• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی پاسخ دینامیکی لوله انتقال زیر آب تحت اثر انفجار به روش آزمایشگاهی و عددی
        حمید نصیری محمد اسدیان قهفرخی مجید قدسی حسن آباد امین بهمن پور
        دریا و آب های آزاد دارای اهمیت بسیاری می باشند که این مهم در دو محور کلی قابل طرح است. از یک سو دریاها دارای مزیت های اقتصادی و تجاری، لجستیکی، نظامی و ژئوپلیتیکی می باشند، علاوه بر آن، زمینه ساز افزایش دیپلماسی دریایی می باشند. در کنار این مزیت ها، شرایط سخت طبیعی موجو چکیده کامل
        دریا و آب های آزاد دارای اهمیت بسیاری می باشند که این مهم در دو محور کلی قابل طرح است. از یک سو دریاها دارای مزیت های اقتصادی و تجاری، لجستیکی، نظامی و ژئوپلیتیکی می باشند، علاوه بر آن، زمینه ساز افزایش دیپلماسی دریایی می باشند. در کنار این مزیت ها، شرایط سخت طبیعی موجود در دریا مانند وجود امواج بلند، پدیده سونامی، یخ های دریایی و در کنار آن مهمات و تجهیزات نظامی عمل نکرده مدفون در زیر آب بجا مانده از جنگ های جهانی اول و دوم و نیز جنگ تحمیلی می باشد که احتمال انفجار حاصل از آن خطرات احتمالی جانی و مالی زیادی را در بر دارد. در این مقاله با استفاده از نرم افزار المان محدود Abaqus به بررسی پاسخ دینامیکی لوله انتقال استوانه ای مدفون در دریا در اثر انفجار به روش عددی و آزمایشگاهی پرداخته شده است. مدل‌های المان محدود براساس مدل‌های آزمایشگاهی بررسی و نتایج عددی با داده‌های آزمایشگاهی مقایسه شدند. نتایج نشان می دهند بیشینه فشار موج حاصل از ضربه، مدت انتشار حباب ها و جابجایی ناشی از تغییرشکل استوانه در آزمایش و آنالیز المان محدود با هم سازگاری مطلوبی دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی آثار حرارت بالا بر مقاومت ‌فشاری، کششی و مدول‌الاستیسیته بتن قلیافعال
        محمدحسین منصورقناعی
        در سال های اخیر، بهبود خواص مکانیکی در بتن قلیافعال با هدف برتری نسبت به خواص مکانیکی بتن معمولی و کاهش مخاطرات زیست محیطی ناشی از کمبود منابع معدنی و انتشار گاز سمی دی اکسیدکربن در هوا (در راستای تولید سیمان)، مورد توجه محققین حوزه عمران قرار گرفت. در این پژوهش آزمایشگ چکیده کامل
        در سال های اخیر، بهبود خواص مکانیکی در بتن قلیافعال با هدف برتری نسبت به خواص مکانیکی بتن معمولی و کاهش مخاطرات زیست محیطی ناشی از کمبود منابع معدنی و انتشار گاز سمی دی اکسیدکربن در هوا (در راستای تولید سیمان)، مورد توجه محققین حوزه عمران قرار گرفت. در این پژوهش آزمایشگاهی، یک طرح اختلاط از بتن معمولی حاوی سیمان پرتلند با عیار 500 کیلوگرم بر متر مکعب و یک طرح اختلاط از بتن قلیافعال بر پایه سرباره کوره آهنگدازی ساخته شد. به منظور بررسی خواص مکانیکی، آزمون های مقاومت فشاری، مقاومت کششی و مدول الاستیسیته بتن تحت دمای 21 و 600 درجه سلسیوس در سن عمل آوری 90 روزه انجام شد. در بخش نتایج، اعمال حرارت بالا (600 درجه سلسیوس) به نمونه های بتنی موجب افت 42 و 15 درصدی در مقاومت فشاری، افت 56 و 21 درصدی در مقاومت کششی و افت 63 و 49 درصدی در مدول الاستیسیته به ترتیب برای بتن معمولی و بتن قلیافعال گردید. مقاومت فشاری بتن قلیافعال نسبت به بتن معمولی در دمای 21 و 600 درجه سلسیوس به ترتیب 11 و 64 درصد برتری را نشان داد. مقاومت کششی بتن قلیافعال نسبت به بتن معمولی در دمای 21 و 600 درجه سلسیوس به ترتیب 9 درصد کاهش و 63 درصد برتری را نشان داد. مدول الاستیسیته بتن قلیافعال نسبت به بتن معمولی در دمای 21 و 600 درجه سلسیوس به ترتیب 16 و 62 درصد برتری را کسب کرد. نتایج حاصل از آزمون تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی در هماهنگی و همپوشانی با سایر نتایج آزمون های این پژوهش قرار دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی خواص بتن ساخته‌شده با نخاله‌های بتنی وتاثیر اختلاط چند مرحله ای در آن
        محمد خزایی عبدالکریم عباسی دزفولی
        استفاده از مواد جانبی ساخت و تولید از موارد تقریبا جدید در ساخت بتن در تکنولوژی عالی بتن است. ّبتن حاصل از تستهای آزمایشگاهی را میتوان با خرد کردن و دانه بندی مناسب آنها در ساخت بتن تازه استفاده کرد. تحقیقات اخیر نشان دهنده آن است که استفاده از بتن خرد شده جایگزین قسمتی چکیده کامل
        استفاده از مواد جانبی ساخت و تولید از موارد تقریبا جدید در ساخت بتن در تکنولوژی عالی بتن است. ّبتن حاصل از تستهای آزمایشگاهی را میتوان با خرد کردن و دانه بندی مناسب آنها در ساخت بتن تازه استفاده کرد. تحقیقات اخیر نشان دهنده آن است که استفاده از بتن خرد شده جایگزین قسمتی از سنگدانه منجر به کاهش مقاومت فشاری در بتن با روش معمول مخلوط کردن بتن میشود. در این تحقیق به روش خاص سه مرحله ایی طرح اختلاط و اثر آن بر پارامترهای مقاومتی پرداخته شده است. نمونه های بتنی مکعب 15 سانتیمتر شامل 0% ، 25% و 50% نخاله بتنی جایگذین قسمتی از سنگدانه استفاده شد. از فوق روان کننده بر اساس کربوکسیلات در طرحها استفاده شد. این طریق اختلاط باعث کارایی مناسب، پوشش مناسب روی سنگدانه و حفاظت از واکنش قلیایی سنگدانه می شود. روش اختلاط مواد که بایستی به ترتیب و پشت سر هم در سه مرحله انجام شد: درمرحله اول: کل شن + 50% آب + 50% سیمان: زمان اختلاط 30 ثانیه تا 1 دقیفه. مرحله 2: اضافه کردن 50% سیمان + 25% آب + فوق روان کننده + ماسه: زمان اختلاط 2 دقیقه. مرحله 3 اضافه کردن 25% آب: زمان اختلاط 3 دقیقه. کل زمان اختلاط حدود 6 دقیقه باید باشد. برای هر طرح 6 نمونه آماده گردید و در 7 روز و 28 روز تست های وزن مخصوص، جذب آب، مقاومت الکتریکی که (نشان دهنده نفوذ پذیری و دوام بتن است) و مقاومت فشاری انجام پذیرفت. نتایج نشانگر مقاومت فشاری و الکتریکی بالا در طرح 25% نسبت به سایر موارد بود. با توجه به مقاومت مناسب بدست آمده میتوان گفت با روش خاص اختلاط میتوان از نخاله های بتنی در ترکیب بتن با صرفه از نظر محیطی و مقاومتی استفاده کرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی برش در یک سازه‌ فولادی دارای میراگر اصطکاکی دورانی با تاثیر اثر اندرکنش خاک و سازه
        علیرضا لرک سعید عباچی علی نیکخو
        میراگرهای اصطکاکی دورانی (RFD) به عنوان یکی از ابزارهای کنترل غیرفعال به منظور افزایش عملکرد لرزه ای و کنترل جانبی سازه ها و اتلاف انرژی ورودی زلزله ها از طریق اصطکاک در صفحات دوار آنها پیشنهاد شده است .استفاده از میراگرهای اصطکاکی دورانی ، باعث کاهش برش و بهبود پاسخ دی چکیده کامل
        میراگرهای اصطکاکی دورانی (RFD) به عنوان یکی از ابزارهای کنترل غیرفعال به منظور افزایش عملکرد لرزه ای و کنترل جانبی سازه ها و اتلاف انرژی ورودی زلزله ها از طریق اصطکاک در صفحات دوار آنها پیشنهاد شده است .استفاده از میراگرهای اصطکاکی دورانی ، باعث کاهش برش و بهبود پاسخ دینامیکی سازه ها خواهد شد .در تحلیل غیرخطی و طراحی سازه ها معمولا " خاک زیرین را صلب فرض می کنند ، در صورتی که اگر از اثر انعطاف پذیری بستر سازه استفاده شود ، خصوصیات دینامیکی سازه ها متفاوت خواهد بود . بررسی رفتار سازه ها با درنظرگرفتن اثرات اندرکنش خاک و سازه می تواند ما را به درک صحیح تری از رفتار سازه ها نایل سازد و این در حالی است که در عمده ی سازه های طراحی شده، اثرات سختی خاک و همچنین بلند شدگی احتمالی شالوده درنظرگرفته نمی شود.در این مقاله یک ساختمان ده طبقه نمونه در نظر گرفته شده و در آن با خاک سخت تیپ دو و خاک نرم تیپ سه ، عملکرد میراگربا ظرفیت میرایی های مختلف و اثر اندرکنش ، با نرم افزار SAP 2000 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت و برش در طبقات مختلف سازه ،درچهارحالت با میراگر و با اثر اندر کنش خاک و با میراگر بدون اثر اندر کنش خاک و بدون میراگر با اثر اندر کنش خاک و بدون میراگر و بدون اثر اندر کنش خاک ، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نمودارها نشان داد که چه میزان میراگر اصطکاکی دورانی می تواند در کاهش برش در طبقات مختلف ساختمان ، با در نظر گرفتن اثر اندرکنش خاک و سازه مفید واقع شود. برای این تحقیق از سه رکورد زلزله استفاده شده است ، ودر انتها نتایج با یکدیگر مقایسه شده اند .نتایج حاصله حاکی از آن است که بکار گیری میراگرهای اصطکاکی دورانی ، برش را در همه حالات کاهش داد و نیز تجزیه تحلیل بار لغزش میراگرو ظرفیت مورد نیاز سازه ، نیز بدست آمد . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تأثیر سخت‌کننده‌های داخلی در عملکرد قائم و جانبی ستون‌های فولادی L و T شکل پرشده از بتن
        محمدرضا جورابچی محمد رضا اولیایی
        ستون‌های فولادی پرشده از بتن با شکل خاص، به ‌طور عمده ستون‌های L شکل، T شکل و شکل متقاطع، به‌ عنوان ستون‌های منفرد یا به ‌عنوان اعضای مرزی دیوار برشی استفاده‌ شده و از نظر طراحی سازه‌ای و به ‌خصوص معماری مورد توجه بسیاری از محققان و طراحان قرار گرفته و به دلیل اجرای منا چکیده کامل
        ستون‌های فولادی پرشده از بتن با شکل خاص، به ‌طور عمده ستون‌های L شکل، T شکل و شکل متقاطع، به‌ عنوان ستون‌های منفرد یا به ‌عنوان اعضای مرزی دیوار برشی استفاده‌ شده و از نظر طراحی سازه‌ای و به ‌خصوص معماری مورد توجه بسیاری از محققان و طراحان قرار گرفته و به دلیل اجرای مناسب خود در اتصالات تیر، جدیداً در دنیا مورد توجه فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند، با این ‌حال این ستون‌ها با توجه به بارهای سنگین جانبی، شرایط ساختمان‌های مرتفع را برآورده نمی‌کنند که جای مطالعات بیشتر در خصوص افزایش عملکرد آن‌ها همواره وجود دارد. در این تحقیق از مقاطع فولادی با نورد سرد جهت سخت کنندگی، تقویت و یکسوسازی عملکرد محوری و برشی ستون‌های فولادی پرشده از بتن L شکل و T شکل استفاده شده است. متغیرهای تحقیق در این مطالعه سخت‌کننده‌های داخلی بین مقاطع ستون است که هدف اصلی این تحقیق بررسی عددی عملکرد محوری و برشی ﺳﺘﻮن فولادی پرشده از بتن با مقطع L شکل و T شکل با نرم‌افزار آباکوس می‌باشد، همچنین در این مطالعه مشخص می‌گردد که با اضافه کردن ورق‌های فولادی در فضای بین ستون‌ها، مقاومت، سختی و شکل‌پذیری محوری و برشی چه تغییری می‌کند. در مرحله اول، پنج ستون فولادی پرشده از بتن L شکل و پنج ستون T شکل که توسط صفحات فولادی داخلی طولی مختلف و لوله های فولادی تحت بارگذاری محوری، به صورت عددی مورد بررسی قرار گرفته و در مرحله دوم، همان ستون ها به صورت جانبی تحت بارگذاری قرار می گیرند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که ستون فولادی پرشده از بتن در مقطع T شکل، عملکرد بالاتری نسبت به مقطع مشابه L شکل دارند، ضمناً درصد رشد یا افت عملکرد نمونه‌ها نسبت به نمونه مبنا در مقاطع L و T شکل تقریباً مشابه یکدیگر است. همچنین نتایج تحقیق نشان می‌دهد که ایجاد سخت‌کننده در داخل مقطع باعث افزایش سختی و مقاومت محوری و جانبی ستون فولادی پرشده از بتن می‌شود و بخش فولاد سخت‌کننده تأثیر زیادی در عملکرد ستون‌های فولادی پرشده از بتن L و T شکل دارد به طوری که تقویت ستون‌های فولادی پرشده از بتن با این روش منجر به افزایش ظرفیت تحمل بار، افزایش نسبت رانش، شکل‌پذیری، جلوگیری از کمانش موضعی در دیوار فولادی و افزایش اتلاف انرژی می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - رفتار لرزه‌ای قاب‌های فولادی با مهاربند مقاوم در برابر کمانش با اتصالات RBS
        مهدی کوهدرق بهنام عبدالله نژاد
        در مناطق با لرزه خیزی بالا سازه‌ها نیازمند یک سیستم مقاوم و باربر در برابر نیروهای جانبی ناشی از زلزله می‌باشند. این سیستم‌ها علاوه بر سختی و مقاومت بالا در برابر جابجایی ناشی از زلزله، باید از شکل‌پذیری و توانایی استهلاک انرژی مناسبی برخوردار باشند. از این ‌رو استفاده چکیده کامل
        در مناطق با لرزه خیزی بالا سازه‌ها نیازمند یک سیستم مقاوم و باربر در برابر نیروهای جانبی ناشی از زلزله می‌باشند. این سیستم‌ها علاوه بر سختی و مقاومت بالا در برابر جابجایی ناشی از زلزله، باید از شکل‌پذیری و توانایی استهلاک انرژی مناسبی برخوردار باشند. از این ‌رو استفاده از بادبندهای بسیار مقاوم در برابر کمانش BRB و تیر با مقطع کاهش یافته (RBS) به جای بادبند های رایج، پیشنهاد می‌گردد. در این مقاله به بررسی رفتار سیستم به صورت چرخه ای پرداخته شده است. بنابراین جهت مدل‌سازی و بررسی مدل‌های عددی از روش المان محدود و نرم‌افزار ABAQUS استفاده شده است. پارامترهای کانتور تنش، پاسخ چرخه‌ای (نیرو- جابجایی)، تنش در ستون و تیر مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج مدل های عددی نشان می‌دهند با ایجاد RBS به طول0.85d به شعاع برش 0.25bf نسبت به حالت 0.2bf مقدار تنش در تیر در حدود 24% افزایش می‌یابد. پرونده مقاله