مطالعات اسلامی ایرانی خانواده ( علمی پژوهشی )
  • معرفي نشريه
    علمی

     

    قابل توجه پژوهشگران گرانقدر 

    احتراما باستحضار پژوهشگران محترم می رساند با توجه به تغییر سامانه نشریات دانشگاه و فعال شدن سامانه نشریات (سند) جهت ورود به سامانه نام کاربری پژوهشگران همان نام کاربری سامانه قبلی می باشد و جهت تنظیم دوباره رمز ورود ، رمز پیش فرض 123456 می باشد. لذا با نام کاربری پیشین و رمز ورود پیش فرض(123456) جهت انجام فعالیت های مورد نظر می توانید به سامانه جدید وارد شود. لطفا پس از اولین ورود نسبت به تغییر رمز پیش فرض اقدام نمایید.

    درصورت هرگونه ابهام می توانید از طریق ایمیل نشریه (iifsj.sanandaj@gmail.com) ویا شماره تماس 08733626458  تماس حاصل نمایید.

    پیشاپیش از صبوری و همراهی پژوهشگران گرانقدر سپاسگزاریم.

    نام کاربری:  نام کاربری پیشین

    رمز ورود جدید: رمز پیش فرض(123456) 

     

    قابل توجه پژوهشگران گرانقدر 

    احتراما باستحضار می رساند در راستای تلاش جهت ارتقاء نشریه و دریافت نمایه های معتبر ملی و بین المللی راهنمای نویسندگان نشریه تغییر یافته است. لذا مقالات دریافتی از شماره اول دوره سوم(بهار 1402) براساس راهنمای موجود در سامانه نشریه منتشر خواهد شد .خواهشمند است در ارسال اولیه مقالات و نسخه اصلاح شده مقالات موارد مندرج در راهنمای نویسندگان نشریه را به دقت اعمال نمایید.

     

    درباره فصلنامه علمی مطالعات اسلامی ایرانی خانواده

    • کشور محل چاپ: ایران
    • صاحب امتیازدانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
    • ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
    • شروع انتشار: پاییز 1400
    • نوع انتشار:  الکترونیکی
    • دوره انتشارفصلنامه
    • شاپای الکترونیکی:  4158-2783
    • قابل دسترسی از:  magiran.com,  ensani.ir,  
    • شبکه های اجتماعی   google scholarLinkedin
    • سیاست داوریداوری دو سو کور (بسته)
    • زبان مجله: فارسی (چکیده انگلیسی)
    • حوزه  تخصصی    خانواده و ازدواج
    • نوع مجلهعلمی پژوهشی
    • رتبه ارزیابی نشریات دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1402رتبه A
    • مقالات قابل بررسی: پژوهشی و مروری
    • دسترسی رایگان و آزاد به مقالاتبلی
    • نمایه شدهبلی
    • شناسه دیجیتال:  DOI: 10.30495 /IIFS
    • Digital Object Recognizer (DOR)
    • زمان داوریحداقل 2 تا 4 هفته
    • هزینه های بررسی و انتشار مقالات:
    • هزینه پذیرش اولیه  و داوری1/500/000 ریال - لینک پرداخت ازطریق سایت دانشگاه
    • هزینه پذیرش نهایی و انتشار6/000/000 ریال -  لینک پرداخت ازطریق سایت دانشگاه

    و یا پرداخت از طریق شماره کارت بانک صادرات «6378-9045-6919-6037» به نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج 

    راه های برقراری ارتباط با نشریه از طریق  ایمیل    iifsj.sanandaj @gmail.com  و آدرس سنندج، شهرک سعدی، خیابان امیرکبیر، دانشکده علوم انسانی، ساختمان شماره 1، طبقه 2 ، دفتر مجلات، تلفن: 08733626647  و 33626458

    کد پستی:6616935391

     

     

     "دسترسی به مقالات این سایت آزاد است"

    پیرو آیین‌نامه نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به‌ منظور پاسداری از حقوق و مالکیت فکری و معنوی پژوهشگران و پیشگیری از چاپ نوشتارهای تکراری، نشریه مطالعات اسلامی ایرانی خانواده  از نرم‌افزار همسان یاب استفاده می‌نماید. لذا ارسال گزارش سامانه همانند جو یا سمیم نور الزامی است.

    • ضروری است هنگام ارسال مقاله فرم  تعهد نامه و فرم تعارض منافع  بعد از تکمیل و امضا  توسط نویسنده مقاله اسکن شود و هنگام ارسال فایل اصلی مقاله در سایت بارگذاری گردد. 

     

     

     


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - الزامات تحقق ازدواج آسان از نگاه نخبگان و دانشجویان دختر؛ یک مطالعه کیفی
      طیبه زارعی
      شماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402
      مقدمه : ازدواج و سهولت در اقدام به آن یکی از نیازهای انسان است که این پژوهش با هدف شناسایی الزامات تحقق ازدواج آسان انجام شده است. روش: روش مطالعه کیفی و براساس رویکرد تحلیل مضمون است. جامعه مورد مطالعه بانوان نخبه و دانشجویان دختر تحصیلات تکمیلی استان کرمانشاه در سال 1 چکیده کامل
      مقدمه : ازدواج و سهولت در اقدام به آن یکی از نیازهای انسان است که این پژوهش با هدف شناسایی الزامات تحقق ازدواج آسان انجام شده است. روش: روش مطالعه کیفی و براساس رویکرد تحلیل مضمون است. جامعه مورد مطالعه بانوان نخبه و دانشجویان دختر تحصیلات تکمیلی استان کرمانشاه در سال 1402 بودند که به شیوه نمونه‌گیری نظری و هدفمند، با توجه به اصل اشباع نظری 12 نفر از آنان مورد مصاحبه قرار گرفتند. جمع آوری اطلاعات مورد نیاز با مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساخت-یافته و تجزیه و تحلیل آن‌ها با الگوی کلایزی انجام شد. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل اطلاعات منجر به پیدایش سه عنوان کلی مقدمات، بسترها و شرایط لازم (با 4 مقوله فرعی اهداف ازدواج، ارزش‌های دینی و انسانی، منابع و امکانات و عوامل و شرایط اقتصادی و اجتماعی )، عوامل فنی و اجرایی (با 4 مقوله فرعی حمایت از جوانان، ضمانت‌ها، طرفین ازدواج و برگزاری مراسم) و آثار و نتایج ازدواج آسان (با 2 مقوله فرعی آثار و نتایج اولیه و آثار و نتایج ثانویه) همراه با 90 مضمون فرعی و 218 مفهوم کلی گردید. نتیجه گیری: بررسی الزامات و راهکارهای تحقق ازدواج آسان نشان می‌دهد که تحقق این امر نیازمند همکاری همه-جانبه و یک حرکت جهادی توسط عموم نهادها و مردم است که زمینه‌ساز افزایش میزان ازدواج از یک سو و تقویت بنیان خانواده از سوی دیگر است و می‌تواند به عنوان الگویی کاربردی در جوانب مختلف زندگی یاریگر جوانان و خانواده‌ها باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - رابطه بین سبک های دلبستگی، طرحواره های هیجانی و نشخوار فکری با خودآزاری غیر خودکشی در زنان مطلقه
      فریبا اژدری پیله رود سعیده مصافی نسترن محمدی فرخران
      شماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402
      یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر ذهن اکثر اندیشمندان و حتی عموم را به خود مشغول کرده است مسأله طلاق می باشد. در حال حاضر، این پدیده در ایران به شکل یک مسأله و معضل اجتماعی، مشکلات زیادی را برای افراد و خانواده های در معرض طلاق به وجود آورده است. پژوهش حاضر با توجه به چکیده کامل
      یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر ذهن اکثر اندیشمندان و حتی عموم را به خود مشغول کرده است مسأله طلاق می باشد. در حال حاضر، این پدیده در ایران به شکل یک مسأله و معضل اجتماعی، مشکلات زیادی را برای افراد و خانواده های در معرض طلاق به وجود آورده است. پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد نظر، از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی است. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر تهران در سال 1402 می باشد.که از بین آنها به صورت نمونه گیری هدفمند و در دسترس 300 نفر انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه های پرسشنامه نشخوار فکری نولن هوکسما و مارو، پرسشنامه خود آزاری (مازوخیسم)، پرسشنامه استاندارد طرحواره‌های هیجانی لیهی و پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسال کولینز و ری و تجزیه و تحلیل داده ها مشخص شد که بین سبک دلبستگی ایمن با خودآزاری غیرخودکشی در زنان مطلقه همبستگی منفی معناداری وجود دارد. بین سبک دلبستگی ناایمن اضطرابی، نشخوار فکری، مکانیسم دفاعی روان آزرده و مکانیسم دفاعی رشدنایافته با با خودآزاری غیرخودکشی در زنان مطلقه همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و بین سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی با با خودآزاری غیرخودکشی در زنان مطلقه همبستگی معناداری وجود ندارد. در نتیجه با توجه به مشکلات خانوادگی در جامعه و بالارفتن میزان طلاق، شناسایی عوامل تأثیرگذار و مرتبط با آن و برنامه‌ریزی آموزش‌های مبتنی بر این یافته‌ها می‌تواند در پیشگیری از افکار و اعمال خودآزاری غیرخودکشی مثمر ثمر واقع شد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - پیش‌بینی آشفتگی زناشویی براساس طرحواره‌های هیجانی با نقش میانجی پرخاشگری ارتباطی در ‏زوجین جوان
      توحید خدایی علی زینالی
      شماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402
      هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی آشفتگی زناشویی براساس طرحواره‌های هیجانی با میانجیگری پرخاشگری ارتباطی در زوجین جوان بود. این پژوهش به روش غیرآزمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه زوجین جوان ناحیه 1 و2 شهر ارومیه در سه ماهه اول سال 1401 بود. تعداد نمونه چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی آشفتگی زناشویی براساس طرحواره‌های هیجانی با میانجیگری پرخاشگری ارتباطی در زوجین جوان بود. این پژوهش به روش غیرآزمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه زوجین جوان ناحیه 1 و2 شهر ارومیه در سه ماهه اول سال 1401 بود. تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول گرین(1991) 186 نفر مشخص شد که به روش تصادفی انتخاب شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های آشفتگی زناشویی ویسمن و همکاران(2009)، طرحواره‌های هیجانی لیهی(2002) و پرخاشگری ارتباطی نلسون و کارول(2006) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش معادلات ساختاری در نرم‌افزار AMOS مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد طرحواره‌های هیجانی بر آشفتگی زناشویی اثر مستقیم و معنادار دارد. پرخاشگری ارتباطی بر آشفتگی زناشویی اثر مستقیم مثبت و معنی دار دارد. اثر طرحواره‌های هیجانی غیرانطباقی بر پرخاشگری ارتباطی مثبت و اثر طرحواره‌های هیجانی انطباقی بر این متغیر منفی می‌باشد. اثر غیرمستقیم طرحواره‌های هیجانی غیرانطباقی بر پرخاشگری ارتباطی مثبت و اثر غیرمستقیم طرحواره‌های هیجانی انطباقی بر این متغیر منفی می‌باشد. بنابراین آشفتگی زناشویی را بر اساس طرحواره‌های هیجانی و با میانجیگری پرخاشگری ارتباطی در زوجین جوان می‌توان پیش‌بینی کرد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین تاب آوری و دانش جنسی با صمیمیت زناشویی در زوجین دارای فرزند ناتنی
      مهسا فرخی جهانگیر کرمی آسیه مرادی
      شماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402
      بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین تاب آوری و دانش جنسی با صمیمیت زناشویی در زوجین دارای فرزند ناتنی در سال 1401 در شهر کرمانشاه انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. روش: جامعه آماری شامل کلیه زوجین دارای فرزند ناتنی د چکیده کامل
      بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین تاب آوری و دانش جنسی با صمیمیت زناشویی در زوجین دارای فرزند ناتنی در سال 1401 در شهر کرمانشاه انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. روش: جامعه آماری شامل کلیه زوجین دارای فرزند ناتنی در شهر کرمانشاه می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 200 به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه‌های صمیمیت زناشویی والکر و تامپسون (1983)، تنظیم هیجان گرانفسکی و همکاران (2001)، تاب‌آوری کانر و دیویدسون (۲۰۰۳) و دانش جنسی آن هوپر (1992). یافته ها: نتایج نشان دهنده برازش مطلوب داده‌ها با الگوی پیشنهادی پژوهش بود. تاب آوری و دانش جنسی به صورت مستقیم با صمیمیت زناشویی ارتباط معناداری دارند(05/0≥p). همچنین نتایج نشان داد تنظیم شناختی هیجان با صمیمیت زناشویی در زوجین دارای فرزند ناتنی رابطه معنادار دارد(05/0≥p). سایر نتایج نشان داد که تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین تاب آوری و دانش جنسی با صمیمیت زناشویی در زوجین دارای فرزند ناتنی نقش میانجی ایفا می کند(05/0≥p). نتیجه گیری: بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت از آنجا که روابط آشفته و مشکلات بین زوجین بر فرزندان تأثیر می‌گذارد، توجه به صمیمیت زوجین و آموزش سازه‌هایی همچون تاب‌آوری، دانش جنسی و کمک به تنظیم هیجان در زوجین می‌تواند در ایجاد صمیمیت بین زوجین با فرزند ناتنی تأثیرگذار باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - پیش‌بینی کیفیت زندگی زناشویی بر اساس سبک زندگی ایرانی- اسلامی و الگوهای ارتباطی زنان معلم
      میلاد سلگی
      شماره 4 , دوره 3 , زمستان 1402
      هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین سبک زندگی ایرانی-اسلامی و الگوی ارتباطی باکیفیت زندگی زناشویی انجام شد. روش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، جزء پژوهش‌های کاربردی و ازلحاظ نوع ماهیت داده، جزء پژوهش‌های کمی و ازنظر روش گردآوری توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوه چکیده کامل
      هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین سبک زندگی ایرانی-اسلامی و الگوی ارتباطی باکیفیت زندگی زناشویی انجام شد. روش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، جزء پژوهش‌های کاربردی و ازلحاظ نوع ماهیت داده، جزء پژوهش‌های کمی و ازنظر روش گردآوری توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان متأهل شاغل فرهنگی شهر نهاوند در سال 1403-1402 به تعداد 682 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان 248 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه الگوهای ارتباطی زوجین کریستنسن و ‌سالاوی(1984)، مقیاس کیفیت‌زناشویی باسبی و همکاران(1995) پرسشنامه سبک زندگی اسلامی کاویانی (1390)، و پرسشنامه الگوهای ارتباطی زوجین کریستنسن و سالاوی (1984) بود. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین کیفیت زندگی زناشویی با سبک‌زندگی‌اسلامی (799/0=r)، و ارتباط سازنده متقابل (232/0=r) رابطه مثبت و معنی‌دار و بین کیفیت زندگی زناشویی با ارتباط توقع/کناره‌گیری (248/-=r) و ارتباط اجتناب متقابل (110/0-=r) رابطه منفی و معنی‌داری وجود دارد (01/>p). همچنین رگرسیون چندگانه نشان‌داد که متغیرهای سبک‌زندگی‌اسلامی 74/0 درصد، ارتباط‌سازنده متقابل 24/0 درصد، ارتباط توقع/کناره‌گیری 22/0 درصد منفی و ارتباط اجتناب متقابل 11/0 درصد منفی کیفیت زندگی زناشویی را پیش‌بینی می‌کنند. نتیجه‌گیری: زنان متأهل شاغلی که سبک زندگی اسلامی را انتخاب کردند و الگوهای سازنده ارتباط را در روابط زناشویی خود بکار می‌گیرند در زندگی زناشویی خود به درجه بالاتری از کیفیت زندگی دست خواهند یافت. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - نقش تعدیل‌گر سبک‌های حل تعارض در رابطه تعارضات زناشویی و طلاق عاطفی
      مینا افخمی پوستچی فاطمه علی دوستی
      شماره 4 , دوره 2 , زمستان 1401
      هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل گر سبک‌های حل تعارض در رابطه تعارضات زناشویی و طلاق عاطفی صورت گرفت. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری، شامل زنان و مردان متأهل شهر مشهد در بازه زمانی اردیبهشت‌ماه تا تیرماه 99 بود که تعداد ۲۶۵ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انت چکیده کامل
      هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل گر سبک‌های حل تعارض در رابطه تعارضات زناشویی و طلاق عاطفی صورت گرفت. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری، شامل زنان و مردان متأهل شهر مشهد در بازه زمانی اردیبهشت‌ماه تا تیرماه 99 بود که تعداد ۲۶۵ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه طلاق عاطفی گاتمن (۲۰۱۰)، مقیاس تعارض زناشویی ثنایی و براتی (۱۳۷۵) و نسخه دوم پرسشنامه سبک‌های حل تعارض رحیم (۱۳۶۱) پاسخ دادند. یافته ها: نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که تمامی مؤلفه‌های تعارض زناشویی با طلاق عاطفی همبستگی مثبت و معنادار و با سبک حل تعارض سازنده رابطه منفی معناداری دارند. همچنین بین سبک حل تعارض سازنده با طلاق عاطفی نیز رابطه منفی معناداری برقرار است. علاوه بر این، بر اساس نتایج حاصل از رگرسیون سلسله مراتبی استفاده از سبک حل تعارض سازنده، میان تعارضات زناشویی و طلاق عاطفی، نقش تعدیل‌کنندگی دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تعارضات زناشویی می توانند با تعدیل گری استفاده افراد از سبک حل تعارض سازنده، کاهش طلاق عاطفی را پیش بینی کنند. لذا افراد با بهره گیری از سبک‌های حل تعارض سازنده، علی‌رغم تجربه تعارضات زناشویی سردی رابطه و طلاق عاطفی را به‌ احتمال کمتری تجربه می‌کنند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - تبیین رابطه ترس از ازدواج بر اساس اضطراب وجودی با میانجی‌گری سرسختی روانشناختی
      سمیه عباسی امیر پناه علی علی نقی اقدسی مرضیه علیوندی وفا
      شماره 1 , دوره 3 , بهار 1402
      مقدمه: اگر چه ازدواج اولین قدم برای تشکیل خانواده است؛ اما امروزه در میان جوانان به‌ویژه افراد تحصیل کرده ترس از ازدواج وجود دارد. هدف این پژوهش تبیین مدل ترس از ازدواج جوانان بر اساس اضطراب وجودی با میانجی گری سرسختی روان‌شناختی است. روش: مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربرد چکیده کامل
      مقدمه: اگر چه ازدواج اولین قدم برای تشکیل خانواده است؛ اما امروزه در میان جوانان به‌ویژه افراد تحصیل کرده ترس از ازدواج وجود دارد. هدف این پژوهش تبیین مدل ترس از ازدواج جوانان بر اساس اضطراب وجودی با میانجی گری سرسختی روان‌شناختی است. روش: مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و در نحوه گردآوری داده ها همبستگی از نوع توصیفی استفاده شده‌است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر سردشت بود. نمونه پژوهش 358 نفر از دانشجویان بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس و روش اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش‌نامه ترس از ازدواج ریچارد (2007)، پرسش‌نامه اضطراب وجودی گود و گود(1974) و پرسش‌نامه سرسختی روان‌شناختی اهواز(1377) بود. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر از طریق نرم افزار Smart-pls3 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که اثر مستقیم اضطراب وجودی 609/0 و اثر غیرمستقیم آن به واسطه سرسختی روان‌شناختی 498/0 و اثر مستقیم اضطراب وجودی بر سرسختی روان‌شناحتی 309/0 و اثر مستقیم سرسختی روانشناختی بر ترس از ازدواج 320/0 معنادار بود(01/0˂ p). نتیجه گیری: براین اساس، سرسختی روان‌شناختی می تواند نقش میانجی میان اضطراب وجودی و ترس از ازدواج داشته باشد. در این زمینه، متخصصان حوزه ی مشاوره و روان‌شناسی می توانند این موضوع را در مشاوره های پیش از ازدواج در نظر بگیرند و حتی مداخلاتی را برای کاهش ترس از ازدواج تدوین کنند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و طرحواره درمانی بر تحمل ابهام زنان مطلقه مراجعه کننده به بهزیستی
      سجاد علمردانی صومعه معصومه آزموده رضا عبدی سید داود حسینی نسب
      شماره 2 , دوره 3 , تابستان 1402
      مقدمه: طلاق یکی از تجارب تنش زای خانواده است که می تواند منجر به بروز تعارضات و ناسازگاری در بین زوجین شود. هدف این پژوهش، مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و طرحواره درمانی بر تحمل ابهام زنان مطلقه مراجعه کننده به بهزیستی بود. روش: روش این پژوهش نیمه تجربی با چکیده کامل
      مقدمه: طلاق یکی از تجارب تنش زای خانواده است که می تواند منجر به بروز تعارضات و ناسازگاری در بین زوجین شود. هدف این پژوهش، مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و طرحواره درمانی بر تحمل ابهام زنان مطلقه مراجعه کننده به بهزیستی بود. روش: روش این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری را کلیه زنان مراجعه کننده به بهزیستی شهر تبریز در شش ماهه دوم سال 1402-1401 تشکیل می‌دهد که از این ‌بین تعداد 60 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (در هر گروه 20 نفر) گمارش تصادفی شد. پیش آزمون و پس آزمون بعد از مداخلات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و طرحواره درمانی اجرا گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه‌‌ تحمل ابهام مکلین (1993) و برای تحلیل فرضیه ها نیز از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که هر دو مداخله بر روی متغیر تحمل ابهام اثربخشی داشتند (05/0>p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر بین میزان اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و طرحواره درمانی در متغیر وابسته تفاوت وجود داشت که میزان اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بیشتر از طرحواره درمانی بود. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش تحمل ابهام و بهبود وضعیت زنان مطلقه تاثیر دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی خانواده محور بر میزان تاب‌آوری و نشخوار فکری مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص
      معصومه فعله گری افشین صلاحیان حسن غریبی سمیه ساعدی شایسته چارداولی
      شماره 3 , دوره 2 , پاییز 1401
      هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی ذهن‌آگاهی خانواده محور بر میزان تاب‌آوری و نشخوار فکری مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص انجام شد. روش‌: این پژوهش از لحاظ هدف، از نوع نیمه تجربی بود که بر روی نمونه‌ای از مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص شهرستان قروه انجام شد چکیده کامل
      هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی ذهن‌آگاهی خانواده محور بر میزان تاب‌آوری و نشخوار فکری مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص انجام شد. روش‌: این پژوهش از لحاظ هدف، از نوع نیمه تجربی بود که بر روی نمونه‌ای از مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص شهرستان قروه انجام شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 30 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به صورت دو گروه 15 نفری به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل قرار گرفتند وگروه آزمون تحت آموزش تمرینات ذهن‌آگاهی قرار گرفت. در این پژوهش داده‌ها توسط پرسشنامه‌های نشخوار فکری (1991) و تاب‌آوری (2003) در قبل از شروع آموزش (پیش‌آزمون) و بعد از آموزش (پس‌آزمون) گردآوری شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش تمرینات ذهن‌آگاهی تاثیرات قابل ملاحظه‌ای در افزایش میزان تاب‌آوری وکاهش میزان نشخوار فکری مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص دارد. نتیجه‌گیری: با آموزش تمرینات ذهن‌آگاهی به مادران کودکان با ناتوانی یادگیری خاص، میزان تاب‌آوری آنها را افزایش و میزان نشخوار فکری را درآنها کاهش داد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - نقش تاب آوری، تنظیم هیجان و سلامت معنوی در پیش بینی افکار خودکشی زنان قربانی خشونت در دوره کرونا
      بهنوش حاجی حیدری ایلناز سجادیان
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه: هدف این پژوهش بررسی نقش تاب آوری، تنظیم هیجان و سلامت معنوی در پیش بینی افکار خودکشی زنان قربانی خشونت در دوره کرونا بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل زنان قربانی خشونت بودند که به کلینیک های روانشناختی شهر اصفهان در سال 1401-1400 مر چکیده کامل
      مقدمه: هدف این پژوهش بررسی نقش تاب آوری، تنظیم هیجان و سلامت معنوی در پیش بینی افکار خودکشی زنان قربانی خشونت در دوره کرونا بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل زنان قربانی خشونت بودند که به کلینیک های روانشناختی شهر اصفهان در سال 1401-1400 مراجعه کرده بودند و از میان آن‌ها 180 نفر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های تاب آوری(کونور و دیویدسون،2003)، تنظیم هیجان( گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون،۲۰۰۱)، سلامت معنوی(پالوتزین و الیسون،1982) و پیش بینی افکار خودکشی(آرون بک،1961)پاسخ دادند. داده‌های پژوهش با استفاده از روش تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه و از طریق بسته نرم افزار آماری SPSS-23 تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که، افکار خودکشی توسط تاب آوری، سلامت معنوی و تنظیم هیجان قابل پیش بینی بود(05/0>p). تاب آوری بیشترین توان پیش بینی افکار خودکشی زنان قربانی خشونت را دارد و نزدیک به 32 درصد از افکار خودکشی زنان قربانی خشونت را پیش بینی می نماید و متغیرهای تاب آوری و سلامت معنوی به طور همزمان 5/39 درصد از متغیر افکار خودکشی زنان قربانی خشونت را پیش بینی می کنند. نتیجه‌گیری: براساس نتایج این پژوهش برای کاهش افکارخودکشی درافراد قربانی خشونت خانگی در بسته های آموزشی توجه به تاب آوری و سلامت معنوی حائز اهمیت است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - رویکرد فرهنگی در مدل یابی رگه های اختلال شخصیت مرزی در نوجوانان براساس نظریه ذهن: نقش میانجی سبک‏های حل مسئله
      محدثه سادات فاطمی نیا فریبا حسنی احمد برجعلی فاطمه گلشنی
      شماره 2 , دوره 3 , تابستان 1402
      مقدمه: این مطالعه با هدف رویکرد فرهنگی در مدل یابی رگه های اختلال شخصیت مرزی در نوجوانان براساس نظریه ذهن: نقش میانجی سبک های حل مسئله انجام گردید. روش : روش پژوهش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان 15 تا 18 ساله مدارس منطقه پنج شهر تهران در سا چکیده کامل
      مقدمه: این مطالعه با هدف رویکرد فرهنگی در مدل یابی رگه های اختلال شخصیت مرزی در نوجوانان براساس نظریه ذهن: نقش میانجی سبک های حل مسئله انجام گردید. روش : روش پژوهش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان 15 تا 18 ساله مدارس منطقه پنج شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1399 بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعدد 352 نوجوان دختر و پسر به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه های شخصیت مرزی (BPI) ذهن‌خوانی از روی تصاویر چشم (RMET) و پرسشنامه سبک‌های حل مسئله را تکمیل نمودند. داده ها با کمک نرم افزار SPSS و AMOS و با روش مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد نظریه ذهن بر رگه‌های اختلال شخصیت مرزی با میانجی گیری سبک‌های حل مسئله در نوجوانان با ضریب مسیر 0.68، نظریه ذهن بر سبک‌های حل مسئله با ضریب مسیر0.87 تاثیر گذار است. همچنین سبک‌های حل مسئله بر رگه‌های اختلال شخصیت مرزی با ضریب مسیر 0.65 تأثیر دارد. نتیجه گیری : بنابراین می توان با درنظر گرفتن بستر فرهنگی نوجوانان و با آموزش مهارت‌های حل مسئله، نشانه‌های آسیب شناختی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی را کاهش داد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی و درمان فعال‌سازی رفتاری بر تنظیم شناختی هیجانی در زنان مبتلا به اختلال دیس‌تایمیک
      مجید جامه بزرگی سید علی آل یاسین حسن حیدری حسین داودی
      شماره 3 , دوره 2 , پاییز 1401
      هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی و درمان فعال‌سازی رفتاری بر کاهش تنظیم هیجانی منفی و افزایش تنظیم هیجان مثبت در بیماران زن مبتلا به اختلال دیس‌تایمیک انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش یک مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون چکیده کامل
      هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی و درمان فعال‌سازی رفتاری بر کاهش تنظیم هیجانی منفی و افزایش تنظیم هیجان مثبت در بیماران زن مبتلا به اختلال دیس‌تایمیک انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش یک مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون - پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران دارای اختلال دیس‌تایمی مراجعه‌کننده به کلینیک‌های روان‌شناسی مستقر در منطقه 8 شهر تهران بود که تعداد 45 نفر به شیوه غیرتصادفی و در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار این پژوهش پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و همکاران (2002) با اعتبار 73/0 تا 88/0 بود. برای گروه آزمایش اول درمان فراشناخت (ولز، 2009) در 8 جلسه 90 دقیقه ای و برای گروه آزمایش دوم درمان فعال‌سازی رفتاری (دیمیدجیان و همکاران، 2008) در 12 جلسه 90 دقیقه‌ای برگزار شد، اما گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با بهره‌گیری از تحلیل واریانس آمیخته و بنفرونی در نرم‌افزار spss-26 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج حاکی از آن بود که درمان فراشناختی و درمان فعال‌سازی رفتاری باعث کاهش تنظیم شناختی هیجانی و مؤلفه‌های آن در پایان مداخلات و دوره پیگیری شده بودند (05/0p>). همچنین درمان فعال‌سازی رفتاری در کاهش علائم تنظیم شناختی هیجانی، نسبت به درمان فراشناختی اثربخشی بیشتری را نشان می‌دهد (05/0p>). نتیجه‌گیری: درمان فعال‌سازی رفتاری به دلیل تأثیری که بر افسردگی دارد می‌تواند به‌تنهایی و یا با درمان مکمل در کاهش تنظیم شناختی هیجانی و علائم افسردگی در بیماران مبتلا به اختلال دیس‌تایمیک مؤثر باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - نیازسنجی و ارائه مدل جامع آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه
      محمد رحمتی فرامرز ملکیان الهام کاویانی
      شماره 1 , دوره 2 , بهار 1401
      هدف این پژوهش نیازسنجی و ارائه مدل جامع آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه می باشد روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته ( کمی-کیفی) و به لحاظ هدف کاربردی است جامعه آماری در بحض کیفی شامل کلیه خبرگان حوزه روانشناسی و مدیریت بودند جامعه آماری چکیده کامل
      هدف این پژوهش نیازسنجی و ارائه مدل جامع آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه می باشد روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته ( کمی-کیفی) و به لحاظ هدف کاربردی است جامعه آماری در بحض کیفی شامل کلیه خبرگان حوزه روانشناسی و مدیریت بودند جامعه آماری در بخش کمی شامل خانواده های تمامی کارکنان زندان های استان کرمانشاه درسال 1399 بود. که با استفاده از صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای 100 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای کسب داده های کیفی از روش دلفی و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل در بخش کیفی از نرم افزار MAXQDA و فرایند کدگذاری استفاده گردید، و در بخش کمی تحلیل عاملی تائیدی و مدل معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS و SMART PLSاستفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که که در شناسایی نیاز‌های آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه، تعداد 103 شاخص اولیه بدست آمد که این شاخص ‌ها در 12 عامل کلی و 2 دسته سلامت روانی و سلامت اجتماعی دسته‌بندی شدند. براساس نتایج مصاحبه و روش دلفی، پذیرش خویشتن خودکنترلی، رشد و توسعه فردی، بهزیستی روانی،بهزیستی هیجانی، کیفیت زندگی، عدالت درک شده، مشارکت اجتماعی، تعلق گروهی، سازگاری اجتماعی، اعتماد اجتماعی، حمایت اجتماعی مهمترین نیاز‌های آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه می‌باشند. برازش مدل جامع آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه نیز براساس معدالات ساختاری مطلوب گزارش شد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - اثربخشی آموزش تئوری انتخاب گلاسر بر دلزدگی زناشویی و بی‌ثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی
      افتخار عامری اعظم وزیری نسب
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب گلاسر بر دلزدگی زناشویی و بی‌ثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی شهر کرمانبود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره خانواد چکیده کامل
      چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب گلاسر بر دلزدگی زناشویی و بی‌ثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی شهر کرمانبود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر کرمان در سه ماه نخست سال 1402 بودند. 30 نفر از آن‌ها به‌صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به‌طور تصادفی جایگزین شدند. مداخله آموزش تئوری انتخاب گلاسر در 8 جلسه به‌صورت هفتگی و به مدت 90 دقیقه انجام شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های دلزدگی زناشویی و بی‌ثباتی خانواده شد. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش تئوری انتخاب گلاسر بر دلزدگی زناشویی و ثبات خانواده در زوجین دارای همسر نظامی تاثیر معناداری داشت (001/0P<). مجذور اتا نشان داد آموزش تئوری انتخاب گلاسر 49 درصد از تغییرات دلزدگی زناشویی و 58 درصد بی‌ثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی را تبیین می‌کند. نتیجه-گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، استفاده از آموزش تئوری انتخاب گلاسر در کاهش دلزدگی زناشویی و بی‌ثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی، پیشنهاد نمود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - اثربخشی بسته روانشناختی آموزش پیش از ازدواج بر سبک های حل مسئله زوجین متقاضی ازدواج
      فرشاد ژیان محمد حاتمی مژگان آگاه هریس
      شماره 3 , دوره 2 , پاییز 1401
      هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی بسته آموزشی-روان شناختی پیش از ازدواج(اولسون) بر سبک های حل مسئله زوجین پیش از ازدواج است. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری است. جامعه آماری پژوهش شامل افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشت و درمان مشاوره چکیده کامل
      هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی بسته آموزشی-روان شناختی پیش از ازدواج(اولسون) بر سبک های حل مسئله زوجین پیش از ازدواج است. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری است. جامعه آماری پژوهش شامل افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشت و درمان مشاوره پیش از ازدواج شهر تهران تشکیل دادند که در نیمه اول سال 1399 متقاضی ازدواج بودند. ۱۰ مرکز به صورت تصادفی انتخاب شد و با در نظر گرفتن احتمال افت آزمودنی‌ها، از هر مرکز 20 نفر (10 زوج) انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سبک های حل مسأله کسیدی و لانگ (1996) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بسته آموزشی-روانشناختی پیش از ازدواج(اولسون) بر افزایش سبک های حل مسئله(اعتماد به خود در حل مساله، شیوه اجتناب-نزدیکی به مساله و کنترل شخصی) زوجین متقاضی ازدواج تاثیر دارد و این تاثیر در مرحله پیگیری دارای ثبات و پایداری می باشد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش این بسته آموزشی روانشناختی می تواند در جهت تقویت سبک های حل مساله زوجین استفاده شود. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    ابر واژگان

  • صاحب امتیاز
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
    مدير مسئول
    دکتر محمود گودرزی (دانشیار مشاوره خانواده، واحد سنندج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران)
    سردبیر
    دکتر خدابخش احمدی (استاد پژوهشی روانشناسی مرکز تحقیقات علوم رفتاری پژوهشکده سبک زندگی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج))
    مدیر داخلی
    دکترجمال ادهمی (استادیار گروه علوم اجتماعی. دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج)
    هیئت تحریریه
    دکتر شکوه نوابی نژاد (استاد مشاوره خانواده دانشگاه خوارزمی تهران) دکتر باقرثنایی ذاکر (استاد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی تهران) دکتر خدابخش احمدی نوده (استاد پژوهشی روانشناسی مرکز تحقیقات علوم رفتاری پژوهشکده سبک زندگی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج)) دکتر محمد احمدپناه (استاد روانشناسی بالینی،گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، پژوهشکده سلامت روان و اعتیاد،دانشگاه علوم پزشکی همدان) دکتر مهرداد نوابخش (استاد، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران.) فرح نادری (استاد گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز) دکتر مژگان سپاه منصور (استاد گروه روانشاسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران) خدامراد مومنی (استاد گروه روانشناسی ،دانشگاه رازی، کرمانشاه،ایران.) دکتر کیوان کاکابرایی (استاد گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه، ایران) فایق یوسفی (استاد گروه روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی کردستان) دکتر محمود گودرزی (دانشیار مشاوره خانواده، واحد سنندج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران) دکتر فریده دوکانه ای فرد (دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره(مدیریت و حسابداری)، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران) دکتر حسن حیدری (دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسالمی، خمین، ایران.) دکتر خالد اصلانی (دانشیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران.) دکتر محمد قمری (دانشیار، گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسالمی، ابهر، ایران.) سهراب عبدی زرین (دانشیار گروه مشاوره ،دانشگاه قم، قم،ایران.) دکتر امید عیسی نژاد (دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، ایران) دکتر سیف الله سیف اللهی (دانشیارجامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات تهران،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران.) دکتر مجید رادفر (دانشیار گروه جامعه شناسی،واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران) دکتر مسعود گلچین (دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران)
    ویراستار انگلیسی
    دکتر محسن معصومی (استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی،واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران)
    شاپای الکترونیکی:2783-4158

    دوره انتشار: فصلنامه
    پست الکترونیک
    iifsj.sanandaj@gmail.com
    نشانی
    سنندج، شهرک سعدی، خیابان امیرکبیر، دانشکده علوم انسانی، ساختمان شماره 1، طبقه 2 ، دفتر مجلات، تلفن: 08733626647  و 33626458کد پستی:6616935391تماس با نشریه برای پیگیری مقالات  صرفاً از طریق سامانه مجله و صفحه شخصی  فرد انجام گیرد. درصورت ضرورت از ایمیل مجله  به آدرس زیر نیز می توانید استفاده نماییدiifsj.sanandaj@gmail.com
    تلفن
    08733626458
    کد پستی
    6616935391

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 3
    تعداد شماره ها 11
    مقالات چاپ شده 60
    تعداد نویسندگان 321
    تعداد مشاهده مقاله 7155
    تعداد دانلود مقاله 2443
    تعداد مقالات ارسال شده 151
    تعداد مقالات رد شده 56
    تعداد مقالات پذیرفته شده 72
    درصد پذیرش 35 %
    زمان پذیرش(روز) 82
    تعداد داوران 36
    آخرین به روزرسانی 28/03/1403