به منظور تبیین سبکهای شوخطبعی براساس رگههای شخصیتی، 221 دختر و 127 پسر دانشجـو به پرسشنامههای سبکهای شوخطبعی (مارتین، 1998) و فـرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (NEO-FFI، کاستا و مککری، 1992) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند سبکهای شوخطبعی سازشـ یافته (شامل پیو چکیده کامل
به منظور تبیین سبکهای شوخطبعی براساس رگههای شخصیتی، 221 دختر و 127 پسر دانشجـو به پرسشنامههای سبکهای شوخطبعی (مارتین، 1998) و فـرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (NEO-FFI، کاستا و مککری، 1992) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند سبکهای شوخطبعی سازشـ یافته (شامل پیونددهنده و خودفزاینده) با نوروزگرایی همبستگی منفی و با برونگردی، گشودگی، مقبولیت و وظیفهشناسی همبستگی مثبت معنادار داشتند، در حالی که سبکهای شوخطبعی سازشنایافته (شامل خودشکنانه و پرخاشگرانه) با نوروزگرایی همبستگی مثبت و با چهار رگه دیگر همبستگی منفی معنادار نشـان دادند. نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام مشخص کرد که رگههای شخصیتی میتواند واریانس سبکهای شوخ طبعی را به طور متوسط به قرار زیر تبیین کند: الف) نوروزگرایی و برونگردی هر چهار سبک شوخ طبعی (به ترتیب 17/0=2R و 38/0=2R)، ب) مقبولیت، سبکهای خودفزاینده و پرخاشگرانه (025/0=2R)، ج) گشودگی، سبک خودفزاینده (01/0=2R) و د) وظیفـهشناسی، سبکهای شوخطبعی خودشکنانه و پرخاشگرانه (02/0=2R). نتایج بـراساس رابطة آنها با رگههای اصلی شخصیت مورد بحث قرار گرفت.
پرونده مقاله
ژوهش حاضر به بررسی عوامل اجتماعی ـ شناختی مرتبط با احساس تنهایی نوجوانان پرداخت. نمونهای از 629 (314 دختر و 315 پسر) دانشآموز دبیرستانی شهر تهران (با میانگین سنی 16 سال) به طور تصادفی به تفکیک جنس، پایه تحصیلی (یکم، دوم و سوم به ترتیب 201، 206 و 221 نفر) و رشته تحصیلی چکیده کامل
ژوهش حاضر به بررسی عوامل اجتماعی ـ شناختی مرتبط با احساس تنهایی نوجوانان پرداخت. نمونهای از 629 (314 دختر و 315 پسر) دانشآموز دبیرستانی شهر تهران (با میانگین سنی 16 سال) به طور تصادفی به تفکیک جنس، پایه تحصیلی (یکم، دوم و سوم به ترتیب 201، 206 و 221 نفر) و رشته تحصیلی (ریاضی، تجربی و انسانی) انتخاب شدند و مقیاس احساس تنهایی تجدیدنظرشده UCLA (راسل، پپلو و کاترونا،1980) و پرسشنامه خـوداثربخشی کودکان و نوجوانان (موریس، 2001) را تکمیل کردنـد. یافتهها نشان دادند کـه توزیع نمرههای احساس تنهایی در هر دو جنس بـرای دانشآموزان سال اول و دوم دارای کجی مثبت و بیانگر گرایش آنان به گزارش سطوح پایین احساس تنهایی بود. این توزیع برای دانشآموزان سال سوم و برای رشتههـای تحصیلی تفاوت معناداری با توزیع نرمال نداشت. همبستگی بین احساس تنهایی و خوداثربخشی اجتماعی در تمام گروهها منفی و معنادار بود. تفاوت بین ضرایب همبستگی در گروهها بر اساس تبدیل فیشر معنادار نبودند. استلزامهای پیشگیری از احساس تنهایی در نوجوانان به بحث گذاشته شد.
پرونده مقاله
نمونـهای از440 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحـد مشهد پرسشنامههای باورهای اساسی مذهبی (رجایی و دیگران، 1387)، بحران هویت (رجـایی و دیگـران، 1387)، و سلامت عمومی (گلدبرگ، 1972) را تکمیل کردند. نتایج نشان دادند افرادی که نمرههای بالایی در باورهای مذهبی اساسی داشتـند، د چکیده کامل
نمونـهای از440 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحـد مشهد پرسشنامههای باورهای اساسی مذهبی (رجایی و دیگران، 1387)، بحران هویت (رجـایی و دیگـران، 1387)، و سلامت عمومی (گلدبرگ، 1972) را تکمیل کردند. نتایج نشان دادند افرادی که نمرههای بالایی در باورهای مذهبی اساسی داشتـند، در بحران هویت نمرههـای کمتر و در سلامت عمومی نمرههای بیشتری کسب کردند. بین بحران هویت و سلامت عمومی نیز همبستگی منفی معنادار بـه دست آمـد. تحلیل رگرسیـون چند متغیـری نشان داد که بـاورهای مذهبی اساسی، واریانـس اندکی از بحران هویـت (094/0=2R) و سلامت عمومـی (023/0=2R) را در جوانان تبیین میکنند. یافتهها براساس نظریههای شناختی و هیجانی مورد بحث قرار گرفت.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای مقالههـای علمی ـ پژوهشی در مجلههای روانشناسی شکل گرفت. سیصدوهفده مقاله منتشر شده در هفـت مجلة علمی ـ پژوهشی بین سالهای 1386-1384، بـه طور تصادفی به 6 پژوهشگر روانشنـاسی ارائه شد تا براساس موضوع و روشهای پژوهشی آنها تحلیـل محتـوا شـوند. چکیده کامل
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای مقالههـای علمی ـ پژوهشی در مجلههای روانشناسی شکل گرفت. سیصدوهفده مقاله منتشر شده در هفـت مجلة علمی ـ پژوهشی بین سالهای 1386-1384، بـه طور تصادفی به 6 پژوهشگر روانشنـاسی ارائه شد تا براساس موضوع و روشهای پژوهشی آنها تحلیـل محتـوا شـوند. پژوهشگر دیگری نیز 20 درصد از مقالههای هدف را به طور تصادفی تحلیل کرد (ضریب توافق بین ارزیابها = 85/0). یافتههـا نشان دادند کـه قلمروهای روانشناسی سلامت، تحولی، تربیتی، بالینی و مشاورهای، فراوانترین مـوضوعها و استانداردسازی آزمون، همبستگی، مدلهای علّی، تجربی و شبـه تجربی فراوانترین روشهای پژوهش بودند. مقالهای درباره روانشناسی ورزش یا مبتنی بر روشهای کیفی یافت نشد.
پرونده مقاله
مقایسه دو نظریه انسجام خود و تأیید خود در تغییر بازخورد افراد نسبت به فرد مورد علاقه براساس یک طرح عاملی 2×2×2 هدف پژوهش بود. یک نمونه 120 نفری از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به دو گروه حرمت خود بالا و پایین براساس آزمون روزنبرگ (روزنبرگ، 1965). تقسیم شدند. چکیده کامل
مقایسه دو نظریه انسجام خود و تأیید خود در تغییر بازخورد افراد نسبت به فرد مورد علاقه براساس یک طرح عاملی 2×2×2 هدف پژوهش بود. یک نمونه 120 نفری از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به دو گروه حرمت خود بالا و پایین براساس آزمون روزنبرگ (روزنبرگ، 1965). تقسیم شدند. سپس سناریویی مبتنی بر پارادایم ایفای نقش (نیل و دیگران، 2001) در اختیار آنان قرار گرفت که در آن تقاضای یک کودک 10 ساله برای دریافت امضای شخص محبوب آزمودنیها در یک همایش مهم رد میشد. نیمی از آزمودنیها دلیل قابل قبولی برای رد درخواست دریافت میکردند (موقعیت توجیه کافی) و نیمی دیگر دلیل مناسبی برای رد درخواست دریافت نمیکردند (موقعیت توجیه ناکافی). به منظور تعیین دو موقعیت تمرکز بر خود و نامتمرکز بر خود (متغیر مستقل سوم) نیمی از آزمودنیها در هر دو شرایط توجیه کافی و ناکافی پیش از ارائه سناریو و نیمی دیگر پس از مطالعه سناریو آزمون حرمت خود را تکمیل کردند. نتایج نشـان دادند که مطابق بـا نظریه انسجام خود (در هر دو موقعیت توجیه کافی و ناکافی) محبوبیت فرد از نظر شرکتکنندگان با حرمت خود بالا کاهش بیشتری داشت. نقش حرمت خود، تمرکز بر خود در فرایندهای ناهماهنگ، منبع ناهماهنگی (رفتار فرد یا دیگری) و پارادایمی که در آن ناهماهنگی رخ می دهد مورد بحث قرار گرفت.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر رابطه دو الگوی ارتباطی خانواده (الگوهای گفتوشنود و همنوایی) با حرمت خود، کمرویی و درجه تمایل به مهار را بررسی کرد. صدونودوچهار (97 دختر و 97 پسر) دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی ترجمه فارسی مقیاس تجدیدنظر شده الگوی ارتباطی خانواده (ریچی و فیتز پاتریک، 1990)، پرسش چکیده کامل
پژوهش حاضر رابطه دو الگوی ارتباطی خانواده (الگوهای گفتوشنود و همنوایی) با حرمت خود، کمرویی و درجه تمایل به مهار را بررسی کرد. صدونودوچهار (97 دختر و 97 پسر) دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی ترجمه فارسی مقیاس تجدیدنظر شده الگوی ارتباطی خانواده (ریچی و فیتز پاتریک، 1990)، پرسشنامه تـمایل به مهار (برگر و کوپر، 1979)، پـرسشنامه حرمت خود (روزنبرگ، 1965) و مقیاس تجدیدنظر شده کمرویی (چیک و باس، 1983) را تکمیـل کردنـد. تحلیل همبستگیهای بنیادی نشان داد افرادی که الگوی ارتباطی گفتوشنود را در خانواده گزارش کرده بودند، برای مهار وقایع روزمره زندگی تمایل بیشتری داشتند، در حرمت خود نمرههای بالاتر و در کمرویی نمرههای پایینتری به دست آوردند. الگوی ارتباطی همنوایی به طور معناداری با حرمت خود و تمایل به مهار همبستگی منفی و با کمرویی همبستگی مثبت نشان داد.
پرونده مقاله
رابطه بین حرمتخود، مسند مهارگری و بازخورد مذهبی بررسی شد. نمونهای شامل 175 پسر و 181 دختر دانشجو با میانگین سنی 5/19 سال به مقیاس بـازخورد مذهبی (خدایاریفرد، 1378)، مسند مهارگری (لونسون، 1972) و حرمتخود (کـوپراسمیت، 1967) پاسخ دادند. نتایج تحلیل همبستگی پیرسون بین ب چکیده کامل
رابطه بین حرمتخود، مسند مهارگری و بازخورد مذهبی بررسی شد. نمونهای شامل 175 پسر و 181 دختر دانشجو با میانگین سنی 5/19 سال به مقیاس بـازخورد مذهبی (خدایاریفرد، 1378)، مسند مهارگری (لونسون، 1972) و حرمتخود (کـوپراسمیت، 1967) پاسخ دادند. نتایج تحلیل همبستگی پیرسون بین بازخوردهای مذهبی، مسندمهارگری درونی و حرمتخود همبستگی مثبت معنادار را آشکار ساخت. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که مسند مهارگری درونی با 31 درصد و حرمت خود با 4 درصد واریانس بازخورد مذهبی را تبیین می¬کنند.
پرونده مقاله
این پژوهش رابطه بین سلامت روانی (نشانههای بدنی، اضطراب و بیخوابی، افسردگی و نارساکنشوری اجتماعی)، سبکهای مقابله با تنیدگی (مسئله محور، اجتنابی و هیجان محور) و بازخوردهای مذهبی (اعتقاد به اصول دین، دوستی و بندگی خدا و عمل به مناسک مذهبی) و رضایت از زندگی را بررسی کرد. چکیده کامل
این پژوهش رابطه بین سلامت روانی (نشانههای بدنی، اضطراب و بیخوابی، افسردگی و نارساکنشوری اجتماعی)، سبکهای مقابله با تنیدگی (مسئله محور، اجتنابی و هیجان محور) و بازخوردهای مذهبی (اعتقاد به اصول دین، دوستی و بندگی خدا و عمل به مناسک مذهبی) و رضایت از زندگی را بررسی کرد. با یک انتخاب تصادفی120 نفر (55 مرد با میانگین سنی 30 سال و 65 زن با میانگین سنی 27 سال) از مردم شهر اصفهان به پرسشنامههای سلامت عمومی (گلدبرگ و هیلیر، 1979)، مقابله با موقعیتهای تنیدگیزا (پارکر و اندلر، 1990)، بازخوردهای مذهبی (کشاورز، مهرابی و سلطانیزاده، 1387) و مقیاس رضایت از زندگی (دینر، امونس، لارسن و گریفین، 1985) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند که رضایت از زندگی الف) همبستگی منفی معنادار با نشانههای بدنی، اضطراب و بیخوابی و سبک مقابله هیجان محور و ب) همبستگی مثبت معنادار با باور به اصول دین، انجام مناسک مذهبی، دوستی و بنـدگی خدا و سبک مقابله مسئله محور داشت. تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که 45 درصد از واریانس رضایت از زنـدگی را نشانههای افسردگی (25 درصد)، دوستی و بندگی خدا (8 درصد)، سبک مقابله هیجان محور (7 درصد)، مقابله اجتنابی (3 درصد) و نارساکنشوری اجتماعی (2 درصد) تبیین میکنند. نقش سلامت روانی، سبکهای مقابله و بازخوردهای مذهبی در رضایت از زندگی بحث شد.
پرونده مقاله