-
مقاله
1 - تأثیر سازگاری عاطفی و اجتماعی بر رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین) دانشآموزان متوسطه اولدانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 2 , سال 21 , تابستان 1399هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سازگاری عاطفی و اجتماعی بر رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین) دانشآموزان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعة آماری پژوهش، دانشآموزان متوسطه اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، با استفاده از فرمو چکیده کاملهدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سازگاری عاطفی و اجتماعی بر رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین) دانشآموزان بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعة آماری پژوهش، دانشآموزان متوسطه اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 222 نفر برای گروه نمونه انتخاب گردید و به پرسشنامه سازگاری دانشآموزان (Sinha & Sing, 1993) و مقیاس غربالگری استفادة پرخطر و مشکلآفرین از اینترنت (Jelenchick et al, 2014) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل رگرسیون تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد ابعاد سازگاری نقش مثبت و معناداری بر رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین) دارد (368/0=r)، (01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد 6/13درصد از تغییرات رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین) به وسیلة سازگاری عاطفی قابل پیشبینی است؛ بنابراین مؤلفه سازگاری عاطفی به تنهایی قادر به پیشبینی رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین) است (01/0p<) و (83/5=t). توانایی سازگاری در پیشبینی رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین)، نشان میدهد میتوان آن را زمینهساز آسیبپذیری دانشآموزان در رفتارهای پرخطر برخط (آنلاین) دانست. به عبارتی با تقویت آن در مدارس میتوان آسیبهای مربوط به رفتارهای برخط (آنلاین) دانشآموزان را کاهش داد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - تحلیل عاملی تأییدی و همسانی درونی نسخة فارسی پرسشنامة تعامل معلمآموزش و ارزشیابی , شماره 1 , سال 12 , بهار 1398پژوهش حاضر با هدف آزمون روایی عاملی نسخة فارسی پرسشنامة تعامل معلم (QTI؛ لارداسمی و کنی، 2001) در گروهی از معلمان ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 200 معلم (100 مرد و 100 زن) به نسخة کوتاه پرسشنامة تعامل معلم پاسخ دادند. در این مطالعه، به منظور تعیین روایی عاملی چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف آزمون روایی عاملی نسخة فارسی پرسشنامة تعامل معلم (QTI؛ لارداسمی و کنی، 2001) در گروهی از معلمان ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 200 معلم (100 مرد و 100 زن) به نسخة کوتاه پرسشنامة تعامل معلم پاسخ دادند. در این مطالعه، به منظور تعیین روایی عاملی و پایایی نسخة فارسی پرسشنامة تعامل معلم به ترتیب از روش های آماری تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب همسانی درونی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامة تعامل معلم بر پایة نرم افزار AMOS نشان داد که در نمونة معلمان ایرانی ساختار هشت عاملی پرسشنامة تعامل معلم مشتمل بر رهبری، رفتار کمک کننده/دوستانه، درک کردن، مسئولیت پذیری/آزادی فراگیر، نامطمئن بودن، ناراضی بودن، تنبیه کردن و سختگیر بودن با داده ها برازش قابل قبولی داشت. ضرایب همسانی درونی مقیاسهای چندگانة پرسشنامة تعامل معلم بین 55/0 تا 70/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که پرسشنامة تعامل معلم برای سنجش مدل رفتار رابطة بین فردی در نمونة معلمان ایرانی، ابزاری روا و پایا است. پرونده مقاله -
مقاله
3 - نقش واسطهای تابآوری روانشناختی در رابطه بین ارزیابیهای شناختی و راهبردهای مقابله شناختی با رفتارهای سلامت و بهزیستی هیجانیروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 1 , سال 20 , پاییز 1402این پژوهش با هدف آزمون تعیین نقش واسطهای تابآوری روانشناختی در رابطه بین ارزیابیهای شناختی و راهبردهای مقابله شناختی با رفتارهای سلامت و بهزیستی هیجانی بود روش این پژوهش همبستگی بود و برای این منظور از طریق روش نمونهبرداری در دسترس 500 دانشجو (250 پسر و 250 دختر) ا چکیده کاملاین پژوهش با هدف آزمون تعیین نقش واسطهای تابآوری روانشناختی در رابطه بین ارزیابیهای شناختی و راهبردهای مقابله شناختی با رفتارهای سلامت و بهزیستی هیجانی بود روش این پژوهش همبستگی بود و برای این منظور از طریق روش نمونهبرداری در دسترس 500 دانشجو (250 پسر و 250 دختر) انتخاب شدند و به پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپیناون، 2001)، مقیاس ارزیابی تنیدگی (رویلی، رویسچ، جاریکا و واگن، 2005)، مقیاس تابآوری نوجوان (اُشیو، ناکایا، کانیکو و ناگامنی، 2002)، نیمرخ سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت (والکر، سیچریست و پندر، 1995) و فهرست عواطف مثبت و منفی (واتسون، کلارک و تلگن، 1988) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که مدل مفروض واسطهمندی کامل تابآوری روانشناختی در رابطه ارزیابیهای شناختی و راهبردهای مقابله شناختی با رفتارهای سلامت و بهزیستی هیجانی در دانشجویان با دادهها برازندگی مطلوبی داشت. نتایج تخصیص جنسی روابط در مدل مفروض بر حسب مقادیر کواریانسهای ساختاری، وزنهای ساختاری و وزنهای اندازهگیری در دانشجویان زن و مر همارز بودند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که در بین دانشجویان بخشی از پراکندگی مشترک دوایر مفهومی ارزیابیهای شناختی و راهبردهای مقابله با رفتارهای سلامت و بهزیستی هیجانی از طریق تابآوری قابل تبیین است. پرونده مقاله -
مقاله
4 - تأثیر برنامه آموزش تاب آوری بر ارزیابی های شناختی، مقابله و هیجان هاروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 4 , سال 15 , پاییز 1397این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامة آموزش تابآوری بر ارزیابیهای شناختی، مقابلة فعال و هیجانهای مثبت و منفی گروهی از دانشآموزان دختر انجام شد. در این پژوهش تجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل و همراه با پیگیری، 32 دانشآموز دختر 12ساله در دو گروه آزمایش چکیده کاملاین پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامة آموزش تابآوری بر ارزیابیهای شناختی، مقابلة فعال و هیجانهای مثبت و منفی گروهی از دانشآموزان دختر انجام شد. در این پژوهش تجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل و همراه با پیگیری، 32 دانشآموز دختر 12ساله در دو گروه آزمایش و کنترل قبل و بعد از آموزش به نسخة تجدیدنظرشدة سنجش ارزیابی تنیدگی (رویلی، رویش، جاریکا و واگن، 2005)،مقیاس مقابلة فعال (گرینگلس، شوارزر، جاکوبیک، فیکسنبام و تابرت، 1999) ونسخة تجدیدنظرشدة مقیاس هیجانهای متمایز (فردریکسون، تاگادی، واگ و لارکین، 2003) پاسخ دادند. در 10 جلسه یکساعته برنامة آموزش تابآوری روانی به شیوة گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج روشهای آماری تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری نشان داد که در کوتاهمدت و بلندمدت برنامة آموزش تابآوری در افزایش ارزیابیهای شناختی سازشی، راهبرد مقابلة فعال و هیجانهای مثبت و در کاهش ارزیابی شناختی مبتنی بر تهدید و هیجانهای منفی دانشآموزان دختر مؤثر بود. درمجموع، نتایج این بررسی نشان میدهد که برنامة آموزش تابآوری از طریق تقویت راهبردهای تفکر مثبت، راهبردهای سازشی مدیریت هیجان و همچنین غنیسازی مهارتهای رابطة بینفردی، در تحقق ایدة ایمنسازی روانی فراگیران به طور تجربی مؤثر است. پرونده مقاله -
مقاله
5 - خستگی شناختی و حل مسائل شناختی: آزمون الگوی اثر تعدیلکنندة خوشبینی گرایشیروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1393به منظور تعیین اثر تعدیلکنندة خوش¬بینی در رابطة بین خستگی شناختی و حل مسئله شناختی، آزمایشی طراحی و اجرا شد. ابتدا نسخة تجدید نظرشدة آزمون جهت¬گیری هدف (شیر، کارور و بریجز، 1994) بر روی 300 دانشجو اجرا شد. از بین افرادی که نمره¬های آنها در سازه خوش¬بینی چکیده کاملبه منظور تعیین اثر تعدیلکنندة خوش¬بینی در رابطة بین خستگی شناختی و حل مسئله شناختی، آزمایشی طراحی و اجرا شد. ابتدا نسخة تجدید نظرشدة آزمون جهت¬گیری هدف (شیر، کارور و بریجز، 1994) بر روی 300 دانشجو اجرا شد. از بین افرادی که نمره¬های آنها در سازه خوش¬بینی 2± واحد انحراف استاندارد از میانگین نمره¬ها فاصله داشت، تعداد 40 دانشجو انتخاب و به طور تصادفی در چهار گروه 10 نفری تخصیص داده شدند. آزمایش دارای دو مرحله بود. در مرحله اول، آزمودنی¬های گروه کنترل با تکالیف افتراقی قابل کنترل و آزمودنی¬های گروه آزمایش با تکالیف افتراقی غیرقابل کنترل رو بهرو شدند و در مرحله دوم، گروه¬ها در موقعیت حل مسئله، به تکلیف آناگرام پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس دوراهه از معناداری اثر اصلی عامل گروه و عامل خوش¬بینی و از عدم معناداری کنش متقابل عوامل گروه و خوش¬بینی در پیش‎بینی نمره‎های حل مسئلة شناختی به طور تجربی حمایت کردند. عدم معناداری کنش متقابل عوامل گروه و خوش¬بینی نشان داد خوش‎بینی رابطة بین خستگی شناختی و حل مسائل شناختی را تعدیل نمی¬کند. این یافته¬ها ضمن تأکید بر توجه به نقش اصلی منابع تغییرپذیری خستگی شناختی و خوش¬بینی در پیش-بینی حل مسئله شناختی فراگیران نشان می¬دهند رابطة علّی بین خستگی شناختی و عملکرد حل مسئله تابعی از تغییر در عامل خوش¬بینی محسوب نمی¬شود. پرونده مقاله -
مقاله
6 - حمایت اجتماعی ادراک شده و تنیدگی تحصیلی: نقش تفاوتهای جنسی و فرهنگیروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 5 , سال 9 , زمستان 1391مطالعة حاضر با هدف آزمون اثرات تعدیل‎‎کنندة گروه¬های فرهنگی و جنسی در رابطة بین حمایت اجتماعی ادراک‎شده و تنیدگی تحصیلی در بین دانشجویان دختر و پسر ایرانی و سوئدی انجام شد. 212 دانشجو )112 ایرانی :34 پسر، 78 دختر؛ 100 سوئدی: 29 پسر، 71 دختر) به مقیاس چند چکیده کاملمطالعة حاضر با هدف آزمون اثرات تعدیل‎‎کنندة گروه¬های فرهنگی و جنسی در رابطة بین حمایت اجتماعی ادراک‎شده و تنیدگی تحصیلی در بین دانشجویان دختر و پسر ایرانی و سوئدی انجام شد. 212 دانشجو )112 ایرانی :34 پسر، 78 دختر؛ 100 سوئدی: 29 پسر، 71 دختر) به مقیاس چندبُعدی حمایت اجتماعی ادراک‎شده (زیمت، دالم، زیمت و فارلی، 1988) و پرسشنامة تنیدگی تحصیلی (زاژاکووا، لینچ و اسپنشاد، 2005) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله‎مراتبی نشان دادند 1) در دانشجویان ایرانی رابطة بین حمایت اجتماعی ادراک‎شده و تنیدگی تحصیلی منفی و معنادار اما در دانشجویان سوئدی منفی و غیرمعنادار است، و 2) در دانشجویان ایرانی و سوئدی رابطة بین حمایت اجتماعی ادراک‎شده و تنیدگی تحصیلی در دو جنس منفی و غیرمعنادار است. در مجموع، نتایج مطالعة حاضر در پیش¬بینی تجارب تحصیلی تنیدگی¬زا در دانشجویان بر عدم تشابة ویژگی¬های کنشی مفهوم حمایت اجتماعی در دو فرهنگ و در مقابل، بر تشابة ویژگی¬های کنشی حمایت اجتماعی ادراک‎شده در دو جنس تأکید کرد. پرونده مقاله -
مقاله
7 - تفاوتهای سنی و جنسی در اضطراب اجتماعی دوره نوجوانیروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 5 , سال 7 , زمستان 1389ا هدف بررسی تحول ابعاد شناختی و رفتاری اضطراب اجتماعی در دورة نوجوانی این پژوهش انجام شد. یک نمونة 500 نفری (276 دختر و 224 پسر) در سه گروه سنی 13-12، 15-14 و 17-16 ساله با روش تصادفی چـندمرحله¬ای از دانش¬آموزان شهر تهران انتخاب شدند و به مقیاس اضطراب اجتماعـی ن چکیده کاملا هدف بررسی تحول ابعاد شناختی و رفتاری اضطراب اجتماعی در دورة نوجوانی این پژوهش انجام شد. یک نمونة 500 نفری (276 دختر و 224 پسر) در سه گروه سنی 13-12، 15-14 و 17-16 ساله با روش تصادفی چـندمرحله¬ای از دانش¬آموزان شهر تهران انتخاب شدند و به مقیاس اضطراب اجتماعـی نوجوانان (پاکـلک، 1997) با دو بعد شناختی و رفتاری، پاسخ دادند. نتایچ تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که نوجوانان 13-12 ساله نسبت بـه دو گـروه سنی دیـگر، میانگین بالاتری در هـر دو بعد شناختی و رفتاری اضطراب اجتماعی به دست آوردند. همچنین میانگین نمرههای دختران در هـر سه گـروه سنـی در مقایسه با پسران در بعد رفتاری اضطراب اجتماعی بالاتر بود در حالی که، در بعد شناختی اضطراب اجتماعی بین دو جنـس تفاوت وجـود نداشت. یافتهها براساس دیدگاه شناختی اجتماعی الکایند و تأثیر جنس در اجتماعی شدن بحث شدند. پرونده مقاله -
مقاله
8 - طراحی و آزمون اثربخشی بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور بر پرخاشگری کودکانروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 5 , سال 17 , زمستان 1399این پژوهش با هدف طراحی و آزمون اثربخشی بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه‎محور بر کاهش پرخاشگری فعادلانه کودکان بر اساس آموزه‎های برآمده از نظریه بازنگریشده پردازش اطلاعات اجتماعی (مدل سیپ) انجام شد.در این پژوهش شبه‎تجربی با طرح پیش‎آزمون‎ـ پس‎آزمون چکیده کاملاین پژوهش با هدف طراحی و آزمون اثربخشی بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه‎محور بر کاهش پرخاشگری فعادلانه کودکان بر اساس آموزه‎های برآمده از نظریه بازنگریشده پردازش اطلاعات اجتماعی (مدل سیپ) انجام شد.در این پژوهش شبه‎تجربی با طرح پیش‎آزمون‎ـ پس‎آزمون با گروه گواه و همراه با پیگیری، 34 دانش‎آموز دختر 8 تا 12 ساله در دو گروه آزمایش (17 دانش‎آموز) و گواه (17 دانش‎آموز)، قبل و بعد از آموزش به سیاهه خشم کودکان (نلسون و فینچ، 2000)و سیاهه سازگاری دانشآموزان با مدرسه (سینها و سینگ، 1993)پاسخ دادند. بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه‎محورطی 10 جلسه و هر جلسه دو ساعت، بهصورت گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تک‎متغیری در کوتاه‎مدت و بلندمدت نشان داد که برنامه آموزشی شناخت اجتماعی مدرسه‎محور در افزایش سازگاری هیجانی، تحصیلی و اجتماعی و کاهش نمره ابعاد چندگانه خشم کودکان شامل ناکامی، پرخاشگری بدنی، روابط با همسالان و روابط با مراجع قدرت دانش‎آموزان دختر مؤثر بود. بهطورکلی، نتایج این پژوهش نشان می‎دهد کهبسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه‎محور،از طریق کاهش تجارب تنیدگی‎زای بین‎فردی، تحمل‎پذیر کردن و تعدیل رخدادهای منفی در بافت تعامل با دیگران، حفظ خودانگاره مثبت، حفظ تعادل هیجانی و تداوم روابط رضایت‎بخش با دیگران، در تحقق اندیشه ایمن‎سازی و مصونیت روانی فراگیران بهطور تجربی مؤثر واقع می‎شود. پرونده مقاله -
مقاله
9 - آزمون روانسنجی سیاهة شناختارهای کمالگرایی چندبعدیروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 5 , سال 10 , زمستان 1392مطالعه حاضر با هدف آزمون روان¬سنجی سیاهه شناختارهای کمال¬گرایی چندبعدیـنسخه انگلیسی (MPCI-E؛ کابوری، 2006) انجام شد. 300 دانشجو (156 پسر ، 144 دختر) به سیاهه شناختارهای کمال¬گرایی چندبعدی و برنامه عاطفه مثبت و منفی (PANAS؛ واتسون، کلارک و تلگن، 1988) پاسخ چکیده کاملمطالعه حاضر با هدف آزمون روان¬سنجی سیاهه شناختارهای کمال¬گرایی چندبعدیـنسخه انگلیسی (MPCI-E؛ کابوری، 2006) انجام شد. 300 دانشجو (156 پسر ، 144 دختر) به سیاهه شناختارهای کمال¬گرایی چندبعدی و برنامه عاطفه مثبت و منفی (PANAS؛ واتسون، کلارک و تلگن، 1988) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی MPCI-E از روش¬های آماری تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی MPCI-E از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی واگرای MPCI-E، ضریب همبستگی بین ابعاد سه¬گانه شناختارهای کمال¬گرا با مقیاس¬های عاطفه مثبت و منفی دانشجویان گزارش شد. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی با استفاده از چرخش اوبلیمین نشان داد MPCI-E از سه بعد استانداردهای فردی، بیش¬نگرانی درباره اشتباهات و پیگردی کمال تشکیل شده است. شاخص¬های برازش تحلیل عامل تأییدی، وجود عوامل سه¬گانه را تأیید کرد. الگوی متمایز ضرایب همبستگی بین ابعاد سه¬گانه شناختارهای کمال¬گرا با مقیاس-های عاطفه مثبت و منفی از روایی واگرای MPCI-E به طور تجربی حمایت کرد. همسانی درونی زیرمقیاس¬های MPCI-E مناسب بودند. در مجموع، نتایج مطالعه حاضر شواهدی را برای روایی و اعتبار MPCI-E به مثابه ابزار بررسی شناختارهای کمال¬گرایی چندبُعدی در بین دانشجویان ایرانی فراهم آورد. پرونده مقاله -
مقاله
10 - فرایندهای ارزیابی شناختی هیجانهای پیشرفت و تعهد تحصیلی: تحلیل واسطهایروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1395این پژوهش با هدف آزمون نقش واسطه ای هیجان های پیشرفت در رابطة ارزیابی های شناختی و تعهد تحصیلی انجام شد. 200 دانش آموز دختر به نسخة کوتاه پرسشنامه هیجانهای پیشرفت (AEQ-R؛ پکران،گوئتز و پری، 2005)، نسخة تجدید نظر شدة مقیاس ارزیابی تنیدگی (SAM-R؛ رویلی، روسچ، جاریکا و وا چکیده کاملاین پژوهش با هدف آزمون نقش واسطه ای هیجان های پیشرفت در رابطة ارزیابی های شناختی و تعهد تحصیلی انجام شد. 200 دانش آموز دختر به نسخة کوتاه پرسشنامه هیجانهای پیشرفت (AEQ-R؛ پکران،گوئتز و پری، 2005)، نسخة تجدید نظر شدة مقیاس ارزیابی تنیدگی (SAM-R؛ رویلی، روسچ، جاریکا و واگان، 2005) و سیاهة مشغولیت تحصیلی (SEI؛ سالملا‎-‎ آرو و آپادایا، 2012) پاسخ دادند. به منظور آزمون روابط ساختاری بین ارزیابی های شناختی، هیجان‎های پیشرفت و تعهد تحصیلی از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج نشان داد که رابطة بین ارزیابیهای شناختی سازشیافته (چالش و منابع) با هیجان های پیشرفت مثبت، مثبت معنادار و با هیجان های پیشرفت منفی، منفی معنادار؛ رابطه بین ارزیابی های شناختی سازشنایافته (تهدید) با هیجان های پیشرفت مثبت، منفی معنادار و با هیجان های پیشرفت منفی، مثبت معنادار و بالاخره رابطه هیجان های پیشرفت مثبت با تعهد تحصیلی مثبت معنادار و رابطه هیجان های پیشرفت منفی با تعهد تحصیلی منفی معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که الگوی مفروض واسطه گری کامل هیجان های پیشرفت مثبت و منفی در رابطه ارزیابی های شناختی و تعهد تحصیلی با داده ها برازش مطلوب دارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که در هردو مدل واسطه گری هیجان های پیشرفت مثبت و منفی، کل وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بود و در مدل های واسطه گری هیجان های پیشرفت مثبت و منفی به ترتیب 49 و 26 درصد از پراکندگی نمره تعهد تحصیلی تبیین شد. نتایج این بررسی با تأکید بر واسطهگری هیجانهای پیشرفت مثبت و منفی از آموزههای نظریة کنترل ارزش هیجانهای پیشرفت در بین گروهی از فراگیرانی ایرانی به طور تجربی حمایت کرد. پرونده مقاله -
مقاله
11 - آزمون همارزی جنسی ساختار عاملی نسخة کوتاه پرسشنامة نظمدهی شناختی هیجانروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1394پژوهش حاضر با هدف آزمون تغییرناپذیری اندازه گیری پرسشنامة نظم دهی شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2001) برحسب جنس در گروهی از دانشجویان دختر و پسر ایرانی انجام شد. در این پژوهش، 349 دانشجوی کارشناسی (167 پسر و 182 دختر) به پرسشنامة نظم دهی شناختی هیجان پاسخ د چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف آزمون تغییرناپذیری اندازه گیری پرسشنامة نظم دهی شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2001) برحسب جنس در گروهی از دانشجویان دختر و پسر ایرانی انجام شد. در این پژوهش، 349 دانشجوی کارشناسی (167 پسر و 182 دختر) به پرسشنامة نظم دهی شناختی هیجان پاسخ دادند. به منظور بررسی تغییرناپذیری عاملی این پرسشنامه در دو جنس از تحلیل عاملی تأییدی چندگروهی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی تک گروهی نشان دادند که در کل نمونه و در دو جنس، الگوی 9 عاملی پرسشنامة نظم دهی شناختی هیجان شامل خودسرزنشگری، پذیرش، نشخوارگری، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی، ارزیابی مثبت مجدد، کم اهمیت شماری، فاجعه نمایی و دیگرسرزنشگری، برازش خوبی با داده ها داشتند. نتایج تحلیل عامل تأییدی چندگروهی، تغییرناپذیری بین گروهی باقیمانده های اندازه گیری این پرسشنامه، کواریانس های ساختاری و وزن های اندازه گیری را در دو جنس نشان دادند. در مجموع، نتایج نشان دادند که ابعاد چندگانة پرسشنامة نظم دهی شناختی هیجان در دو جنس به طور یکسان ادراک شده اند. پرونده مقاله -
مقاله
12 - نقش رگههای شخصیت و سبکهای تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان : ارائه مدلهای علّیروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 1 , سال 2 , بهار 1385هدف این تحقیق، بررسی نقش رگههای شخصیت و سبکهای تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. در نمونهای متشکل از 419 آزمودنی (214 پسر و 205 دختر) فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی و پرسشنامه سبکهای تفکر اجرا شد. همچنین برای متغیر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، میانگین کل نمرههای آنها از چکیده کاملهدف این تحقیق، بررسی نقش رگههای شخصیت و سبکهای تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. در نمونهای متشکل از 419 آزمودنی (214 پسر و 205 دختر) فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی و پرسشنامه سبکهای تفکر اجرا شد. همچنین برای متغیر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، میانگین کل نمرههای آنها از طریق دانشگاه مورد مطالعه، جمعآوری شد. با استفاده از تحلیل مسیر، آثار مستقیم و غیرمستقیم رگههای شخصیت بر سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دادند که گشودگی بر سبک تفکر قضایی، کلی، آزاد اندیش و محافظهکار؛ روان آزردهواری بر سبک تفکر اجرایی، جزیی و محافظهکار؛ وظیفهشناسی بر سبک تفکر قانونی و سلسله مراتبی؛ برونگرایی بر سبک تفکر کلی، آزاد اندیش، سلسله مراتبی و بیرونی دارای اثری مثبت و معنادار بودند (تنها اثر عامل گشودگی بر سبک تفکر محافظهکار منفی و معنادار بدست آمد). اثر غیرمستقیم عامل گشودگی از طریق سبک تفکر قضایی؛ عامل روان آزردهواری از طریق سبک تفکر اجرایی؛ عامل وظیفهشناسی از طریق سبک تفکر قانونی؛ عامل گشودگی و برونگرایی از طریق سبک تفکر کلی و آزادمنشانه؛ عامل روان آزردهواری و گشودگی از طریق سبک تفکر محافظهکاری؛ عامل درونگرایی و وظیفهشناسی از طریق سبک تفکر سلسله مراتبی؛ عامل برونگرایی از طریق سبک تفکر بیرونی بر پیشرفت تحصیلی اثری معنادار نشان دادند. در مجموع نتایج پژوهش حاضر مؤید این است که توجه به نقش عوامل درون فردی رگههای شخصیت و سبکهای تفکر در مطالعه پیشرفت تحصیلی ضروری است. پیامدهای کاربردی یافتهها برای معلمان بحث شده است. پرونده مقاله -
مقاله
13 - تغییرناپذیری بین گروهیِ ساختار عاملی سیاهه سبک هویت در نوجوانان ایرانیروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 1 , سال 9 , بهار 1392پژوهش حاضر با هدف آزمون تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهه سبک هویت (ISI؛ برزونسکی، 1992) در بین گروهی از نوجوانان دختر و پسر سنین 15 تا 17 سال انجام شد. به این منظور 376 نوجوان (181 پسر ، 195 دختر) به سیاهه سبک هویت پاسخ دادند. به منظور بررسی روایی بین-گروهی این سیاهه یا چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف آزمون تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهه سبک هویت (ISI؛ برزونسکی، 1992) در بین گروهی از نوجوانان دختر و پسر سنین 15 تا 17 سال انجام شد. به این منظور 376 نوجوان (181 پسر ، 195 دختر) به سیاهه سبک هویت پاسخ دادند. به منظور بررسی روایی بین-گروهی این سیاهه یا تغییرناپذیری ساختار عاملی آن در بین دو جنس در پایه¬های تحصیلی اول، دوم و سوم دبیرستان از چند تحلیل عاملی تأییدی چندگروهی استفاده شد. نتایج طرح‎های تحلیل عاملی تأییدی تک¬گروهی نشان دادند که در دو جنس و پایه¬های تحصیلی مختلف، الگوی سهعاملی سبک¬های هویت و الگوی تکعاملی تعهد هویت برازش قابل قبولی با داده¬ها دارند. نتایج تحلیل عامل تأییدی چندگروهی، تغییرناپذیری بین¬گروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، واریانسها و کوواریانس¬های بین¬عاملی سیاهه سبک هویت را برای دو جنس در پایه¬های تحصیلی مختلف نشان دادند. نتایج پژوهش حاضر با تأکید بر تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهه سبک هویت در بین دو جنس در پایه¬های تحصیلی مختلف نشان می¬دهند که این سیاهه سودمندی لازم را برای اندازه¬گیری سبک¬های هویت در دو جنس در پایه¬های تحصیلی اول، دوم و سوم دبیرستان دارد. پرونده مقاله -
مقاله
14 - نقش سبکهای مقابله در تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلیروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 1 , سال 3 , بهار 1386پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش کنترلکننده سبکهای مقابله بر تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان اجرا شد. نمونهای متشکل از 419 دانشجو (166 پسر و 253 دختر) پرسشنامههای تنیدگی دوران دانشجویی (گادزلا، 1991) و مقابله با موقعیتهای تنیدگیزا (اندلر و پارکر، 1990) را تکمیل چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش کنترلکننده سبکهای مقابله بر تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان اجرا شد. نمونهای متشکل از 419 دانشجو (166 پسر و 253 دختر) پرسشنامههای تنیدگی دوران دانشجویی (گادزلا، 1991) و مقابله با موقعیتهای تنیدگیزا (اندلر و پارکر، 1990) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج همبستگی بین متغیرها نشان داد که بین تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی رابطه منفی، بین سبک مقـابله مسئله محور و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت، بین سبکهای مقابله هیجان محور و اجتنابی با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی، بین تنیدگی تحصیلی با سبک مقابله مسئله محور رابطه منفی، و بین تنیدگی تحصیلی و سبکهای مقابلهای هیجان محور و اجتنابی رابطه مثبت وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای تنیدگی تحصیلی، سبکهای مقابله مسئله محور، هیجان محور و اجتنابی به ترتیب 9% ، 3% ، 2% و 1% از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کردند. به عبارت دیگر، رابطه بین تنیدگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی فقط تحت تاثیر سبکهای مقابله مسئله محور و هیجان محور قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر بر ضرورت بازشناسی نقش کنترلکننده سبکهای مقابله با تنیدگی (مسئله محور و هیجان محور) را در رابطه تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی تأکید کرد و راهبردهای مؤثر برای ارتقای سبکهای مقابلهای کارآمد در دانشجویان مورد بحث قرار گرفت. پرونده مقاله -
مقاله
15 - اثربخشی برنامه آموزشی غنی سازی مهارت های رابطه بین فردی بر اسنادهای علّی، راهبردهای حل تعارضهای بین فردی، مهارت های مقابله شناختی و ادراک از روابط مثبت با دیگرانروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 1 , سال 15 , بهار 1398این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی غنی‎سازی مهارت‎های رابطه بین‎فردی بر اسنادهای علّی، راهبردهای حل تعارضهای بین‎فردی، راهبردهای نظم‎جویی شناختی هیجان و ادراک از روابط مثبت با دیگران در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش تجربی با طرح پیش&lrm چکیده کاملاین پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی غنی‎سازی مهارت‎های رابطه بین‎فردی بر اسنادهای علّی، راهبردهای حل تعارضهای بین‎فردی، راهبردهای نظم‎جویی شناختی هیجان و ادراک از روابط مثبت با دیگران در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش تجربی با طرح پیش‎آزمونـپسآزمون با گروه کنترل و همراه با پیگیری، 72 دانشجو در دو گروه آزمایش (40 نفر) و کنترل (32 نفر) قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه سبک اسنادی (پیترسون و دیگران، 1982)، سیاهه سبک حل تعارض (کاردک، 1994)، نسخه کوتاه پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2001) و مقیاس روابط مثبت با دیگران (ریف، 1989) پاسخ دادند. برنامه آموزشی غنی‎سازی مهارت‎های رابطه بین‎فردی در 10 جلسه و هر جلسه یک ساعت بهصورت گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج روش‎های آماری تحلیل کوواریانس تک‎متغیری و چندمتغیری نشان داد که در کوتاه‎مدت و بلندمدت برنامه آموزشی غنی‎سازی مهارت‎های رابطه بین‎فردی در افزایش میزان اسنادهای علّی مثبت، راهبرد حل مسئله مثبت، راهبردهای انطباقی مقابله شناختی و ادراک از روابط مثبت و در کاهش نمره اسنادهای علّی منفی، راهبردهای غیرانطباقی حل تعارضهای بین‎فردی و راهبردهای غیرانطباقی مقابله شناختی دانشجویان مؤثر است. در مجموع، نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی غنی‎سازی مهارت‎های رابطه بین‎فردی از طریق تقویت راهبردهای تفکر مثبت، راهبردهای انطباقی مدیریت هیجان و همچنین پربارسازی مهارتهای رابطه بین فردی، در تحقق ایده ایمن‎سازی روانی فراگیران بهطور تجربی مؤثر واقع می‎شود. پرونده مقاله -
مقاله
16 - تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهه تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی در دانشآموزان تیز هوش و غیرتیزهوشروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 1 , سال 8 , بهار 1391به منظور آزمون تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهة تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (انگ و هوان، 2006)، 680 دانش‎آموز دبیرستانی (355 تیزهوش ، 325 غیرتیزهوش) به این سیاهه پاسخ دادند. برای بررسی روایی بین¬گروهی این سیاهه یا تغییرناپذیری ساختار عاملی آن در بین دانش&no چکیده کاملبه منظور آزمون تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهة تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (انگ و هوان، 2006)، 680 دانش‎آموز دبیرستانی (355 تیزهوش ، 325 غیرتیزهوش) به این سیاهه پاسخ دادند. برای بررسی روایی بین¬گروهی این سیاهه یا تغییرناپذیری ساختار عاملی آن در بین دانش¬آموزان تیزهوش و غیرتیزهوش از تحلیل عاملی تأییدی چندگروهی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی تک¬گروهی نشان دادند که در هر دو گروه تیزهوش و غیرتیزهوش، الگوی دو عاملی سیاهة تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (عامل تنیدگی ناشی از انتظارهای خود و عامل تنیدگی ناشی از انتظارهای والدین/معلمان) برازش خوبی با داده¬ها دارد. نتایج تحلیل عامل تأییدی چندگروهی، تغییرناپذیری بین گروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، واریانس‎ها و کواریانس‎های بین¬عاملی سیاهة تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی را در دو گروه نوجوانان تیزهوش و غیرتیزهوش نشان داد. نتایج پژوهش حاضر با تأکید بر تغییرناپذیری ساختار عاملی این سیاهه در بین دانش¬آموزان تیزهوش و غیرتیزهوش نشان دادند که سیاهة تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی در دو گروه، از نظر مفهومی، سازة مشابهی را اندازه¬گیری می¬کند. پرونده مقاله -
مقاله
17 - ساختار عاملی و ویژگیهای روان سنجی پرسشنامه دشواریهای بین فردی نوجوانان دریک نمونه ایرانیروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 2 , سال 6 , تابستان 1389بـه منظور بررسی و روایی و اعتبار پرسشنامه دشواریهای بینفردی نوجـوانان (QIDA؛ انگلس، هیدالگو و مندز، 2005)، 276 دختر و 224 پسر 12 تا 18 سالـه ساکن تهران، QIDA و مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان (SASA ؛ پاکلک، 1997) را تکمیل کردند. نتایج نشان دادند که نسخه فارسی پرسشنامه هم چکیده کاملبـه منظور بررسی و روایی و اعتبار پرسشنامه دشواریهای بینفردی نوجـوانان (QIDA؛ انگلس، هیدالگو و مندز، 2005)، 276 دختر و 224 پسر 12 تا 18 سالـه ساکن تهران، QIDA و مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان (SASA ؛ پاکلک، 1997) را تکمیل کردند. نتایج نشان دادند که نسخه فارسی پرسشنامه همانند با سـاختار عاملی اصلی QIDA از پنج عامل جرئتورزی، روابط با غیرهمجنس، صحبتکردن در جمع، روابط خانـوادگی و دوستیهای نزدیک ـ در نمونه ایرانـی ـ تشکیل شدهاند. ضرایب همبستگی مثبت و معنادار بین عاملهای QIDA و مجموع نمرههای SASA در دامنهای از 10/0 = r (دوستیهای نزدیک) تا 35/0=r (جرئتورزی)، روایی همگرای QIDA را تأیید کرد. ضرایب اعتبار بازآزمایی با فاصله دو هفته برای نمره کل QIDA برابر با 82/0 و برای عاملهای آن به تـرتیب برابر با 77/0، 84/0، 71/0، 62/0 و 51/0 بودند. نتایج روایی و اعتبار، نسخه فارسی QIDA را تأیید کردند و سازه جهانی دشواریهای بینفردی براساس یافتههای یکسان در بافتهای فرهنگی متفاوت بحث شد. پرونده مقاله -
مقاله
18 - رابطة تابآوری تحصیلی و ارزیابیهای شناختی با خودناتوانسازی تحصیلی: نقش واسطهای هیجانهای پیشرفتروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 1 , سال 14 , بهار 1397این پژوهش با هدف آزمون نقش واسطهای هیجان‎های پیشرفت در رابطة تابآوری تحصیلی و ارزیابیهای شناختی با خودناتوانسازی تحصیلی در دانشجویان انجام شد. 300 دانشجوی مقطع کارشناسی (128 مرد، 172 زن) با روش نمونهبرداری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس تابآوری تحصیلی ( چکیده کاملاین پژوهش با هدف آزمون نقش واسطهای هیجان‎های پیشرفت در رابطة تابآوری تحصیلی و ارزیابیهای شناختی با خودناتوانسازی تحصیلی در دانشجویان انجام شد. 300 دانشجوی مقطع کارشناسی (128 مرد، 172 زن) با روش نمونهبرداری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس تابآوری تحصیلی (ARS؛ مارتین و مارش، 2006)، نسخة تجدیدنظرشدة مقیاس ارزیابی تنیدگی (SAM-R؛ رویلی، رویسچ، جاریکا و واگن، 2005)، نسخة کوتاه پرسشنامة هیجان‎های پیشرفت (پکران، گوئتز و پری، 2005) و مقیاس خودناتوانسازی تحصیلی (ASS؛ میگلی، آرانکومار و آردن، 1996) پاسخ دادند. به منظور آزمون روابط ساختاری بین منابع اطلاعاتی چندگانه در مدل مفروض از روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل مفروض واسطهمندی نسبی هیجان‎های پیشرفت مثبت و منفی در رابطة بین تابآوری تحصیلی و ارزیابیهای شناختی با خودناتوانسازی تحصیلی برازش مطلوب دارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که در مدل مفروض، همة وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنادارند و درنهایت، 59 درصد از واریانس نمره‎های خودناتوانسازی تحصیلی از طریق متغیرهای تابآوری تحصیلی، ارزیابیهای شناختی و هیجان‎های پیشرفت مثبت و منفی تبیین شد. پرونده مقاله -
مقاله
19 - دشواریهای بین فردی در نوجوانان:تفاوتهای جنسی و سنیروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 2 , سال 7 , تابستان 1390پژوهش حاضـر با هدف بررسی نقش تفاوتهای جنسی و سنی در دشواریهای بـین فردی نوجوانان اجرا شد. 500 نوجوان 18-12 ساله (276 دختر، 224 پسر) که با روش نمونهبرداری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند، به پـرسشنامة دشواریهای بینفردی برای نوجوانان (انگلس، هیدالگو و مندز، 2005) پاسـخ د چکیده کاملپژوهش حاضـر با هدف بررسی نقش تفاوتهای جنسی و سنی در دشواریهای بـین فردی نوجوانان اجرا شد. 500 نوجوان 18-12 ساله (276 دختر، 224 پسر) که با روش نمونهبرداری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند، به پـرسشنامة دشواریهای بینفردی برای نوجوانان (انگلس، هیدالگو و مندز، 2005) پاسـخ دادند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان دادند که (1) عاملـهای جنس و سن در زیرمقیاسهای دشواریهای بین فردی اثر معنادار دارند ، (2) دختران در زیرمقیاسهای جرئتورزی، روابط با غیرهمجنس و صحبت در جمع، و پسران در زیرمقیاسهای روابط خانوادگی و دوستیهای نزدیک نمره¬های بالاتری به دست میآورند و (3) نوجوانان در اوائل دورة نوجوانی در مقایسه با اواسط و اواخر این دوره در زیرمقیاسهای چندگانة دشواریهای بینفردی نمرههای بالاتری کسب میکنند. الگوی متمایز اثر معنادار جنس در زیرمقیاسهای چندگانة دشواریهای بین فردی بر نقش محوری فرایند اجتماعیشدن نقش جنسی و اثر معنادار گروههای سنی در ابعاد مختلف دشواریهای بین فردی بر نقش مهم دیدگاه شناختی اجتماعی الکایند دربارة تحوّل نوجوان تأکید میکنند. پرونده مقاله -
مقاله
20 - ساختار عاملِی فهرست تنِیدگِی ناشِی از انتظارهاِی تحصِیلِیروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 2 , سال 4 , تابستان 1387بهمنظور بررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی فهرست تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (AESI؛ انگ و هوان، 2006)، 143 پسر و 182 دختر دبیرستانی فهرست تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (AESI) و فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (FNES-B؛ لری، 1983) را تکمیـل کردند. تحلیل ع چکیده کاملبهمنظور بررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی فهرست تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (AESI؛ انگ و هوان، 2006)، 143 پسر و 182 دختر دبیرستانی فهرست تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (AESI) و فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (FNES-B؛ لری، 1983) را تکمیـل کردند. تحلیل عاملی اکتشـافی دو عامل انتظارهای والدیـن/ معلمان و انتظارهای خود را تأیید کرد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی ضمن حمایت از ساختار عاملی به دست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی، نشان دادند که الگوی دو عاملی AESI در مقایسه با الگوی تک عاملی برازش بهتری با دادهها دارد. همبستگی مثبـت معنادار بین نمرههای مقیاس ترس از ارزیابی منفی با نمرههای زیر مقیاسها و نمره کـل AESI مبین روایی همگرای این فهرست بود. همسانی درونی زیرمقیاسها و عامل کلی AESI مناسب بود. نتایج پژوهش حاضر، ثبات ساختار عاملی AESI و اعتبار این فهرست را برای سنجش تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی در دانش آموزان ایرانی نشان دادند. پرونده مقاله -
مقاله
21 - رابطه تعارض والدـ نوجوان و سازگاری تحصیلی در نوجوانان: نقش واسطه ای راهبردهای حل تعارضروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1399این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهایراهبردهای حل تعارض بینفردیدر رابطه تعارض والدـ نوجوان و سازگاری تحصیلی دانشآموزان پسر انجام شد.در یک طرح همبستگی،248 دانشآموز پسر بهفرم نوجوان پرسشنامه سنجش تعارض والدـ نوجوانان (اسدی یونسی،مظاهری، شهیدی، طهماسیان و فیاضبخش، 1390 چکیده کاملاین پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهایراهبردهای حل تعارض بینفردیدر رابطه تعارض والدـ نوجوان و سازگاری تحصیلی دانشآموزان پسر انجام شد.در یک طرح همبستگی،248 دانشآموز پسر بهفرم نوجوان پرسشنامه سنجش تعارض والدـ نوجوانان (اسدی یونسی،مظاهری، شهیدی، طهماسیان و فیاضبخش، 1390)،سیاهه سبک حل تعارض (کاردک، 1994) وسیاهه سازگاری دانشآموزان (سینها و سینگ، 1993) پاسخ دادند. بهمنظور آزمون روابط ساختاری در مدل پیشنهادی از روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل واسطهای نسبی راهبردهای انطباقی و غیرانطباقی حل تعارض بینفردی در رابطه بین تعارض والدـ نوجوان و سازگاری تحصیلی در دانشآموزان پسر با دادهها برازش مطلوبی دارد. افزون بر آن، نتایج نشان داد که در مدل مفروض، تمامی وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند و متغیرهای پیشبینِ تعارض والدـ نوجوان و راهبردهای حل تعارض، 65 درصد از واریانس نمرات متغیر سازگاری تحصیلی را تبیین کردند. نتایج با تأکید بر نقش کیفیت تعاملهای درونفردی در بافت خانواده نشان داد که بخشی از پراکندگی بین قلمروهای مفهومی تعارض والدـ نوجوان و سازگاری تحصیلی از طریق تغییر نمرات راهبردهای حل تعارضهای بینفردی قابل تبیین است. پرونده مقاله -
مقاله
22 - تحلیل روانسنجی مقیاس ارزیابیهای کودکان خردسال از تعارض بین والدینیروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1394بررسی حاضر با هدف آزمون روان سنجی مقیاس ارزیابی های کودکان خردسال از تعارض بین والدینی (CPIC-Y؛ مک‎دونالد و گریچ، 2006) در دانش آموزان 9 تا 11 سال انجام شد. 162 دانش آموز (104 پسر و 54 دختر) به مقیاس ارزیابی های کودکان خردسال از تعارض بین والدینی و سیاهه افسردگی بک چکیده کاملبررسی حاضر با هدف آزمون روان سنجی مقیاس ارزیابی های کودکان خردسال از تعارض بین والدینی (CPIC-Y؛ مک‎دونالد و گریچ، 2006) در دانش آموزان 9 تا 11 سال انجام شد. 162 دانش آموز (104 پسر و 54 دختر) به مقیاس ارزیابی های کودکان خردسال از تعارض بین والدینی و سیاهه افسردگی بک ـ نسخة نوجوان (BDI-Y؛ بک، بک، جولی و استیر، 2005) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی مقیاس ارزیابی های کودکان خردسال از تعارض بین والدینی از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی آن از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی همگرای این مقیاس، ضریب همبستگی بین ابعاد تعارض بین والدینی با نمره های افسردگی گزارش شد. شاخص های برازش تحلیل عامل تأییدی، سه بْعد ویژگی های تعارض، تهدید و سرزنش خود را تأیید کردند. همچنین، نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان دادند در بین دانش آموزان ایرانی الگوی چندبعدی مقیاس ارزیابی های کودکان خردسال از تعارض بین والدینی، یک الگوی اندازه گیری قابل قبول است. ضرایب همبستگی مثبت و معنادار بین ابعاد سه گانة تعارض بین ‎والدینی با نمره های افسردگی از روایی همگرای این مقیاس به طور تجربی حمایت کرد. همسانی درونی مقیاس های آن نیز خوب بودند. در مجموع،نتایج مطالعة حاضر نشان دادند مقیاس ارزیابی های کودکان خردسال از تعارض بین والدینی برای سنجش ابعاد ویژة تعارض بین والدینی در یک نمونه از کودکان ایرانی مناسب است. پرونده مقاله -
مقاله
23 - تنیدگی شغلی، راهبردهای مقابلهای و فشارها: الگوی تغییرناپذیری جنسیروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 2 , سال 10 , تابستان 1393مطالعة حاضر با هدف آزمون تغییرناپذیری جنسی روابط ساختاری بین عوامل تنیدگی‎زای نقش شغلی و فشار شخصی با میانجیگری مقابلة شخصی در بین گروهی از اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی انجام شد. تعداد 285 عضو هیأت علمی (150 مرد، 135 زن) به نسخة تجدید نظر‎شدة سیاهه تنیدگی چکیده کاملمطالعة حاضر با هدف آزمون تغییرناپذیری جنسی روابط ساختاری بین عوامل تنیدگی‎زای نقش شغلی و فشار شخصی با میانجیگری مقابلة شخصی در بین گروهی از اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی انجام شد. تعداد 285 عضو هیأت علمی (150 مرد، 135 زن) به نسخة تجدید نظر‎شدة سیاهه تنیدگی شغلی (OSI-R؛ آسیپو، 1998) پاسخ دادند. در این مطالعه از روش آماری مدل¬یابی معادلات ساختاری چندگروهی استفاده شد. نتایج نشان دادند رابطة بین تنیدگی شغلی با مقابلة شخصی منفی معنادار، رابطة بین تنیدگی شغلی و فشار شخصی مثبت معنادار و رابطة بین مقابلة شخصی و فشار شخصی منفی معنادار است. علاوه بر این، مقابلة شخصی، رابطة بین تنیدگی شغلی و فشار شخصی را میانجیگری کرد. همچنین، نتایج نشان دادند در الگوی مفروض برای کل نمونه، تمامی وزن¬های رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار هستند و متغیرهای پیش¬بین 48 درصد از پراکندگی متغیر فشار شخصی را تبیین می‎کنند. نتایج مربوط به تغییرناپذیری جنسی روابط ساختاری نشان دادند در زنان در مقایسه با مردان، رابطة بین تنیدگی شغلی و فشار شخصی و رابطة بین مقابلة شخصی و فشار شخصی نیرومندتر است. نتایج پژوهش حاضر ضرورت تمرکز بر نقش متغیر جنس را در آزمون روابط ساختاری بین قلمروهای مفهومی چندگانه بیش از پیش برجسته می¬سازد. پرونده مقاله -
مقاله
24 - نقش واسطه ای مشکلات درونی سازی در رابطه ناگویی هیجانی و مشکلات برونی سازیروانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1395هدف این پژوهش آزمون دو مدل واسطه‎گری نسبی و کامل مشکلات درونی‎سازی بین ناگویی هیجانی و مشکلات برونی‎سازی در دختران نوجوان بود. به این منظور 297 دانش‎آموز دختر در مقطع دبیرستان از مناطق تهران به روش نمونه‎برداری خوشه‎ای انتخاب و با مقیاس ناگویی هی چکیده کاملهدف این پژوهش آزمون دو مدل واسطه‎گری نسبی و کامل مشکلات درونی‎سازی بین ناگویی هیجانی و مشکلات برونی‎سازی در دختران نوجوان بود. به این منظور 297 دانش‎آموز دختر در مقطع دبیرستان از مناطق تهران به روش نمونه‎برداری خوشه‎ای انتخاب و با مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (بگبی، پارکر و تیلور، 1994) و مقیاس خودگزارش‎دهی مشکلات رفتاری کودک و نوجوان (آشنباخ، 1991) ارزیابی شدند. داده‎ها با استفاده از روش مدل‎ یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد که مدل واسطه‎گری کامل مشکلات درونی‎سازی در رابطة بین ناگویی خلقی با مشکلات برونی‎سازی با داده‎ها برازش مطلوب دارد. همچنین نتایج نشان داد که رابطه ناگویی خلقی مشکلات درونی‎سازی و رابطه مشکلات درونی‎سازی و مشکلات برونی‎سازی مثبت معنادار بود. تفسیر این نتایج به این معناست که ناگویی هیجانی فقط در افرادی به مشکلات برونی‎سازی تبدیل می‎شود که در آنها مشکلاتی نظیر اضطراب، افسردگی، کناره‎گیری و شکایت‎های جسمانی پدید آورد. پرونده مقاله -
مقاله
25 - تحلیل روانسنجی نسخة فارسی مقیاس فریبکاری تحصیلی در دانشجویانروان سنجی , شماره 4 , سال 8 , پاییز 1398پژوهش حاضر با هدف آزمون روان سنجی نسخة فارسی مقیاس فریبکاری تحصیلی (ACS؛ فارنسه، ترامانتانو،فیدا و پاسیلوا، 2011) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر 200 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری (100 پسر و 100 دختر) به مقیاس فریبکاری تحصیلی و نسخة چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف آزمون روان سنجی نسخة فارسی مقیاس فریبکاری تحصیلی (ACS؛ فارنسه، ترامانتانو،فیدا و پاسیلوا، 2011) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر 200 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری (100 پسر و 100 دختر) به مقیاس فریبکاری تحصیلی و نسخة تجدید نظر شدة هدف پیشرفت (AGQ-R، الیوت و مورایاما، 2008) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی مقیاس فریبکاری تحصیلی از روش آماری تحلیل عامل تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی مقیاس فریبکاری تحصیلی از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی سازة مقیاس فریبکاری تحصیلی، ضریب همبستگی بین جهت گیری های هدفی با فریبکاری تحصیلی گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایة نرم افزار AMOS نشان داد که در نمونة دانشجویان ایرانی ساختار دوبُعدی مقیاس فریبکاری تحصیلی شامل کمک های غیرمجاز و سرقت ادبی با داده ها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین جهت گیری های هدفی با فریبکاری تحصیلی به طور تجربی از روایی سازة مقیاس فریبکاری تحصیلی حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی مقیاس فریبکاری تحصیلی برای زیرمقیاس های کمک های غیرمجاز و سرقت ادبی به ترتیب برابر با 90/0 و 85/0 به دست آمد در مجموع،نتایج مطالعة حاضر نشان داد که مقیاس فریبکاری تحصیلی برای سنجش رفتارهای فریبکارانة تحصیلی در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است. پرونده مقاله -
مقاله
26 - مشخصههای روانسنجی نسخة فارسی سیاهة شخصیت خودشیفته در زوجین ایرانی: ساختار عاملی، روایی و پایاییروان سنجی , شماره 1 , سال 7 , بهار 1398پژوهش حاضر با هدف آزمون مشخصه های روان سنجی نسخة فارسی سیاهة شخصیت خودشیفته (NPI-40، راسکین و تری، 1988) در بین گروهی از زوجین ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 100 زوج (100 مرد و 100 زن) به سیاهة شخصیت خودشیفته (NPI-40)، پرسشنامة تعارض زناشویی (MCQ، ثنایی و چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف آزمون مشخصه های روان سنجی نسخة فارسی سیاهة شخصیت خودشیفته (NPI-40، راسکین و تری، 1988) در بین گروهی از زوجین ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 100 زوج (100 مرد و 100 زن) به سیاهة شخصیت خودشیفته (NPI-40)، پرسشنامة تعارض زناشویی (MCQ، ثنایی و براتی، 1379) و پرسشنامة دلزدگی زناشویی (MBQ، پانیز، 1996) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی نسخة فارسی سیاهة شخصیت خودشیفته برای زوجین از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی سازة نسخة فارسی سیاهة شخصیت خودشیفته برای زوجین، ضرایب همبستگی بین عوامل اصلی نسخة فارسی سیاهة شخصیت خودشیفته برای زوجین با ابعاد مختلف تعارض زناشویی و دلزدگی زناشویی گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که نسخة هفت عاملی نسخة فارسی سیاهة شخصیت خودشیفته شامل اقتدار، خودبسندگی، برتری جویی، تکبر(نخوت)، خودنمایی، استحقاق(محق بودن) و استثمار(بهره کشی)، پس از ایجاد کواریانس بین باقیمانده های خطا برای زوج ماده های عوامل چندگانه با داده ها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین عامل های خودشیفتگی با تعارض زناشویی و دلزدگی زناشویی، به طور تجربی از روایی سازة نسخة فارسی سیاهة شخصیت خودشیفته برای زوجین حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی عامل های برتری جویی، غرور، اقتدار، محق بودن، بهره کشی، خودبسندگی و خودنمایی به ترتیب برابر با 83/0، 75/0، 72/0، 69/0، 65/0، 61/0 و 71/0 به دست آمد. در مجموع،نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة فارسی سیاهة شخصیت خودشیفته برای سنجش سازة چندبُعدی خودشیفتگی در بین زوجین ایرانی ابزاری روا و پایا است. پرونده مقاله -
مقاله
27 - ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه (18 سوالی) مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر*اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1393بهزیستی روان‌شناختی، تلاش برای شکوفا کردن قابلیت‌های وجودی انسان است و تاکنون ابزارهای مختلفی برای ارزیابی و بررسی بهزیستی روان شناختی ارایه شده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی فرم کوتاه (18 سوالی) مقیاس بهزیستی روان&zwn چکیده کاملبهزیستی روان‌شناختی، تلاش برای شکوفا کردن قابلیت‌های وجودی انسان است و تاکنون ابزارهای مختلفی برای ارزیابی و بررسی بهزیستی روان شناختی ارایه شده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی فرم کوتاه (18 سوالی) مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف بود. بدین منظور، طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، 976 نفر ( 647 دختر و 329 پسر) از بین دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی انتخاب و با نسخه ی کوتاه مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف، سیاهه ی روان‌درمانی مثبت‌نگر و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی تک گروهی نشان داد که در کل نمونه و در دو جنس، الگوی شش عاملی این مقیاس(پذیرش‌خود، تسلط‌محیطی، رابطه ی مثبت با دیگران، داشتن هدف در زندگی، رشد‌شخصی و استقلال) از برازش خوبی برخوردار است. همسانی درونی این مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ در 6 عامل پذیرش‌خود، تسلط‌محیطی، رابطه ی مثبت با دیگران، داشتن هدف در زندگی، رشد‌شخصی و استقلال به ترتیب برابر با 51/0، 76/0، 75/0، 52/0، 73/0، 72/0 و برای کل مقیاس 71/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج بیانگر آن است که فرم 18 سوالی مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف به منظور سنجش بهزیستی روان‌شناختی در دختران و پسران در نمونه ی ایرانی، ابزاری مفید و کاربردی است. پرونده مقاله -
مقاله
28 - تحلیل روان سنجی مقیاس نگرش های ناکارآمد برای کودکان و نوجواناناندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 2 , سال 10 , تابستان 1394طرحواره های افسردگی زا به شکل نگرشهای ناکارآمد نمایان می شود و در تمامی مراحل و فرایند پردازش اطلاعات شامل دریافت، رمزگردانی و بازیابی اطلاعات از حافظه و محیط اطراف اثرگذار است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل روان سنجی نسخه ی کودکان و نوجوانان مقیاس نگرش های ناکارآمد در بین گروه چکیده کاملطرحواره های افسردگی زا به شکل نگرشهای ناکارآمد نمایان می شود و در تمامی مراحل و فرایند پردازش اطلاعات شامل دریافت، رمزگردانی و بازیابی اطلاعات از حافظه و محیط اطراف اثرگذار است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل روان سنجی نسخه ی کودکان و نوجوانان مقیاس نگرش های ناکارآمد در بین گروهی از نوجوانان ایرانی بود. بدین منظور، طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، 214 نوجوان (96 پسر و 118 دختر) با مقیاس نگرش های ناکارآمد DAS-CA مورد آزمون قرار گرفتند. اعتبار عاملی مقیاس نگرش های ناکارآمد با استفاده از روش تحلیل مولفه های اصلی و همسانی درونی مقیاس نگرش های ناکارآمد با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ ارزیابی شد. برای مطالعه اعتبار سازه، ضریب همبستگی بین ابعاد مقیاس نگرش های ناکارآمد با عاطفه ی مثبت مطالعه شد. تحلیل مولفه های اصلی با استفاده از چرخش ابلیمین نشان داد که مقیاس نگرش های ناکارآمد از دو عامل کمال گرایی فردمحور و کمال گرایی اجتماع محور (احساس نیاز به تایید اجتماعی) تشکیل شده است. نتایج مربوط به همبستگی بین ابعاد مقیاس نگرش های ناکارآمد با عاطفه ی مثبت از اعتبار سازه ی مقیاس نگرش های ناکارآمد به طور تجربی حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی مقیاس نگرش های ناکارآمد برای عوامل کمال گرایی فردمحور و کمال گرایی اجتماع محور به ترتیب برابر با 78/0 و 72/0 به دست آمد. در مجموع،نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد که مقیاس نگرش های ناکارآمد برای سنجش مفهوم نگرش های ناکارآمد در نوجوانان ایرانی ابزاری معتبر و پایاست. پرونده مقاله -
مقاله
29 - سازگاری هیجانی، واکنش پذیری نسبت به تنیدگی ادراک شده و رفتارهای سبک زندگیاندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , شماره 1 , سال 11 , بهار 1395سبک زندگی به مجموعه ی همه ی رفتارهایی که فرد بر آنها کنترل دارد و الگوی رفتار روزانه ی فرد را شکل می دهد، اشاره می کند. هدف پژوهش حاضر، آزمون نقش واسطه ای واکنش پذیری نسبت به تنیدگی ادراک شده در رابطه ی سازگاری هیجانی و رفتارهای سبک زندگی ارتقادهنده ی سلامت در دانشجویان چکیده کاملسبک زندگی به مجموعه ی همه ی رفتارهایی که فرد بر آنها کنترل دارد و الگوی رفتار روزانه ی فرد را شکل می دهد، اشاره می کند. هدف پژوهش حاضر، آزمون نقش واسطه ای واکنش پذیری نسبت به تنیدگی ادراک شده در رابطه ی سازگاری هیجانی و رفتارهای سبک زندگی ارتقادهنده ی سلامت در دانشجویان بود. بدین منظور 324 دانشجو (130پسر و 194دختر) به صورت در دسترس انتخاب و از نظر سازگاری هیجانی، واکنش پذیری نسبت به تنیدگی ادراک شده و سبک زندگی ارتقا دهنده ی سلامت مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که رابطه ی بین سازگاری هیجانی با واکنش پذیری نسبت به تنیدگی ادراک شده مثبت و معنادار و با رفتارهای سبک زندگی منفی و معنادار بود. همچنین، رابطه ی بین واکنش پذیری به تنیدگی ادراک شده با رفتارهای سبک زندگی، منفی و معنادار بود. نتایج روش آماری معادلات ساختاری از واسطه مندی نسبی واکنش پذیری به تنیدگی ادراک شده در رابطه ی بین سازگاری هیجانی و رفتارهای سبک زندگی حمایت کرد. در مدل مفروض، 64 درصد پراکندگی نمرات واکنش پذیری به تنیدگی ادراک شده از طریق سازگاری هیجانی و 30 درصد پراکندگی نمرات رفتارهای سبک زندگی از طریق سازگاری هیجانی و واکنش پذیری به تنیدگی ادراک شده تبیین شد. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که بخشی از تمایز در رفتارهای سبک زندگی در بافت پیش بینی این انتخاب های رفتاری از طریق رگه شخصیتی سازگاری هیجانی، از طریق تفاوت در الگوی ارجح پاسخ به تجارب تنیدگی زا قابل تبیین است پرونده مقاله