تحلیلی بر رابطه خویشتن شناسی مدیران با سلامت سازمانی و بالندگی سازمانی در اداره آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشی
1 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ایران.
کلید واژه: سلامت سازمانی, بالندگی سازمانی, خویشتنشناسی مدیران,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه خویشتن شناسی مدیران با سلامت سازمانی و بالندگی سازمانی در سازمان آموزش و پرورش ناحیه یک شهر ساری صورت گرفت. این پژوهش از نظر روش گردآوری داده ها به صورت توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف به صورت کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران سه دوره تحصیلی سازمان آموزش و پرورش شهر ساری ناحیه یک به تعداد 190 نفر می باشد. حجم نمونه آماری نیز براساس جدول کرجسی و مورگان از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برحسب جنسیت تعداد 127 نفر می باشد. گردآوری داده ها با استفاده از روش های کتابخانه ای و میدانی صورت گرفت. پرسشنامه های استاندارد خویشتن شناسی دیوید وتن و کیم کامرون (1991)، سلامت سازمانی (OHI ) هوی و همکاران (1996) و بالندگی سازمانی اسپایدرز (2007) به عنوان ابزار پژوهش استفاده شدند. روایی ابزار مورد تأیید صاحب نظران و متخصصین قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها نیز براساس آزمون آلفای کرونباخ خویشتن شناسی برابر 87/0، سلامت سازمانی برابر 91/0 و بالندگی سازمانی برابر 65/0 به دست آمدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند میان خویشتن شناسی مدیران با مؤلفه های سلامت سازمانی (یگانگی نهادی، نفوذ مدیر، ملاحظه گری، ساخت دهی، پشتیبانی منابع، روحیه و تأکید علمی) و بالندگی سازمانی در سازمان آموزشوپرورش ناحیه یک شهر ساری رابطه معناداری وجود دارد.
The present study is an analysis of the relationship between managers' self-knowledge and organizational health and maturity in the education department of district one of Sari. The research could be considered a descriptive correlation in terms of data collection method and practical in purpose. The statistical population( 190 people), includes all the managers of the three education levels in Sari, District 1, and the statistical sample size according to Krejcie and Morgan table was 127 people. In this study, stratified random sampling method considering the gender was used. For data collection, two methods were used: library method and field method. Three standard questionnaires of self-knowledge were used by David Watten and Kim Cameron (1991), Organizational Health (OHI), Hui et al. (1996) and Spiders (2007) organizational maturity were applied for the research tool. The validity of the tools was confirmed by experts and specialists. Based on Cronbach's alpha test of self-knowledge, the reliability of the questionnaires was estimated 0.87; organizational health was 0.91 and organizational maturity was 0.65. To analyze the data, descriptive statistics (mean, variance, standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation test and multiple regression test) were used using SPSS software. The results showed that there is a significant relationship between managers' self-knowledge and the components of organizational health (institutional unity, manager influence, consideration, constructiveness, resource support, morale, scientific emphasis) and organizational maturity in the education department of District One.
_||_