بررسی رابطه سرمایه فکری و اجتماعی با عملکرد سازمانی از نظر مدیران و کارکنان
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران (عهده¬دار مکاتبات)
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, سرمایه فکری, سرمایه انسانی, سرمایه ساختاری, سرمایه رابطهای (ارتباطی), سرمایه شناختی و عملکرد سازمان,
چکیده مقاله :
نقش و عملکرد نظام بانکی کشور به عنوان یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی جامعه در ارتباط با ارائه خدمات به مردم و مشتریان، مشارکت فعال افراد سازمان، جذب و هدایت منابع مالی در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست. از سوی دیگر در دنیای رقابتی امروز، سازمان ها در هر محیطی که فعالیت نمایند، دائماً نیازمند بهبود عملکرد بوده و باید تمام تلاش خود را جهت دستیابی به تعالی عملکرد به کارگیرند. یکی از روش های بررسی بهبود در کیفیت عملکردی سازمان، بررسی عوامل تأثیرگذار در آن است که این امر موجب اهمیت سرمایه فکری1 شده است. بنابراین سرمایه فکری شامل تمامی منابع دانش محوری است که برای سازمان ارزش تولید می کنند ولی در صورت های مالی سازمان وارد نمی شوند. به علاوه هر سازمانی علاوه بر داشتن ارتباطات درون سازمانی، دارای نوعی رابطه با محیط پیرامونی و بیرون از سازمان است. این رابطه را که از نوع رابطه تأثیرگذار و تأثیر پذیراست، می توان به نحوی به عنوان سرمایه اجتماعی2 آن سازمان قلمداد کرد. بنابراین سرمایۀ فکری و اجتماعی، دارای قابلیت ها و دارایی های مهم سازمانی هستند که می توانند به سازمان ها در خلق و تسهیم دانش در بهبود عملکرد سازمان کمک بسیار کنند. از این رو این مقاله با توجه به اهمیت تأثیرگذاری سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی در بهبود عملکرد سازمان ها، به دنبال آن است تا الگویی مناسب از دو رویکرد فکری با ابعاد (انسانی، ساختاری و رابطه ای) و اجتماعی با ابعاد (ساختاری، شناختی و رابطه ای) در بهبود عملکرد بانک توسعه صادرات ایران ارائه گردد. روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی و جامعه آماری این تحقیق نیز مدیران، کارشناسان و کلیه کارکنان صف و ستاد سازمان مورد مطالعه بودند. نتایج حاصل از این تحقیق با استفاده از آزمون فریدمن و ویلکاکسون نشان می دهد که به ترتیب بُعد ارتباطی و انسانی (سرمایه فکری) و بُعد ارتباطی و شناختی (سرمایه اجتماعی) بیشترین اثرات را بر عملکرد داشته است.
Approaches to the development and evolution of organization are associated with the needs, desires, interest and ideals of human beings. Although organization have played various roles over the course of the history, their performance has expanded in the present time and expectations from them have increased. On the other hand, in todays competitive world, organizations, at any domain of activity, need to improve their performance by taking all possible measures. One way of improving the performance of organizations is the investigation of factors likely to affect it. This which highlights the importance of intellectual capital. In addition to intra-organizational relations, any organization has some relations with the outside environment. These relations which are both impressible and impressive are the social capital of the organization. Thus given the importance of the effectiveness of intellectual and social capital in improving the performance of organizations, attempts have been made to present an appropriate model consisting of the intellectual Approach (with human structural and relational) and Social (with structure cognitive and relational) aspects for the improvement of export Development bank of Iran (EDBI). The research was of descriptive and analytic nature and the population for the study were the managers and the personnel of this organization. The results of the study confirmed that human-relation (intellectual capital) and cognitive relational (Social capital) dimensions have the most significant effects on performance