اثربخشی بسته روانشناختی آموزش پیش از ازدواج بر سبک های حل مسئله زوجین متقاضی ازدواج
محورهای موضوعی : مطالعات اسلامی ایرانی خانوادهفرشاد ژیان 1 , محمد حاتمی 2 , مژگان آگاه هریس 3
1 - دانشجوی دکتری مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 - دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
3 - دکتری روانشناسی سلامت، گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
کلید واژه: واژگان کلیدی: بسته آموزشی روان شناختی پیش از ازدواج, زوجین متقاضی ازدواج, مهارت های حل مسئله,
چکیده مقاله :
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی بسته آموزشی-روان شناختی پیش از ازدواج(اولسون) بر سبک های حل مسئله زوجین پیش از ازدواج است. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری است. جامعه آماری پژوهش شامل افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشت و درمان مشاوره پیش از ازدواج شهر تهران تشکیل دادند که در نیمه اول سال 1399 متقاضی ازدواج بودند. ۱۰ مرکز به صورت تصادفی انتخاب شد و با در نظر گرفتن احتمال افت آزمودنیها، از هر مرکز 20 نفر (10 زوج) انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سبک های حل مسأله کسیدی و لانگ (1996) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بسته آموزشی-روانشناختی پیش از ازدواج(اولسون) بر افزایش سبک های حل مسئله(اعتماد به خود در حل مساله، شیوه اجتناب-نزدیکی به مساله و کنترل شخصی) زوجین متقاضی ازدواج تاثیر دارد و این تاثیر در مرحله پیگیری دارای ثبات و پایداری می باشد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش این بسته آموزشی روانشناختی می تواند در جهت تقویت سبک های حل مساله زوجین استفاده شود.
Aim: The purpose of this research is to investigate the leve of effectiveness of pre-marriage educational- psychological package (Olson's model) on problem-solving styles of couples applying for marriage. Methods: The research method is quasi-experimental with a pre-test-post-test and follow-up design. The statistical population of the research includes people who referred to health and treatment centers for pre-marital counseling in Tehran, who applied for marriage in the first half of 2020. Ten centers were randomly selected and taking into account the possibility of dropping subjects, 20 people from each center (10 couples) were selected. The instrument of data collection was Cassidy and Long's problem solving style questionnaire (1996). Covariance analysis was used to analyze the data. Results: The results indicated that the educational-psychological package before marriage has an effect on increasing problem-solving styles (self-confidence in solving the problem, avoiding the problem/closeness to the problem method and personal control) of couples applying for marriage, and this effect is stable in the follow-up phase. Conclusion: According to the results of the research, this psychological training package could be used to strengthen the problem solving skills of couples.
_||_