رفتار لرزهای قابهای فولادی با مهاربند مقاوم در برابر کمانش با اتصالات RBS
محورهای موضوعی : آنالیز سازه - زلزلهمهدی کوهدرق 1 , بهنام عبدالله نژاد 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملکان
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد واحد آذرشهر
کلید واژه: قاب فولادی, رفتار چرخه ای, مهاربند کمانش ناپذیر, مقطع کاهش یافته,
چکیده مقاله :
در مناطق با لرزه خیزی بالا سازهها نیازمند یک سیستم مقاوم و باربر در برابر نیروهای جانبی ناشی از زلزله میباشند. این سیستمها علاوه بر سختی و مقاومت بالا در برابر جابجایی ناشی از زلزله، باید از شکلپذیری و توانایی استهلاک انرژی مناسبی برخوردار باشند. از این رو استفاده از بادبندهای بسیار مقاوم در برابر کمانش BRB و تیر با مقطع کاهش یافته (RBS) به جای بادبند های رایج، پیشنهاد میگردد. در این مقاله به بررسی رفتار سیستم به صورت چرخه ای پرداخته شده است. بنابراین جهت مدلسازی و بررسی مدلهای عددی از روش المان محدود و نرمافزار ABAQUS استفاده شده است. پارامترهای کانتور تنش، پاسخ چرخهای (نیرو- جابجایی)، تنش در ستون و تیر مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج مدل های عددی نشان میدهند با ایجاد RBS به طول0.85d به شعاع برش 0.25bf نسبت به حالت 0.2bf مقدار تنش در تیر در حدود 24% افزایش مییابد.
In areas with high seismicity, structures need a resistant and load-bearing system against lateral forces caused by earthquakes. In addition to high stiffness and resistance to displacement caused by earthquakes, these systems must have good ductility and energy dissipation ability. Therefore, apply of the buckling-resistant braces (BRB) with reduced beam section (RBS) connections is recommended instead of the previous conventional braces. In this research, the cyclic behavior of the recommended system is investigated. The finite element method and ABAQUS software have been utilized for modeling and study of the numerical models. The investigated parameters include stress contour, cyclic response (force-displacement), stress in column, and beam. The results of numerical models indicate that by creating RBS with a length of 0.85d to a shear radius of 0.25bf compared to the 0.2bf mode, the amount of stress in the beam increases by about 24%.
_||_