• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - شناسایی مقوله‌های راهبردی در رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان شرکت بیمه البرز
        حسین فلسفی نژاد حسن دهقان دهنوی شهناز نایب زاده
        پژوهش حاضر به شناسایی عوامل مؤثر راهبردی بر رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان در شرکت بیمه البرز می‌ پردازد و از نوع ترکیبی (کیفی _کمی) می‌ باشد. راهبرد های مورد نظر در بخش کیفی نظریه داده بنیاد مشخص شده و مشارکت‌ کنندگان در این بخش با روش نمونه‌ گیری هدفمند انتخاب ش چکیده کامل
        پژوهش حاضر به شناسایی عوامل مؤثر راهبردی بر رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان در شرکت بیمه البرز می‌ پردازد و از نوع ترکیبی (کیفی _کمی) می‌ باشد. راهبرد های مورد نظر در بخش کیفی نظریه داده بنیاد مشخص شده و مشارکت‌ کنندگان در این بخش با روش نمونه‌ گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز مصاحبه نیمه ساختار یافته انتخاب گردید. در بخش کمی جهت برازش مدل به‌ دست‌ آمده در بخش کیفی، نسبت به تهیه پرسشنامه محقق ساخته اقدام شد و به نمونه‌ گیری به روش تصادفی از بین کارشناسان بیمه البرز اقدام گردید. جامعه آماری شامل 670 نفر از کارشناسان شرکت در ادارات مرکزی و تعداد 53 شعبه سراسر کشور می‌باشد. برای تبیین روابط میان متغیر های از تکنیک معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (pls) و نرم‌افزار smart PLS استفاده شد. بخش کیفی نتایج نشان داد که مقوله‌ های فرایند و استراتژی سازمان، ارتباطات برون‌ سازمانی و دانش سازمانی از راهبرد های تأثیرگذار بر رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان در شرکت بیمه البرز هستند. همچنین ارتباط ابعاد و مقوله‌ ها معنادار بوده و مدل به‌ دست‌ آمده در بخش کیفی پژوهش، مورد تائید قرار گرفت. با توجه به مدل پیشنهادی حاضر، نتایج نشان می‌ دهند که هوش سازمانی با تأثیر مقوله‌ های راهبردی (دانش سازمانی، فرایند و استراتژی سازمان و ارتباطات برون‌ سازمانی) با ضریب مسیر 184/0 تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رابطه بین رهبری اخلاقی با عملکرد و خودکارآمدی شغلی معلمان (مورد مطالعه: معلمان دوره اول متوسطه منطقه 9 آموزش‌ و پرورش شهر تهران)
        معصومه جعفری فاطمه حمیدی فر بهارک شیرزادکبریا
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی با عملکرد و خودکارآمدی شغلی معلمان دوره اول متوسطه منطقه 9 شهر تهران صورت گرفت. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی محسوب می‌شود که به‌روش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری متشکل از 295 نفر معلمان دوره اول متوسطه منطقه 9 شهر تهرا چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی با عملکرد و خودکارآمدی شغلی معلمان دوره اول متوسطه منطقه 9 شهر تهران صورت گرفت. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی محسوب می‌شود که به‌روش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری متشکل از 295 نفر معلمان دوره اول متوسطه منطقه 9 شهر تهران می‌باشد که 167 نفر به‌عنوان نمونه آماری به‌روش تصادفی ساده انتخاب ‌شدند. ابزار پژوهش شامل3 پرسشنامه استاندار رهبری اخلاقی،استاندارد عملکرد و خودکارآمدی شغلی می‌باشد. برای تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات از آزمون‌ های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) به‌وسیله نرم‌ افزار spss استفاده شد. نتایج تحقیق نشان دادند که بین رهبری اخلاقی با عملکرد شغلی و خودکارآمدی معلمان دوره اول متوسطه منطقه 9 شهر تهران، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بررسی مدل تأثیر رهبری اخلاقی سبک‌ های بر مدیریتی عملکرد شغلی و خودکارآمدی شغلی معلمان نیز نشان می‌دهد که 8/18 درصد از کل تغییرات عملکرد شغلی و 9/39 درصد تغییرات خودکارآمدی معلمان به‌ وسیله رهبری اخلاقی تبیین شدند؛ همچنین تأثیر رهبری اخلاقی بر خودکارآمدی معلمان بیش از عملکرد شغلی است. در بین مؤلفه‌ های رهبری اخلاقی، مؤلفه انصاف دارای بیشترین تأثیر و رابطه با بحث عملکرد شغلی و خودکارآمدی شغلی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ارائه مدل سلامت سازمانی‎ در ادارات دولتی
        علیرضا حبیبی بنافتی کیومرث خطیرپاشا یوسف قلی پور کنعانی محمدرضا باقرزاده
        پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل سلامت سازمانی‎ در ادارات دولتی انجام گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، پژوهشی توسعه‌ ای و کاربردی است که رویکردی آمیخته (کمی و کیفی) دارد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل خبرگان سلامت اداری در سازمان های دولتی استان مازندران بوده و در چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل سلامت سازمانی‎ در ادارات دولتی انجام گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، پژوهشی توسعه‌ ای و کاربردی است که رویکردی آمیخته (کمی و کیفی) دارد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل خبرگان سلامت اداری در سازمان های دولتی استان مازندران بوده و در بخش کمی شامل 292 نفر از روئسا، مدیران و معاونین سازمان های دولتی استان مازندران بود، که در بخش کیفی، تعداد 24 نفر به روش غیر تصادفی هدفمند به شیوه گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری داده ها و در بخش کمی تعداد 168 نفر به شیوه خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافته ‎های پژوهش نشان می‌دهد که سلامت‎ سازمانی‎ در ادارات دولتی استان مازندران به 57 شاخص در غالب 13 مولفه و 3 بعد شناسایی شد. ابعاد شناسایی شده عبارت از بعد سازمانی، مدیریتی و رفتاری می ‎باشند. برای بعد سازمانی معیار های رویکرد، پاسخگو بودن، اجتماع پذیری، یادگیری و جو، برای برای بعد مدیریتی معیار های رهبری، انگیزش، فرآیند و مالی و برای بعد رفتاری معیار های نوآوری، فرهنگ سازی، توسعه کارکنان و اعتبار سازی تقسیم شده اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در طراحی مدل بومی سلامت ‎سازمانی‎ در ادارات دولتی استان مازندران باید به سه بعد سازمانی، مدیریتی و رفتاری توجه داشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی تأثیر عزت‌ نفس سازمانی دبیران بر پیشرفت تحصیلی دانش‌ آموزان با نقش متغیر میانجی سبک رهبری دانشی (مورد مطالعه: دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان دیلم)
        زهرا دیلمی رستم پور رشیدی
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عزت‌ نفس سازمانی دبیران با پیشرفت تحصیلی دانش‌ آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان دیلم با نقش میانجی سبک رهبری دانشی صورت گرفت. هدف پژوهش به صورت کاربردی و روش آن به صورت کمی و توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران دوره چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عزت‌ نفس سازمانی دبیران با پیشرفت تحصیلی دانش‌ آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان دیلم با نقش میانجی سبک رهبری دانشی صورت گرفت. هدف پژوهش به صورت کاربردی و روش آن به صورت کمی و توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران دوره متوسطه شهرستان بندر دیلم در سال تحصیلی 1396_1397 به تعداد 355 نفر می‌باشد که حجم نمونه برابر 185 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه عزت‌نفس سازمانی و پرسشنامه سبک رهبری دانشی است. داده‌ها با استفاده از روش آماری توصیفی و استنباطی و مدل معادلات ساختاری یا تحلیل چند متغیری با متغیر های مکنون به وسلیه نرم‌ افزار Smart_PLS مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ های پژوهش حاضر نشان دادند که بین عزت‌ نفس سازمانی و ابعاد آن (خود مختاری، ارزش فرد در سازمان، سازگاری و قابلیت فردی) با پیشرفت تحصیلی دانش‌ آموزان دوره متوسطه دوم رابطه وجود دارد. همچنین بین عزت‌ نفس سازمانی و ابعاد آن (خود مختاری، ارزش فرد در سازمان، سازگاری و قابلیت فردی) با سبک رهبری دانشی دبیران رابطه وجود دارد. در این راستا سبک رهبری دانشی دبیران بین عزت‌ نفس سازمانی و پیشرفت تحصیلی دانش‌ آموزان دارای نقش میانجی می باشد (05/0>P). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تحلیلی بر رابطه خویشتن‌ شناسی مدیران با سلامت سازمانی و بالندگی سازمانی در اداره آموزش و پرورش
        مریم تقوایی یزدی
        پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه خویشتن‌ شناسی مدیران با سلامت سازمانی و بالندگی سازمانی در سازمان آموزش‌ و پرورش ناحیه یک شهر ساری صورت گرفت. این پژوهش از نظر روش گردآوری داده‌ ها به صورت توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف به صورت کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیر چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه خویشتن‌ شناسی مدیران با سلامت سازمانی و بالندگی سازمانی در سازمان آموزش‌ و پرورش ناحیه یک شهر ساری صورت گرفت. این پژوهش از نظر روش گردآوری داده‌ ها به صورت توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف به صورت کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران سه دوره تحصیلی سازمان آموزش‌ و پرورش شهر ساری ناحیه یک به تعداد 190 نفر می باشد. حجم نمونه آماری نیز براساس جدول کرجسی و مورگان از طریق روش نمونه‌ گیری تصادفی طبقه‌ ای برحسب جنسیت تعداد 127 نفر می باشد. گردآوری داده‌ ها با استفاده از روش های کتابخانه‌ ای و میدانی صورت گرفت. پرسشنامه های استاندارد خویشتن‌ شناسی دیوید وتن و کیم کامرون (1991)، سلامت سازمانی (OHI ) هوی و همکاران (1996) و بالندگی سازمانی اسپایدرز (2007) به عنوان ابزار پژوهش استفاده شدند. روایی ابزار مورد تأیید صاحب نظران و متخصصین قرار گرفت. پایایی پرسشنامه‌ ها نیز براساس آزمون آلفای کرونباخ خویشتن‌ شناسی برابر 87/0، سلامت سازمانی برابر 91/0 و بالندگی سازمانی برابر 65/0 به دست آمدند. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ ها از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌ افزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند میان خویشتن‌ شناسی مدیران با مؤلفه‌ های سلامت سازمانی (یگانگی نهادی، نفوذ مدیر، ملاحظه‌ گری، ساخت‌ دهی، پشتیبانی منابع، روحیه و تأکید علمی) و بالندگی سازمانی در سازمان آموزش‌وپرورش ناحیه یک شهر ساری رابطه معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارائه الگوی مدیریت آموزش مهارت‌ های زندگی به دانش‌ آموزان ابتدایی مبتنی بر عوامل سه‌ شاخگی
        علی جباری ظهیرآبادی مهدی شریعتمداری یلدا دلگشایی فرشته کردستانی
        پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت آموزش مهارت‌ های زندگی به دانش‌ آموزان ابتدایی مبتنی بر عوامل سه‌ شاخگی صورت گرفت. جامعه آماری در بخش کمی شامل معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان به تعداد 1457 نفر بودند که تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران حداقل 3 چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت آموزش مهارت‌ های زندگی به دانش‌ آموزان ابتدایی مبتنی بر عوامل سه‌ شاخگی صورت گرفت. جامعه آماری در بخش کمی شامل معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان به تعداد 1457 نفر بودند که تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران حداقل 304 نفر برآورد شد و با استفاده از روش نمونه‌ گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور تبیین بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در فاز کمی، 13 مصاحبه عمیق در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه‌ گیری هدفمند و به‌صورت گلوله برفی انجام شدند. ابزار جمع‌ آوری داده‌ ها در خصوص مولفه‌ های آموزش مهارت‌ های زندگی و عوامل سه‌ شاخگی، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به‌ وسیله تحلیل عاملی تأییدی و روایی صوری و پایایی آن توسط محاسبه آلفای کرونباخ به ترتیب با مقادیر 830/0 و 81/0 سنجیده شد. الگوی اجرایی پژوهش با استفاده از داده‌ های جمع‌آوری‌ شده از طریق پرسشنامه و بهره‌ گیری از فنون آمار توصیفی، استنباطی و مدل‌ سازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. این الگوی با 15 مؤلفه مهارت زندگی و 10 مؤلفه از عوامل سه‌ شاخگی ارائه گردید. نتایج پژوهش نشان دادند که مؤلفه کتاب درسی از عوامل سه‌ شاخگی زمینه‌ ای، یکی از مهم‌ ترین مؤلفه‌ های تأثیر گذار بر ارتقاء سلامت روان دانش‌ آموزان ابتدایی می‌باشد که می‌ تواند 6 مؤلفه از مهارت‌ های زندگی را به شرح ذیل پیش‌ بینی نماید؛ ارتباطات، مهارت‌ های قابل عرضه، خود مسئولیتی، اخلاق کاری، مدیریت، مهارت‌ های زندگی سالم. مؤلفه جامعه از عوامل سه‌ شاخگی رفتاری دومین مؤلفه مهم و تأثیر گذار می باشد که قابلیت پیش‌ بینی 5 مؤلفه از مهارت‌ های زندگی به شرح ذیل دارد؛ تصمیم‌ گیری، تفکر خلاق، هدف گذاری، حل مسئله و خود آگاهی. درنهایت مؤلفه‌ های تلویزیون و مدرسه از عوامل سه‌ شاخگی خانواده، قابلیت پیش‌ بینی 3 مؤلفه از مهارت‌ های زندگی را دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت با نوآوری در طراحی برنامه درسی (مورد مطالعه: معلمان زن مقطع ابتدایی شهر خرم‌ آباد، سال تحصیلی 1399_1400)
        فاطمه فتاحی منصور ترکیان تبار
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت با نوآوری در طراحی برنامه درسی از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی شهر خرم‌ آباد در سال تحصیلی 1399_1400 صورت گرفت. روش پژوهش به صورت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل معلمان زن مقطع ابتدایی شهر خرم‌ آباد به چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت با نوآوری در طراحی برنامه درسی از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی شهر خرم‌ آباد در سال تحصیلی 1399_1400 صورت گرفت. روش پژوهش به صورت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل معلمان زن مقطع ابتدایی شهر خرم‌ آباد به تعداد با 489 می‌ باشد که براساس جدول کرجسی مورگان حجم نمونه برابر 214 نفر برآورد گردید. برای گردآوری داده‌ های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه های استاندارد هوش هیجانی کلمن (1920) و خلاقیت تورنس (1979) و پرسشنامه محقق ساخته نوآوری در طراحی برنامه درسی ابتدایی استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ ها نیز از آزمون پیرسون و رگرسیون به روش گام‌ به‌ گام استفاده شد. یافته‌ های پژوهش نشان می دهند که از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی شهر خرم‌ آباد بین هوش هیجانی و خلاقیت با نوآوری در طراحی برنامه درسی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین ابعاد هوش هیجانی (شامل خود آگاهی، خود تنظیمی، خود انگیختگی، همدلی و انعطاف‌ پذیری) با نوآوری در طراحی برنامه درسی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین ابعاد 4 گانه خلاقیت (شامل سیالی، انعطاف‌ پذیری، ابتکار و بسط ایده) با نوآوری در طراحی برنامه درسی نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - ارائه الگوی توسعه حرفه‌ ای معلمان ریاضی مبتنی بر رویکرد تربیت مغز در نظام آموزشی ایران
        سعیده شاهسونی مریم براتعلی نرگس کشتی آرای
        پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی توسعه حرفه‌ ای معلمان ریاضی مبتنی بر رویکرد تربیت مغز در نظام آموزشی ایران صورت گرفت. این پژوهش از نوع کیفی و در زمره مرورهای نظام‌مند است. برای پاسخ به سؤال پژوهش، یافته‌ های کلیدی متون کدگذاری و سپس مقوله‌ بندی شدند. روش مورد استفاده برای چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی توسعه حرفه‌ ای معلمان ریاضی مبتنی بر رویکرد تربیت مغز در نظام آموزشی ایران صورت گرفت. این پژوهش از نوع کیفی و در زمره مرورهای نظام‌مند است. برای پاسخ به سؤال پژوهش، یافته‌ های کلیدی متون کدگذاری و سپس مقوله‌ بندی شدند. روش مورد استفاده برای نمونه‌ گیری به‌صورت هدفمند بود. جهت انتخاب بهترین متن از فلوچارت پریزما استفاده گردید. حاصل این تلاش تعداد 109 مقاله در مرحله اول جمع‌ آوری اطلاعات بود. نهایتاً تعداد 29 مقاله به‌عنوان رکورد های نهایی در پژوهش وارد گردید. حاصل مطالعه این متون انتخاب یافته‌ های کلیدی، کد گذاری آن‌ها و نهایتاً دسترسی به مقوله‌ هایی بود که ابعاد الگو را تشکیل دادند. یافته‌ های پژوهش حاضر درخصوص شناسایی ابعاد الگوی توسعه حرفه‌ ای مداوم معلمان ریاضی نشان دادند که الگوی شناسایی‌شده بر 9 بعد استوار است. ابعاد این الگو به‌ ترتیب میزان تأکید در مطالعات پیشین عبارت‌ اند از برقراری ارتباط بین علوم اعصاب‌ شناختی و آموزش ریاضی در کلاس درس به‌کمک تصویر برداری عصبی، تغییر روش تدریس ریاضی با درک عملکرد مغز در هنگام یادگیری ریاضی، پیشرفت تحصیلی دانش‌ آموزان در ریاضیات به‌کمک یادگیری سازگار با مغز، ساختار مغز و پردازش ریاضی، نقش حافظه کاری و کنترل توجه در پیشرفت ریاضی، محدودیت‌ های پژوهش‌ های علوم اعصاب آموزشی در کاربرد آن در حوزه آموزش ریاضی، به‌ کار گیری پردازش‌ های عددی در پیشرفت ریاضی، مدل جامع پردازش ریاضی و تهیه یک بسته آموزشی مبتنی بر مغز برای کمک به معلمان ریاضی در تدریس. پیاده‌ سازی صحیح الگوی توسعه حرفه‌ ای مداوم معلمان ریاضی مبتنی بر رویکرد تربیت مغز در کلاس درس ریاضی می‌ تواند منجر به ایجاد تفاوت‌ های معنا‌دار و اثر بخشی در تدریس معلمان شود که دارای تأثیرات مثبتی می‌ باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - تحلیل جامعه شناختی مدیریت روند تحولات توسعه شهری در فاصله 20 ساله گذشته (مطالعه موردی شهر تهران)
        نیره مبارکی فرد بهرام قدیمی مهرداد نوابخش
        در شهر تهران چهار دسته از عوامل، در توسعه شهری نقش داشته‌اند که تعامل و برهم‌کنش این مجموعه از عوامل، در طی یکصد سال اخیر نوعی توسعه نامتوازن شهری و عدم توزیع نامتناسب امکانات را به همراه داشته است. عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل فرهنگی و عوامل تاریخی-سیاسی به‌عنوا چکیده کامل
        در شهر تهران چهار دسته از عوامل، در توسعه شهری نقش داشته‌اند که تعامل و برهم‌کنش این مجموعه از عوامل، در طی یکصد سال اخیر نوعی توسعه نامتوازن شهری و عدم توزیع نامتناسب امکانات را به همراه داشته است. عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل فرهنگی و عوامل تاریخی-سیاسی به‌عنوان مهم‌ترین عوامل توسعه شهری قابل ذکر است. هدف کلی پژوهش حاضر، تحلیل جامعه شناختی مدیریت روند تحولات توسعه عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهننگی شهر تهران، در فاصله 20 ساله گذشته بود. روش تحقیق انجام شده در این پژوهش، اسنادی و تاریخی است. با استفاده از آمارهای سرشماری‌ها، چهار شاخص از جمله؛ عوامل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در توسعه کلان‌شهر تهران تعیین شده است و با استفاده ‌‌از تحلیل خوشه‌ای و تحلیل عاملی، فرضیه‌های تحقیق، بررسی و سپس مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس اطلاعات و داده‌های موجود و از بین شاخص‌های مطرح شده در سطح شهری تعداد 4 عامل اجتماعی شاخص‌های آموزش، روابط خانوادگی، روابط اجتماعی، مطبوعات و جمعیت در نظر گرفته شده است. در عوامل تاریخی سیاسی شاخص‌های دوره‌های سیاسی و روابط بین‌الملل تعیین‌کننده هستند. در عوامل اقتصادی شاخص‌های تولید، مشاغل، نیروی انسانی و روابط اقتصادی در نظر گرفته شده است. در عوامل فرهنگی نیز شاخص‌های ارتباط‌ رسانه‌ای و فعالیت‌های هنری تعیین‌کننده متغیر توسعه هستند. یافته‌ها نشان داد که در توسعه اجتماعی، رویکرد انسانی و فرهنگ محور، نسبت به توسعه، علاوه بر تقویت و ارتقای ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی توسعه پایدار، می‌تواند به نتایج جامع و اثربخشی منتهی شود. توسعه کالبدی تهران با رویکرد اقتصادی و نظریه نوسازی برای توسعه، قابل تبیین است. توسعه سیاسی تهران با توسعه شهری هم‌ارز نیست؛ اما توسعه تاریخی و اقتصادی تهران تحت تأثیر توسعه شهری بوده است. پرونده مقاله