ساخت و هنجاریابی پرسشنامه استعداد محوری سازمانهای دولتی
محورهای موضوعی : مدیریتفرشاد نعمتی 1 , قاسم انصاری رنانی 2 , عادل صلواتی 3 , پویا فاروقی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
4 - استادیار، گروه آمار، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
کلید واژه: پرسشنامه, نظریه دادهبنیاد, سازمان استعداد محور, بانکهای دولتی,
چکیده مقاله :
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل واﻛﺎوی ابعاد سازمان استعدادمحور جهت ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه ای برای شناسایی سازمان های استعدادمحور بود. رویکرد این پژوهش، ترکیبی از نوع اکتشافی بوده و جامعه آماری آن شامل تمامی شعب بانک ملی استان کردستان است. در بخش کیفی به روش داده بنیاد، نمونه ای به حجم 20 نفر به هدف استخراج مؤلفه های اصلی از میان مدیران ارشد و اساتید متخصص حوزه مدیریت انتخاب گردید و در بخش کمی از تمامی کارمندان و مدیران بانک ملی استان به تعداد ۵۲۰ نفر نمونه بزرگی به حجم 350 نفر جهت پاسخ به پرسشنامه مستخرج از مؤلفه های بخش کیفی انتخاب شد که از این تعداد 92 درصد مردان (322 نفر) و 8 درصد را زنان (28 نفر) تشکیل دادند. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی، کدگذاری سه مرحله ای با نرم افزار nvivo بود که حاصل تحلیل ها در قالب 5 بعد قابل شناسایی بود. ۱- بعد شرایط علّی با 5 کد محوری اهداف منعطف و فردمحور، ساختار سست پیوند و افقی، روابط غیررسمی، ارزشیابی سه سونگر و پویایی و ریسک پذیری در قالب یک کد گزینشی شاخص های درون سازمانی ۲- بعد بستر و زمینه با 3 کد محوری ساختار ذهنی، ساختار سیاسی – قانونی و ساختار فرهنگی در قالب یک کد گزینشی ساختارهای فکری و برون سازمانی ۳- بعد عوامل مداخله گر با دو کد محوری 1- هژمونی ساختار سازمانی و 2- حاکمیت بروکراسی در قالب کد گزینشی ساختار شغل محور 4- بعد راهبرد با 4 کد محوری تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده، ایجاد بانک استعداد، تغییر بینش و باورها و رهبران تحول آفرین با کد گزینشی فرهنگ سازمانی و 5- بعد پیامدها در بردارنده 3 مقوله افزایش اثربخشی، استقرار نظام شایسته سالاری و بقای سازمان در قالب یک کد گزینشی نتایج و اثرات. در بخش کمی نیز، پرسشنامه ای به تعداد 58 گویه از کدهای محوری و گزینشی مشخص شدند که نتایج حاصل از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی با نرم افزار SPSS نشان داد که پنج بعد قابل شناسایی در بخش کیفی، به عنوان پنج عامل قابل اکتشاف بوده و هرکدام از گویه های مرتبط با آنها دارای بار عاملی مناسب بودند. همچنین در تحلیل عاملی تأییدی با نرم افزار AMOS نتایج نشان داد که الگوی همه ابعاد از برازش قابل قبولی برخوردار است. این پرسشنامه به عنوان ابزاری جهت سنجش میزان استعدادمحوری بانک های دولتی از اعتبار بالایی برخوردار است.
The next step was to identify and evaluate the dimensions of the talent-based organization for constructing and validating a questionnaire for identifying talent-based organizations. The approach of this research is exploratory and its statistical population includes all branches of Melli Bank of Kurdistan province. In the qualitative part, there was three-stage coding with nvivo software, which was identifiable by the analysis in 5 dimensions - Causal conditions dimension with 5 axial codes Flexible and individual-oriented goals, loose and horizontal bond structure, informal relationships, three seunger evaluation and dynamics and risk taking in a selective code of intra-organizational indicators; Axis of Mental Structure, Political-Legal Structure and Cultural Structure in the Form of a Selective Code of Intellectual and Extra-Organizational Structures 2- Intervention Factors with Two Axioms: 1- Organizational Structure Hegemony and 2- Bureaucratic Rule in the Selective Code of Job Structure 4 - The 4-Core Strategy of Becoming a Learning Organization, Creating a Talent Bank, Changing Insights and Beliefs and Developing Coding Leaders The object of organizational culture 5-The implications then include the three categories of enhancing effectiveness, establishing a decentralized system, and sustaining the organization in a selective code of results and effects. In the quantitative section, a questionnaire with 58 items of axial and selective codes was identified. The results of exploratory factor analysis test with SPSS software showed that five identifiable dimensions in qualitative section were explored as five factors. Each of the items related to them had an appropriate factor load.
_||_