ارائه الگوی حسابداری مدیریت استراتژیک مبتنی بر ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریترضا مظفری 1 , محمد رضا پورعلی لاکلایه 2 , محمود صمدی لرگانی 3 , سید فخرالدین فخر حسینی 4
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2 - دانشیار گروه حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران(نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
4 - دانشیار گروه حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
کلید واژه: حسابداری مدیریت استراتژیک, تحلیل مضمون, مسئولیت های اجتماعی,
چکیده مقاله :
موفقیت هر سازمان در رسیدن به اهداف خود به نحو قابل توجهی به تصمیمات مدیران بستگی دارد. موفقیت حسابداری مدیریت استراتژیک نیز بستگی به این دارد که بتواند با ارائه اطلاعات مفید، تصمیمگیری مدیران را بهبود بخشد؛ اما مسألهی اصلی در حسابداری مدیریت استراتژیک، توجه به ذینفعان و مدیریت مؤثر بر آنها از طریق به کارگیری مؤلفههای مسئولیتهای اجتماعی است که اخیراً به عنوان یکی از الزامات عرصهی حسابداری و مالی در میان کسب و کارها، شرکتها و سازمانها مطرح شده است. به همین منظور در مقاله حاضر، با استفاده از روش تحلیل مضمون به ارایه مدل مفهومی در راستای ارائهی الگوی حسابداری مدیریت استراتژیک مبتنی بر ایفای نقش مسئولیتهای اجتماعی از طریق مصاحبه با خبرگان پرداخته شده است که نمونهی آماری به صورت هدفمند و در دسترس به تعداد 15 نفر تا دستیابی به اشباع نظری صورت گرفت. نتایج تحقیق در قالب مدل ارایه شده دارای چهار بُعد مشتمل بر عوامل الزامآور، عوامل ساختاری، عوامل بسترساز و عوامل تسهیلگر میباشد که هر یک دارای مؤلفهها و شاخصهای متناظر میباشد.
The success of any organization in achieving its goals depends significantly on the decisions of managers. The success of strategic management accounting also depends on being able to improve managers' decision-making by providing useful information; But the main issue in strategic management accounting is paying attention to the stakeholders and effective management on them through the use of social responsibility components, which recently became one of the requirements of the accounting and financial field among businesses. , companies and organizations have been mentioned. For this purpose, in this article, using the method of thematic analysis, a conceptual model has been presented in line with the presentation of the accounting model of strategic management based on the role of social responsibilities through interviews with experts. It was targeted and accessible to 14 people until reaching theoretical saturation. The research results in the form of the presented model have four dimensions including binding factors, structural factors, foundational factors and facilitating factors, each of which has corresponding components and indicators.