
Rayne, D., McDonald, H. & Leckie, C. (2019). Assessing strategic social partnerships between professional sports teams and NPOs in Australian football. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 20(3), p. 446-461.
Xiaofei, L. & Guochang, Y. (2017). Comparative Study on Football Professionalism Development histories in China and Japan. International Journal of Sports and Physical Education, 3(3), p. 35-46.
Yelamos, G. (2023). An interdisciplinary multi level approach to advance human rights in and through sport. P.hD. thesis. National University of Ireland Maynooth.