ارائه مدل سلامت سازمانی در ادارات دولتی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیعلیرضا حبیبی بنافتی 1 , کیومرث خطیرپاشا 2 , یوسف قلی پور کنعانی 3 , محمدرضا باقرزاده 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
3 - استادیار، گروه صنایع، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران.
کلید واژه: رهبری, انگیزش, سلامت سازمانی, فرآیند مالی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل سلامت سازمانی در ادارات دولتی انجام گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، پژوهشی توسعه ای و کاربردی است که رویکردی آمیخته (کمی و کیفی) دارد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل خبرگان سلامت اداری در سازمان های دولتی استان مازندران بوده و در بخش کمی شامل 292 نفر از روئسا، مدیران و معاونین سازمان های دولتی استان مازندران بود، که در بخش کیفی، تعداد 24 نفر به روش غیر تصادفی هدفمند به شیوه گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری داده ها و در بخش کمی تعداد 168 نفر به شیوه خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافته های پژوهش نشان میدهد که سلامت سازمانی در ادارات دولتی استان مازندران به 57 شاخص در غالب 13 مولفه و 3 بعد شناسایی شد. ابعاد شناسایی شده عبارت از بعد سازمانی، مدیریتی و رفتاری می باشند. برای بعد سازمانی معیار های رویکرد، پاسخگو بودن، اجتماع پذیری، یادگیری و جو، برای برای بعد مدیریتی معیار های رهبری، انگیزش، فرآیند و مالی و برای بعد رفتاری معیار های نوآوری، فرهنگ سازی، توسعه کارکنان و اعتبار سازی تقسیم شده اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در طراحی مدل بومی سلامت سازمانی در ادارات دولتی استان مازندران باید به سه بعد سازمانی، مدیریتی و رفتاری توجه داشت.
The present study aimed to provide an organizational health model in government offices. In terms of purpose, the present study is a developmental and applied research that has a mixed approach (quantitative and qualitative). The statistical population of the study in the quantitative part included administrative health experts in government organizations of Mazandaran province and in the quantitative part included 292 heads, managers and deputies of government organizations in Mazandaran province, in the qualitative part, 24 people non-randomly The method of snowball until the theoretical saturation of the data and in a quantitative part 168 people were selected by cluster sampling as a statistical sample. Findings show that organizational health in government offices in Mazandaran province was identified into 57 indicators in 13 components and 3 dimensions. The identified dimensions are organizational, managerial and behavioral dimensions. For the organizational dimension, the criteria of approach, accountability, sociability, learning and atmosphere, for the management dimension, the criteria of leadership, motivation, process and finance, and for the behavioral dimension, the criteria of innovation, culture building, staff development and accreditation are divided. The results indicate that in designing the native model of organizational health in government offices of Mazandaran province, three organizational, managerial and behavioral dimensions should be considered.
_||_