• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - شناسایی مؤلفه های تشکیل دهنده مدل استراتژی‌های کارآفرینانه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران
        زهرا یاری لیچائی غلامحسین حسینی نیا داود ثمری
        تحلیل فضای کسب‌وکار در ایران نشان می‌دهد که یکی از دلایل کندی روند رشد و بهره‌وری شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران شرایط سخت تأمین مالی این شرکت‌ها است. هدف مقاله حاضر، شناسایی مؤلفه های تشکیل دهنده مدل استراتژی‌های کارآفرینانه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران است. ر چکیده کامل
        تحلیل فضای کسب‌وکار در ایران نشان می‌دهد که یکی از دلایل کندی روند رشد و بهره‌وری شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران شرایط سخت تأمین مالی این شرکت‌ها است. هدف مقاله حاضر، شناسایی مؤلفه های تشکیل دهنده مدل استراتژی‌های کارآفرینانه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران است. روش پژوهش از نوع کاربردی و ازنظر جمع‌آوری داده‌ها، دارای رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) از نوع اکتشافی می‌باشد. شرکت‌های دانش‌بنیان جامعه آماری پژوهش را تشکیل می دهند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نتایج تحقیق کیفی، طراحی و بین نمونه آماری توزیع گردید. به‌منظور تحلیل داده‌های آماری از آمار توصیفی و استنباطی و نرم‌افزارهای، SPSS و Lisrel استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد مهم‌ترین مؤلفه های تشکیل دهنده مدل استراتژی‌های کارآفرینانه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان به ترتیب عبارت‌اند از: سرمایه شناختی (95/2)؛ سرمایه رابطه ای (میانگین 88/2)، سرمایه ساختاری (میانگین 32/3)، سرمایه اجتماعی (میانگین 05/3). درنتیجه در شکل‌گیری استراتژی های کارآفرینانه، مؤلفه زمینه ای و ساختاری طوری جهت داده شدندکه درنهایت بتوانند به استراتژی تأمین مالی شرکت کمک کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - طراحی مدل مفهومی کارافرینی دانشگاهی با رویکرد تلفیقی
        جواد توسلی نوقابی حمیده رشادت‌جو محمدعلی حسینی
        پارادایم کارآفرینی دانشگاهی، در نتیجه اقتضائات نظام‌های آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی، سهامداران و ذینفعان آموزش عالی را به ایجاد تحول در جهت‌گیری‌ها، اهداف، ماموریت‌ها سوق داده‌است، با این حال تنوع، پیچیدگی و پراکندگی نظریات کارآفرینی دانشگاهی مانع وجود یک الگوی منس چکیده کامل
        پارادایم کارآفرینی دانشگاهی، در نتیجه اقتضائات نظام‌های آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی، سهامداران و ذینفعان آموزش عالی را به ایجاد تحول در جهت‌گیری‌ها، اهداف، ماموریت‌ها سوق داده‌است، با این حال تنوع، پیچیدگی و پراکندگی نظریات کارآفرینی دانشگاهی مانع وجود یک الگوی منسجم با سازه‌ای فراگیر بوده‌است، ازاین‌رو این پژوهش، با هدف ارائه مدل مفهومی کارآفرینی دانشگاهی به بررسی و بازشناسی مفهوم کارآفرینی دانشگاهی و شناسایی و استخراج ابعاد و مؤلفه‌های کلیدی کارآفرینی دانشگاهی پرداخته‌است. این تحقیق ازنوع کیفی بوده و بر مبنای تئوری زمینه‌ای (GTM) به روش تحلیل محتوا انجام گرفته‌است. داده‌های موردنیاز از طریق سندکاوی و تحلیل اسناد کتابخانه‌ای و مصاحبه باز، جمع‌آوری گردید و با تحلیل و کدگذاری محوری داده‌ها در نرم‌افزار MaxQuda، ترکیبی بهینه از ابعاد و مؤلفه‌های کلیدی در قالب مدل مفهومی کارآفرینی دانشگاهی، متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی و صنعتی حاکم بر فضای آموزش عالی و پتانسیل‌های دانشگاهی ارائه‌گردید. مطابق یافته‌های پژوهش، کارآفرینی دانشگاهی شامل پنج بعد است. در بعد اول ملزومات یا محرک‌ها قرار دارند که پیش‌نیازهای کارآفرینی دانشگاهی را فراهم می‌کنند. بعد دوم توانمندسازها یا توسعه‌دهنده‌ها هستند که برای رشد و توسعه کارآفرینی دانشگاهی باید تقویت شوند، بعد سوم به تبیین فعالیت‌های کارآفرینی دانشگاهی (آنچه که سرمایه‌گذاری شده‌است) می‌پردازد و بعد چهارم و پنجم متعلق به تأثیرات و نتایج درونی و بیرونی است. این مدل درک مطلوبی از پیش‌نیازها و توسعه‌دهنده‌های کارآفرینی دانشگاهی ارائه کرده و عوامل کلیدی موفقیت در چهار مأموریت آموزش عالی (آموزش، پژوهش، کارآفرینی، تاثیر) و مزایای درگیرشدن در کارآفرینی دانشگاهی را به مدیران و ذینفعان آموزش عالی پیشنهاد می‌نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - کشف و تحلیل انواع خصومت مشتریان در صنعت خودروسازی ایران
        علی اصغر پورتیمور سهیلا زرین جوی الوار فریدون امیدی
        هدف اصلی این پژوهش کشف و تحلیل انواع خصومت مشتریان در صنعت خودروسازی ایران بوده است.سوال اصلی این بود که چگونه می توان انواع خصومت مشتریان را شناسایی و دسته بندی نمود.با توجه به اکتشافی بودن موضوع پژوهش امکان ارائه پاسخ اولیه یا طرح فرضیه ای متناسب با پرسش اصلی بالا وج چکیده کامل
        هدف اصلی این پژوهش کشف و تحلیل انواع خصومت مشتریان در صنعت خودروسازی ایران بوده است.سوال اصلی این بود که چگونه می توان انواع خصومت مشتریان را شناسایی و دسته بندی نمود.با توجه به اکتشافی بودن موضوع پژوهش امکان ارائه پاسخ اولیه یا طرح فرضیه ای متناسب با پرسش اصلی بالا وجود نداشته و دستیابی به پاسخ نهایی با بهره گیری از روش تحلیل مضمون(تم) انجام گرفته است.برای گردآوری داده‌ها و استخراج نظرات خبرگان حوزه صنعت خودروسازی،مصاحبه های نیمه ساختاریافته با11 نفر از مدیران با سابقه این صنعت که با روش هدفمند و به صورت ارجاع زنجیره‌ای گلوله برفی انتخاب شده بودند انجام گرفت.سپس با یک فرایند رفت و برگشتی مبتنی بر تحلیل تم،مفاهیم کلیدی در ارتباط با انواع خصومت مشتریان در صنعت خودروسازی ایران استخراج گردیدند.در نهایت پس از انجام پژوهش،انواع:1-خصومت پایدار2-خصومت موقتی3-خصومت سیاسی 4-خصومت اقتصادی5-خصومت سازمانی6-خصومت فردی(روان شناختی)7-خصومت فرهنگی به عنوان انواع خصومت در صنعت خودروسازی ایران کشف گردیدند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مدلسازی کاهش مقاومت مدیران سازمانهای دولتی در اجرای برنامه های تحول اداری
        الهیار تنهایی تورج مجیبی آرین قلی پور مسعود احمدی
        هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل مقاومت مدیران سازمانهای دولتی در اجرای برنامه های تحول اداری بود. روش پژوهش مبتنی بر پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران دستگاه‌های اجرایی، مشاوران دستگاه‌های اجرایی، اساتید دانشگاهی رشته مدیریت دولتی مراکز آ چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل مقاومت مدیران سازمانهای دولتی در اجرای برنامه های تحول اداری بود. روش پژوهش مبتنی بر پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران دستگاه‌های اجرایی، مشاوران دستگاه‌های اجرایی، اساتید دانشگاهی رشته مدیریت دولتی مراکز آموزش عالی، صاحبنظران و کارشناسان مبحث مورد تحقیق و در بخش کمی، کارکنان رده‌های مدیریتی، مشاورین و کارشناسی نه سازمان منتخب در استان‌های مازندران، گلستان، تهران و ایلام تابستان 1401 بتعداد 1126 بود. در بخش کیفی با استفاده از روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری با 16 خبره، مصاحبه عمیق انجام شد؛ در بخش کمی، برای سنجش مدل، پرسشنامه محقق ساخته‌ 127 گویه‌ای با روش نمونه-گیری طبقه‌ای نسبی در بین 286 نفر از نمونه‌ها توزیع گردید. برای تعیین روایی و پایایی در مرحله کیفی از بررسی‌های لازم شامل مقبولیت (بازنگری خبرگان) و قابلیت تائید (بازبینی مجدد خبرگان)، استفاده شد. در مرحله کمی، روایی پرسشنامه‌ها به سه روش صوری، محتوایی (محدوده CVR و CVI برای گویه‌ها بین 6/0 تا 0/1 و 85/0 تا 0/1) و سازه (محدوده روایی همگرا بین 552/0 تا 751/0 و روایی واگرا بیشتر از همبستگی سازه با سایر سازه‌ها) تأیید شد. پایایی هم به سه روش تعیین ضریب بار پرونده مقاله