• فرآیند داوری همتا

    تمام مقالات ارسالی به نشریه پژوهش‎های کیفی در علوم تربیتی، تحت یک فرآیند داوری دقیق و دو سو ناشناس  (double blind) قرار می‌گیرند.

    پس از ارسال، هر مقاله ابتدا توسط تیم تحریریه از نظر اصالت و نوآوری پژوهش؛ صحت و روایی روش‌شناسی؛ وضوح و انسجام نگارش؛ مطابقت با اهداف و حوزه مجله؛ و پایبندی به استانداردهای اخلاقی پژوهش (مانند استانداردهای اخذ رضایت و بی‌طرفی) ارزیابی می‌شود.

    اگر مقاله معیارهای اولیه را داشته باشد، حداقل برای دو داور مستقل با تخصص در زمینه مربوطه ارسال می‌شود. داوران، مقالات ارسالی را بر اساس اصالت، چارچوب نظری، وضوح سؤالات تحقیق، ثبات روش‌شناختی و سهم بالقوه در دانش و عمل آموزشی ارزیابی می‌کنند. فرآیند داوری همتا به صورت دو سو ناشناس انجام می‌شود و تضمین می‌کند که هم نویسندگان و هم داوران در کل ناشناس باقی بمانند. در موارد داوری‌های متناقض، با داور سوم مشورت خواهد شد و نویسندگان معمولاً حداکثر ظرف 6 تا 8 هفته نتیجه را دریافت خواهند کرد.

    این مجله به سیاست سختگیرانه تضاد منافع پایبند است و به داوری منصفانه، بی‌طرفانه و سازنده متعهد است. تصمیمات نهایی، بر اساس نظرات داوران و همسویی مقاله با دامنه و استانداردهای دانشگاهی مجله گرفته می‌شود. نویسندگان از تصمیم اتخاذ شده به همراه بازخورد سازنده از داوران مطلع می‌شوند.

    فصلنامه پژوهش‎های کیفی در علوم تربیتی، شفافیت و پاسخگویی را در رویه‌های داوری خود در اولویت قرار می‌دهد؛ اطلاعات مرتبط با تاریخ ارسال، پذیرش و انتشار مقاله‌ها در وب‌سایت منتشر می‎شوند؛ فرآیند داوری از استانداردهای اخلاقی نشر پیروی می‌کند؛ و بی‌طرفی، صداقت و جلوگیری از هرگونه تضاد منافع احتمالی را تضمین می‌شود.