هدف فصلنامه پژوهش های کیفی در علوم تربیتی، فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران به منظور ارایه آخرین یافتههای پژوهشی در ارتباط با حوزه علوم تربیتی می باشد. در همین راستا، انتظار میرود یافتههای حاصل از پژوهشها بتوانند در ارائه پیشنهادها و راهکارهای برگرفته از پژوهشهای انجام شده در زمینه مسائل محوری و نیازهای اساسی در نظام آموزشی کشور کارآمد باشند و منجر به ایجاد فضای علمی و پژوهشی مناسب برای تبادل اندیشه فراهم آورد.
این نشریه از انواع پژوهشهای کیفی که با یکی از روش های کیفی انجام شده باشد، استقبال میکند.
- تحلیل مضمون
- تحلیل محتوا
- تحلیل نشانه شناختی
- تحلیل گفتمان
- تحلیل روایت
- پدیدارشناسی
- گراندد تئوری
- تاریخی
- مردم نگاری
- تبارشناسی
- مطالعه مودری
- اقدام پژوهش
- تطبیقی
- واسازی
این نشریه از کلیه پژوهشهای کیفی انجام شده در کلیه گرایش های علوم تربیتی استقبال می کند:
- اقتصاد آموزش عالی
- آموزش بزرگسالان
- آموزش پیش دبستانی و دبستانی
- آموزش و بهسازی منابع انسانی
- آموزش و پرورش استثنایی
- آموزش و پرورش تطبیقی
- برنامه ریزی آموزش از راه دور
- برنامه ریزی آموزشی
- برنامه ریزی توسعه آموزش عالی
- برنامه ریزی درسی
- تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت
- تحقیقات آموزشی
- تکنولوژی آموزشی
- روانشناسی تربیتی
- سنجش آموزش
- مدیریت آموزش عالی
- مدیریت آموزشی
- مشاوره و راهنمایی
دست اندرکاران فصلنامه امیدوارند که با انتشار پژوهش های انجام شده در حوزه علوم تربیتی، بتوانند سهمی در راستای اهداف زیر داشته باشند:
- ترویج تفکر انتقادی و افزایش درک عمیقتر از پدیدههای تربیتی
- نقد و بررسی نظریات موجود و توسعه دانش نظری در حوزه علوم تربیتی
- ارتقای کیفیت تصمیمگیری در حوزه علوم تربیتی
- توسعه خلاقیت و نوآوری در راستای گسترش ظرفیتهای بهبود عملکرد در نظام های آموزشی
- بازنمایی تجربیات به منظور کمک به کاهش مشکلات نظام آموزشی کشور
- بهبود عملکردهای تربیتی از طریق مطالعات تطبیقی در ارتباط با تجارب سایر کشورها
به منظور دسترسی راحتتر پژوهشگران به آخرین یافتههای پژوهشی در این زمینه، این نشریه اجازه دسترسی آزاد به مقالات خود را به خوانندگان می دهد.